BRUTTONA 5 300 euroa, nettona noin 3 700 euroa. Tämän verran nelikymppinen Minna tienaa sairaanhoitajana kuukaudessa.
Raha on ykkösmotiivini, ja kutsumus on plussaa. Kaikilla sairaanhoitajille ei kutsumusta ole, mutta itselläni onneksi on. Tykkään työstäni, se on kiinnostavaa ja olen siinä hyvä, Minna kertoo.
Raha motivoi
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000009868923.html
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaisessa jatkuvassa 50-60 tuntia viikossa tahdilla mene koko elämä ohitse, ellei ole joku ihan täysin kutsumustyössä olevan ääritapaus.
Tuossahan ei ole enää palkalla merkitystä, koska vapaa aika kuluu 99% nukkumiseen, loppu on syömistä, peseytymistä, työmatkantekoa.
Kummasti ne muualla maailmassa tekee 50-60 tuntista viikkoa ja ehtivät vielä elää elämäänsä.
Esim. briteissä 50h viikossa on ihan normi
Ja esimerkiksi Saksassa on todella tarkkaa ettei vko-työtunnit ylity. Siitä tulee firmalle sanktioita.
Ja jos/kun jossain tehdään 50h viikossa niin käteen jäävä korvauskin on hieman eri kuin täällä.
Ei kukaan siellä ihan for free aikaansa työnantajalle myy.
Veroja joutuu jo maksamaan kunnolla koska elämme verohlvetissä. Suomi on pska paikka elää kun pitää elättää kaiken maailman sossupummiprkleitä. Loiset pois Suomesta niin alkaa mennä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, olisinko näin onnellinen, jos laittaisin tonnin säästöön.
– Haluan ostaa kaupasta tuotteita miettimättä, riittävätkö rahat tiettyyn shampooseen vaiko ei, Marianne kuvailee.
9 000–10 000 euroa kuussa tienaavaa Maijaa, 38, motivoi se, että hän voi kartuttaa omaisuutta sekä elää mielekästä ja laadukasta elämää.
– Tärkeimpänä pidän sitä, ettei minun tarvitse miettiä, mitä ostan kaupasta ja että voin panostaa laadukkaaseen ja terveelliseen ruokaan, hyvinvointiin ja lapsiin.
Pystyisin laittaan tuosta 7000€ säästöön ilman että tarvis vielä kaupassa miettiä mitä ostaa. Jotkut ihmiset on kyllä täysin käsiä rahan kanssa.
Minun tuloni olivat viime vuonna 45 000 euroa bruttona. Säästöön jäin 8 000 euroa. Eikä todellakaan tarvinnut miettiä mitä ostaisin kaupasta. Tein muitakin hankintoja melko lailla. Asun vuokralla isossa kaupungissa, eli asumiskulujakin on.
En tiedä miten naiset onnistuvat hassaamaan rahaa tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, olisinko näin onnellinen, jos laittaisin tonnin säästöön.
– Haluan ostaa kaupasta tuotteita miettimättä, riittävätkö rahat tiettyyn shampooseen vaiko ei, Marianne kuvailee.
9 000–10 000 euroa kuussa tienaavaa Maijaa, 38, motivoi se, että hän voi kartuttaa omaisuutta sekä elää mielekästä ja laadukasta elämää.
– Tärkeimpänä pidän sitä, ettei minun tarvitse miettiä, mitä ostan kaupasta ja että voin panostaa laadukkaaseen ja terveelliseen ruokaan, hyvinvointiin ja lapsiin.
Pystyisin laittaan tuosta 7000€ säästöön ilman että tarvis vielä kaupassa miettiä mitä ostaa. Jotkut ihmiset on kyllä täysin käsiä rahan kanssa.
Minun tuloni olivat viime vuonna 45 000 euroa bruttona. Säästöön jäin 8 000 euroa. Eikä todellakaan tarvinnut miettiä mitä ostaisin kaupasta. Tein muitakin hankintoja melko lailla. Asun vuokralla isossa kaupungissa, eli asumiskulujakin on.
En tiedä miten naiset onnistuvat hassaamaan rahaa tuolla tavalla.
No turhuuteen ja humpuukiin naisten rahat menee
Peruspalkka on aivan jotain muuta, ap!
Mutta jos asia noin paljon rassaa, niin kouluttaudu alalle.
Vierailija kirjoitti:
Veroja joutuu jo maksamaan kunnolla koska elämme verohlvetissä. Suomi on pska paikka elää kun pitää elättää kaiken maailman sossupummiprkleitä. Loiset pois Suomesta niin alkaa mennä hyvin.
Tuota, aina niitä elätettäviä lisää löytyy.
Monet keskituloiset ja varakkaammat "putosivat pohjalle" 1990 -luvun laman aikaan.
Miten olisi, jos nyt vähän rauhoittuisit?
Et sinä ainoa maksaja ole.
Vierailija kirjoitti:
Niin, entäs sitten? On aloja joissa erilaiset bonukset ja lisät muodostavat MERKITTÄVÄN osan tulonmuodostuksesta. Varsinkin näissä ammateissa PERUSPALKAN vertaaminen muiden BRUTTOPALKKOIHIN on älyllistä epärehellisyyttä. Minullakin on peruspalkka alle tonnin, mutta vuosittainen brutto on yli 100 000... Minähän se varsinaisessa palkkakuopassa olen hoitsuihin nähden.
Olen itse lähihoitaja ja tein tuota samaa muutaman vuoden kunnes tuli stoppi. Tajusin, ettei ollut elämää ollenkaan ja olin äärimmäisen ylikuormittunut, meinasin kuolla stressiin. Ketään kavereita, läheisiä en tavannut vapaa-ajalla, sillä vähällä mitä oli, koska meni lepäämiseen ja palautumiseen, joka ei palauttanutkaan. Nyt teen mahdollisimman vähän töitä.
Nyt varhaiskasvattajat, poliisit ha palomiehet on teidän vuoronne. Nouskaa kapinaan sillä teidän palkkanne on puolet tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin,mulla jäi 5800 eurosta noin 3700 euroa käteen kun olin vielä töissä.
Mulla jäi 2700 eurosta 1700 euroa. Ei paljon juhlittu.
Sama täällä.
Sairaanhoitaja on kokoomuslainen voittaja.
Tulonsiirtomankujien luvattu maa on tulossa tiensä päähän
Kirjoittaja kysyy, miksi lähes eniten maailmassa verottavassa Suomessa on jatkuva julkisten palveluiden kriisi.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tulonsiirtomankujien-luvattu-maa-on-tulo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnarkomaani. Näitä on nähty lähipiirissä, stoppi tulee valitettavasti jossain vaiheessa.
Raha, raha ja raha.
Viiskymppisenä hyvälle eläkkeelle koska eläkemaksujakin tuli maksettua reippaasti aikanaan ja kun oli velaton isojen tulojen takia ja ei ollut aikaa tuhlata rahojaan kun oli töissä kokoajan 😊
No meidän nelikymppisten sukupolvelle tuo ei ole mahdollista edes ihan hyvillä tuloilla. Itse oon ollut työelämässä suht hyvillä tuloilla yli 20 vuotta (tällä hetkellä yli 6000 kuussa) mutta ei sillä eläkettä ole kertynyt. Jos jään 66,5-vuotiaana (alin), saan 3000. Jos teen noin 68-vuotiaaksi (tavoite), saan 3400. Jos jaksan 70-vuotiaaksi asti, saan 3900. Viisikymppisenä ei puhuta vielä kakkosella alkavasta luvusta.
Tulevan ajan eläke pitää myös laskea mukaan se tekee ihan hyvin lisää eläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnarkomaani. Näitä on nähty lähipiirissä, stoppi tulee valitettavasti jossain vaiheessa.
Raha, raha ja raha.
Viiskymppisenä hyvälle eläkkeelle koska eläkemaksujakin tuli maksettua reippaasti aikanaan ja kun oli velaton isojen tulojen takia ja ei ollut aikaa tuhlata rahojaan kun oli töissä kokoajan 😊
No meidän nelikymppisten sukupolvelle tuo ei ole mahdollista edes ihan hyvillä tuloilla. Itse oon ollut työelämässä suht hyvillä tuloilla yli 20 vuotta (tällä hetkellä yli 6000 kuussa) mutta ei sillä eläkettä ole kertynyt. Jos jään 66,5-vuotiaana (alin), saan 3000. Jos teen noin 68-vuotiaaksi (tavoite), saan 3400. Jos jaksan 70-vuotiaaksi asti, saan 3900. Viisikymppisenä ei puhuta vielä kakkosella alkavasta luvusta.
Tulevan ajan eläke pitää myös laskea mukaan se tekee ihan hyvin lisää eläkkeeseen.
Minkä tulevan ajan? Tuossahan oli laskettu eläke normaalina eläkkeellejäämisaikana. Ja todennäköisesti on vielä vähemmän, kun harvalla tulot vain kasvaa tasaisesti kohti eläkeikää.
En arvosta työntekoa korkealle, enkä ole valmis myymään vapaa-aikaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä Terhi asuu, selvisikö jutusta? Itselleni jää 5700 brutosta käteen 3400. Korkea kunnallisvero. Vois muuttaa.
Missä asut? Itsellä sama bruttopalkka, käteen jää 3700. Espoo.
Asun myös Espoossa. Mun bruttopalkka on 5626, ja netto vähän alle 3400. Meillä kaikilla on erilaiset vähennykset tuloista, joten käteen jää ihmisillä erilaisia summia.
Tuon Minnan brutto/netto ei voi pitää Oulun kunnallisveroprosentilla paikkaansa. Puutaheinää taas kerran vai osaako joku sanoa, millaisella vähennysten yhdistelmällä kyseinen henkilö noin korkeaan nettoon pääsisi.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta mikään "peruspalkka". Koko käsitettä "peruspalkka" ei tunneta muissa ammateissa.
On palkka. Siihen sisältyy kaikki. Työkokemus, erityistehtävät, lisäkoulutukset, ja keskimäärin vuoden aikana saadut lisät iltavuoroista ja viikonlopuista.
Vierailija kirjoitti:
Nää on niitä, jota kukaan ei halua työpariksi. Valittaa väsymystä ja kehuskelee työtunneilla, ja siksi saa mielestään ottaa työpaikalla rennosti. Varaa kaikki rahakkaat ylityöt ja nappaa hälyrahat vaikka muitakin halukkaita olisi.
Ihminen ei ole kone. Kyllä se väsymys valitettavasti näkyy niissä jotka raataa rahan takia pitkiä päiviä, ovat ahneita ja aina valmiita joustamaan. Eivät välitä vaikka muitakin halukkaita olisi. Ottavat rennosti ja tekevät vain välttämättömät. Yleensä sitten arkipäivisin sairastavat. Ei menetä mitään kun on pieni palkka ilman lisiä.
Mulla jää 4800 liksasta näppiin 2900.