Miten huolehditte teini-ikäisten lastenne pukeutumisesta?
Ostatteko vaatteet heille vai annatteko rahat että ostavat itse? Huolehditteko tyylistä? Saavatko pukeutua kuten haluavat, vai osaavatko edes haluta mitään tiettyä tyyliä vielä?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Siis minun ap:n mielestä lapsen juuri pitää saada itse valita vaatteensa, jos hän jotain tiettyä haluaa. Hyvä tietää että muidenkin mielestä asia on näin, eli on ilmeisesti enemmistön mielipide. Voin tästä lasteni toiselle vanhemmalle mainita, että ei ole vain minun mielipiteeni.
Mut jos niitä lapsia ei kiinnosta ja ne pukee mitä annetaan niin mikä ongelma? Se, että siellä toisessa kodissa on sinun mielestä vääränlaiset vaatteet ja ulkohousuja käyttävät teinit on noloja?
Toinen näkökulma tosiaan tämän toisen vanhemman painostuksen lisäksi on se hieman harvemmin puhuttu asia, että jos lapsi pukeutuu liian "nynnysti". Mikä yleensä on seurausta juuri siitä, että asiasta ei välitetä vaan otetaan päälle ne jämävaatteet jotka on saatu niiltä ihmisiltä, joille ne eivät kelpaa, jotain virttynyttä 80-luvun Ellos-neulosta. Aihe on laaja ja taustalla tosiaan se, että omat vanhempani eivät välittäneet mitään minun pukeutumisestani eikä siitä ikinä puhuttu, vaan sain vain joitain mummojen vanhoja rytkyjä päälleni. Ja kun minulla ei ole kokemusta muista vanhemmista kuin omistani, niin en oikeastaan edes tiedä että mikä tässä on se normaali. Kuinka paljon muiden ihmisten vanhemmat ovat ohjanneet lapsiaan pukeutumisessa ja vaikuttaneet siihen hyvällä tai pahalla tavalla. Yleensä puhutaan vain nuorten hillitsemisestä, että sitä tarvitaan. Että eivät mene ja kännää itseään ympäri ämpäri. Mutta entä jos lapsen pukeutuminen on vanhanajan termein liian "nössöä", ilmaisia kaameita neuleita jotka eivät kelpaa kenellekään, niin että hänellä varmasti on vaikeuksia saada sosiaalista verkostoa ja sitten tulevaisuudessa esim saada työpaikkoja jos samalla tiellä jatkaa. Niin oma fiilikseni ainakin on että lasta kannattaa ohjata tyylikkäämpää pukeutumiseen jos hän on tavallaan liian "kiltti" tai miten se pitäisi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että lasteni toinen vanhempi määrää teineillemme ihan hulluja vaatteita. Hänen luonaan tarkat säännöt ja teinien pitää vielä käyttää ulkohousuja esim. Näin myös uus-äidin mielestä. Lapset itse eivät tarkkaan edes tiedä, miten haluaisivat pukeutua, eivät sano juura eikä jaata. Lähinnä tietävät mitä eivät halua. Eli jonkinlaista ohjausta tarvitaan.
Riippuu minkä ikäisiä ovat, mut jos alkavat lähestyä täysikäisyyttä niin oishan se hyvä opettaa vaatteiden valitsemista ja ostamistakin.
Mun teinityttäret käyvät välillä myös vaatekaapilla.
Jos en löydä jotain neuletta tai t-paitaa, se on tyttärillä käytössä.
Mutta eihän teinejä voi mihinkään pukeutumiseen pakottaa!
Omassa nuoruudessani vanhemmat yrittivät pakottaa ulkohousuihin jne. No, kotoa lähdin hyväksytyissä asusteissa ja bussipysäkillä tapahtui asun vaihto!
Tyttäret ostavat vaatteitaan itse kesätyörahoilla, osan maksan minä.
Valitsevat itse. Toki sillä tavalla huolehdin, että löytyy arkeen ja säähän sopivat vaatteet, mutta nämäkin saa valita itse.
En kylläkään ikinä pakottaisi ulkohousuja tms kouluun teinille.
Onneksi se paljaat nilkat pakkasella muotivillitys näyttäisi vähän laantuneen ja pipotkin ovat tehneet paluun. ( Tai ainakin sinne bussipysäkille saakka;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minun ap:n mielestä lapsen juuri pitää saada itse valita vaatteensa, jos hän jotain tiettyä haluaa. Hyvä tietää että muidenkin mielestä asia on näin, eli on ilmeisesti enemmistön mielipide. Voin tästä lasteni toiselle vanhemmalle mainita, että ei ole vain minun mielipiteeni.
Mut jos niitä lapsia ei kiinnosta ja ne pukee mitä annetaan niin mikä ongelma? Se, että siellä toisessa kodissa on sinun mielestä vääränlaiset vaatteet ja ulkohousuja käyttävät teinit on noloja?
Tää foorumi on juuri tänä sinun kaltaisiasi puupäitä jotka väittävät että joku SANOI jotain, kun hän KYSYI jotain. Kyllähän nyt vanhemmat haluavat yhdessä keskustella lapsia koskevista asioista, ja terveellä tavalla vertaillakin. Minä haluan kuulla miten muut asiasta ajattelevat. Nimenomaanhan minä tässä pohdin, että mikä ON se oikea toimintatapa, torvelo. Ja mikä väärä. Olen aika varma, että nykyajan tyylitietoisen äidit eivät anna lastensa pukeutua joihinkin ryysyihin ja lumppuihin, ellei se ole lapsen tietoinen valinta vaan jotain mitä muut ovat hänelle antaneet kun ovat halunneet päästä turhasta tavarasta eroon.
Olen toiminut lähinnä lompakkona. Tyttäreni on jo esikouluiästä tiennyt oman tyylinsä, ja siitä ei ole tarvinnut oikeastaan edes neuvotella ikinä (mitä nyt ehkä joskus kuudennella paukkupakkasilla aiheena toppahousut). Hänellä on myös taito löytää minulle vaatteita (sellaisia, mitä ei itse ikinä käyttäisi, mutta minkä tietää sopivan minulle).
Ilmeisesti teinisi ei välitä niinkään, miten pukeutuvat. Näkisin tuossa ongelman, jos väkisin puetaan vain sellaisiin vaatteisiin, joista teinit ei pidä. Ymmärsin, että osaavat myös sanoa ei. Sinuna ehkä juttelisin niiden teinien kanssa vielä ensin, että häiritseekö asia heitä lainkaan.
Meillä teinit saa kyllä haluamissaan määrin vaikuttaa omiin vaatteisiinsa tietyn budjetin rajoissa, mutta tilaan toisinaan myös kysymättä, niistä pidetään sitten ne mitkä miellyttää, harvemmin kuitenkin mitään palautetaan, tiedän mistä meidän teinit tykkää, ja annan myös lainata omasta kaapistani.
P.S. Meillä käyttää ihan kaikki, taaperot, teinit ja aikuiset ulkohousuja ja asianmukaisia muita vaatteita, kun ulkoillaan ja sää on sellainen. Toki ei ne teinit niitä ulkohousuja kouluun ja kaupungille laita, paitsi jos haluavat.
T. Uus-äiti
Tilataan netistä ja ostetaan outleteista ulkomaanreissuilla. Saa päättää tyylin. Itse yritän katsoa vähän perään, että ovat asianmukaisia ja kaikkiin tilanteisiin on edes joku sopiva asu. Eli häihin tai hautajaisiin ei lähdetä farkuissa, mutta teini saa valita itse juhla-asunsa tiettyjen melko löyhien raamien sisällä. Kenkiä käydään ostamassa ihan kaupasta.
Meillä teini on tyttö. Olen yrittänyt opettaa, että paljastava pukeutuminen ei ole kovin tyylikästä. Joskus tuntuu menneen perille, toisinaan taas ei. Mutta oman tyylin ja oman itsensä löytäminen on tuossa iässä tärkeää, joten annan hänenkin talsia polkunsa.
Kyllä heitä häiritsee. Ovat valittaneet kengistään, jotka ovatkin olleet aikuisen valitsemia ihmeellisiä saappaita. Varmaan alehintaan löydettyjä. Aikuinen päättää ja määrää. Lämpimät ulkohousut vielä ysiluokkalaiselle talvella farkkujen päälle. Näistä eivät ole pitäneet vaan ovat joutuneet niitä salaa riisumaan ja pukemaan. Ne kerrat kun ovat osanneet jotain pyytää ja toivoa, niin olen aina ostanut. Tämäkin on jotain uutta ja ihmeellistä omaan lapsuudenkotiini verrattuna. Haluaisin tietää, mikä tässä on kasvatusasiantuntijoiden mielipide, ja ovatko omat vanhempani toimineet tässä väärin. Tai sitten se on vaan sitä että ennen vanhaan monet asiat tehtiin huonommin. Mutta sillä on ihmeellisen vahvat vaikutukset, millaisen kasvatuksen on itse saanut.
Vierailija kirjoitti:
Minä valitsen vaatteita Zalandon suosikkeihin ja niistä 9.-luokkalainen poika saa valita mitä haluaa. Tiedän aika hyvin mistä hän pitää. Poika vihaa vaatekauppoja ja minä taas olen tarkka hinnoista, niin näin molemmat pysyy tyytyväisenä.
Tämä on hyvä taktiikka. Meillä tätä käytettiin tytön kanssa hänen ollessaan nuorempi. Tiesin tarkkaan mistä tykkää, joten valikoin hyviä vaihtoehtoja suosikkeihin niitä vaatekappaleita, joille oli tarve ja tyttö sitten valitsi mitkä halusi.
Nykyisin pohditaan yhdessä mille olisi tarve ja tyttö kaivelee itse mitä haluaa. On tarkka rahasta itsekin, niin mitään ylilyöntejä ei ole tullut tai haluttu.
Jopa koulujen joulujuhliin minut puettiin ihan karmeisiin arkivaatteisiin. Toppahousua ja virttynyttä kuvioneuletta. Kyllä joku vika taisi minun lapsuudenperheessäni olla, vaikka koulutettuja olivat molemmat vanhempani. Jalassa mitkä lie talvilenkkarit tai kumpparit. Miten näitä lapsi oppii, jos häntä ei yhtään rohkaista hyvään pukeutumiseen?
Kyllä mun maksavan vanhemman roolissa kuuluu myös ohjata lasten/nuorten pukeutumista niin, ettei tule yli- tai alilyöntejä. Että on asianmukaiset vaatteet eri tilanteisiin ja tilaisuuksiin. Kuuluu ihan tapakasvatukseen.
Liian paljon näkee tuolla kylillä etenkin tyttöjä/nuoria naisia, jotka pukeutuvat melko seksuaalisesti. Esim. ne tyttöjen iänikuiset urkkaleggins-tissitoppi/napapaitayhdistelmät... Eikö vanhemmat todellakaan hoksauta nuoria miettimään, minkälainen pukeutuminen on ok, eikä aiheuta turhaa provokaatiota? Veikkaan, ettei kovinkaan moni maksava vanhempi antaisi poikiensa tilailla netistä itselleen mikroshortseja ja avonaisia narutoppeja :D
YxÄitee kirjoitti:
Kyllä mun maksavan vanhemman roolissa kuuluu myös ohjata lasten/nuorten pukeutumista niin, ettei tule yli- tai alilyöntejä. Että on asianmukaiset vaatteet eri tilanteisiin ja tilaisuuksiin. Kuuluu ihan tapakasvatukseen.
Liian paljon näkee tuolla kylillä etenkin tyttöjä/nuoria naisia, jotka pukeutuvat melko seksuaalisesti. Esim. ne tyttöjen iänikuiset urkkaleggins-tissitoppi/napapaitayhdistelmät... Eikö vanhemmat todellakaan hoksauta nuoria miettimään, minkälainen pukeutuminen on ok, eikä aiheuta turhaa provokaatiota? Veikkaan, ettei kovinkaan moni maksava vanhempi antaisi poikiensa tilailla netistä itselleen mikroshortseja ja avonaisia narutoppeja :D
Samaa mieltä. Itse olen vetänyt rajani siihen, että en osta itse mitään paljastavia vaatteita tytölle. Mutta tyttö ansaitsee rahojaan myös itse, joten ostaa välillä niillä jos jonkinlaisia viritelmiä. En ole alkanut niistä tekemään numeroa, kun teinin kanssa nyt tarvitsee valita taistelunsa eikä sitä rahaa hänellä ole niin paljoa käytössä, että voisi pukeutua vain niihin. Sen verran olen sanonut, että ne tissitopit eivät ole kouluvaatteita eikä niillä mennä teatteriin tai muihin vähän hillitympiin tilaisuuksiin. Onneksi kuitenkin oversize-vaatteet tuntuu olevan enemmän hänen mieleen, niin useimmiten päällä on jotain hyvinkin peittävää.
Meillä ohjenuorana on pukeutua tilanteenmukaisesti sekä muita että omaa tyyliä kunnioittaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue kunnolla! En sanonut että on ongelma, vaan kyselin mitä tässä yleisesti pidetään hyvänä toimintatapana! Se että sanon että jotkut vaatteet ovat minun mielestäni rumia ja selvästi vain muiden hylkäämiä, ei vielä tarkoita että minä en antaisi lapseni pukeutua niihin jos hän todella sitä itse haluaa ja se on hänen tyylivalintansa!
Rasittavaa kun jotkut tulevat tänne vain tappelemaan ja keskittyvät vain ymmärtämään kaiken päin persiitä... Koko ajanhan minun äänensävyni on tässä ollut kyselevä eikä määräävä.
Ja miksi keskustelu on tärkeää? Siksi koska nykyään välitetään lapsista ja vanhempina meidän tehtävämme on ajatella heidän parastaan. Miettiä mitä se tarkoittaa käytännössä. Että ei kasvateta enää esim. kuten minut kasvatettiin pukeutumisen suhteen ihan sama -meiningillä.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi keskustelu on tärkeää? Siksi koska nykyään välitetään lapsista ja vanhempina meidän tehtävämme on ajatella heidän parastaan. Miettiä mitä se tarkoittaa käytännössä. Että ei kasvateta enää esim. kuten minut kasvatettiin pukeutumisen suhteen ihan sama -meiningillä.
Minulla oma äiti oli aika boheemi pukeutuja ja hälläväliä asenteella meidän lasten pukeutumisen suhteen. Itse taas olen ollut aina todella tarkka. Se oli todella stressaavaa lapsena, kun tuntui, ettei omia toiveita tai ajatuksia pukeutumisesta kuunneltu vaan piti mennä niiden äidin boheemien näkemysten mukaan.
Oman lapsen pukeutumisesta olen ollut myös pienestä pitäen tarkka. Olen pyrkinyt opettamaan tilanteenmukaista pukeutumista ja ohjannut ja kannustanut omiin tyylivalintointoihin. Samalla olen tietyissä raameissa hellästi ohjannut pukeutumisessa, jotta se on ollut myös iän mukaista. Eli ei liian aikuismaista tai pikkulapsimaista. Varsinkin murrosiän alkaessa oli vaihe, jolloin tyttö ei oikein tiennyt itse oliko lapsi vai nuori. Silloin halusi yhtenä päivänä pinkit glitter-kengät vilkkuvaloilla ja seuraavana dr. Martensit. Silloin koitin tarjota vaihtoehtoja, jotka eivät olleet liian teinimäisiä, mutta eivät myöskään huutaneet taaperoa kilometrien päähän. Tämän vaiheen mentyä ohi, tytöllä on ollut aika hyvä suunta oman tyylin kehittämisen suhteen ja hän on selkeästi löytänyt sen juttunsa.
Ja miksi on ongelma? No siksi kun meidän yhteiskunnassa joutuu ongelmiin, jos kulkee missä tahansa resuissa eikä yhtään satsaa. Näin kävi ainakin minulle ja nähdäkseni muillekin samoin toimiville ihmisille. Ainakin se altistaa sille, eikä vähennä sitä. Kun taas hyvästä pukeutumisesta ei koskaan ole haittaa yleensä hyötyä. Ja oma tilanteeni huomattavasti parani, kun opettelin pukeutumaan. En halua että rakkaat lapseni joutuvat kulkemaan samaa vaikeaa polkua pitkin. Tai kukaan muukaan lapsi. Toki eri asia jos tyyli on oma valinta ja siinä viihtyy ja tuntee olonsa hyväksi. Mutta en kyllä ole nähnyt ketään joka tuollaisen tyylin valitsisi jotenkin tietoisesti.
Rähisen pipoista, käsineistä ja muista lämpimistä ulkovaatteista.
Enimmäkseen valitsevat itse, mutta toki katson, että ovat asiallisesti puettuja. Kouluun ei mennä napapaita päällä ja juhliin ei mennä farkuissa jne.