HS: Ihminen valitsee todennäköisesti suunnilleen samalla henkisellä tasolla olevan kumppanin, jolla on samankaltainen maailmankatsomus
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksessa tutkittiin vain normaaleja ihmisiä.
Värivirheelliset ja Setan poppoo ohitettu.
Tiedostatko ettei ole tavallista kirjoittaa näin rumasti ihmisistä. Onko tapana valittaa että tavallinen mies ei löydä naista? Et ole tavallinen.
00340 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve ihminen näin. Traumainen ja jollain tapaa epätoivoinen ihminen voi ajautua mitä oudoimpiin parisuhdekuvioihin.
Kyllä, pitää paikkansa. Kiintymyssuhdemalli vaikuttaa pariutumiseen vähintään yhtä paljon kuin ulkonäkö ja yhteiskuntaluokkakin.
Kiintymyssuhdemalli, äly ja arvot muodostaa pyhän kolminaisuuden. Ulkonäkö häärii siellä laitamilla, mutta siitä voidaan neuvotella.
Vierailija kirjoitti:
00340 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve ihminen näin. Traumainen ja jollain tapaa epätoivoinen ihminen voi ajautua mitä oudoimpiin parisuhdekuvioihin.
Kyllä, pitää paikkansa. Kiintymyssuhdemalli vaikuttaa pariutumiseen vähintään yhtä paljon kuin ulkonäkö ja yhteiskuntaluokkakin.
Kiintymyssuhdemalli, äly ja arvot muodostaa pyhän kolminaisuuden. Ulkonäkö häärii siellä laitamilla, mutta siitä voidaan neuvotella.
Aivan, tuo pyhä kolmiyhteys ratkaisee suhteen jatkuvuuden, ulkonäkö muodostaa eräänlaisen alkukarsinnan siihen tapaan kuin tasoteoria esittää.
Otsikossa mainittu henkisyys saa aina konkreettisen ilmiasun, kun asioita aletaan tutkia lähemmin. Henkisyys on mitattavissa olevia asioita sitten kuitenkin loppupeleissä. Esimerkiksi äo on hyvin helppo mitata. Samaten on helppo katsoa tilastoista minkäikäisistä tulee pareja.
Olin kesällä eräässä tapahtumassa jossa oli paljon kaiken ikäisiä. Odottelin penkillä erään lihavan miehen kanssa, mies luki kirjaa. Ehkä hänkin odotti jotakuta. Hän oli siinä etukenossa istuessaan pallon muotoinen ja hiukset heviletti. Toisin sanoen fyysisesti ei minun tyyppiä yhtään, alkaen siitä heviletistä. Sitten joku tuli kysymään mieheltä jotain ja hän vastasi niin ystävällisesti ja fiksusti (mikä oli siitä kirjan lukemisesta jo odotettavissakin), että tunsin haikeutta siitä että en voi seurustella hänen kanssaan (olen varattu).
00340 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma itsetunto kun sai kolauksen, tuli ajauduttua tapailemaan sellaisia ihmisiä, joita en olisi koskaan "ehyenä" edes harkinnut. Onneksi ne kaatuivat omaa mahdottomuutensa.
00340 kirjoitti:
Lähes kaikki jutussa mainituista asioista on tutkittu jo aiemminkin, itsekin olen usein täällä sanonut, että pariskunnilla on samaa tasoa oleva äo (ainakin 20v. vanha tutkimustulos) ja muutenkin puhunut samankaltaisuuden merkityksestä parinvalinnassa. Myös tasokeskusteluissa olen kirjoittanut siitä - tärkein lienee yhteiskuntaluokka, koska se sitoo monia artikkelissakin mainittuja asioita yhteen.
Tasoteoria tulee tuohon rinnalle, sillä myös siinä pätee samankaltaisuus eli ne parit päätyvät yhteen, joilla on samantasoinen kysyntä. Kysyntä muodostuu hieman eri tavoin sukupuolten välillä ja tästäkin on olemassa iso joukko yksittäisiä tutkimustuloksia, jotka tukevat tasoteorian väitteitä.
Tasoteoria on siitä jännä teoria että se on niin mukautuvainen että se voidaan tunkea melkein minkä tahansa muun pariutumistutkimustuloksen rinnalle ja väittää että ei se ole ristiriidassa sen kanssa. No ei olekaan. Se vain on niin suppea ja yleisluontoinen että se ei selitä kuin vain pienen osan pariutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Näin varmaan on. Mutta ainakin niin kauan kuin en itse kykene näkemään kenenkään pään sisälle (kenties onneksi) niin en halua valehdella istelleni, ettei mahd. kumppanini ulkonäöllä ole tai olisi mitään merkitystä. Kyllä ulkonäkö tai jokin yksittäinen piirre tai seikka siinä on ollut monesti se johon ole toisessa ensimmäisenä kiinnittänyt huomioni ja mahd. ihastunut.
Toisaalta (lähes)yhtä nopeasti kuin voin ihastua kumppanin ulkonäköön tai johonkin sen yksityiskohtaan voin menettää kiinnostukseni, jollei ulkonäkö vastaa lainkaan sitä, mitä ennätin toivoa ja uskao olevan pinnan alla.
Yksinkertaistaen sanoisinkin, että pintaan ihastun jos ihastun, sisältöön sitten raskastun ja lopulta kiinnyn kokonaisuuteen.
Sinkkumies
Jos ihmiset eivä ole ihan saunapuhtaita ja alasti, näkee ulkonäöstäkin kyllä viitteitä siitä, minkälainen ihminen on, esim. tyyli kertoo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksessa tutkittiin vain normaaleja ihmisiä.
Värivirheelliset ja Setan poppoo ohitettu.Tiedostatko ettei ole tavallista kirjoittaa näin rumasti ihmisistä. Onko tapana valittaa että tavallinen mies ei löydä naista? Et ole tavallinen.
No voi voi.
Pahoittiko Lbgthjlfer jne väki mielensä?
Olen hetero nainen jolla on ihan tavallinen mies joka ei ikinä kirjoittaisi kumpaakaan noista vastauksistaasi. Hän ei myöskään roikkuisi vapaa-aikaansa täällä naisten palstalla - hän on tavallinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Olin kesällä eräässä tapahtumassa jossa oli paljon kaiken ikäisiä. Odottelin penkillä erään lihavan miehen kanssa, mies luki kirjaa. Ehkä hänkin odotti jotakuta. Hän oli siinä etukenossa istuessaan pallon muotoinen ja hiukset heviletti. Toisin sanoen fyysisesti ei minun tyyppiä yhtään, alkaen siitä heviletistä. Sitten joku tuli kysymään mieheltä jotain ja hän vastasi niin ystävällisesti ja fiksusti (mikä oli siitä kirjan lukemisesta jo odotettavissakin), että tunsin haikeutta siitä että en voi seurustella hänen kanssaan (olen varattu).
Toivottavasti myös seurustelukumppanisi on ystävällinen ja fiksu, muihin ei kannata hukata aikaansa.
00340 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
00340 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, tuo pyhä kolmiyhteys ratkaisee suhteen jatkuvuuden, ulkonäkö muodostaa eräänlaisen alkukarsinnan siihen tapaan kuin tasoteoria esittää.
Otsikossa mainittu henkisyys saa aina konkreettisen ilmiasun, kun asioita aletaan tutkia lähemmin. Henkisyys on mitattavissa olevia asioita sitten kuitenkin loppupeleissä. Esimerkiksi äo on hyvin helppo mitata. Samaten on helppo katsoa tilastoista minkäikäisistä tulee pareja.
Tosin tasoteoria esittää että ulkonäkö ja status ovat ainoat pariutumiseen voimakkaasti vaikuttavat seikat ja että niitä ei oikein voi millään muulla kompensoida.
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri Prismassa, ja kiinnitin huomiota siellä vastaan tulleisiin pariskuntiin.
Hyvin johdonmukaisesti kauniit ihmiset olivat pariutuneet keskenään, tavikset olivat tavisten kanssa, ja rumalla oli ruma kumppani.
Aika jännä, että se "ihan sattumalta" menee noin 😀...
No tuossa on ratkaisevaa se että jokaisella on kumppani. Nämä tasoteoriaan ihastuneet kun väittävät koko ajan että vain ne kauniit voivat pariutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti myös seurustelukumppanisi on ystävällinen ja fiksu, muihin ei kannata hukata aikaansa.
Kyllä, ja se oli osa sitä haikeutta kun kaikkien ihanien miesten kanssa ei voi olla. Miehessäni ei ole samaa lämpöä mitä tuossa miehessä oli vaikka hyvä mies onkin, hänellä on kuitenkin ne omat hyvät puolensa tietenkin.
00340 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
00340 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä erotuksella vain, että kaikki eivät tee tätä ulkonäöllistä alkukarsintaa tasoteorian mukaan. Tasoteorian mukaan kaikkia kiinnostaisi mallityypit ja bisneshenkiset miehet, ja miehen pituus kiinnostaisi eniten. Ei kaikilla tällaiset miesihanteet ole, ja joillekin joku kaksimetrinen pukumies merkkituotteissa olisi jopa turn off.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin varmaan on. Mutta ainakin niin kauan kuin en itse kykene näkemään kenenkään pään sisälle (kenties onneksi) niin en halua valehdella istelleni, ettei mahd. kumppanini ulkonäöllä ole tai olisi mitään merkitystä. Kyllä ulkonäkö tai jokin yksittäinen piirre tai seikka siinä on ollut monesti se johon ole toisessa ensimmäisenä kiinnittänyt huomioni ja mahd. ihastunut.
Toisaalta (lähes)yhtä nopeasti kuin voin ihastua kumppanin ulkonäköön tai johonkin sen yksityiskohtaan voin menettää kiinnostukseni, jollei ulkonäkö vastaa lainkaan sitä, mitä ennätin toivoa ja uskao olevan pinnan alla.
Yksinkertaistaen sanoisinkin, että pintaan ihastun jos ihastun, sisältöön sitten raskastun ja lopulta kiinnyn kokonaisuuteen.
Sinkkumies
Tietysti ulkonäöllä on merkitystä, eihän tuo artikkeli edes pyri kumoamaan sitä. Ulkonäkö, tai pikemminkin ulkoinen olemus, on usein ainoa, mitä ihmisestä näemme, ja jos se ei herätä kiinnostustamme niin emme koskaan pääse edes tutustumaan hänen luonteeseensa, arvoihinsa jne.
Ei kai se VOI tulla kenellekään yllätyksenä??
Miten niin? Tuo pätee vain jos pariutumista ajatellaan vain jonain Tinderinä tai baarikohtaamisina. Mutta tapammee eleämässä paljon ihmisiä, vaikka opiskelussa, työpaikoilla tai kaveripiirissä, joihin voimme tutustua aika syvällisestikin vaikka emme alunperin olisi kiinnostuneet heidän ulonäöstään. Ja silloin se kiinnostus voi nimenomaan herätä myös sen myötä että alamme nähdä henkilön persoonan viehättävänä. Toki se ulkonäkö ei saa olla luotaantyöntävä mutta sen ei siis tarvitse olla heti ensikohtaamisella erityisen puoleensavetävä.
Vierailija kirjoitti:
00340 kirjoitti:
Lähes kaikki jutussa mainituista asioista on tutkittu jo aiemminkin, itsekin olen usein täällä sanonut, että pariskunnilla on samaa tasoa oleva äo (ainakin 20v. vanha tutkimustulos) ja muutenkin puhunut samankaltaisuuden merkityksestä parinvalinnassa. Myös tasokeskusteluissa olen kirjoittanut siitä - tärkein lienee yhteiskuntaluokka, koska se sitoo monia artikkelissakin mainittuja asioita yhteen.
Tasoteoria tulee tuohon rinnalle, sillä myös siinä pätee samankaltaisuus eli ne parit päätyvät yhteen, joilla on samantasoinen kysyntä. Kysyntä muodostuu hieman eri tavoin sukupuolten välillä ja tästäkin on olemassa iso joukko yksittäisiä tutkimustuloksia, jotka tukevat tasoteorian väitteitä.
Tasoteoria on siitä jännä teoria että se on niin mukautuvainen että se voidaan tunkea melkein minkä tahansa muun pariutumistutkimustuloksen rinnalle ja väittää että ei se ole ristiriidassa sen kanssa. No ei olekaan. Se vain on niin suppea ja yleisluontoinen että se ei selitä kuin vain pienen osan pariutumisesta.
Tasoteoria on mukautuvainen sen vuoksi, ettei se ole tieteellinen teoria. Suppea ja yleisluontoinen sen sijaan on hyvän teorian merkki. Tässä keskustelunaiheena oleva tutkimustuloksen uutisointi herättää minussa epäilyksiä, koska se on niin laaja-alainen. Tuollaisia tutkimustuloksia noin epämääräisillä (ei-tarkkarajaisilla) parametreillä ei ole kovinkaan helppo saada.
Tänne on linkattu useita tasoteoriaan liittyviä tutkimuksia (121212 on sen tehnyt), ne herättävät poikkeuksetta vastustusta, koska ne liittyvät parinvalintaan ulkonäkö edellä. Minusta on yksinkertaisesti tyhmää väittää, ettei parinvalinnassa myös ulkonäöllä olisi iso merkitys.
Harmi kun se eilinen pitkä keskustelu on poistettu, koska en ehtinyt lukea minulle osoitettua linkkiä, kun olin saunomassa. Ajattelin lukea ja kommentoida tänään. Nyt en edes muista aihetta, että olisin voinut löytää sen, Hesarista taisi olla.
Parhaita timanttijuttuja | Mies valitsee nuoren ja kauneimman, ja lopulta kaikki häviävät: Deittisovellusten data piirtää raadollisen kuvan parinmuodostuksesta: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006213032.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mielenkiinolla odotellut palstamiesten reaktiota, mutta hiljaista on.
En miellä itseäni palstamieheksi, mutta entinen vaimoni oli ja on aidosti heikkolahjainen työtä aktiivisesti kartteleva loinen ja minä olen paljon työtä tekevä älykkö. Minä olen myös vahvasti tunne-ihminen, kun hän on kylmä kuin jää.
Eli ex-vaimoni ei ainakaan valinnut kaltaistaan. Ennen kuin joku alkaa ämpyilemään, niin totean vain faktan: nainen valitsee.
Kaipa se sitten naisen on valittava, jos mies kerran on täysin tahdoton ameeba ilman mitään mielipiteitä. Esim. sinullakaan ei ollut osaa eikä arpee teidän suhteenne alkamisessa, kunhan vain aloitit suhteen sen naisen kanssa, joka yksipuolisesti päätti niin.
Hei, jos näin on, se on teidän miesten syytä. Ja täytyy sanoa, että mikäli todella teillä ei ole mitään näkemystä siitä, haluatteko aloittaa jonkun suhteen vai ei, niin mikäli tänne kuitenkin halutaan parisuhteita ja perheitä, niin jonkunhan se valinta ja päätös sitten pitää tehdä.Jos kerran miehet ovat ulkoistaneet valinnan naisille, niin sitten naisten on pakko olla se osapuoli, joka valitsee. Muuten olisimme kaikki ikuisesi sinkkuja.
Syyttäkää itseänne, tahdottomat ameebat.
Vierailija kirjoitti:
00340 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
00340 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä erotuksella vain, että kaikki eivät tee tätä ulkonäöllistä alkukarsintaa tasoteorian mukaan. Tasoteorian mukaan kaikkia kiinnostaisi mallityypit ja bisneshenkiset miehet, ja miehen pituus kiinnostaisi eniten. Ei kaikilla tällaiset miesihanteet ole, ja joillekin joku kaksimetrinen pukumies merkkituotteissa olisi jopa turn off.
Tasoteoria ei ole koskaan väittänyt, että kaikki valitsevat partnerin samojen ulkonäkönormien mukaisesti. On kyse siitä millaisilla on eniten kysyntää, ja nimenomaan tästä on olemassa myös tutkimusnäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mielenkiinolla odotellut palstamiesten reaktiota, mutta hiljaista on.
En miellä itseäni palstamieheksi, mutta entinen vaimoni oli ja on aidosti heikkolahjainen työtä aktiivisesti kartteleva loinen ja minä olen paljon työtä tekevä älykkö. Minä olen myös vahvasti tunne-ihminen, kun hän on kylmä kuin jää.
Eli ex-vaimoni ei ainakaan valinnut kaltaistaan. Ennen kuin joku alkaa ämpyilemään, niin totean vain faktan: nainen valitsee.
Ok, valitsen organisaatiomme kirjanpitäjän. Hän on kyllä naimisissa ja ilmeisesti on lapsikin, mutta jos kerran nainen valitsee niin silloinhan minun pitää saada hänet.
Totta! Minäpä taidan käydä iltakävelyllä katsomassa löytyykö mieleistä miestä. Ja jos löytyy, niin siis vain tukeva ote käsipuolesta ja talutetaan kotiin? Ja siinä hän sitten on ja pysyy ellei kukaan muu nainen halua häntä?
Jos olet riittävän kaunis, toimii varmasti hyvin. Mikä olisi sen imartelevampaa miehelle kun nainen joka nappaa kiinni ja vie kotiinsa.
Jos olet ruma voi seuraukset olla vähän erilaiset.....