Vauvojen vanhemmat, kuinka pitkää päivää/viikkoa isommat lapsenne ovat varhaiskasvatuksessa?
Meillä on 4kk vauva ja 3-vuotias.
3-vuotiaalla meneillään todella haastava vaihe, erityisesti minä saan kokea hänen uhmansa voiman. Hän on päiväkodissa kolme päivää viikosta, 8-14.30 välisen ajan.
Ja haluaisin hurjan paljon lisätä hänen hoitopäivien määrää neljään ja/tai pidentää hoitopäivien kestoa. Hieman puskee legendaarista huono äiti-fiilistä myöntää tämä, mutta eipä minua täällä tunneta. Ne päivät kun mies vie esikoisen päiväkotiin ovat täyttä luksusta minulle. Heräillään vauvan kanssa vasta 9 maissa ja vietetään hidasta aamupäivää. Vauva nukahtaa kärryihin unille ja sinä aikana pystyn hoitamaan vaikka mitä asioita/siivoamaan/pesemään pyykkiä/rentoutumaan.
Kun taas niinä päivinä kun 3-vuotias on kotona, herään 7.15 kun mies lähtee töihin ja vietän aamun yrittäen estää esikoista herättämästä vauvaa. Yleensä aamupäivä on täynnä uhmaraivareita ja mustasukkaisuutta vauvaa kohtaan. Kotona hän ei nuku päiväunia, joten hetkenkään hengähdystä ei tule. Suoraan sanottuna arki on taistelua siihen asti kunnes mies tulee kotiin ja toinen meistä pystyy keskittämään huomion 3-vuotiaaseen ja toinen vauvaan. Muutenkin esikoinen käyttäytyy hurjan paljon paremmin miehen seurassa (päiväkodista puhumattakaan)
Ja kyllä, rakastan lapsiani ihan yhtä paljon, tällä hetkellä vaan toinen heistä tuottaa hieman enemmän päänvaivaa...
Apua, vertaistukea?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuntuma, että toiset äidit juuri nyt ovat keskimääräistä haluttomampia ja laiskempia hoitamaan omia lapsiaan kotona kuin äidit 16-20 vuotta sitten. Äidit ovat mielestäni turhankin mukavuudenhaluisia. Lapset viedään todella innokkaasti hoitoon, vaikka äiti olisi vauvan kanssa kotona.
Täällä on perusteltu asiaa siten, että vaatimukset lasten kasvattamiseen ovat niin kovat, että sen vuoksi äidit väsyvät ja eivät jaksa hoitaa lastansa kotona, vaikka onkin itse kotona.
Mitä nämä kovat vaatimukset ovat, joihin aina vedotaan? Selittäisikö joku? Mikä on muuttunut vaatimuksissa esim. 15-20 vuoden aikana?
https://www.vauva.fi/keskustelu/3894142/onko-teidat-lapsena-jatetty-nyk…
Tästä keskustelusta voi lukea, mikä on muuttunut. Esimerkiksi yksikin kertoo olleensa sisaruksensa kanssa koko päivän yksin kotona alle kouluikäisenä äidin ollessa töissä. Vaikka muuta tässä ketjussa väitetään, uskon, että lapsia on jätetty paljon enemmän oman onnensa nojaan kuin nykyään.
Tuossa keskustelussa useimmat muistot kuitenkin taitavat olla vanhempia kuin 15-20 vuoden takaisia. Omat lapseni ovat syntyneet 87-97 ja ei kyllä olisi tullut kuuloonkaan jättää alle kouluikäistä lasta yksin kotiin työpäivän ajaksi. Samaten jo silloin oli tarkkaan määrätty, kuka lapsen sai hakea hoidosta. Lapsi ei todellakaan voinut lähteä yksikseen eikä edes alaikäisen sisaruksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuntuma, että toiset äidit juuri nyt ovat keskimääräistä haluttomampia ja laiskempia hoitamaan omia lapsiaan kotona kuin äidit 16-20 vuotta sitten. Äidit ovat mielestäni turhankin mukavuudenhaluisia. Lapset viedään todella innokkaasti hoitoon, vaikka äiti olisi vauvan kanssa kotona.
Täällä on perusteltu asiaa siten, että vaatimukset lasten kasvattamiseen ovat niin kovat, että sen vuoksi äidit väsyvät ja eivät jaksa hoitaa lastansa kotona, vaikka onkin itse kotona.
Mitä nämä kovat vaatimukset ovat, joihin aina vedotaan? Selittäisikö joku? Mikä on muuttunut vaatimuksissa esim. 15-20 vuoden aikana?
https://www.vauva.fi/keskustelu/3894142/onko-teidat-lapsena-jatetty-nyk…
Tästä keskustelusta voi lukea, mikä on muuttunut. Esimerkiksi yksikin kertoo olleensa sisaruksensa kanssa koko päivän yksin kotona alle kouluikäisenä äidin ollessa töissä. Vaikka muuta tässä ketjussa väitetään, uskon, että lapsia on jätetty paljon enemmän oman onnensa nojaan kuin nykyään.
Tuossa keskustelussa useimmat muistot kuitenkin taitavat olla vanhempia kuin 15-20 vuoden takaisia. Omat lapseni ovat syntyneet 87-97 ja ei kyllä olisi tullut kuuloonkaan jättää alle kouluikäistä lasta yksin kotiin työpäivän ajaksi. Samaten jo silloin oli tarkkaan määrätty, kuka lapsen sai hakea hoidosta. Lapsi ei todellakaan voinut lähteä yksikseen eikä edes alaikäisen sisaruksen mukaan.
Tosiaan paljon muistoja 70- ja 90-luvuilta, mutta osa sanonut 2000-luvultakin muistavansa noita juttuja. 15-20-vuotiaat varmaan palstalla aliedustettuina, eivätkä siis ole kertomassa omasta lapsuudestaan. Itse olen 23 ja muistan kyllä äidin kieltäneen, kun halusin mennä kaupungille kavereiden kanssa alakouluikäisenä, mutta kaverit kuitenkin olivat saaneet mennä. Omalla tuntumalla sanoisin, että ehkä vaatimukset ovat muuttuneet pikkuhiljaa tiukempaan päin, alkaen n. 20v sitten.
Joissakin kertomuksissa on kyse lapsen heitteellejätöstä. Olen itse 1980-luvun lapsi, eikä silloin ollut tavallista tai hyväksyttävää, että alle kouluikäiset lapset olisivat olleet päivittäin yksin kotona.
Se, mistä tämä keskustelu alun perin lähti liikkeelle oli se, että kuinka monta tuntia tai päivää viikossa isompaa pikkulasta pidetään päiväkodissa, kun äiti on vauvan kanssa kotona.
Hoitoaika saattaa myös vaikuttaa. Itse en vie koskaan lapsia 8.00, vaan 7.00. Kun vie 8.00 on siirtymä vaikea koska silloin on aamupalahäsellys. Haluavat tulla rauhallisenpana aikana ja leikkiä ennen aamupalaa. Samoin iltapäivällä. Jos haen ennen välipalaa jää ulkoilu kavereiden kanssa väliin ja ovatkin itse pyytäneet että saavat kavereiden kanssa leikkiä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Jos vauvaa kotona hoitava äiti on oikeasti äärirajoilla jaksamisensa kanssa, on järkevää viedä isompi sisarus päiväkotiin. Jos äiti on hyvinvoiva, on järkevää pitää vauva ja sisarus kotona ja kasvaa perheenä, hitsautua yhteen.
Täytyykö sen hoidossa olevan olla siellä 9 h joka saamarin päivä? Niin ärsyttävää😱
Kun se niin viihtyy täällä hyvin🤬
Kyllä silloin lapsella on joku hätä, jos hän viihtyy paremmin päiväkodissa, kuin kotona. T. Huonon perheen lapsi.
Lapsia ei pidä hankkia lisää, jos edelliset pitää potkia sitten tieltä pois. Ei ihme, että nykyajan lapset ja nuoret voivat huonosti.
Sääliksi kyllä käy lapset, jotka ovat päiväkodissa 8-9 tuntia päivässä, vaikka äiti (tai isä) on kotona. Voi pieniä!
Kun lapset sitten haetaan päiväkodista, halutaan laittaa lapset nukkumaan yöunille mahdollisimman nopeasti, että vanhemmat saavat olla rauhassa lapselta. Päiväkodissa on tietenkin sanottu henkilökunnalle, että lapsi ei sitten saa nukkua päiväunia tai jos nukahtaa, lapsi pitää herättää viimeistään puolen tunnin päästä. Voi pieniä raukkoja!
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi kyllä käy lapset, jotka ovat päiväkodissa 8-9 tuntia päivässä, vaikka äiti (tai isä) on kotona. Voi pieniä!
Kun lapset sitten haetaan päiväkodista, halutaan laittaa lapset nukkumaan yöunille mahdollisimman nopeasti, että vanhemmat saavat olla rauhassa lapselta. Päiväkodissa on tietenkin sanottu henkilökunnalle, että lapsi ei sitten saa nukkua päiväunia tai jos nukahtaa, lapsi pitää herättää viimeistään puolen tunnin päästä. Voi pieniä raukkoja!
Se on kyllä just näin. Olen tämän kuvion nähnyt liian monta kertaa. Sääliksi käy pieniä.
Missä vaiheessa touhu on muuttunut toisten vanhempien osalta niin itsekkääksi?
Meillä naapurissa tällainen tapaus. Äiti vauvan kanssa kotona ja isä tekee etätöitä.(Pääasiassa päivän aikana lenkkeilee, hoitaa pihaa, tekee lumitöitä, pesee autoa). Isompi lapsi hieman alle 3-vuotias. Päivät hänellä vielä melko pitkiä, aamulla 7.30 viedään hoitoon ja 16.20 lähtee auto hakemaan hoidosta eli noin puoli viiteen on päivä.
Kun sitten kotiudutaan niin kuuluu meille asti aivan jäätävä parkuminen kun tämä isompi itkee.
Olen seuraillut heidän illan ulkoiluakin. Pienempi tietty istuu rattaissa ja isompi yleensä makaa maassa ja kiukuttelee ja huutaa ja parkuu.
Kun ei vaan jaksa käsittää.
Voi raukkaa! Ja näitä raukkoja on nykyään paljon.
Vanhemmat haluavat yhteiskunnan hoitavan lapsensa kasvatuksen. Asia ulkoistetaan. Ongelmiahan siitä seuraa myöhemmin.
Lapsi on pitkän päivän jälkeen väsynyt ja rasittunut. Vanhemmat kokevat lapsensa vaikeana rasitteena, vaikka tilanne olisi toinen, jos lapsi saisi kevyemmät päivät.
Saako lasta pitää päivähoidossa niin monta tuntia kuin haluaa, vaikka vanhempi/vanhemmat eivät ole töissä?
Vierailija kirjoitti:
Saako lasta pitää päivähoidossa niin monta tuntia kuin haluaa, vaikka vanhempi/vanhemmat eivät ole töissä?
Totta kai saa. Varhaiskasvatus on lasta itseään varten eikä riippuvaista vanhempien työssäkäynnistä.
Jos vauvaa kotona hoitava äiti on oikeasti äärirajoilla jaksamisensa kanssa, on järkevää viedä isompi sisarus päiväkotiin. Jos äiti on hyvinvoiva, on järkevää pitää vauva ja sisarus kotona ja kasvaa perheenä, hitsautua yhteen.