Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html
"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."
Kommentit (1011)
Vierailija kirjoitti:
Pitää huomioida, että tiuskimista tapahtuu vain matalasti palkatuilla palvelualoilla. Ei muualla. Kukaan ei jätä Lamboa ostamatta siksi että myyjä ei osannut suomea. Kukaan ei lähde ovet paukkuen festivaalin VIP-tiloista siksi että siellä ei kukaan puhunut suomea.
Ei minua vaivaa mikään muu kuin että tämä tiuskimen on niin tarkkaan harkittua kuin tarkkuuskiväärillä ammuttua p skaa.
Lamborghinia ei myy henkilö, joka on osaa ainoastaan välttävästi englantia. Sama juttu pätee festareiden VIP-tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää huomioida, että tiuskimista tapahtuu vain matalasti palkatuilla palvelualoilla. Ei muualla. Kukaan ei jätä Lamboa ostamatta siksi että myyjä ei osannut suomea. Kukaan ei lähde ovet paukkuen festivaalin VIP-tiloista siksi että siellä ei kukaan puhunut suomea.
Ei minua vaivaa mikään muu kuin että tämä tiuskimen on niin tarkkaan harkittua kuin tarkkuuskiväärillä ammuttua p skaa.
Lamborghinia ei myy henkilö, joka on osaa ainoastaan välttävästi englantia. Sama juttu pätee festareiden VIP-tilaan.
Haha! Minä juntti luulin että Lambo on wc- tai talouspaperia :D
Muissa maissa ei takuulla tulisi kuuloonkaan, että ravintolassa ei saisi palvelua paikallisella kielellä, mutta toki suomalaisten odotetaan nöyristelevän ja puhuvan englantia Suomessa. (Ai niin joo, eihän tietenkään voi edellyttää, että ulkomaalainen asiakaspalvelija osaisi edes sitä).
Ilmeisesti ravintoloissa ei haluta palvella suomenkielisiä asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on outoa että kaikki turkkilaiset pizzatyypit kyllä opettelevat suomen kielen mutta fine diningissä ei tarvitsisi.
Samoin kiinalaisissa ruokapaikoissa osaavat suomenkielen,ei heidän vuokseen tarvitse kiinaa opetella.
Onneksi tuo on lähinnä kuitenkin vain pääkaupunkiseudun ihmisten ongelma ja me normaali ihmiset saamme edelleen hyvää suomenkielistä palvelua .Olen Turussakin törmännyt tarjoilijoihin jotka puhuvat vain englantia, toki vuorossa oli muitakin joilta suomi olisi sentään tarvittaessa luonnistunut. Mutta leviämässä se ilmiö on muuallekin.
Tarkoitus lienee syrjäyttää suomi katoavaksi kyökkikieleksi. Eihän sen häviämisestä muut välitä kuin suomalaiset ja kielitieteilijät.
Mikä on vaihtoehto, kun ravintoloihin ei saa töihin enää suomalaisia kun on liian raskas ja matalapalkkainen työ.
Ja vielä vähemmän alalle löytyy työvoimaa, kun kokoomus ja persut karkottaa pienituloiset pois Helsingistä ja muista suurista kaupungeista.
Olen itse ollut pitkään ravintola-alalla ja varsinkin fine dining ravintoloissa. Iso osa ulkomaalaisista työntekijöistä osaa suomea ainakin välttävästi ja varsinkin perusfraasit, mutta tämä ei aina riitä asiakkaalle. Usein törmännyt siihen, että vaaditaan natiivi puhuja, vaikka työkaverin suomi ollut ymmärrettävää. Olen myös törmännyt siihen että ravintolapäällikkö on kieltänyt suomen puhumisen niiltä, jotka eivät puhu sitä täydellisesti.
Olin itse 10 vuotta ulkomailla töissä ja kyllä vaan monessa maassa mennään englannilla asiakaspalvelutyössä, oli asiakkaina sitten paikalliset tai turistit.
Ravintola-ala ei tule selviämään ilman ulkomaalaisia työntekijöitä, joten kärsivällisyyttä matkaan jos joku ei nyt täydellisellä suomen kielellä sinulle vastaa alan yrityksissä asioidessasi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaihtoehto, kun ravintoloihin ei saa töihin enää suomalaisia kun on liian raskas ja matalapalkkainen työ.
Ja vielä vähemmän alalle löytyy työvoimaa, kun kokoomus ja persut karkottaa pienituloiset pois Helsingistä ja muista suurista kaupungeista.
Hmmm, mietitääs.. oisko vaihtoehtona se riittävä suomenkielenopettelu?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut pitkään ravintola-alalla ja varsinkin fine dining ravintoloissa. Iso osa ulkomaalaisista työntekijöistä osaa suomea ainakin välttävästi ja varsinkin perusfraasit, mutta tämä ei aina riitä asiakkaalle. Usein törmännyt siihen, että vaaditaan natiivi puhuja, vaikka työkaverin suomi ollut ymmärrettävää. Olen myös törmännyt siihen että ravintolapäällikkö on kieltänyt suomen puhumisen niiltä, jotka eivät puhu sitä täydellisesti.
Olin itse 10 vuotta ulkomailla töissä ja kyllä vaan monessa maassa mennään englannilla asiakaspalvelutyössä, oli asiakkaina sitten paikalliset tai turistit.Ravintola-ala ei tule selviämään ilman ulkomaalaisia työntekijöitä, joten kärsivällisyyttä matkaan jos joku ei nyt täydellisellä suomen kielellä sinulle vastaa alan yrityksissä asioidessasi.
Tuo on törppöyttä ja kyykyttämistä jos täydellisyyttä vaaditaan. Ymmärrettävä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ei takuulla tulisi kuuloonkaan, että ravintolassa ei saisi palvelua paikallisella kielellä, mutta toki suomalaisten odotetaan nöyristelevän ja puhuvan englantia Suomessa. (Ai niin joo, eihän tietenkään voi edellyttää, että ulkomaalainen asiakaspalvelija osaisi edes sitä).
Ilmeisesti ravintoloissa ei haluta palvella suomenkielisiä asiakkaita.
Yhdysvalloissa löytyy vaikka millä mitalla espanjan kielisiä, jotka puhuvat muutaman sanan englantia. Ja yllätys, yllätys, he ovat niissä paskaduuneissa, jotka eivät muille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse 10 vuotta ulkomailla töissä ja kyllä vaan monessa maassa mennään englannilla asiakaspalvelutyössä, oli asiakkaina sitten paikalliset tai turistit.Ravintola-ala ei tule selviämään ilman ulkomaalaisia työntekijöitä, joten kärsivällisyyttä matkaan jos joku ei nyt täydellisellä suomen kielellä sinulle vastaa alan yrityksissä asioidessasi.
Jos ravintola-ala ei selviä ilman, että asiakaspalvelija ei osaa kommunikoida asiakkaittensa kanssa, niin vika ei ole asiakkaissa. Olen ollut myyntityössä paikoissa, joissa kollegoiden "asiakkaat ei ymmärrä" "asiakkaat on tyhmiä" mutta yllättävästi kaupat ovat onnistuneet kanssani. Minulla kun ei ole ollut kuin yksi asiakas parinkymmenen vuoden aikana, jolle olen joutunut sanomaan, että soitatko uudelleen, kun olet vähän kiihtymykseltäsi ja kiroilultasi rauhoittunut, niin selvitetään sitten miten edetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän ne joka päivä oppii sitä. Kuvitteletko tosiaan, että Suomeen saa jostain maasta valmiiksi suomea osaavaa ravintola-alan työvoimaa?
Minusta olisi ihan kiva elää monokulttuurisessa Suomessa, jossa lähes kaikki puhuisivat suomea äidinkielenään. Voin hyvin luopua muutamasta kebab-paikasta ja Woltista. Terveydenhuollosta pystytään kyllä säästämään isotkin summat, jos halutaan. Esim eutanasia parantumattomasti sairaille olisi armollisempaa kuin kuukausien kituminen.
Ihmisten olisi aika palata rakentamaan kotimaitaan ja meidän opetella tulemaan toimeen ihan suomalaisella väellä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ihan kiva elää monokulttuurisessa Suomessa, jossa lähes kaikki puhuisivat suomea äidinkielenään. Voin hyvin luopua muutamasta kebab-paikasta ja Woltista. Terveydenhuollosta pystytään kyllä säästämään isotkin summat, jos halutaan. Esim eutanasia parantumattomasti sairaille olisi armollisempaa kuin kuukausien kituminen.
Ihmisten olisi aika palata rakentamaan kotimaitaan ja meidän opetella tulemaan toimeen ihan suomalaisella väellä.
Amen!
Vierailija kirjoitti:
Voisin hyvin kiristää vähän vyötä ja olla valmiina tekemään niitä mukamas alempiarvoisia duuneja, jos tällainen suomalaisten Suomi olisi mahdollista. En saa tästä rikastamisesta oikein mitään.
Me voitaisiin itse käydä kansainvälistymässä Euroopassa ja taas vastavuoroisesti ottaa eurooppalaisia tänne, mutta L-idästä ja Afrikasta suuntautuvassa muuttoliikkeessä en näe mitään hyvää.
Nyt kun palsta on yhteen ääneen huutanut, että köyhällä ei ole oikeutta asua pääkaupungissa, saatte nähdä seuraukset.
Kukaan ei tule mistään kaukaa peräkylästä ravintola-alan työvuoroihin Helsinkiin. Ei ainakaan suomea osaava, jolla on usein muitakin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän ne joka päivä oppii sitä. Kuvitteletko tosiaan, että Suomeen saa jostain maasta valmiiksi suomea osaavaa ravintola-alan työvoimaa?
Kuvitteletko sinä että tänne tulevat eivät voisi opetella suomea jo ennen mahdollista työllistymistään? Te-tsto esim järjestää kielenopetusta heille. Ja omalla paikkakunnallani, pienellä tosin, on edellytyksenä ei täydellinen mutta tarpeeksi hyvä (suomen)kielitaito ennen kuin yritykset ottavat töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä terveydenhuollosta voisi säästää niin paljon, että ei tarvittaisi ulkomaalaisia työntekijöitä. Eutanasiat kärsiville vaikeista muistisairauksista kärsiville, lopetetaan satoja tuhansia maksavat syöpähoidot, joilla saadaan 2 kk lisää elinaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin hyvin kiristää vähän vyötä ja olla valmiina tekemään niitä mukamas alempiarvoisia duuneja, jos tällainen suomalaisten Suomi olisi mahdollista. En saa tästä rikastamisesta oikein mitään.
Me voitaisiin itse käydä kansainvälistymässä Euroopassa ja taas vastavuoroisesti ottaa eurooppalaisia tänne, mutta L-idästä ja Afrikasta suuntautuvassa muuttoliikkeessä en näe mitään hyvää.
Kuvitteletko tosiaan, että eurooppalaiset ravintola-alan ihmiset tulisivat Suomeen töihin?
Muissa Euroopan maissa on ihan samoilla aloilla työvoimapula. Ei joku saksalainen todellakaan ryhdy opiskelemaan suomea päästäkseen tarjoilijaksi Helsinkiin tai Tampereelle.
Parempi on kun tilaa vaan ruoat kotiin, sillä suomalainen, joka puhuu ravintolassa henkilökunnalle englantia, on rasisti ja suomalainen, joka haluaisi puhua henkilökunnalle suomea, on myös rasisti.