Miten voi lopettaa suvun ja kavereiden hotellina olemisen? Kaikki haluavat tunkea pieneen luukkuuni asumaan
matkustaessaan Helsinkiin. Monesti viipyvät useitakin öitä. Asun 18 neliömetrin yksiössä, eli tilaa on juuri itselleni. Raskasta käydä töissä ja opiskella, kun joku pyörii nurkissani. Nämä kaikki luokseni tunkevat perheenjäsenet, sukulaiset ja kaverit vielä tietävät hyvin, että viihdyn yksin, olen itrovertti ja enkä ikinä majoittuisi kenenkään heidän luonaan. Olen myös sanonut suoraan, että en tykkää nukkua yhtään kenenkään kanssa samassa huoneessa. Yleensä eivät suostu maksamaan ruokiakaan kuin puoliksi ja tämäkin puolet vaan heidän vierailunsa aikana ostetuista ruuista, kaapissa olevia ruokia syövät kuin omiaan. Mielestäni olisi kohteliasta, jos he maksaisivat kaikki ostetut ruuat kerta minä heitä ilmaiseksi joudun majoittamaan, vaikka en edes olisi halunnut heitä luokseni.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sponssaan ja muutenkin autan omilleen muuttanutta lastani niin paljon, että jos tarvitsen majoitusta, hän vastavuoroisuusperiaatteella auttaa. Sitten kun joskus tulee omillaan toimeen on täysin oma tupa ja oma lupa.
Kavereiden vierailuihin suhtautuminen on eri juttu. Hänellä vastaava ongelma kuin ap:llä, ettei osaa kieltäytyä. Tosin periaatteessa kiva, mutta sotkut ja syömiset ärsyttää. Sanominen pitää vain opetella tai kärsiä.
Olen myös sponssannut ja auttanut molempia opiskelemaan lähteneitä nuoriani, mutten todellakaan yövy heidän kodeissaan, jos niillä paikkakunnilla käyn, elleivät erikseen pyydä. Hotelli löytyy joka kaupungista. Kyllä sitä nuoren kotia ja hänen kotirauhaansa pitää kunnioittaa.
Omat tyttäreni ihan vaatmialla vaativat luokseen yöksi jos heidän paikkakunnillaan käyn. Ei puhettakaan mistään hotelliin ajamisista :D Parastahan vierailuissa on just ne illat saunoen ja teekupin äärellä höpistän kaiken maailman juttuja, kun tietää että siitä voi sitten vain kellahtaa yöpuulle eikä tarvitse hoitaa itseään hotelliin, joka saattaa olla kaukanakin.
Aamupalakin on hauska kokkailla yhdessä :) Yleensä haen vähän luksusta tyttärien aamupalapöytään, ihan vain siitä ilosta että on niin mukavaa nähdä heitä ja viettää heidän kanssa aikaa. Mitän maksuja emme kukaan ota toisiltamme yöpymisestä, mutta emme toki myöskään tuhlaa toisten rahoja vierailulla.
Vierailija kirjoitti:
Chat GPT avuksi: On tärkeää olla rehellinen ja kohtelias, jos et halua, että joku tulee luoksesi kylään. Tässä on muutamia ehdotuksia:
1. **Kiireinen aikataulu:** Voit sanoa, että sinulla on kiireinen viikko tai päivä, etkä pysty ottamaan vastaan vieraita tällä hetkellä.
2. **Yksityinen aika:** Kerro, että tarvitset hieman yksityistä aikaa tai aikaa itsellesi tällä hetkellä, ja haluaisit nähdä hänet myöhemmin, kun sinulla on enemmän aikaa.
3. **Päivän kunto:** Voit kertoa, että tunnet olosi vähän sairaaksi tai väsyneeksi, etkä halua tartuttaa mitään mahdollista tautia tai olla huonossa kunnossa seurassa.
4. **Korjaukset tai remontti:** Voit sanoa, että kodissasi on menossa korjauksia tai remonttia, ja se ei ole tällä hetkellä vierailukunnossa.
5. **Suunnitelmat muualla:** Voit kertoa, että sinulla on jo suunnitelmia tai tapaaminen tänä päivänä tai viikonloppuna, etkä voi ottaa vieraita vastaan.
6. **Et ole yksin:** Kerro, että sinulla on muita vieraita tai perheenjäseniä kylässä, ja tila on jo täynnä.
Muista olla kohtelias ja antaa mahdollisuus ehdottaa toista ajankohtaa, jos haluat viettää aikaa ystäväsi Kaverin kanssa myöhemmin. Rehellinen ja hienotunteinen viestintä auttaa ylläpitämään terveitä ihmissuhteita.
Tällaistako Chat GBT neuvoo. Siis valehtelemaan. Terve järki sanoo, että pelkkä kieltäytyminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sponssaan ja muutenkin autan omilleen muuttanutta lastani niin paljon, että jos tarvitsen majoitusta, hän vastavuoroisuusperiaatteella auttaa. Sitten kun joskus tulee omillaan toimeen on täysin oma tupa ja oma lupa.
Kavereiden vierailuihin suhtautuminen on eri juttu. Hänellä vastaava ongelma kuin ap:llä, ettei osaa kieltäytyä. Tosin periaatteessa kiva, mutta sotkut ja syömiset ärsyttää. Sanominen pitää vain opetella tai kärsiä.
Olen myös sponssannut ja auttanut molempia opiskelemaan lähteneitä nuoriani, mutten todellakaan yövy heidän kodeissaan, jos niillä paikkakunnilla käyn, elleivät erikseen pyydä. Hotelli löytyy joka kaupungista. Kyllä sitä nuoren kotia ja hänen kotirauhaansa pitää kunnioittaa.
Omat tyttäreni ihan vaatmialla vaativat luokseen yöksi jos heidän paikkakunnillaan käyn. Ei puhettakaan mistään hotelliin ajamisista :D Parastahan vierailuissa on just ne illat saunoen ja teekupin äärellä höpistän kaiken maailman juttuja, kun tietää että siitä voi sitten vain kellahtaa yöpuulle eikä tarvitse hoitaa itseään hotelliin, joka saattaa olla kaukanakin.
Aamupalakin on hauska kokkailla yhdessä :) Yleensä haen vähän luksusta tyttärien aamupalapöytään, ihan vain siitä ilosta että on niin mukavaa nähdä heitä ja viettää heidän kanssa aikaa. Mitän maksuja emme kukaan ota toisiltamme yöpymisestä, mutta emme toki myöskään tuhlaa toisten rahoja vierailulla.
Joillekin tämä tällainen sopii. Meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda joku huonekalu sellaiseen, että asuntoon ei jää enää tilaa toiselle nukkumispaikalle mitenkään päin. Tai ota hoitoon koira aina kun joku on tunkemassa vieraisille, mieluiten joku mahdollisimman iso, karvainen ja kuolaava, joka tykkää nukkua ihmisen vieressä.
Jestas näitä ehdotuksia. Miksi kukaan haluaisi kalustaa asuntonsa ihan tukkoon tai ottaa sinne isoa, kuolaavaa koiraa hoitoon? Helpompaa vaan sanoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Asuuko sinun lapsesi 18 neliön miniyksiössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakaan mitään majoitusvelvoitetta ei pidä nuorelle asettaa, vaikka osallistuisi tämän kustannuksiin.
En koskaan tarjoudu yösijaa kotonani koska siitä tulee helposti tapa. En myöskään väänny toisten luo nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on 18m2 yksiö ja sinne on joku sellainen tulossa, jota et halua, niin on erittäin helppo sanoa, että pahoittelut, mutta tänne ei mahdu! Ei tarvitse yhtään mitään muuta tekosyytä keksiä!
Ei auta. Ne on aina ne samat, jotka tunkevat, eli tietävät täällä olevan sen verran tilaa, että mahtuvat, vaikka ahdasta onkin. En todellakaan arvannut, että siitä olisi tullut jatkuva tapa, kun ensimmäistä kertaa päästin.
Kulkevatko he läpi seinien vai onko heillä avain?
Aloittajan pitää olla niin suora että asia tulee selväksi. Helsingissä on muistaakseni pari hotellia, menkää sinne!
Itse sanoisin että "viihdyn paremmin kuin hyvin yksin, mutta ymmärrän että sinulla on majoituksen tarve. Tehdäänkö niin että maksat minulle ennakkoon 50€, niin molemmat hyötyvät?"
Ai, ei käy. No voi harmi..
Itsekin olen kiltti erakko mutta tuolleen käännettynä ei ole ilkeä, eikä kiellä tulemasta 😄
Vierailija kirjoitti:
Chat GPT tuuttasi kasan paskaa. Noilla joutuu valheiden verkkoon ja tulee stressiä sepittelystä.
"En halua enää yövieraita näin pieneen asuntoon ja mun luona yöpymiset ovat ainakin toistaiseksi ohi."
Ja jos eivät tuotakaan ymmärrä, niin ei yksinkertaisesti avaa ovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chat GPT avuksi: On tärkeää olla rehellinen ja kohtelias, jos et halua, että joku tulee luoksesi kylään. Tässä on muutamia ehdotuksia:
1. **Kiireinen aikataulu:** Voit sanoa, että sinulla on kiireinen viikko tai päivä, etkä pysty ottamaan vastaan vieraita tällä hetkellä.
2. **Yksityinen aika:** Kerro, että tarvitset hieman yksityistä aikaa tai aikaa itsellesi tällä hetkellä, ja haluaisit nähdä hänet myöhemmin, kun sinulla on enemmän aikaa.
3. **Päivän kunto:** Voit kertoa, että tunnet olosi vähän sairaaksi tai väsyneeksi, etkä halua tartuttaa mitään mahdollista tautia tai olla huonossa kunnossa seurassa.
4. **Korjaukset tai remontti:** Voit sanoa, että kodissasi on menossa korjauksia tai remonttia, ja se ei ole tällä hetkellä vierailukunnossa.
5. **Suunnitelmat muualla:** Voit kertoa, että sinulla on jo suunnitelmia tai tapaaminen tänä päivänä tai viikonloppuna, etkä voi ottaa vieraita vastaan.
6. **Et ole yksin:** Kerro, että sinulla on muita vieraita tai perheenjäseniä kylässä, ja tila on jo täynnä.
Muista olla kohtelias ja antaa mahdollisuus ehdottaa toista ajankohtaa, jos haluat viettää aikaa ystäväsi Kaverin kanssa myöhemmin. Rehellinen ja hienotunteinen viestintä auttaa ylläpitämään terveitä ihmissuhteita.
Tällaistako Chat GBT neuvoo. Siis valehtelemaan. Terve järki sanoo, että pelkkä kieltäytyminen riittää.
rehellinen ja kohtelias=valehtelu 🤔 ????
Mulla tunkeutujat oli kissa-allergisia, joten ratkaisu oli eläinrakkaalle helppo: nyt kaksi ihanaa kissaa sulostuttaa elämääni. 🤣😂
Mene nyt peilin eteen harjoittelemaan: sanot ystävällisesti, päättäväisesti ja jämerästi EI. Toista se niin monta kertaa, että sujuu aivan automaattisesti, kun joku on tunkemassa sinun asuntoosi.
Toiseksi hanki oveesi sekä lukko että ovisilmä. Et sitten avaa ovea, jotta ei kissakaan pääse livahtamaan asuntoon ilman eri pyyntöä.
Jos kaikista varotoimenpiteistä huolimatta joku sinne tulee, älä ainakaan osta yhtään ruokaa! Käy syömässä vaikka lähimmällä huoltoasemalla, jos et muuta keksi.
Useimmat oppivat jo uhmaiässä sanomaan ei, viimeistään teineinä. Nyt sinun on aika elää se elämänvaihe.
Tee uudet säännöt ja ilmoita ne somessa pariin otteeseen ellei kolmeen kertaan. Ja muuta isompaan asuntoon itsesi vuoksi vaikka kaksioon, älä elä pikkukopissa kuin koekaniini. He maksavat ruokansa ja juomansa itse myös suureksi osaksi. Näytä ne jotka saa ottaa ja mitä ei, vai ei lainkaan. Jos isompaa asuntoa ei saa paikkakunnalta, onko se oikea paikka elää, ulkomaillakin on isommat. Äitisi pitäisi tukea sinua tai muu sukulainen. Jos sinulla ei ole erikseen kolmiota, että yhden huoneen saa vierashuoneeksi, on arveluttavaa ottaa montaa vierasta - koska se haittaa sinua. Pitäydy minimissä vieraiden suhteen ja muut somessa, tai heidän luonaan näkee, kenties hotellissa. Oman jaksamisesi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pääse matkan taakse kuin mutamaksi yöksi aikuisen lapseni perheeseen 1 tai 2 kertaa vuodessa. En kehtaa kietäytyy kun kutsuvat.Pitäisi kanssa oppia sanoo,Kule ei huvita tula riesaksi.tulkaa te vaan meille ,ette ole koskaan riesoja.
Onko teillä perheen/suvun/kaveripiirin yhteisiä wa-ryhmiä? Jos, niin kirjoita niihin etukäteen yleinen viesti, että jatkossa et valitettavasti pysty enää majoittamaan ketään luoksesi, mutta silti mielelläni heitä tapaat vaikka kaupungilla. Jos tilaavat syitä, niin voit sanoa pelkästään, että ovat yksityisiä. Et enempiä selittele. Jos tulee myöhemmin suoria pyyntöjä, ei auta kuin kohteliaasti todeta, ettei valitettavasti käy.
En keksisi mitään selityksiä vaan sanoisin suoraan että majoittuminen luonasi ei onnistu ja sen jälkeen sinun ei tarvitse keskutelua jatkaa. Ei tarvite perustella eikä keksiä tekosyitä.
Jos kuitenkin vieraista aiheutuvat kulut ovat suurempi ongelma niin sanoisin suoraan myös että sinulla ei ole varaa vieraasta aiheutuviin kuluihin ja pyydät 50€ per henkilö aamupalatarpeista ja syntyvästä pyykistä. Tälläin voit myös tienata hieman lisärahaa itsellesi.
Eivät kaikki ymmärrä minkäänlaisista vihjeistä.
Sinun pitää vain napakasti sanoa, että jatkossa et ota yövieraita. Tai vieraita muutenkaan, jos et niin halua. Ei tuosta muuten loppua tule.