Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi lopettaa suvun ja kavereiden hotellina olemisen? Kaikki haluavat tunkea pieneen luukkuuni asumaan

Vierailija
21.09.2023 |

matkustaessaan Helsinkiin. Monesti viipyvät useitakin öitä. Asun 18 neliömetrin yksiössä, eli tilaa on juuri itselleni. Raskasta käydä töissä ja opiskella, kun joku pyörii nurkissani. Nämä kaikki luokseni tunkevat perheenjäsenet, sukulaiset ja kaverit vielä tietävät hyvin, että viihdyn yksin, olen itrovertti ja enkä ikinä majoittuisi kenenkään heidän luonaan. Olen myös sanonut suoraan, että en tykkää nukkua yhtään kenenkään kanssa samassa huoneessa. Yleensä eivät suostu maksamaan ruokiakaan kuin puoliksi ja tämäkin puolet vaan heidän vierailunsa aikana ostetuista ruuista, kaapissa olevia ruokia syövät kuin omiaan. Mielestäni olisi kohteliasta, jos he maksaisivat kaikki ostetut ruuat kerta minä heitä ilmaiseksi joudun majoittamaan, vaikka en edes olisi halunnut heitä luokseni.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on 18m2 yksiö ja sinne on joku sellainen tulossa, jota et halua, niin on erittäin helppo sanoa, että pahoittelut, mutta tänne ei mahdu! Ei tarvitse yhtään mitään muuta tekosyytä keksiä!

Ei auta. Ne on aina ne samat, jotka tunkevat, eli tietävät täällä olevan sen verran tilaa, että mahtuvat, vaikka ahdasta onkin. En todellakaan arvannut, että siitä olisi tullut jatkuva tapa, kun ensimmäistä kertaa päästin.

Enää et päästä heitä sinne, yksinkertaista. Jos suuttuvat niin mitä väliä.

Vierailija
22/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jatkoa..

Ymmärrän, että joskus voi olla tilanteita, joissa haluat välttää vierailuja. Tässä on lisää syitä, jotka voivat auttaa:

7. **Työkiireet:** Voit kertoa, että sinulla on paljon töitä tai deadlinet painavat päälle juuri nyt, eikä sinulla ole tarpeeksi aikaa ja energiaa vieraiden vastaanottamiseen.

8. **Henkilökohtaiset syyt:** Voit mainita, että sinulla on henkilökohtaisia asioita tai huolia, joiden vuoksi haluaisit olla yksin tai viettää aikaa itseksesi.

9. **Tilaongelmat:** Voit sanoa, että kodissasi on tällä hetkellä tilaongelmia tai jokin muu käytännön este, kuten putkiremontti tai sähkökatkos.

10. **Rahoitukselliset syyt:** Voit mainita, että sinulla on tiukka budjetti tällä hetkellä, ja et voi kutsua vieraita, koska se voi aiheuttaa ylimääräisiä kuluja.

11. **Kiinnostava tekeminen:** Kerro, että olet juuri ryhtynyt johonkin uuteen harrastukseen tai projektiin, joka vaatii paljon aikaa ja keskittymistä, etkä halua keskeyttää sitä.

12. **Yllätysvierailu:** Voit sanoa, että tällä hetkellä haluaisit pitää yllätyksenä jonkin erityisen tilaisuuden tai juhlan ja siksi et halua, että kukaan tulee kylään.

Muista, että rehellinen ja hienotunteinen viestintä on tärkeää, ja voit tarvittaessa myös kertoa ystävällesi, että tulet mielelläsi tapaamaan häntä toisena ajankohtana, kun olosuhteet ovat paremmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voinkin lähettää kiitokseni sille ihan touselle hemmolle joka majoitti ison konsertin aikaan tuollaiseen pieneen yksiöön ja vieläpä itse ehdotti ja käyttäytyi kuin herrasmies päälle. Jos joskus kohtaamme maksan kyllä majoituksen! Oli iso apu sinusta!

Ap lle sanoisin että ymmärrän että olet todella kiltti mutta jos koettaisi saada ne toiset ymmärtämään ja ottamaan huomioon sinunkin tilasi? Se on vaikeaa mutta istut vastapäätä katsot silmiin ja sanot että nyt on asiaa jota pitää kuunnella: stressaannut liikaa tästä menosta, ja asia ei liity siihen pidänko sinusta jne vaan siihen että et vaan tahdo ja jaksa tätä näin ja on pakko vähentää!

Vierailija
24/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta pahoitat liiallisen kiltteytesi takia oman mielesi. Aina jonkun mieli pahottuu.

Voisitko valita niin, että sinun mielesi ei pahoitu? Kotisi on linnasi ja turvapaikkasi.

Vierailija
25/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chat GPT avuksi: On tärkeää olla rehellinen ja kohtelias, jos et halua, että joku tulee luoksesi kylään. Tässä on muutamia ehdotuksia:

1. **Kiireinen aikataulu:** Voit sanoa, että sinulla on kiireinen viikko tai päivä, etkä pysty ottamaan vastaan vieraita tällä hetkellä.

2. **Yksityinen aika:** Kerro, että tarvitset hieman yksityistä aikaa tai aikaa itsellesi tällä hetkellä, ja haluaisit nähdä hänet myöhemmin, kun sinulla on enemmän aikaa.

3. **Päivän kunto:** Voit kertoa, että tunnet olosi vähän sairaaksi tai väsyneeksi, etkä halua tartuttaa mitään mahdollista tautia tai olla huonossa kunnossa seurassa.

4. **Korjaukset tai remontti:** Voit sanoa, että kodissasi on menossa korjauksia tai remonttia, ja se ei ole tällä hetkellä vierailukunnossa.

5. **Suunnitelmat muualla:** Voit kertoa, että sinulla on jo suunnitelmia tai tapaaminen tänä päivänä tai viikonloppuna, etkä voi ottaa vieraita vastaan.

6. **Et ole yksin:** Kerro, että sinulla on muita vieraita tai perheenjäseniä kylässä, ja tila on jo täynnä.

Muista olla kohtelias ja antaa mahdollisuus ehdottaa toista ajankohtaa, jos haluat viettää aikaa ystäväsi Kaverin kanssa myöhemmin. Rehellinen ja hienotunteinen viestintä auttaa ylläpitämään terveitä ihmissuhteita.

Törppö vastaa:

1. ei se haittaa, pärjään itsekseni, minulla on kuitenkin menoa x, y ja z matkan aikana ja näiden vuoksi olen paikkakunnalle tulossakin.

2. Tämä voi toimia, mutta yhtälailla voi tulla "tulen vain yöksi luoksesi, muuten olen menossa x ja y päivät"

3. Voi toimia, mutta voi tulla "ei haittaa, ei muhun mikään tartu"

4. "Ai mikä remontti"? Ja sitten joudut kehittelemään valhetta valheen perään.

5. Voi toimia, mutta en käyttäisi. "Ai mikä meno?". Ja taas saat keksiä lisävalheita. Tai sitten "ei haittaa, pärjään yksinkin asunnollasi"

6. Aivan varmasti tulee lisäkysely ja lopulta jää kiinni valheesta jossain vaiheessa.

Vierailija
26/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chat GPT tuuttasi kasan paskaa. Noilla joutuu valheiden verkkoon ja tulee stressiä sepittelystä.

"En halua enää yövieraita näin pieneen asuntoon ja mun luona yöpymiset ovat ainakin toistaiseksi ohi."

Vierailija
27/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajattomat ihmiset käyttävät sinua hyväkseen. Opettele sanomaan napakasti EI , sinun ei tarvitse perustella kenellekään mitään. Mulla OLI kokemuksia n rajattomista , ne on tosiaan oikea maanvaiva. Röyhkeimmät tuli töistä hakemaan avaimen ja kiukuttelivat kunnes saivat sen. Never again!

Vierailija
28/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chat GPT tuuttasi kasan paskaa. Noilla joutuu valheiden verkkoon ja tulee stressiä sepittelystä.

"En halua enää yövieraita näin pieneen asuntoon ja mun luona yöpymiset ovat ainakin toistaiseksi ohi."

Jep. "Tapaan mielelläni, kun olet täällä (=tässä kaupungissa), mutta en enää majoita vieraita". Enkä muuten edes tapaisi omalla asunnolla, vaan ravintolassa, kahvilassa, kävelyllä tms., että pääsen pois just silloin kun haluan enkä joudu häätämään sohvalle jumiutuvaa vierasta.

Vierailija
29/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et mitenkään osaa sanoa ei, niin kai sun sitten pitää olla passiivis- aggressiivinen. Tyhjennä jääkaappisi kun tulee vieraita. Ostat itse mäkistä tai jostain. Et tarjoa heille mitään. Et anna vuodevaatteita (ajattelit ruveta minimalistiksi). Odotat vaan, että sulle tarjotaan.

Et anna avainta. Et ole paikalla sovittuun aikaan. Et auta kantamaan matkalaukkuja.

Jos haluat pikäaikaisen ratkaisun, niin kuiskaa stressaantuneella äänellä. "Ihanaa kun joku tulisi kylään. On tämä ludeongelma, niin kukaan ei koskaan käy. Eihän teitä haittaa?"

Vierailija
30/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan, että jos ei ole varaa maksaa hotellia niin älä matkusta. Sinä et kotiisi enää ketään ota.

Vierailija
31/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kavereita tai sukulaisia nuo tuollaiset on? Tyhmiäkin vielä, kun ei ymmärrä suoraa puhetta. Juttu on silleen, että jos ei ole varaa majoittua hotellissa, niin ei sitä reissuakaan tarvitse tehdä. Mulla pysyy matkabudjetit tällä logiikalla kuosissa. Sitten reissua siirretään. Ei ole mikään pakko matkustaa Helsinkiin.

Vierailija
32/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit keventää tai painottaa kiletoa sanomalla vaikka : Es tut Sie leid! Tai sorry not this time! Se etäännyttää sinua itseäsi asiasta ja sitten vaan peräännyt samalla fyysisesti. Yleensä se toinen lähtee senkummemmitta! Näin esim jos joku vaan tulee ovelle eikä ole ollenkaan kysellyt sopiiko. Anna sen miettiä oliko sopivaa! Se on hönen tehtävänsä.

Vierailija
33/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sori, ei käy."

Mitään muuta et sano, toistat vaan tuota. Jos tulevat silti oven taa, et avaa ovea. Jos soittavat alaovelta, et vastaa puhelimeen. Jos suuttuvat ja lopettavat yhteydenpidon, parempi sulle. 

Tiiän et on vaikeaa aluksi.

t. entinen kynnysmatto

34/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kokemuksesta, että rajojen asettaminen tutuille ja sukulaisille voi olla vaikeaa, kun on tottunut olemaan kaikille liian kiltti ja on vielä huolissaan siitä, että joku saattaa pahoittaa mielensä. Kun ihmiset huomaavat, että sinulle on kehittynyt oma tahto, jonka yli voikaan jatkossa kävellä, niin todennäköinen seuraus on useimmilla äärimmäinen raivokohtaus. Alistuvata kiltteydestä, kannattaa todellakin yrittää päästä eroon, sellainen asenne muutos on itsellesi vain hyödyksi.

Vierailija
35/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sponssaan ja muutenkin autan omilleen muuttanutta lastani niin paljon, että jos tarvitsen majoitusta, hän vastavuoroisuusperiaatteella auttaa. Sitten kun joskus tulee omillaan toimeen on täysin oma tupa ja oma lupa.

Kavereiden vierailuihin suhtautuminen on eri juttu. Hänellä vastaava ongelma kuin ap:llä, ettei osaa kieltäytyä. Tosin periaatteessa kiva, mutta sotkut ja syömiset ärsyttää. Sanominen pitää vain opetella tai kärsiä.

Vierailija
36/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä voinkin lähettää kiitokseni sille ihan touselle hemmolle joka majoitti ison konsertin aikaan tuollaiseen pieneen yksiöön ja vieläpä itse ehdotti ja käyttäytyi kuin herrasmies päälle. Jos joskus kohtaamme maksan kyllä majoituksen! Oli iso apu sinusta!

Ap lle sanoisin että ymmärrän että olet todella kiltti mutta jos koettaisi saada ne toiset ymmärtämään ja ottamaan huomioon sinunkin tilasi? Se on vaikeaa mutta istut vastapäätä katsot silmiin ja sanot että nyt on asiaa jota pitää kuunnella: stressaannut liikaa tästä menosta, ja asia ei liity siihen pidänko sinusta jne vaan siihen että et vaan tahdo ja jaksa tätä näin ja on pakko vähentää!

Miksi et maksanut heti?

Jos joskus kohtaamme, joopa joo.

Vierailija
37/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin toivoisin, että he ymmärtäisivät itse olla tunkematta kylään, kun olen kuitenkin kaikille heistä sanonut, että nukun huonosti, jos joudun jakamaan huoneen, en tykkää vieraista, tykkään olla yksin, väsyn ihmisistä jne.

Nyt vain sanot tämän listan jokaiselle kyselijälle joka kerta kun yöpaikkaa kysyvät.

Vierailija
38/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sponssaan ja muutenkin autan omilleen muuttanutta lastani niin paljon, että jos tarvitsen majoitusta, hän vastavuoroisuusperiaatteella auttaa. Sitten kun joskus tulee omillaan toimeen on täysin oma tupa ja oma lupa.

Kavereiden vierailuihin suhtautuminen on eri juttu. Hänellä vastaava ongelma kuin ap:llä, ettei osaa kieltäytyä. Tosin periaatteessa kiva, mutta sotkut ja syömiset ärsyttää. Sanominen pitää vain opetella tai kärsiä.

Olen myös sponssannut ja auttanut molempia opiskelemaan lähteneitä nuoriani, mutten todellakaan yövy heidän kodeissaan, jos niillä paikkakunnilla käyn, elleivät erikseen pyydä. Hotelli löytyy joka kaupungista. Kyllä sitä nuoren kotia ja hänen kotirauhaansa pitää kunnioittaa.

Vierailija
39/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös sponssannut ja auttanut molempia opiskelemaan lähteneitä nuoriani, mutten todellakaan yövy heidän kodeissaan, jos niillä paikkakunnilla käyn, elleivät erikseen pyydä. Hotelli löytyy joka kaupungista. Kyllä sitä nuoren kotia ja hänen kotirauhaansa pitää kunnioittaa.

Jep. Vähän kiristämisen tai pienen vallankäytön makua.

Vierailija
40/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda joku huonekalu sellaiseen, että asuntoon ei jää enää tilaa toiselle nukkumispaikalle mitenkään päin. Tai ota hoitoon koira aina kun joku on tunkemassa vieraisille, mieluiten joku mahdollisimman iso, karvainen ja kuolaava, joka tykkää nukkua ihmisen vieressä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä