Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää aspergerille ne "kirjoittamattomst säännöt" jotka kaikkien pitäisi tietää..

Vierailija
20.09.2023 |

Olen 30 + nainen, jolla on Asperger.

En osaa, enkä ymmärrä tänäkään päivänä näitä "kirjoittamattomia sääntöjä" ihmisten välillä.

Tämä on aiheuttanut paljon ongelmia elämääni/ihmissuhteisiini, minua on pidetty mm ylimielisenä ja vihattukin.

En kehtaa pyytää ketään perheenjäsentä/kaveria tms selittämään ns neuronormaalien "perusasioita" jotka pitäisi tietää..

En myöskään ole kertonut edes perheelleni diagnoosistani eli en oikein voi lopettaa maskaamista.

Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastata.

Kommentit (752)

Vierailija
61/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kirjoittamattomat säännöt opitaan ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja siihen liittyvässä papautteessa.

Ja kun asperger viihtyy omissa oloissaan, ne jäävät oppimatta.

Sinä aikana asperger havainnoi muuta maailmaa ja saattaa kehittyä aivan eri polulla ja sitten ihmetellään "miten se voi olla tuossa noin hyvä ?"

Höpö höpö. Minulla on vasta aikuisiässä diagnosoitu Asperger, ja todellakin olen ollut pakotettu koko elämäni *vuorovaikutukseen ja palautteeseen*. Ihan yhtä pihalla olen yhä - näin viisikymppisenä, mitään en ole ns kirjoittamattomista säännöistä oppinut. Jos olen rehellinen, en edes usko niitä olevan olemassa; silkkaa teatteria ja mielikuvitusta. Turpaani olen sen sijaan saanut henkisesti ihmisiltä, ja ihan puhdasta kiusaamistakin osakseni.

Eiköhän nuo just korreloi: se ettet ole oppinut sanattomia sääntöjä etkä edes usko niihin, ja se että koet saaneesi turpaan ja et sua kiusataan. Ikävää, mut niin se tod.näk. menee :(

Vierailija
62/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauta olisi monelle autistivajakille todellakin ideaali paikka.

Ai 145 ÄÖ.llä? Terv. joku muu kuin ap, mutta olen high-functioning ja autismin kirjolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset myös ns lukevat toisiaan koko ajan. Eli jos ap sanot jotakin niin ihmiset katsovat ilmeitäsi ja elekieltäsi yhtä paljon kuin kuuntelevat sanojasi.

Niistä ilmeistäsi/eleistäsi tehdään sitten päätelmiä, että tarkoititko mitä sanoit ja esim vihjailitko jotain. Ja koska ihmiset eivät ole tottuneita siihen, että joku puhuu niin suoraan ja tarkoittaen kuin aspergerit niin käytös herättää ihmetystä.

Toisin sanoen, ihmiset eivät ole tottuneita rehellisyyteen.

Vierailija
64/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset myös ns lukevat toisiaan koko ajan. Eli jos ap sanot jotakin niin ihmiset katsovat ilmeitäsi ja elekieltäsi yhtä paljon kuin kuuntelevat sanojasi.

Niistä ilmeistäsi/eleistäsi tehdään sitten päätelmiä, että tarkoititko mitä sanoit ja esim vihjailitko jotain. Ja koska ihmiset eivät ole tottuneita siihen, että joku puhuu niin suoraan ja tarkoittaen kuin aspergerit niin käytös herättää ihmetystä.

Rehellisen kannattaa pitää se turpansa vaan kiinni. Kukaan ei itse asiassa kaipaa mitään "rehellisyytä".

Vierailija
65/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on todella paljon taka-ajatuksia. Mm joku mies voi kehua sinua, mutta vain koska haluaa (pahimmassa tapauksessa) pelkästään seksiä.

Samoin joku voi kertoa valheita tai voimakkaasti muunneltua totuutta toisesta ihmisestä, koska vihaa tätä tms. Usein taustalla on valtapeliä tms jota autisminkirjolaisten on vaikea ymmärtää.

Tämä. Sellaiset voivat esim. levittää juoruja että jollain on asperger, selittääkseen sillä sitä, ettei ko. juoruakkojen seura kiinnosta.

Vierailija
66/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellisen kannattaa pitää se turpansa vaan kiinni. Kukaan ei itse asiassa kaipaa mitään "rehellisyytä".

Totuus vapauttaa.

Vierailija
67/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sosiaalialalla töissä ja aviomieheni on erittäin älykäs ja lievästi asperger piirteinen. Siksi aihe on minulle läheinen. Olemme yhdessä hyvä pari ja olen opettanut hänelle kommunikointia.

Tässä muutamia esimerkkejä;

- kerro läheisille ihmisille, että sinulle kommunikointi täytyy olla suoraa eli täytyy välttää kielikuvia. Tai ainakin selittää, että mitä sillä kielikuvalla tarkoittaa. Esimerkki; Jos kysyisin mieheltäni, että missä olet ollut, kun olen etsinyt sinua kissojen ja koirien kanssa. Mieheni vastaisi, että eihän meillä ole kissoja, vaan meillä on vain koiria.

- jos toiselle ihmiselle ei ole hyvää sanottavaa, niin se kannattaa jättää sanomatta, vaikka olisit vain rehellinen. Jos henkilö itse pyytää esimerkiksi jostain vaatteesta mielipidettäsi, niin voit sanoa, että se ei ole sinun makuun, mutta toiselle se voi olla hyvä.

- vastavuoroisuus keskustelussa; keskustelu on kuin tennisottelu. Molemmat osallistuu siihen ja kuuntelee mitä toisella on sanottavaa. Ei ole kohteliasta puhua vain itsestään. Kohteliaampaa on kysyä toiselta, että mitä toiselle kuuluu tai kysyä hänen asioistaan.

- voit kysyä, jos et ole varma jostain asiasta, että miten toinen haluaa sinun toimivan. Esimerkiksi kaikki eivät halua yökylään ihmisiä. Voit mennä kyläilemään vain sillon, jos toinen kutsuu sinut. Ei ole kohteliasta kutsua itse itseään kenenkään toisen kotiin.

- kyläillessä toisen kotona on vieraan kohteliasta viedä tuliaisia. Sitä paremmat tuliaiset, mitä kauemmin kyläpaikassa ollaan. Kyläillessä kohteliaat käytöstavat esimerkiksi toisen jääkaapille ei ole kohteliasta mennä.

- puheet lapsille: lapsille ei voi puhua kaikkea, mitä aikuisille. Lapsia on tapana suojella aikuisten jutuilta.

Vierailija
68/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smal talk voi tuntua turhalta, mutta on todellisuudessa hyvin tärkeää:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Small_talk

Vierailija
69/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kasvoilla on ilme ja lisäksi mikroilmeitä. Ensimmäinen saattaa olla teeskentelyä, jälkimmäinen kertoo todellisen reaktion. Niitä mikroilmeitä pitäisi sitten osaa havaita ja lukea.

Ja osata havaita, onko jollain mikroaggressioita.

Esim. jos hymyilee, se voi olla mikroaggressio, samoin jos ei hymyile, jos tervehtii, tai ei tervehdi.

Wokeuden on keksinyt nentit kaikessa loogisuudessaan.

70/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen seuraamaan somesta autisteille tarkoitettuja kanavia, esim. Facebookissa on tukiryhmiä, Instassa on monta laadukasta tiliä englanniksi. Sitten toki voit kavereilta (jos sinulla on niitä) kysellä, jos joukossa "nenttejä" (neurotypical). Netistä voi löytyä myös kavereita, jotka samalla tasolla autismin kirjolla. 

Maskaaminen voi olla todella raskasta. Ja ota huomioon myös se että autismin kirjo on usein periytyvää. Jos et ole vielä kertonut vanhemmillesi. (Toisaalta vanha isäkin on riski autismin syntymiseen)

Jatkuva maskaaminen johtaa autistic burnout:iin. Jos missään tilanteessa ei saa olla oma itsensä. 

Jossain paikkakunnilla on myös nepsykahviloita. Vaikket tästä kysynytkään. Autismiliitto ym. jne. 

"Mikä on vallassamme tehdä, se on vallassamme jättää tekemättä." — Aristoteles

Vierailija
71/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauta olisi monelle autistivajakille todellakin ideaali paikka.

Ai 145 ÄÖ.llä? Terv. joku muu kuin ap, mutta olen high-functioning ja autismin kirjolla. 

Ai että jos ÄO on alhainen, niin sitten hauta on jees paikka, mutta fiksummilla ei? Aikamoista älyrasismia... Hauta on lopulta ja aikanaan hyvä paikka ihan jokaiselle <3

Vierailija
72/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa vaan ihmiset ite laittaa säännöt. Se hierarkia, nokkimisjärjestys...

Vierailija
73/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opetella tunnistamaan leikinlasku ja sarkasmi, vaikka ei niitä varsinaisesti ymmärtäisikään. Sanoisin myös, että sarkastisia kommentteja tai pilkkaavaa huumoria kannattaa välttää, jos oma sosiaalinen lukutaito on ruosteessa, koska siinä hyvin herkästi tulee tahattomasti loukanneeksi jotakuta.

Suomalaiset eivät yleisesti ottaen ymmärrä satiiria tai sarkasmia.

Vierailija
74/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeeta kun on tuollaisia sääntöjä.

Vierailija
75/752 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scheherazade kirjoitti:

Suosittelen seuraamaan somesta autisteille tarkoitettuja kanavia, esim. Facebookissa on tukiryhmiä, Instassa on monta laadukasta tiliä englanniksi. Sitten toki voit kavereilta (jos sinulla on niitä) kysellä, jos joukossa "nenttejä" (neurotypical). Netistä voi löytyä myös kavereita, jotka samalla tasolla autismin kirjolla. 

Maskaaminen voi olla todella raskasta. Ja ota huomioon myös se että autismin kirjo on usein periytyvää. Jos et ole vielä kertonut vanhemmillesi. (Toisaalta vanha isäkin on riski autismin syntymiseen)

Jatkuva maskaaminen johtaa autistic burnout:iin. Jos missään tilanteessa ei saa olla oma itsensä. 

Jossain paikkakunnilla on myös nepsykahviloita. Vaikket tästä kysynytkään. Autismiliitto ym. jne. 

Tämä!! Olisi ehdottomasti tärkeää, ettei koko ajan joudu maskaamaan.

Vierailija
76/752 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, olen itsekin joskus näitä miettinyt. Valitettavasti en voi niitä tähän kirjoittaa, sillä ne säännöt ovat kirjoittamattomia.

Vierailija
77/752 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin absurdia edes yrittää. Minulla on autismiin sisältyvä kasvosokeus, enkä myöskään testatusti tunnista juuri lainkaan ilmeitä tai osaa yhdistää niitä tunnetiloihin - ja tämä ei ole opeteltavissa oleva asia, vaan kuin sokeus, pysyvä ominaisuus/vamma.Sitten joku tulee ehdottelemaan mikroilmeiden tulkintaa 🙄

Vierailija
78/752 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin absurdia edes yrittää. Minulla on autismiin sisältyvä kasvosokeus, enkä myöskään testatusti tunnista juuri lainkaan ilmeitä tai osaa yhdistää niitä tunnetiloihin - ja tämä ei ole opeteltavissa oleva asia, vaan kuin sokeus, pysyvä ominaisuus/vamma.Sitten joku tulee ehdottelemaan mikroilmeiden tulkintaa 🙄

Kun sinulla nyt on tämä muille näkymätön vamma, on siitä kohteliasta kertoa niille ihmisille, joita tapaat usein. Käytöksesi on muuten heidän suuntaansa aivan käsittämätöntä.

Vierailija
79/752 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sinulla nyt on tämä muille näkymätön vamma, on siitä kohteliasta kertoa niille ihmisille, joita tapaat usein. Käytöksesi on muuten heidän suuntaansa aivan käsittämätöntä.

Miksi? Mistä lähtien ihmiset ovat olleet tilivelvollisia muille vammoistaan/sairauksistaan. Kysyttäessä kerron kyllä.

Vierailija
80/752 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kasvoilla on ilme ja lisäksi mikroilmeitä. Ensimmäinen saattaa olla teeskentelyä, jälkimmäinen kertoo todellisen reaktion. Niitä mikroilmeitä pitäisi sitten osaa havaita ja lukea.

Ja osata havaita, onko jollain mikroaggressioita.

Esim. jos hymyilee, se voi olla mikroaggressio, samoin jos ei hymyile, jos tervehtii, tai ei tervehdi.

Wokeuden on keksinyt nentit kaikessa loogisuudessaan.

No eipä yllätä yhtään että autisti on wokemölinän takana 🙄.