Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajakoulutuksen suosio laskee edelleen rajusti. Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi?

Vierailija
20.09.2023 |

Ainoastaan ulkomaisten opiskelijoiden määrä lisääntyy suosituissa paikoissa. Esim. Vaasan AMKissa ensisijaisia hakijoita per aloituspaikka 0,54.

Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi vaikka alalla on loistava työllisyys ja palkkakin alkaa olla hyvä?

Kommentit (303)

Vierailija
101/303 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joku taas laittaa asiat kuriin. Suomalaiset ovat pieni kansa ja kuolevat sukupuuttoon nopeasti, uudet asukkaat kyllä laittavat naiset sairaanhoitajiksi. =)

Vierailija
102/303 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain. En päässyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/303 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan hoitoalaa. Onneksi pääsin pois. Työskentelen juustolassa. Ma- pe työ, ei stressiä. Ei tarvitse tapella vittumaisten omaisten kanssa, eikä kirjata Apottiin.

Vierailija
104/303 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosio laskee, koska koulutuksesta on tehty keinotekoisesti liian vaativa kohderyhmää ajatellen. Oli virhe tehdä hoitajan koulutuksesta AMK-tutkinto lisäämällä siihen yleissivistäviä opintoja ja laaja lopputyö, koska se taas nostaa ajatukset palkkatasosta ja omasta osaamisesta liian korkeaksi. Ne joilla nykyään riittää rahkeita hoitajaksi ilman ongelmia opinnoissa voisivat opiskella ihan hyvin jotain muutakin korkeakouluissa opetettavaa alaa.

Hoitajan työ ja se peruskoulutus on kuitenkin suhteellisen helppoa hommaa. Suurin ongelma ovat lääkelaskut, mutta nekin yleensä tekevät ja tarkistavat lääkärit tai kokeneet osastonhoitajat.

Ynnä lääkelaskut ovat peruskoulutasoa.

Vierailija
105/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosio laskee, koska koulutuksesta on tehty keinotekoisesti liian vaativa kohderyhmää ajatellen. Oli virhe tehdä hoitajan koulutuksesta AMK-tutkinto lisäämällä siihen yleissivistäviä opintoja ja laaja lopputyö, koska se taas nostaa ajatukset palkkatasosta ja omasta osaamisesta liian korkeaksi. Ne joilla nykyään riittää rahkeita hoitajaksi ilman ongelmia opinnoissa voisivat opiskella ihan hyvin jotain muutakin korkeakouluissa opetettavaa alaa.

Hoitajan työ ja se peruskoulutus on kuitenkin suhteellisen helppoa hommaa. Suurin ongelma ovat lääkelaskut, mutta nekin yleensä tekevät ja tarkistavat lääkärit tai kokeneet osastonhoitajat.

Lääkelaskut ei ole pelkkää ynnäämistä, vaikka se onkin ainoa mitä sulle on peruskoulusta jäänyt mieleen.

Vierailija
106/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkijatyyppinä olen hidas ja harkitseva ajattelija, eikä minulla ole lainkaan sellaista nopeiden tilanteiden toiminta- tai reaktiokykyä. En usko että saisin myöskään tarpeeksi mieleistäni älyllistä haastetta sairaanhoitajatyön arjessa, vaan se olisi liian suorittavaa työtä - menen lukkoon jos paineenalaisena pitäisi äkkiä laskea joku lääkemäärä. Tykkään omassa oikeudenalan työssäni kun saan rauhassa pyöritellä ja pureskella, analysoida, vertailla ja perustella asioita, tutkia ja penkoa ja perustella vielä vähän lisää.

Eli olet vain hidas, laiska ja mukavuudenhaluinen. Älyllistä haastetta tuo juuri paineistetut nopeat tilanteet, joissa pitää osata laskea ja toimia nopeasti.

"Eli olet vain hidas, laiska ja mukavuudenhaluinen. Älyllistä haastetta tuo juuri paineistetut nopeat tilanteet, joissa pitää osata laskea ja toimia nopeasti." Tässä postakksessa kiteytyy sanasta sanaan se syy, miksi lähdin alalta. Kukaan -eikä kenenkään- ei tarvitse kuunnella tällaista kollegiaalista nälvimistä päivittäin työpaikallaan. Postaus on malliesimerkki siitä, millaista kieltä terveydenhuoltoalan työyhteisöissä puhutaan. Se on käytäntö, josta on tullut normi. Tällä hetkellä alalla viihtyvät ja sinne jäävät vain ne kaikkein härskeimmät ja kovakalloisimmat tantat, jotka kilpailevat keskenään siitä, kuka perseilee työvuorossaan tykeimmin. Itse hoitotyö on koko hommassa pelkkä ikävä välttämättömyys, joka häiritsee näiden sairaiden egojen esillä oloa.

Vierailija
107/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kävin ea-koulutuksessa ja jo niitä haavakuvia katsellessa muistin, että miksi en hakenut hoitajaksi taikka lääkikseen. Jos jo pelkät kuvat tekee pahaa... Toki varmaan siihen tottuisi, mut onneks ei tarvitse.

Vierailija
108/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkelaskut ei ole pelkkää ynnäämistä, vaikka se onkin ainoa mitä sulle on peruskoulusta jäänyt mieleen.

Ei ole pelkkää ynnäämistä ei, vaan lähinnä kerto- ja jakolaskuja. Täysin peruskoulutasoa, mut harvemmin sairaanhoitajilla niitten kanssa onkaan isompia ongelmia. Lähihoitajissa taas on niitä jotka ei tunnu suoriutuvan edes yksinkertaisemmista laskuista, mutta toki heistäkin suurin osa pärjää ihan hyvin.

Vierailija
109/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkorokotukset. Kuka terve ihminen alkaa ottamaan kymmeniä ja kymmeniä täysin turhia rokotuksia johonkin tavalliseen kausiflunssaan.

Kyllä minä ainakin olen ottanut lapsesta asti kausi-influenssarokotteet ja tulen ottamaan. Tottakai vähennän riskiä vakavaan sairauteen kun on mahdollista!

Vierailija
110/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hain! En päässyt. Ja edelleen uskon että olisin ollut työssä hyvä, tunnollinen ja ihmisistä oikeasti välittävä. Nyt valmistun kohta toiselle alalle, jossa toki autetaan ihmisiä siinäkin (oikeustradenomi). Uskon että molemmat työt ovat kiinnostaneet minua niiden merkityksellisyyden takia.

Vierailija
111/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hoitajiin ei suhtauduta ihmisinä. Heiltä on viety kehollinen itsemääräämisoikeus pois. He joutuvat ottamaan kausirokotteita, siis influenssa- ja koronarokotteita, vaikka heidän ikäryhmässään ja ei riskiryhmiin kuuluvina muuten muut kuin hoitoalalla olevat eivät joudu ottamaan.

Jatkuvat rokotuksen voivat olla haitallisia hoitajan omalle terveydelle. Monella olisi hyvä vastustuskyky ilman näitä rokotuksia. Miettikää vaikka, että koronarokotetteessa tuli aivan liian usein vakaviakin haittoja varsinkin nuoremmille ja erityisen paljon nuoremmille miehille ja silti nuoret naishoitajat ja mieshoitajat joutuivat ottamaan rokotteen!

Tänä syksynä hoitajia tosin ei pakoteta ottamaan koronarokotetta, sillä nyt jo arvioidaan (tunnustetaan), että niistä on liikaa haittaa verrattuna hyötyyn. Hoitajat saavat päättää suosituksia miettien omasta terveydestään siinä missä muutkin. Koronarokotetta suositellaan vain yli 65-vuotiaille ja riskiryhmiin kuuluville. Silti jäljelle jää influenssarokotepakko!

Kunnolliset rokotteet, jotka antavat pidempiaikaista suojaa, niin ymmärrän kyllä, että niiden on oltava hoitajilla otettuina.

Laumaimmuniteettia ei korona- ja influenssarokotteilla ole saavutettu. Omalla kokemuksellani mieluummin sairastin ja sairastan nämä taudit. Omalla kohdallani rokotepiikin jälkioireet olivat huolestuttavammat kuin sen jälkeen sairastettu korona!

Vierailija
112/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei kysytty, mutta kerronpa silti. Olen sairaanhoitaja ja häpeän ammattiani. Kaikki tietää, että olen köyhä ja huonot työolot. Vapaa-aikaa on silloin, kun muut ovat töissä. Vuorotyö rasittaa kehoa ja kuolen todnäk nuorempana kuin muut. Jatkuva pelko, että potilaat kuolevat, koska en ole saanut johonkin tarvittavaa perehdytystä, lääkäri ei ole paikalla, työntekijä puutokset, tarttuvat sairaudet, eritteet, maskit, lääkkeet loppu, työkaverit eivät puhu suomea jne jne jne

Olen alalla, koska olen erittäin kiinnostunut alasta, hoitamisesta ja sairauksista ja terveyden ylläpitämisestä. Mutta hävettää, kun kaikki tietävät minun tekevän paska työtä, paska oloissa paskalla palkalla. Missä itsearvostus...

Vierailija
113/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei kysytty, mutta kerronpa silti. Olen sairaanhoitaja ja häpeän ammattiani. Kaikki tietää, että olen köyhä ja huonot työolot. Vapaa-aikaa on silloin, kun muut ovat töissä. Vuorotyö rasittaa kehoa ja kuolen todnäk nuorempana kuin muut. Jatkuva pelko, että potilaat kuolevat, koska en ole saanut johonkin tarvittavaa perehdytystä, lääkäri ei ole paikalla, työntekijä puutokset, tarttuvat sairaudet, eritteet, maskit, lääkkeet loppu, työkaverit eivät puhu suomea jne jne jne

Olen alalla, koska olen erittäin kiinnostunut alasta, hoitamisesta ja sairauksista ja terveyden ylläpitämisestä. Mutta hävettää, kun kaikki tietävät minun tekevän paska työtä, paska oloissa paskalla palkalla. Missä itsearvostus...

Jaa, minulla kyllä on suuri arvostus sairaanhoitajan ammattikuntaan. Tekevät supertärkeää työtä. Toki jokainen yksilönä antaa siitä oman kuvansa, ja valitettavasti vanhustenhoidon suhteen olen nähnyt aika työhönsä kyllästyneitä hoitajia. Mutta on väärin kostaa sitä potilaisiin, epäkohtiin pitää puuttua! Se, että itse arvostaa omaa työtään on työn laadun kannalta aivan ensiarvoisen tärkeää. Siitä on hyvät lähtökohdat mihin vain.

Vierailija
114/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain mutten päässyt, jo toinen kerta. Soveltuvuusosion pisteet sakkaa.

Pääseehän tuonne ilman pääsykokeitakin. Vaikkapa polkuopintojen kautta.

Minkään polkuopinnon kautta ei mennä jos soveltuvuutta alalle ei ole...

Ei ole mitään soveltuvuuskoetta.

Vierailija
115/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut muistaakseni 60 op verran sairaanhoitajaksi. Oli ihan kivaa toisaalta, mutta vaihdoin alaa. Ehdin olemaan vanhainkodissa harjoittelussa. Eritteet on oikeastaan se miksen sairaanhoitajaksi halua. Ei siinä mitään jos joskus joutuu niitä siivoamaan, mutta se että joka ikinen päivä niin ei kiitos. Voisin kyllä työskennellä vaikka lasten kanssa ja en sulje pois sairaanhoitajaksi opiskelua joskus tulevaisuudessa.

Vierailija
116/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri kävin katsomassa millaisia ne ovat. Kuten sanoin, peruskoulutasoa. Prosenttilaskuja ym. "Pelkkä ynnääminen" olisi ala-astetasoa.

Teillä ei taida olla pienintäkään käsitystä siitä millaista vähän haastavampi matematiikka on?

Vierailija
117/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri kävin katsomassa millaisia ne ovat. Kuten sanoin, peruskoulutasoa. Prosenttilaskuja ym. "Pelkkä ynnääminen" olisi ala-astetasoa.

Teillä ei taida olla pienintäkään käsitystä siitä millaista vähän haastavampi matematiikka on?

Luulen, että lääkelaskut on stressin aihe isoilta osin siksi, että niissä tenteissä ei saa olla yhtään virhettä ja joskus aiemmin ei saanut edes laskimia käyttää. Se sit lisää painetta ja saa jotkut hermostumaan. Tosin kyllähän sairaanhoitajan pitäisi osata paineen alla toimia. Lähihoitajia ne tosin yleensä on, joilla on isot ongelmat laskujen kanssa, sairaanhoitajat yleensä selviää.

Vierailija
118/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkijatyyppinä olen hidas ja harkitseva ajattelija, eikä minulla ole lainkaan sellaista nopeiden tilanteiden toiminta- tai reaktiokykyä. En usko että saisin myöskään tarpeeksi mieleistäni älyllistä haastetta sairaanhoitajatyön arjessa, vaan se olisi liian suorittavaa työtä - menen lukkoon jos paineenalaisena pitäisi äkkiä laskea joku lääkemäärä. Tykkään omassa oikeudenalan työssäni kun saan rauhassa pyöritellä ja pureskella, analysoida, vertailla ja perustella asioita, tutkia ja penkoa ja perustella vielä vähän lisää.

Eli olet vain hidas, laiska ja mukavuudenhaluinen. Älyllistä haastetta tuo juuri paineistetut nopeat tilanteet, joissa pitää osata laskea ja toimia nopeasti.

"Eli olet vain hidas, laiska ja mukavuudenhaluinen. Älyllistä haastetta tuo juuri paineistetut nopeat tilanteet, joissa pitää osata laskea ja toimia nopeasti." Tässä postakksessa kiteytyy sanasta sanaan se syy, miksi lähdin alalta. Kukaan -eikä kenenkään- ei tarvitse kuunnella tällaista kollegiaalista nälvimistä päivittäin työpaikallaan. Postaus on malliesimerkki siitä, millaista kieltä terveydenhuoltoalan työyhteisöissä puhutaan. Se on käytäntö, josta on tullut normi. Tällä hetkellä alalla viihtyvät ja sinne jäävät vain ne kaikkein härskeimmät ja kovakalloisimmat tantat, jotka kilpailevat keskenään siitä, kuka perseilee työvuorossaan tykeimmin. Itse hoitotyö on koko hommassa pelkkä ikävä välttämättömyys, joka häiritsee näiden sairaiden egojen esillä oloa.

Tämä.

Iso osa uusista savustetaan ulos ja harjoitteluvaiheessa. Harjoittelijalle annetaan paskimmat hommat, jotta päästään itse helpommalla. Jengi on pääasiassa kyynisiä ja v*ttumaisia, kivuissaan olevia hoidattavia haukutaan selän takana, palkasta kitistään jatkuvasti vaikka koulutukseen nähden hoitajat tienaavat vallan hyvin (pro tip, insinööri ei ole ainoa ammatti hoitajan lisäksi, eivätkä muutkaan tienaa Suomessa Norjan palkkoja). Johto toimii kuin yläasteluokalla jolla pahimmat kiusaajat simputtavat muita. Johtamistaitoja ei ole, kovimmat tantat johtajiksi ja heitä nuoleskeleville annetaan etuja.

Jos alalla on motivoituneita yksilöitä, heille ei anneta mahdollisuuksia kehittyä ja edetä, vaan heille tiuskitaan että tämä on paskahommaa ja mene muualle jos motivaatiota riittää. Ja lopulta he menevätkin häiritsemästä valittajatanttojen showta.

Vierailija
119/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on oikein muuttunut, kun tulee paljon negatiivisia kokemuksia alalta?

Tuota ihmetelty yhdessä tyttären kanssa, itse opiskelin yo pohjalla sairaanhoitajaksi sitten erikoistuin erikoissairaanhoitajaksi, tein työuran akuuttisairaanhoidossa. Kirurgisilla ja ensiavussa.

Eikä ikinä ollut ikävää tunnetta lähteä töihin.

Työyhteisöt olivat samanhenkisiä, eikä ollut ns hierarkiaa vaikka aktiivityöurasta on jo vuosia ja olen ollut eläkkeellä.

Tyttärellä täysin samat kokemukset ja sama opiskelu ja työura. Kokenut samoin, ettei koskaan hankalia työtovereita tai muistoja.

Tytär jatkoi ja väitteli tohtoriksi ja työskentelee opetus ja ohjaus puolella nykyään.

Jotenkin tuntuu, että työyhteisöt ovat muuttuneet jos hoitajat haluavat jättää työnsä? Itse koin, että työyhteisöt olivat merkittävä voimavara omalle jaksamiselle, kun työtahti oli hektinen ja kova. Me sairaanhoitajat saimme myös kannustavaa palautetta työstämme osastomme lääkäreiltä. Sekin auttoi jaksamisessa.

Työyhteisöä pitää kehittää jatkuvasti ja sitä voi tehdä hyvinkin yksinkertaisia keinoin. Kokoonnutaan yhteen ja laitetaan " paperille tms mitä hyvää on työssä ja työyhteisössä ja vastaavasti mitä huonoja asioita ? Miten voi korjata ja mitä tehdä?

Kaikki osallistuvat ja tuloksia alkaa tulla.

Mm tuollasta meidän yksikössä käytettiin .

On sääli, jos oman maan kansalaiset karttavat hoitoalaa. Meiltä löytyy riittävästi koulutukseen haluavia ja pitää ottaa yhä enemmän opiskelijoita jolloin hoitajavaje saadaan paikattua.

Vierailija
120/303 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä parkoja, jotka sais mut hoitajakseen. Kyllä mä jotkut lääkkeet vielä handlaisin, mutta ihmisten kanssa olo. Toinen olis vielä sairas ja mä vaan räksyttäisin omaa pashaani.

Oman duunipaikkankin valinnut, etten näe asiakkaita. En kattele yhtään nurinperin naamaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän