Sairaanhoitajakoulutuksen suosio laskee edelleen rajusti. Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi?
Ainoastaan ulkomaisten opiskelijoiden määrä lisääntyy suosituissa paikoissa. Esim. Vaasan AMKissa ensisijaisia hakijoita per aloituspaikka 0,54.
Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi vaikka alalla on loistava työllisyys ja palkkakin alkaa olla hyvä?
Kommentit (303)
Koska pelkään piikkejä ja eritteitä, enkä ole hirveän hyvä ihmisten kanssa. Vahvat hajut saavat aikaan yökkäysreaktio. Järkytyn helposti ja en siedä muutoksia rutiineihin. :D
En tykkää sairaaloista yms. On melko varmaa että en soveltuisi alalle!
Hain jokunen vuosi sitten mutta en päässyt. Takana lähihoitaja opinnot. Silloin harmitti, nyt ei todellakaan.
Niin monia sairaanhoitajia nähnyt elämäni aikana että niin pilkalliseen työyhteisöön en lähtisi vaikka palkka olisi kymmenkertainen. Miten tuolle alalle päätyy kaikki narsistit ja ongelmaiset?
Leeea kirjoitti:
Hain jokunen vuosi sitten mutta en päässyt. Takana lähihoitaja opinnot. Silloin harmitti, nyt ei todellakaan.
Mihin tökkäs? Luulis että nimenomaan lähäri pääsee helposti
Koska en sovellu alalle. Joskus näihin hoitoalan hommiin oli soveltuvuuskokeet, joiden perusteella minulle tuli tyrmäys. Ei sillä että koko ala olisi kiinnostanut yhtään, oli pakko hakea tai tuli karenssia.
Päätin korottaa lähäristä saikkariksi ja olen äärettömän pettynyt koulutuksen laatuun. Opetusta ei juuri ole, on nettikurssia, ryhmätöitä ja itsenäistä opiskelua. Ns. akateeminen kirjoittaminen tuntuu olevan päätavoite. Opettajat ei vastaa sähköposteihin tai kysymyksiin. Opiskelut on menneet hyvin mutta tämä on niin turhauttavaa, että olen nyt vuoden jälkeen valmis lopettamaan. Pelkään, että en saa riittävästi eväitä sairaanhoitajana toimimiseen. Toivottavasti muissa oppilaitoksissa on asiat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Päätin korottaa lähäristä saikkariksi ja olen äärettömän pettynyt koulutuksen laatuun. Opetusta ei juuri ole, on nettikurssia, ryhmätöitä ja itsenäistä opiskelua. Ns. akateeminen kirjoittaminen tuntuu olevan päätavoite. Opettajat ei vastaa sähköposteihin tai kysymyksiin. Opiskelut on menneet hyvin mutta tämä on niin turhauttavaa, että olen nyt vuoden jälkeen valmis lopettamaan. Pelkään, että en saa riittävästi eväitä sairaanhoitajana toimimiseen. Toivottavasti muissa oppilaitoksissa on asiat paremmin.
Päivätoteutus vai?
Itse hain vuonna 1996 sh:ksi (ei pk-seutu) hakijoita oli 600. Aloituspaikkoja oli kolmisenkymmentä.
En olisi alalle sopiva, sillä minua kammottaa pistäminen, haavanhoito, kanylointi, katetrointi ja muut inhottavat operaatiot, joita sairaanhoitaja tekee työkseen. Kuitenkin lähipiiristäni moni on sairaanhoitaja ja oikein sydämellään työtä tekevä, joten kyllä siitäkin työstä moni nauttii, kun voi ja osaa auttaa tarvitsevaa. Työskentelen ilolla hoiva-alalla, mutta en onneksi tee sairaanhoidollisia toimenpiteitä.
Eikös se ole hyvä asia? Ha-alueet käy muutosneuvotteluja ja nehän koskee nimenomaan hoitajia, ei uusia kallispalkkaisia väliportaan suunnittelijoita, päälliköitä ja johtajia, joita on jo niin paljon että päät kolisee käytävillä. Ehkä nuo tulevaisuudessa hoitaa teidät..
Vierailija kirjoitti:
Oulun ammattikorkeakoulu?
Olen labrahoitaja. En haluaisi olla sairaanhoitaja. Osastolla tehtävä työ ja 3-vuorotyö eivät sovi minulle.
Perhe ja suku yrittivät tuupata minua hoitoalalle, mutta kieltäydyin ehdottomasti. Pelkäsin ja pelkään jossain määrin vieläkin sairaita. Eikä minulla ole minkäänlaista hoitoviettiä. Siitä johtuneeainakin osaksi, ettei minulla ole myöskään omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrkijöitä sairaanhoitajaksi opiskelemaan, on edelleen enemmän kuin sisään opiskelijoita voidaan ottaa.
Vain joissain isompien kaupunkien amkeissa. Muuten ei ole.
Kaikkialla on. Näkee helposti, kun katsoo tilastot hakijamääristä.
Onko ne ensisijaisia hakijoita? Jos kolmas vaihtoehto on sairaanhoitaja ja pääset ensimmäiseen, ei sillä hoitajahaulla ole merkitystä.
Mutta saadaan raflaavat tilastot, jos kaikki haut lasketaan.
Eritteet ja väkivalta, joka ilmeisesti kuuluu asiaan. Siinäpä ne tärkeimmät.
En voi kuvitella mitään niin alentavaa ja nöyryyttävää kuin hoitotyö. Olen joskus siivoojana pessyt pönttöjä täynnä sitä itseään ja sekään ei olisi niin huono uravalinta kuin sairaanhoitaja tai muu hoitaja. Katkeroituisin täysin.
Peset intiimialueita ja läskipoimuja, haistelet hajuja, näet ällöttäviä haavoja ja kuolevia ihmisiä, annat lääkkeitä, annat ruokaa, pistät piikkejä, riisut, puet, kuuntelet omaisten valitusta, kuuntelet potilaiden valitusta, kuuntelet pomon valitusta, kuuntelet ihmisten valitusta siitä kuinka niiden rahat valuvat julkisiin palveluihin joita he eivät tarvitse, siedät seksuaalista ahdistelua, teet ylipitkiä päiviä, teet aamu ja iltavuoroa vuorotellen, rikot selän, saat kaikki flunssat, voit joutua väkivallan kohteeksi, korjaat kollegoiden hengenvaarallisia virheitä, hoidat ihmisiä joista osa on aiheuttanut vaivansa ja kettuilee päälle.
Ei ikinä. Omia vanhempiani ja appivanhempiani voisin hoitaa, mutta muita en. Hoitakaa itsenne.
Hain nuorena röntgenhoitajaksi mutten päässyt. Jälkikäteen ajateltuna hyvä etten. Tosin ei ollut ensisijainen paikka minne halusin.
En pärjäisi sairaanhoitajana sillä en kestäisi sairastuneita ihmisiä. Lisäksi en kestäisi jos tekisin vahingossa hoitovirheen ja potilas kärsisi tai pahimmassa tapauksessa menehtyisi.
Vierailija kirjoitti:
En voi kuvitella mitään niin alentavaa ja nöyryyttävää kuin hoitotyö. Olen joskus siivoojana pessyt pönttöjä täynnä sitä itseään ja sekään ei olisi niin huono uravalinta kuin sairaanhoitaja tai muu hoitaja. Katkeroituisin täysin.
Peset intiimialueita ja läskipoimuja, haistelet hajuja, näet ällöttäviä haavoja ja kuolevia ihmisiä, annat lääkkeitä, annat ruokaa, pistät piikkejä, riisut, puet, kuuntelet omaisten valitusta, kuuntelet potilaiden valitusta, kuuntelet pomon valitusta, kuuntelet ihmisten valitusta siitä kuinka niiden rahat valuvat julkisiin palveluihin joita he eivät tarvitse, siedät seksuaalista ahdistelua, teet ylipitkiä päiviä, teet aamu ja iltavuoroa vuorotellen, rikot selän, saat kaikki flunssat, voit joutua väkivallan kohteeksi, korjaat kollegoiden hengenvaarallisia virheitä, hoidat ihmisiä joista osa on aiheuttanut vaivansa ja kettuilee päälle.
Ei ikinä. Omia vanhempiani ja appivanhempiani voisin hoitaa, mutta muita en. Hoitakaa itsenne.
Ai koetko että hoitaja alentuu ja nöyryyttää itseään myös sinua hoitaessaan? Onko sinun hoitamisesi alentuvaa?
koska minusta tulee suuhygienisti