Sairaanhoitajakoulutuksen suosio laskee edelleen rajusti. Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi?
Ainoastaan ulkomaisten opiskelijoiden määrä lisääntyy suosituissa paikoissa. Esim. Vaasan AMKissa ensisijaisia hakijoita per aloituspaikka 0,54.
Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi vaikka alalla on loistava työllisyys ja palkkakin alkaa olla hyvä?
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain mutten päässyt, jo toinen kerta. Soveltuvuusosion pisteet sakkaa.
Pääseehän tuonne ilman pääsykokeitakin. Vaikkapa polkuopintojen kautta.
Tai suoraan yo-todistuksella.
Minä aikoinaan hain mutta en osannut oikein markkinoida itseäni haastattelussa enkä päässyt kouluun. No, ehkä ihan hyvä ja jäin rakennusalalle ja palkkani on tällä hetkellä hyvä.
Koska ala ei kiinnosta ja tienaan nykyisessä työssäni enemmän.
En keksi yhtään syytä, miksi sinne hakisin. Töitä olen saanut muutenkin ihan helposti.
Koska olen 56-vuotias ja eläkkeellä. En tosin hakisi muutenkaan rokotuspakkojen takia.
Kyllä mä hain, opiskelin, valmistuin ja tein töitäkin muutaman vuoden. Vaihdoin sitten alaa. Uudella alalla ollut nyt vuodesta 2013 lähtien.
En halua työtä, josta ei palaudu edes kesäloman aikana.
Haluan tehdä etätöitä enkä ole hyvä ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä ja eritteitä. Olisin tosi huono sairaanhoitaja.
Ei sairaanhoitaja siivoa eritteitä vaan lähihoitajat ja laitostyöntekijät.
Sitä samaa PASKAA joutuvat myös sairaanhoitajat keräämään ihan kaikissa yksiköissä, vaikka olisit YOKeskussairaalassa töissä.Joten mieti, haluatko oikeasti.
Koska tienaan tradena päivätyössä 3,5k, eikä tarvitse juurikaan olla ihmisten kanssa tekemisissä 👌
No kun olen akateemisesta suvusta enkä halunnut työläisammattia.
Ei ole minun ammattini, sillä en kestä katsella verta tai muitakaan eritteitä. Tulee huono olo ajatuksestakin. Nykyisessä työssäni saan tehdä siistiä asiantuntijatyötä paremmalla palkalla.
Tutkijatyyppinä olen hidas ja harkitseva ajattelija, eikä minulla ole lainkaan sellaista nopeiden tilanteiden toiminta- tai reaktiokykyä. En usko että saisin myöskään tarpeeksi mieleistäni älyllistä haastetta sairaanhoitajatyön arjessa, vaan se olisi liian suorittavaa työtä - menen lukkoon jos paineenalaisena pitäisi äkkiä laskea joku lääkemäärä. Tykkään omassa oikeudenalan työssäni kun saan rauhassa pyöritellä ja pureskella, analysoida, vertailla ja perustella asioita, tutkia ja penkoa ja perustella vielä vähän lisää.
Koska tuilla eläessä saa ihan riittävän määrän rahaa.
Opiskelin pari vuotta ensihoitaja amk-linjalla, mutta sitten sairastuin enkä voinut työskennellä ambulanssissa enää. Keskeytin opinnot, koska muut sairaanhoitajan työt eivät kiinnostaneet.
Vierailija kirjoitti:
Tutkijatyyppinä olen hidas ja harkitseva ajattelija, eikä minulla ole lainkaan sellaista nopeiden tilanteiden toiminta- tai reaktiokykyä. En usko että saisin myöskään tarpeeksi mieleistäni älyllistä haastetta sairaanhoitajatyön arjessa, vaan se olisi liian suorittavaa työtä - menen lukkoon jos paineenalaisena pitäisi äkkiä laskea joku lääkemäärä. Tykkään omassa oikeudenalan työssäni kun saan rauhassa pyöritellä ja pureskella, analysoida, vertailla ja perustella asioita, tutkia ja penkoa ja perustella vielä vähän lisää.
Eli olet vain hidas, laiska ja mukavuudenhaluinen. Älyllistä haastetta tuo juuri paineistetut nopeat tilanteet, joissa pitää osata laskea ja toimia nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
"palkkakin alkaa olla hyvä?"
Tota. En nyt olisi ihan noin varma.
Minulla on kaksi kaveria, joista toinen on rekkakukka ja toinen sairaanhoitaja.
Arvaa kumpi tienaa enemmän.
Niin.
Kyseinen rekkakuski kaverini meni peruskoulun jälkeen Stadin ammattiopistoon opiskeli siellä pari vuotta ja pääsi nykyiseen työpaikkaan 19-vuotiaanaSairaanhoitaja kaverini on käynyt lukion ja opiskellut ammattikorkeakoulussa n. 3v.
Ja valmistui 24-vuotiaana.Palkka sairaanhoitajalla joitakin satasia pienempi.
Että joo, on tosi hyvä palkka.
Tuota nyt puhutaan peruspalkasta kun sairaanhoitajat siitä haluavat puhua aina. Sairaanhoitajilla on korkeampi tai yhtä korkea peruspalkka kuin perus insinöörillä vuorotyössä. Sairaanhoitajalla on tosin se etu, että ei ole esimies- tai tuotantovastuuta työssään. Rekkakuskilla on todella huono peruspalkka ja palkka koostuu pääasiassa niistä aivan älyttömistä vuoroista ja niiden lisistä. Rekkakuskin päivät voivat olla ihan oikeasti rankkoja verrattuna jonkun sairaanhoitajan vuoroon.
Mun päähän ei vain yksinkertaisesti mahdu se, että perustellaan aina vastuulla sairaanhoitajien työn rankkuutta. Kaikissa, joka ikisessä työssä on vastuu. Rekkakuskilla on vastuulla ajaa turvallisesti, saattaa kuorma perille ajoissa, ja asiakkaiden tuotteista vastuu. Jos olet esimiesasemassa niin olet lisäksi henkilökohtaisella sakolla vastuussa alaisista ja työstä. Sitä ei käsittääkseni sairaanhoitajalla ole.
Itse en ole lähtenyt sairaanhoitajaksi, koska ne sairaanhoitajien luomat työyhteisöt on jotain aivan sairasta. En halua kyseisen ammatin edustajia enää edes henkilökohtaiseen elämääni, koska en kestä sitä pätemisen tarvetta tai jatkuvaa negatiivisuutta.
Koska en olisi uskaltanut kysyä harjoittelupaikkaa. Minulla ei ole ollut ongelmaa lähetellä työhakemuksia avoimiin työpaikkoihin, mutta sellainen summa mutikassa kysely tuntuisi ihan kamalan pelottavalta.
Ällöttävä olla vanhusten kanssa.
Ei vanhuksissa siis mitään vikaa ole, mutta tarkoitin lähinnä etten tykkää koskea niihin. Sairaanhoitajan täytyy työssään koskea vanhuksiin ja nähdä heidät nakuna
En millään pystyisi.
Miettikää nyt.
Potilas ripuloi hoisuihin ja odottaa, että sinä hoidat hänet.
Riisut hänen ribuli housut, joudut pyyhkimään hänen berseen. Ja ne hajut mitä siitä ribulista ja sen vanhuksen kulahtaineita kulkusista tulee.
Ja se näky. Yökk.
En halua kohdata työssäni päivittäin väkivaltaa tai sen uhkaa.