Sairaanhoitajakoulutuksen suosio laskee edelleen rajusti. Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi?
Ainoastaan ulkomaisten opiskelijoiden määrä lisääntyy suosituissa paikoissa. Esim. Vaasan AMKissa ensisijaisia hakijoita per aloituspaikka 0,54.
Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi vaikka alalla on loistava työllisyys ja palkkakin alkaa olla hyvä?
Kommentit (303)
Pyrkijöitä sairaanhoitajaksi opiskelemaan, on edelleen enemmän kuin sisään opiskelijoita voidaan ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"palkkakin alkaa olla hyvä?"
Tota. En nyt olisi ihan noin varma.
Minulla on kaksi kaveria, joista toinen on rekkakukka ja toinen sairaanhoitaja.
Arvaa kumpi tienaa enemmän.
Niin.
Kyseinen rekkakuski kaverini meni peruskoulun jälkeen Stadin ammattiopistoon opiskeli siellä pari vuotta ja pääsi nykyiseen työpaikkaan 19-vuotiaanaSairaanhoitaja kaverini on käynyt lukion ja opiskellut ammattikorkeakoulussa n. 3v.
Ja valmistui 24-vuotiaana.Palkka sairaanhoitajalla joitakin satasia pienempi.
Että joo, on tosi hyvä palkka.Tuota nyt puhutaan peruspalkasta kun sairaanhoitajat siitä haluavat puhua aina. Sairaanhoitajilla on korkeampi tai yhtä korkea peruspalkka kuin perus insinöörillä vuorotyössä. Sairaanhoitajalla on tosin se etu, että ei ole esimies- tai tuotantovastuuta työssään. Rekkakuskilla on todella huono peruspalkka ja palkka koostuu pääasiassa niistä aivan älyttömistä vuoroista ja niiden lisistä. Rekkakuskin päivät voivat olla ihan oikeasti rankkoja verrattuna jonkun sairaanhoitajan vuoroon.
Mun päähän ei vain yksinkertaisesti mahdu se, että perustellaan aina vastuulla sairaanhoitajien työn rankkuutta. Kaikissa, joka ikisessä työssä on vastuu. Rekkakuskilla on vastuulla ajaa turvallisesti, saattaa kuorma perille ajoissa, ja asiakkaiden tuotteista vastuu. Jos olet esimiesasemassa niin olet lisäksi henkilökohtaisella sakolla vastuussa alaisista ja työstä. Sitä ei käsittääkseni sairaanhoitajalla ole.
Itse en ole lähtenyt sairaanhoitajaksi, koska ne sairaanhoitajien luomat työyhteisöt on jotain aivan sairasta. En halua kyseisen ammatin edustajia enää edes henkilökohtaiseen elämääni, koska en kestä sitä pätemisen tarvetta tai jatkuvaa negatiivisuutta.
Laitapa tilastoa tulemaan toisesta lauseestasi. En ole moista skeidaa vähään aikaan lukenut. Laita myös tilastoa palkka- ja urakehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain mutten päässyt, jo toinen kerta. Soveltuvuusosion pisteet sakkaa.
Pääseehän tuonne ilman pääsykokeitakin. Vaikkapa polkuopintojen kautta.
Tai suoraan yo-todistuksella.
Kyllä vaan, minä pääsin, YO-tutkinto 90-luvun lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Pyrkijöitä sairaanhoitajaksi opiskelemaan, on edelleen enemmän kuin sisään opiskelijoita voidaan ottaa.
Vain joissain isompien kaupunkien amkeissa. Muuten ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla on. Näkee helposti, kun katsoo tilastot hakijamääristä.
Vierailija kirjoitti:
Koska tienaan tradena päivätyössä 3,5k, eikä tarvitse juurikaan olla ihmisten kanssa tekemisissä 👌
Mitä työtä teet tarkemmin, jossa et juurikaan ole tekemisissä ihmisten kanssa?
Ei mitään mielenkiintoa hoitaa muita ihmisiä. Miksi hakeutuisin alalle jossa en viihdy, ja jossa todennäköisesti en hoitaisi työtäni kovin hyvin ja voisin siten aiheuttaa riskitilanteita potilaille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkijatyyppinä olen hidas ja harkitseva ajattelija, eikä minulla ole lainkaan sellaista nopeiden tilanteiden toiminta- tai reaktiokykyä. En usko että saisin myöskään tarpeeksi mieleistäni älyllistä haastetta sairaanhoitajatyön arjessa, vaan se olisi liian suorittavaa työtä - menen lukkoon jos paineenalaisena pitäisi äkkiä laskea joku lääkemäärä. Tykkään omassa oikeudenalan työssäni kun saan rauhassa pyöritellä ja pureskella, analysoida, vertailla ja perustella asioita, tutkia ja penkoa ja perustella vielä vähän lisää.
Eli olet vain hidas, laiska ja mukavuudenhaluinen. Älyllistä haastetta tuo juuri paineistetut nopeat tilanteet, joissa pitää osata laskea ja toimia nopeasti.
Niin, ja sellaisissa nopeissa tilanteissa en ole hyvä, enkö niin sanonut. Olen hyvä asioissa mitkä vaativat laajaa harkintaa ja tutkimista. Saatan olla laiska ja mukavuudenhaluinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopea esimerkki Kaakkois-Suomesta viime keväältä:
Kotka hakijoita 266, aloituspaikkoja 40
Mikkeli: hakijoita 235, aloituspaikkoja 35
Savonlinna: hakijoita 129, aloituspaikkoja 35
Ja yksikään näistä ei ole iso kaupunki.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tienaan tradena päivätyössä 3,5k, eikä tarvitse juurikaan olla ihmisten kanssa tekemisissä 👌
Olen eri, mutta vastaan omasta puolestani. Teen palkanlaskentaa pääosin etätyönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tilastot löytää ihan helposti googlaamalla ja hakijamäärät pyörivät kaikkialla yli sadassa. Suuressa osassa paikkoja 200-300 välillä. Aloituspaikkoja on yleensä 20-40.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta vastaan omasta puolestani. Teen palkanlaskentaa pääosin etätyönä.
Palkanlaskijalla palkka 3,5k? Minä olen aina kuvitellut, ettei kovin helposti pääse yli 3 k. Hienoa👍
Siks mä en hae, kun viihdyn laitoshuoltajana päivystyksen täpinöissä. Eikä potilaisiin tarvii koskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskijalla palkka 3,5k? Minä olen aina kuvitellut, ettei kovin helposti pääse yli 3 k. Hienoa👍
Suomalaisten mediaanipalkka on suunnilleen tuon 3,5k. Ei ole ollenkaan harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopea esimerkki Kaakkois-Suomesta viime keväältä:
Kotka hakijoita 266, aloituspaikkoja 40
Mikkeli: hakijoita 235, aloituspaikkoja 35
Savonlinna: hakijoita 129, aloituspaikkoja 35
Ja yksikään näistä ei ole iso kaupunki.
t. eri
Tässä syksyn tilastot.
Aiemmin mainittu Vaasakin 230 hakijaa 70 aloituspaikkaa, yhteensä.
EVVK koko hoitoala. En hakenus lääkärikoulutukseenkaan.
Inssinä yhtä pitkä koulutus, mukavammat duunit ja huomattavasti parempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten mediaanipalkka on suunnilleen tuon 3,5k. Ei ole ollenkaan harvinaista.
Palkanlaskijalla mediaani kuitenkin vain 2.700 €
Koska olen aika introvertti ja luulisin, että jatkuva uusien ihmisten kohtaaminen aiheuttaisi aika paljon stressiä. Onneksi nykyisessä työssä saa olla aika rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskijalla mediaani kuitenkin vain 2.700 €
Niin? Mediaani ei tarkoita, että kaikki saavat sen verran.
Pakkorokotukset. Kuka terve ihminen alkaa ottamaan kymmeniä ja kymmeniä täysin turhia rokotuksia johonkin tavalliseen kausiflunssaan.