Helsinki sulkee Kaivokadun. Eikö tuota Sinnemäkeä saa kukaan ulos?
Olen helsinkiläinen. En lennä, en autoile, en osta kulutustuotteita. Olen pyöräilijä. Olen aatteiltani hyvin vihreä.
Mutta mullakin alkaa mennä hermo Helsingin liikennepolitiikkaan. Mitta aivan täysi sinnemäkeläistä linjaa.
Helsingin keskustassa ei yksinkertaisesti kohta ole enää mitään, minkä vuoksi sinne kannattaisi mennä joukkoliikenteellä. Yrittäjävihamielisyys on totisinta totta.
Pahinta minusta on se, että kaupungin kauneimpia katuja, Espaa ja Pohjoisrantaa, kehitetään autoilukatuina. Kaivokatu nimenomaan mittakaavaltaan sopii autoilulle; siinä näkyy tsaarinajan leveiden katujen ihanne ja 60-luvun autoilukulttuuri. Kaivokadun liikennejärjestelyjä kehittämällä se pidettäisiin aivan mainiona kauttakulkukatuna. Steissin parkkiksen voisi siirtää Elielin puolelle. Eikun ai niin, sekin aukio tukitaan! Mikään ei kai estaisi vetämästä raitiolinjoja Postitalon ja Alvar Aallon kadun kautta, jos Kaivokadun pysäkki on ahdas?
Ai niin mutta kun kaikki tila tukittiin jo gryndereiden rumilla toimistorakennuksilla
Ei auta muu näköjään kuin laittaa koko kaupunki kiinni. Poistetaan liikenne niin saadaan vielä lisää tilaa rakentamiselle ja pakolliselle kävelemiselle. Osaoptimoimalla voidaan saada liikenne loppumaan ihan vain katutöiden avulla.
Oikeasti: onko tämän kaupungin liikenne- ja tilankäyttösuunnittelussa enää yhtään järjen hiventä?
Kommentit (220)
Vastahan ne hankaloitti autoliikennettä Espalla. Nytkö sitten tehdäänkin toisinpäin?
Miksi sulki? Onko siellä joku tulva?
Mutta haluaisin oikeasti voida asua tässä kaupungissa. Ihan sama minkä puolueen väki nyt kusee omiin muroihinsa; ongelma on se, että vallassa olevat ihmiset puuttuvat nyt todella asioihin jotka eivät kuulu heille vaan ihan kaikille kaupunkilaisille puolueeseen katsomatta! Yhden ihmisen enemmistöllä.
Siis sehän se hullunkurisuus tässä on, että kyllä se Espakin on jo tukittu mutta autoilu silti "ohjataan" kulkemaan sen kautta.
Miksi Sinnemäki on niin korkealla paikalla. Onko hän jotenkin erityisen älykäs. Mitään koulutusta hänellä ei paljon ole.
Uskokaa tai älkää, tuota sekoilua ja autojen sumputtamista (ruuhkaa, pakokaasuja) perustellaan sillä, että se lisää "viihtyisyyttä".
Miksi tehdään uusi junarata Turkuun? Eikö olisi kannattavampaa tehdä keskustatunneli Helsinkiin?
Helsinki taitaa olla maailman ainoa pääkaupunki, jossa virkamiehet kaupunkisuunnittelussa käyttävät päivät pitkät miettien, miten ihmisten elämästä kaupungissa tehtäisiin mahdollisimman hankalaa.
oikea suunta, kuljen yleisillä kulkuneuvoilla
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, tuota sekoilua ja autojen sumputtamista (ruuhkaa, pakokaasuja) perustellaan sillä, että se lisää "viihtyisyyttä".
Onhan se nyt paljon kivempaa istua ruuhkassa autossa kuin olla ulkona sateessa. Vielä kun saadaan liikennevalot ohjelmoitua siten että vain yksi auto ehtii vihreillä Espalle niin ei tule ruuhkaa sinnekään.
Vihervasemmistolla enemmistö kaupunginhallituksessa,jälki kyllä näkyy.
Onko tässä mietitty, miten tämä vaikuttaa rautatieaseman tappeleviin taksikuskeihin? Päätöshän saattaa olla jopa rasismia!
Vierailija kirjoitti:
Miksi Sinnemäki on niin korkealla paikalla. Onko hän jotenkin erityisen älykäs. Mitään koulutusta hänellä ei paljon ole.
Oikea puoluekirja.
Seuraavaksi aletaankin varmaan suunnitella siltaa Töölönlahden tai Kaivopuiston tai Mäntymäen yli, jotta saadaan yksi uusi itä-länsi-suuntainen tie. Ei tätä sumppua muuten kyllä ratkaista. Rahaa onneksi aina löytyy. Aina sopii käydä vaikkapa joukkoliikenteen käyttäjien kukkarolla.
Jos ahdistaa, niin aina voi muuttaa Espooseen. Vai haluatko sekä syödä ja säilyttää kakun?
Vierailija kirjoitti:
Siis sehän se hullunkurisuus tässä on, että kyllä se Espakin on jo tukittu mutta autoilu silti "ohjataan" kulkemaan sen kautta.
Voiko tätä päätöstä vielä perua kansalaisaktivismin tms keinoin??
Minusta tässä pitää erottaa kaksi asiaa, keskustan viihtyisyys ja vetovoimaísuus sekä sitten ne liikenteen sujuvuuden tarpeet. Pelkästään viihtyisyyden ja vetovoimaisuuden takia ei kenenkään tarvitse päästä ajelemaan ydinkeskustan läpi autolla. Se todellinen keskustan palveluista nauttiminen tapahtuu kävellen sen jälkeen kun keskustaan on tultu joko joukkoliikenteellä tai sitten autolla joka on jätetty johonkin keskustan lukuisista parkkihalleista. En tiedä yhtään kaupunkia jonka viihtyisyys ja vetovoima tulisi siitä että siellä liikkuu mahdollisimman paljon autoja.
Ihan eri kysymys on sitten se että miten se välttämätön autoliikenne keskustassa ja keskusta läpi saadaan sujumaan. Ja siihen ainoa oikeasti järkevä tapa olisi keskustatunneli mutta se on ilmeisesti valitettavasti kuopattu jo lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mutta haluaisin oikeasti voida asua tässä kaupungissa. Ihan sama minkä puolueen väki nyt kusee omiin muroihinsa; ongelma on se, että vallassa olevat ihmiset puuttuvat nyt todella asioihin jotka eivät kuulu heille vaan ihan kaikille kaupunkilaisille puolueeseen katsomatta! Yhden ihmisen enemmistöllä.
Ei pahalla, mutta Helsingin asukkaat ovat äänestäneet ja nyt toteutetaan heidän tahtoaan. Olen pahoillani että se on sinulle henkilökohtaisesti huono juttu, mutta enemmistön ääntä on kuultu ja sen seurauksien kanssa on vain elettävä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä mietitty, miten tämä vaikuttaa rautatieaseman tappeleviin taksikuskeihin? Päätöshän saattaa olla jopa rasismia!
Joukkoliikenne saisi edelleen käyttää Kaivokatua ja taksit lasketaan joukkoliikenteeksi.
Antaa Sinnemäkien huseerata Helsingin keskusta kuoliaaksi. Parasta vihreiden vastaista mainosta on antaa niiden tehdä ihan just kuin ne haluaa.