Maisteri Eeva jäi työttömäksi 26-vuotiaana Nyt hän on 41 ja edelleen työtön
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/a91cdabf-c375-4fc3-9dd5-66a89aa7c220
"Lapsen saamisen jälkeen töitä ei sitten löytynyt, koska minulla olisi pitänyt olla kokemusta juuri siitä, mitä yritys tekee, muttei ollut"
Eli työnantajien pitäisi vain arpoa se tekijä vailla mitään osaamista siitä mitä yritys tekee?
"Kun pieni lapsi menee päiväkotiin, melkein joka toisella viikolla on joku flunssa. Silloin on melkein helpompaa, että toinen vanhemmista on pois työelämästä"
Eli työnantaja pitäisi palkata tekijä joka on enemmän sairauslomalla kuin töissä?
(huom, myös isä voisi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta)
"Kun pieni lapsi menee päiväkotiin, melkein joka toisella viikolla on joku flunssa. Silloin on melkein helpompaa, että toinen vanhemmista on pois työelämästä."
Mikä on hakijan ala, jos hän ei ole tehtynyt käytönnössä lainkaan alansa töitä? Tai, kun siitä koulutuksesta on jo lähes 20 vuotta?
"Työttömänä ollessaan Rajala on huomannut, että suomalaiset ovat työkeskeisiä ja esittelevätkin itsensä usein kertomalla ammattinsa."
Pitäisikö meidän sitten olla enemmän ns vapaa-aika keskeisiä?
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no hiukan tuntuu että tässä painaa muutkin syyt taustalla. Fysiikan maisterin pohjalta olisi varmaan helppo tehdä vaikka opettajansijaisuuksia tms, mut ne varmaan uuvuttaa. Ilmeisen hyvin on toki tähän asti pärjännyt, yllätys voi iskeä sitten eläkkeelle jäädessä että mitä summaa sieltä on tarjolla. Mut jotenkin artikkelista korostui sanat ei miellytä, uuvuttaa, en viihtynyt..noh, monelle muullekaan meistä se työelämä yhtä viihtymistä ole. Aina toki joukostamme löytyy heitä, joiden mielestä heidän ei tarvitse, jos ei huvita.
Mistähän niitä opettjan sijaisuuksia oikein saisi? Itse olen yrittänyt päästä matematikkaa ja/tai tietotekniikkaa opettamaan, mutta tuntuu, että nuo menee tiskin alta joillekin tutuille tai opettajien omille lapsille tms.
Totta. Sukulaiset palkatataan kaupan kassallekin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse käsitin jutusta on siis vain fysiikan maisteri, miksi kukaan palkkaisi maisteria kun tohtoreita on saatavilla ? Ehkä olisi lasten ollessa pieniä kehittää siinä ohessa itseään ja miettiä väitöskirjaa tms. Kyllä tässä näkee että maisterin papereilla ei tee mitään, no mäkkärille voi yrittää.
Olisipa mielenkiintoista tietää ylläolevan kommentoijan omat koulutukset/ opiskelut/ tittelit, ansiot...mitä niitä nyt onkaan.
No, kommentti on jo sitä luokkaa, että ....
Mulla oli vähän sama, sain maisteriksi valmistumisen jälkeen oman alan työn, mutta määräaikaisuuden päätyttyä jouduin työttömäksi. Olin kolme vuotta perhevapailla enkä työllistynyt enää vanhalle alalle, mutta onneksi oli mahdollista opiskella vielä toinen tutkinto ja nyt olen ollut vuosia hyvässä vakituisessa työssä. Varmaan lapsen saaminen oli ammatillinen itsemurha, mutta toisaalta ilman sitä työelämän ulkopuolella oleminen olisi saattanut venyä entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Asuuko hän jossain tuppukylässä?
Ei asu vaan Jyväskylässä, sehän käy ilmi jutusta. Täällä on tunnetusti hankalaa työllistyä maisterina, kun opiskelijoita ja valmistuvia on niin paljon ja paikkoja niukanlaisesti.
Outoa, luulin että tämä koskee vain PK-seutua? eikö siellä landella pääse heti maisterina asiantuntijatehtäviin kunnalle? luulis että Jyväskylässä / Forssassa / Kouvolassa / Nokialla yms. olisi huutava pula akateemikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä korkeakoulutettuja tarvitaan, mutta jatkuvasti pitää oppia uutta. Nyt opetellaan tekoälyn avulla lisäämään tuottavuutta ja taas katoaa suorittavan työn työpaikkoja. Mutta ei se ole korkeskoulututkinto paperina, vaan kyky oppia ja ajatella, josta maksetaan.
Ensinnäkin, työvoiman tarve tippuu jatkuvasti. Suurimmat Suomessakin työllistävät ammatit, ajoneuvojen kuljettajat ja kauppojen myyjät, ovat lähitulevaisuudessa rajun rationalisoinnin kohteena ja myös erilaisten asiantuntija- ja erityisasiantuntija-ammattien työvoimatarve vähenee rajusti.
Kuten myös hallinnon ja erilaisten jakkukalkkunahommien.
Olen viime aikoina asioinut kaikenlaisten virastotätien kanssa ja joka tapaamisen jälkeen on ollut mielessäni, että jopa nykyaikaiset chat-robotit olisivat pystyneet hoitamaan asian, saati sitten tekoäly.
Meillä on ihan hirveästi näitä kumileimasintanttoja työkkärissä, kelassa ym, joita ei oikeasti tarvita mihinkään. Chattirobotti voisi kysyä samat asiat asiakkaalta ja etänä.
Sama pankin lainaneuvottelijat yms. Ja usein myös lääkärit. Jo monta vuotta sitten todettiin, että tekoälyn diagnoosit olivat lääkäriä varmempia...
Ihmisiä ei kohta tarvita enää mihinkään muuhun kuin sellaisiin hommiin, jotka vaatii peukalot.
Kaffebulla kirjoitti:
Jos lapset sairastelee paljon, eikä halua liian vastuullista työtä, menee sitten vaikka nollatuntisopparilla kassalle. Aika järkyttävää ettei tuon ikäinen ihminen löydä itselleen mitään järkevää tekemistä. Aikamoinen taakka lasten isälle.
Kaffepulla, sinä äärioikeistolainen. Missä on sanottu,ettei Eevalla ole mitään järkevää tekemistä? Minulla pitkäaikaistyöttömänä on paljon järkevää tekemistä kotona. Paljon järkevää ajattelua etenkin!
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Jos lapset sairastelee paljon, eikä halua liian vastuullista työtä, menee sitten vaikka nollatuntisopparilla kassalle. Aika järkyttävää ettei tuon ikäinen ihminen löydä itselleen mitään järkevää tekemistä. Aikamoinen taakka lasten isälle.
Kaffepulla, sinä äärioikeistolainen. Missä on sanottu,ettei Eevalla ole mitään järkevää tekemistä? Minulla pitkäaikaistyöttömänä on paljon järkevää tekemistä kotona. Paljon järkevää ajattelua etenkin!
Vasemmistolaista ajatteluahan tuo on, että työ Valtion hyväksi on ihmisen elämän ainoa onni.
Oikeistokonservatiiveilla on enemmän kuin ok, että mies maksaa ja nainen on kotona.
Onkohan henkilöllä mielenterveysongelmia, joita hän itse ei tiedosta eikä osaa hakea niihin apua? Jokin haiskahtaa tarinassa. Koti on ehkä hänelle jonkinlainen turvapaikka, jonka mies mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mm. tuollaisten ihmisten takia Suomella ei ole varaa hoitaa vanhusten palveluja ja koko kansan terveyspalveluja kuntoon.
Toki myös EU.n ulkopuolelta tulleiden elätettävien määrä vaikuttaa.
Eikös tämä Eeva sentään ollut tehnyt kolme lasta? Niitä tarvitaan, jos meinataan, että palvelut on jatkossa kunnossa. Tehnyt sen asian eteen tuplasti niin paljon kuin suomalainen nainen keskimäärin.
Ja mitä vanhuksiin tulee niin ongelma on heidän määränsä. Eläkeikää voisi nostaa, jos työnantajat suostuivat palkkaamaan vanhempaakin väkea.
Ne "tuollaiset ihmiset" tässä kyllä minusta ovat lähinnä työnantajat, jotka eivät suostu ottamaan Eevaa töihin. Olihan hän kuitenkin yrittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Jännä, kun puhutaan, että on kova työvoimapula kaikkialla, silti monella tuntuu olevan vaikeuksia saada töitä..
Fyysiikan maistereista on pulaa?
Jos opiskelisi opettajan pedagogiset opinnot niin olisi. Mat - luonnontieteiden opettajista on valtava pula. Vuodessa vakivirka, jos viitsisi nähdä vaivaa.
Kaikista ei ole opettajaksi. Joskus on jopa sellaisia, jotka ovat opiskelleet pedagogiset opinnot, mutta eivät valmistumisen jälkeen uskalla mennä luokkaan opettamaan (esiintymispelko, heikot taidot hallita ryhmää ym. syistä).
Tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miksi tässäkin ketjussa on vähätelty vuokra-/keikkatyötä. Minä itse ja moni tuttuni on työllistynyt lopulta vuokratyöpätkän jälkeen vakituisesti. Kannattaa ottaa aluksi jokainen yksittäinenkin keikka vastaan niin niitä kyllä alkaa tipahdella enemmän.
Tässäkin asiassa pitää osata ajatella pidemmällä tähtäimellä, eikä jäädä sinne sohvan pohjalle makoilemaan kun "ei kannata ottaa yhtä keikkaa vastaan yhyy" Eihän se yksi keikka tosiaan paljoa auta tässä hetkessä, mutta jos teet työsi hyvin, saat kyllä töitä jatkossakin.
Kyllä minä näen, että se oli minulle etu kun tein niitä töitä opintojen ohella keikkafirman kautta. Mikä tahansa työkokemus on parempi kuin ei mikään. Nyt moni vanhempi kustantaa sen lapsen elämän että nämä saavat keskitettyä siihen opiskeluun, mutta kyllä se on karhunpalvelus sille nuorelle.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan henkilöllä mielenterveysongelmia, joita hän itse ei tiedosta eikä osaa hakea niihin apua? Jokin haiskahtaa tarinassa. Koti on ehkä hänelle jonkinlainen turvapaikka, jonka mies mahdollistaa.
Mitä jos jätettäisiin ko henkilön ( mielen)terveyttä koskevat asiat tällä palstalla käsittelemättä. Ne ovat asioita, jotka kuuluvat terveysalan ammattilaisten käsiteltäviksi. AP. on puhunut vaikeudestaan löytää töitä/ työttömyydestään; pysytään siis aiheessa, joka on siis TYÖ/ TYÖNSAANTI.
Kaffebulla kirjoitti:
Jos lapset sairastelee paljon, eikä halua liian vastuullista työtä, menee sitten vaikka nollatuntisopparilla kassalle.
Ei sinne kassallekaan noin vain mennä. Täällä Tampereella kun avattiin uusi S-market, niin hakijoita kassalle menemään oli ruuhkaksi asti. Ei niistä maisteria valita jos muita vaihtoehtoja on.
Kommodoori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Asuuko hän jossain tuppukylässä?
Ei asu vaan Jyväskylässä, sehän käy ilmi jutusta. Täällä on tunnetusti hankalaa työllistyä maisterina, kun opiskelijoita ja valmistuvia on niin paljon ja paikkoja niukanlaisesti.
Outoa, luulin että tämä koskee vain PK-seutua? eikö siellä landella pääse heti maisterina asiantuntijatehtäviin kunnalle? luulis että Jyväskylässä / Forssassa / Kouvolassa / Nokialla yms. olisi huutava pula akateemikoista.
Sama työllistymisen hankaluus koskee monia opiskelupaikkakuntia.
Oulussa ainakin tosi paha tilanne. Kassa-siivous-hyllytys-varasto-postinjako-mäkkäri -tyyppiset työt menee opiskelijoille ja valmistumisen jälkeen kilpailu on tosi kovaa.
Itse olen nyt pitkäaikaistyötön, tosin humanistisen puolen, ei tule edes sijaisuuksia, te-toimistosta hakumäärä laskettiin kahteen kuussa..
Osa "neropateista" usuttaa muuttamaan työn perässä Helsinkiin, osa pienemmille paikkakunnille, josta saisi työn. Olen kyllä hakenut myös oman alueen ulkopuolelta, mutta ei ole tärpännyt.
Lapsia on kolme, mutta työkokemusta sen jälkeen, veikkaan että 50 v lähenevä ikä on joillekin jo paha.
Vierailija kirjoitti:
Eihän fysiikan maisterit työllisty kuin opettajiksi. Muut hommat kiven alla. Siksi jo opiskeluaikana pitää katsoa, että sivusineet ovat matikka ja kemia, eikä muistakaan lukioaineista ole haittaa. Ja jo opiskeluaikana pitää hankkia opettajan pätevyys.
Höpö höpö. Täällä fysiikan maisteri, joka tekee samoja hommia kuin DI:t. Jyväskylästä valmistuvista karkeasti 1/3 jatkaa tohtorivaiheeseen, 1/3 menee opettajiksi (tosin he ovat valinneet opettajalinjan ja kasvatustieteet) ja 1/3 työllistyy teollisuuteen tai koodareiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään voi tehdä vaikka 100% etätyötä, jos haluat pyöritellä numeroita omassa rauhassasi kotona jos sitä kaipaat. Työelämä on muuttunut, ja siellä tarvitaan sinuakin.
En ole Eeva, mutta pyörittelisin mielelläni numeroita kotona. Mistä haen sellaista työtä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse käsitin jutusta on siis vain fysiikan maisteri, miksi kukaan palkkaisi maisteria kun tohtoreita on saatavilla ? Ehkä olisi lasten ollessa pieniä kehittää siinä ohessa itseään ja miettiä väitöskirjaa tms. Kyllä tässä näkee että maisterin papereilla ei tee mitään, no mäkkärille voi yrittää.
Ei tohtoreita haluta työpaikoille. Tohtorit ovat tutkijoita yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä henkilöltä loistava suunnitelma loppuelämän kestävään vapaamatkustajan asemaan. Ensin opiskelee aivan marginaalisesti työllistävän ammatin ja sitten hankkiutuu paksuksi ennen kuin on kerryttänyt kestävän asiantuntijuuden. Sitten äitiysvapaille vuosiksi, jotta se vähäinenkin ammattitaito ruostuu sillä välin.
Naisten ammattiura, elintaso ja toimeentulo tyssää lasten tekemiseen. Miksi Suomessa vielä ihmetellään alhaista syntyvyyttä?
Ihmisresurssien haaskaamista tuollainen, muualla henkilö voisi tehdä uraa esimerkiksi pankkiirina. Suomi on kyllä todellinen takapajula, toivottavasti älykkäimmät ymmärtävät etsiä tulevaisuutensa muualta.
Tuosta jutusta ei saanut kyllä mitään selkoa. Melko epämääräinen.. Siis 26 vuotiaana ollut vuoden töissä. Sitten korona-aikaan toisen vuoden... Vaikka kauan? Kunnes pitkittäin pihalle. = työnteko ei maistunut?