Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Helsinkiläinen Irina toimii lapsensa omaishoitajana viikon jokaisena päivänä kellon ympäri Nyt hallitus haluaa hänet töihin

Vierailija
18.09.2023 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009851508.html

On kyllä surullista ja käsittämätöntä. Ei hoidettavan avun tarve mihinkään poistu vaikka äiti menisi töihin, sitten pitäisi joku muu (tuettu) hoitaja saada siihen tilalle ja hänen resurssejaan kuuluisi hoitoon yhtä lailla sekä rahaa tämän palkkaamiseen + äidin kasvaneet työssäkäyntimenot.

Ei kauheasti kannusta lasten hankkimiseen, jos erityislapsen sattuessa kohdalle on täysin oman onnen nojassa? Kannattaako riskeerata..

Kommentit (283)

Vierailija
61/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän tavalla laitoshoito olisi huonoksi lapselle? Ei näytä ympärivuorokautinen rakastavan äitylin hoito olla hänelle ainakaan hyväksi, kun ei mitään opi eikä mitään osaa.

Vierailija
62/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penska on umpihullu.  Miksi tällaisia hyysätään kehdosta hautaan? Koskaan ei lapsesta tule yhteiskunnan jäsentä.

Valitettavasti ajattelen samoin.

Mitä ehdotatte, että tehtäisiin? Jälkiabortti syanidipistoksella? Mikä on kelpoisuusvaatimus, että kansalainen saa jäädä henkiin? Laitetaanko eläkeläiset samaan luiskaan, entä kauanko saa olla työttömänä ennen likvidointia?

Niin, Suomessa pidetään neliraajahalvaantuneita ja vaikeasti aivovammaisiakin mahdollisimman hyvin hengissä, vaikka he kuinka olisivat terveinä ollessaan toivoneet, että jos tulisi tilanne, ettei toivoa enää ole (murtunut selkäranka/muusina olevat aivot kun eivät korjaa itseään), annettaisiin kuolla. Suomessa on tärkeää pitkittää kenen tahansa elämää, ja sitä julmuutta jotkut kehtaavat kutsua "inhimillisyydeksi".

SI-NÄ-KIN VOIT TEH-DÄ HOI-TO-TAH-DON niin halutessasi. Pyydä, että äiti tai sosiaalityöntekijä selittää, mikä se on, kun et näy kuullen siitä aikaisemmin.

Hyvä, että löysit isot kirjaimet ja opit tavuttamaankin. Olet melkein ekaluokkalaisen tasolla. Tiedätkö, että hoitotahtoa ei ole mikään pakko noudattaa? Erityisesti kuolemistoiveita ei noudateta ikinä, ellei sopivasti tule keuhkokuume.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajuus on Irinan oma valinta, hän saisi lapsensa myös 8 tunniksi hoitoon, mutta silloin omaishoidontuki pienenisi. Vastaavia perheitä on muitakin, mutta näissä vanhemmat kummallisesti voivat käydä edes osa-aikatöissä ja lapsi on silloin ohjatussa hoidossa eli alan ammattilaiset auttavat häntä. Miksi ihmeessä normilapsen tulee mennä päiväkotiin, jotta oppisi asioita, joita vanhemmat ei opeta, jos Irinan lapselle riittää pelkkä äiti?

Kyllä, on hienoa, että äiti huolehtii lapsestaan, mutta se maksaa tälle yhteiskunnalle todella paljon. En minä tavallisen lapsen äitinä saa noin 1500 e/kk siitä, että olen kanssaan kotona, joten miksi meillä yhteiskunta suhtautuu hyvin eriarvoistavasti erilaisiin perheisiin. Kyllä minäkin voisin olla sitä mieltä, että lapsi tarvitsee kokoaikaista valvontaa enkä hyväksy tarjottuja tukitoimia.

Huomaan, että ajattelet asiaa ns. tavallisen lapsen vanhempana ja näkökulmasta. Voi olla vaikea ottaa huomioon sitä asiaa, että taustalla voi olla monta syytä, miksi viikonlopun laitospaikka tai 8-tunnin ulkopuolinen hoito ei onnistu. Se voi pahentaa lapsen tilannetta, niin paljon, että tilanne kriisiytyy entisestään. Lapsen vointi huononee, koko perheen vointi huononee eikä lopulta lasta kyetä enää hoitamaan edes kotona. Eli erityislapsiasioissa /vammaisuudessa yleensä se vanhempi on lapsen asiantuntija ja tietää, mikä pahentaa ja tai auttaa lasta. Jos lapsen voi laitta hoitoon normaaliksi työpäivän ajaksi kuten kenet tahansa muun (toki tarvittavat tukitoimet hoitoon, avustajat jne), niin näinhän tehtäisiin. 

Eihän viikonlopulle voi järjestää lapsi vapaata kun ihmiset näkevät että viikonloppuisin pystyisi tekemään töitä ja siihen tämä äiti ei halya ryhtyä

Vierailija
64/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan, että äiti hoitaa riehuvaa lasta kotona, eikä lapsi ole kiusaamassa muita päiväkodissa.

Vierailija
65/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnalle olisi eduksi, että sikiöseulat tehtäisiin tarkemmin kaikille nipt-testillä. Jos vaikeita kehitysvammoja löytyy, kannustetaan aborttiin. Jos vanhemmat väen väkisin haluavat kasvitasoisen lapsen synnyttää hoitavat myös seuraukset itse. Ei ole mitään järkeä makuuttaa vuosikausia, ellei vuosikymmeniä jäykistyneitä, kuolaavia ja kommunikoimattomia ihmisiä laitossängyissä. Vanhemmat jääkööt omakustanteisesti lastaan hoitamaan tai maksakoot itse laitospaikan kun tahallaan ovat vaikeasti vammaisen maailmaan tuoneet.

Vierailija
66/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän tavalla laitoshoito olisi huonoksi lapselle? Ei näytä ympärivuorokautinen rakastavan äitylin hoito olla hänelle ainakaan hyväksi, kun ei mitään opi eikä mitään osaa.

Lapsi varmaan saa jonkun lääkityksen jossain vaiheessa. Nyt on vielä todella pieni.

Vierailija
67/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen näkökulmasta kaikki työttömät ovat samanlaisia - . Täydennä itse.

Lait on säädetty keksivertoihmisen tarpeisiin. Ei me voida jokaisen ihmisen henkilökohtaisia tarpeita tyydyttää jakamalla jotain säälipisteitä. Nyt yritetään herättää ihmisten emaptiantunteita marginaalitapauksilla ja suljetaan silmät todellisilta ongelmilta. Tuolla on joukko ihmisiä terveitä ihmisiä, joilla ei ole pienintä aikomustukaan mennä töihin. Ehkä siellä on jo itselläsi tilauksessa se viides vauva kolmannen miehen kanssa...niin ja en mä mitään tontuntyötä ota, kun ajattelin tässä vähän lomailla. 

Ai omaishoitajat ovat marginaalitapaus. Taidat itse olla. 

Vierailija
68/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajuus on Irinan oma valinta, hän saisi lapsensa myös 8 tunniksi hoitoon, mutta silloin omaishoidontuki pienenisi. Vastaavia perheitä on muitakin, mutta näissä vanhemmat kummallisesti voivat käydä edes osa-aikatöissä ja lapsi on silloin ohjatussa hoidossa eli alan ammattilaiset auttavat häntä. Miksi ihmeessä normilapsen tulee mennä päiväkotiin, jotta oppisi asioita, joita vanhemmat ei opeta, jos Irinan lapselle riittää pelkkä äiti?

Kyllä, on hienoa, että äiti huolehtii lapsestaan, mutta se maksaa tälle yhteiskunnalle todella paljon. En minä tavallisen lapsen äitinä saa noin 1500 e/kk siitä, että olen kanssaan kotona, joten miksi meillä yhteiskunta suhtautuu hyvin eriarvoistavasti erilaisiin perheisiin. Kyllä minäkin voisin olla sitä mieltä, että lapsi tarvitsee kokoaikaista valvontaa enkä hyväksy tarjottuja tukitoimia.

Huomaan, että ajattelet asiaa ns. tavallisen lapsen vanhempana ja näkökulmasta. Voi olla vaikea ottaa huomioon sitä asiaa, että taustalla voi olla monta syytä, miksi viikonlopun laitospaikka tai 8-tunnin ulkopuolinen hoito ei onnistu. Se voi pahentaa lapsen tilannetta, niin paljon, että tilanne kriisiytyy entisestään. Lapsen vointi huononee, koko perheen vointi huononee eikä lopulta lasta kyetä enää hoitamaan edes kotona. Eli erityislapsiasioissa /vammaisuudessa yleensä se vanhempi on lapsen asiantuntija ja tietää, mikä pahentaa ja tai auttaa lasta. Jos lapsen voi laitta hoitoon normaaliksi työpäivän ajaksi kuten kenet tahansa muun (toki tarvittavat tukitoimet hoitoon, avustajat jne), niin näinhän tehtäisiin. 

Jos erityislapsi kuormittuu koulussakin niin paljon, että koulupäivä joudutaan lyhentämään kolmeen tuntiin, niin mitä luulette tapahtuvan 8 tunnin laitoshoidossa? Kyllä ihmiset kommentoi näitä tosiaan ilman mitään hajua siitä todellisuudesta, missä vaikeasti oireilevan erityislapsen vanhemmat päivittäin elävät. Joskus melkein toivoisi, että nämä kujalla olevat kommentoijat saisivat maistaa kunnolla omalla kohdallaan, mitä se oikeasti on.

Vierailija
69/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään käsitystä kehitysvammaisista?

Kerran luettiin tämä sivu 2 ja seuraava sivu kolme. Sitten kysyin kysymyksen sivulta kaksi, "mikä on Suomen..." Nuori vain katsoi kauniilla silmillään eikä ymmärtänyt enää mitään...

Vierailija
70/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnalle olisi eduksi, että sikiöseulat tehtäisiin tarkemmin kaikille nipt-testillä. Jos vaikeita kehitysvammoja löytyy, kannustetaan aborttiin. Jos vanhemmat väen väkisin haluavat kasvitasoisen lapsen synnyttää hoitavat myös seuraukset itse. Ei ole mitään järkeä makuuttaa vuosikausia, ellei vuosikymmeniä jäykistyneitä, kuolaavia ja kommunikoimattomia ihmisiä laitossängyissä. Vanhemmat jääkööt omakustanteisesti lastaan hoitamaan tai maksakoot itse laitospaikan kun tahallaan ovat vaikeasti vammaisen maailmaan tuoneet.

Uutinen: mikään testi ei seulo sikiöltä suurinta osaa kehitysvammaisuuden aiheuttajista.

Jos lapsella on esimerkiksi autismi, ei sitä millään testillä ole mahdollista havaita. Useimmiten ei edes ole tiedossa, mikä lapsen vammaisuuden aiheuttaa.

Vierailija
71/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen ketju. Aloitettu heti jutun jälkeen, laitettu nopeasti lisäkommentteja ja heti peukutettu.

Puoluetoimisto?

Vierailija
72/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun ihan kaikki ei näy seulassa, mitä tässä mallissasi tehdään niille lapsille, jotka syntyvät vaikeasti toimintarajoitteisina seulasta huolimatta? Vietkö sinä henkilökohtaisesti heidät vuorille?

Vierailija
73/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene minun oikeuden tunteen tajuun millä oikeudella henkilö joka EI OLE työmarkkinoiden käytettävissä on oikeutetttu työttömyysetuuteen?! 

Ei tullut sun mieleen että hän ajatteli lapsensa parasta!

Varo ettei satu omalle kohdalle!

Tuo äitien vakio vastaus kun kaikki puhtaasti omatkin edut perustellaan lapsen edulla vaikka ei lapseen liittyisi mitenkään

Vierailija
74/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuultiin jo että voit huonosti, naurettava olet pahanolonpurkaustesi ja provokommenttiesi kanssa.

Vierailija
75/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Korvaukseksi hän saa 466 euron suuruisen hoitopalkkion, josta vähennetään verot. Lisäksi sosiaalietuuksina maksetaan korotettua vammaistukea, asumistukea ja työttömyysturvarahaa. Ansiotyötä Irina ei voi sitovan omaishoitajuuden vuoksi hakea eikä ottaa vastaan.'

Minusta asia on aika selvä tuon työttömyysrahan osalta, sitä on näemmä haettu perusteettomasti, jos ei kerran aio työtä hakea eikä ottaa vastaan. Vähintä olisi sen työttömyysrahan lakkauttaminen, perusteettomasti maksetun rahan takaisinperintä ehkä kohtuutonta. 

Vierailija
76/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa etteivät ihmiset tajua, paljonko yhteiskunnan rahoja omaishoitavat säästävät. Selvittäkää huviksenne paljonko lapsen laitoshoito tulisi maksamaan. Tietysti toivotte että ihmiset jättäisivät vammaiset lapsensa yksin kotiin ja menisivät kokopäivätöihin, Oma lapseni ei selviä edes koulusta kotiin ja toisinpäin yksinään, eikä aamu-tai iltapäiväkerho ole vaihtoehto liiallisen kuormittumisen vuoksi. Olen onnekas että pystyn tekemään edes osa-aikatöitä lapsen isän ottaessa hoitovastuuta. Ilman häntä en voisi käydä töissä. Pelkällä omaishoidontuella emme pärjäisi, hengissä ehkä selviäisi, mutta taloudessa ei olisi ollenkaan pelivaraa yllättäviä kuluja varten.

Vierailija
77/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen hallitus pyrkii saamaan läpi lakeja ja leikkauksia, jotka ovat monessa kohtaa täysin järjen vastaisia. Säästöä niistä ei synny vaan päinvastoin moninkertaisesti lisää menoja. Tämä tänään hesarissa ollut juttu omaishoitajista on yksi niistä. Samalla aiheutetaan valtavaa stressiä ja kärsimystä tavallisille ihmisille, jotka pyrkivät selviytymään arjestaan. Herätys nyt oikeasti, eikö Suomesta löydy ketään, joka pystyy tekemään stopin tästä suohon ajamisesta ja poistamaan pahimmat virheet hallitusohjelmasta? Hallitus pyytää lausuntoja pikavauhdilla, jotta asioihin ei pystyttäisi perehtymään kunnolla. Voiko hallituksen pahimmat mokat tyssätä vielä lausuntokierroksilla vai ajetaanko ne vain väkisin läpi? Kertokaa joku jos tiedätte.

Vierailija
78/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petteri Orpo Riikka Purra ja Ek haluavat että äiti menee töihin ja tekee lapselle viimeisen ratkaisun. Aivan kuten nämä ajavat köyhät kaduille ja itsemurhiin.

Olikohan se puolalainen nainen, joka viime kesänä heitti mereen 7-vuotiaan vammaisen lapsensa ja hyppäsi itse perässä, joutunut samanlaiseen tilanteeseen? 

Vierailija
79/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat olevan täysin kujalla siitä mitä se alan ammattilaisten auttaminen maksaa.

Olen todella kujalla, koska olen vastaavanlaisessa tilanteessa, lapsi on koulussa 4 tuntia päivässä ja sen jälkeen hoidossa 4 tuntia ja minä olen töissä. Omaishoidontukea sain 2 vuoden ajan, sitten katsoin, että tämä oli tässä, sekä minulle että lapselle on parempi, että hän saa kaiken mahdollisen tuen eikä pelkkää paapovaa äitiä. En ole kieltäytynyt tuesta Irinan tavoin, vaan olen pyrkinyt siihen, että sekä minulla että lapsella on hyvä elämä. Myönnän, että Kelan tuet antaisivat helpomman arjen kuin nykytyöni, mutta silti arvostan sitä, että lapselle on tarjolla muutakin maailmaa kuin minä.

Vierailija
80/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi muistaa, että laitoshoito maksaa moninkertaisesti sen, mitä perhe saa tukia.

Omaishoitajat säästävät yhteiskunnan rahoja ja tekevät lähes ympärivuorokautista työtä.