Onko teidän lähisukulaisilla jokin mielenterveydenhäiriö? Sairastuitko itse?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Veljellä skitsofrenia ja toisella veljellä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Itse sairastanut ainakin yhden psykoosin. Lapsilla ADHD-epäilyt ja masennusta. Että riittää näitä.
Minkäiköisenä sinä sairastuit?
Aika paljonkin. Löytyy mm skitsofreniaa, masennusta, adhd:ta, persoonallisuushäiriöitä jne jne.
Suurin osa isän puolelta.
Itse olen saanut koktailista itselleni masennuksen, persoonallisusuhäiriön , pari kertaa olen ollut psykoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljellä skitsofrenia ja toisella veljellä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Itse sairastanut ainakin yhden psykoosin. Lapsilla ADHD-epäilyt ja masennusta. Että riittää näitä.
26- vuotiaana lapsen syntymän jälkeen. Sen jälkeen masennusjaksoja.
Lähisukulaisilla ei ole mitään mt-häiriöitä. Itsellä on lääkärien mielestä aina masennus ja psykosomaattisia oireita. Ollut jo 20 vuotta. Itse en ole tuntenut itseäni masentuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ettei ole uusiutunut. Syötkö lääkkeitä säännöllisesti? Ovatko haitanneet?
Anteeksi kun kyselen. Kiinnostaa itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli migreenin estolääkityksenä triptyl, pienenä annoksena nostaa kipukynnystä. Sitä ei sen määrännyt neurologi eikä "apteekkari" sanoneet, et vaikuttaa myös henkisesti. Istuin vessanpytyllä, itkin, et olen sotkenut kaikkien väliset suhteet; ilmeisesti olin vaipumassa psykoosiin. Onneksi sentään tajusin/ymmärsin sen. Ja "nousin" siitä. (siis jälkeenpäin tuota mietin).
Tuo triptyl on kyllä yks pirunmyrkky.... jenkkineurologit eivät sitä enää suosittele mg-estolääkkeenä (näin muistan lukeneeni ....).
Triptyl tehosi minulla paremmin kipuihin kuin tavan kipulääkkeet, koska nostaa kipukynnystä. Tapaturman jälkeen määrättiin. On myös hyvä unilääke. Ei tullut mitään haittavaikutuksia.
Äidillä skitsofrenia, joka hoidossa.
Veljelläni on ADHD ja masennus.
Isästä en tiedä, joskus käynyt psykiatrilla mutta lopettanut kesken. Työ pelasti hänet.
Itselläni ahdistusta, joka ilmenee kausittain todella pahana. Myös pelkoa, että sairastun mieleltäni on paljon, mikä sitten ahdistaa lisää ja itkettää. Itselläni on epäilty ADD:ta. Diagnooseja ei kuitenkaan ole.
Minä olen ensimmäinen mt-ongelmainen suvussani tietääkseni. Masennus, ahdistuneisuushäiriö, skitsofrenia(lievä). Psykoosissa noin 5,5 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Äidillä skitsofrenia, joka hoidossa.
Veljelläni on ADHD ja masennus.
Isästä en tiedä, joskus käynyt psykiatrilla mutta lopettanut kesken. Työ pelasti hänet.Itselläni ahdistusta, joka ilmenee kausittain todella pahana. Myös pelkoa, että sairastun mieleltäni on paljon, mikä sitten ahdistaa lisää ja itkettää. Itselläni on epäilty ADD:ta. Diagnooseja ei kuitenkaan ole.
Olipas huonosti kirjoitettu. 😀 Siis itsellä on pelkoa että sairastun vakavasti mieleltäni ja se vain lisää ahdistusta ja saattaa itkettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli migreenin estolääkityksenä triptyl, pienenä annoksena nostaa kipukynnystä. Sitä ei sen määrännyt neurologi eikä "apteekkari" sanoneet, et vaikuttaa myös henkisesti. Istuin vessanpytyllä, itkin, et olen sotkenut kaikkien väliset suhteet; ilmeisesti olin vaipumassa psykoosiin. Onneksi sentään tajusin/ymmärsin sen. Ja "nousin" siitä. (siis jälkeenpäin tuota mietin).
Tuo triptyl on kyllä yks pirunmyrkky.... jenkkineurologit eivät sitä enää suosittele mg-estolääkkeenä (näin muistan lukeneeni ....).
Ei tuo ole mitään sellaista. Pelkoa vain.
Vai niin. Vähätteletkö toisen ihmisen pelkotiloja?
- sama
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ensimmäinen mt-ongelmainen suvussani tietääkseni. Masennus, ahdistuneisuushäiriö, skitsofrenia(lievä). Psykoosissa noin 5,5 vuotta sitten.
Milloin sinä sairastuit? Onko hyvässä hoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ettei ole uusiutunut. Syötkö lääkkeitä säännöllisesti? Ovatko haitanneet?
Anteeksi kun kyselen. Kiinnostaa itseäni.
Citalopramia söin pitkään ja se auttoi. Nyt olen ollut ilman lääkkeitä ainakin vuoden ja pärjännyt hyvin ilman. Mutta tiedostan kyllä riskin sairastua uudelleen. Psykoosia en haluaisi enää ikinä kokea, mutta tiedostan senkin että voi tulla uudestaan. Tuli vain pahassa elämänvaiheessa kun olin pienen vauvan äiti ja oli univajetta ja vatsakivuista kärsivä vauva. Mutta sen jälkeen ei ole uusiutunut.
Vierailija kirjoitti:
Lähisukulaisilla ei ole mitään mt-häiriöitä. Itsellä on lääkärien mielestä aina masennus ja psykosomaattisia oireita. Ollut jo 20 vuotta. Itse en ole tuntenut itseäni masentuneeksi.
Lääkäreiden on helppo laittaa kaikki masennuksen syyksi, jos ei löydy mitään oireita selittävää. Näin kävi minullekin vaikka olin sairas muuten.
Täti oli maanisdepressiivinen ja äiti oli alkoholisti ja tappoi itsensä. Itse olin masentunut ja syömishäiriöinen teininä mutta nuorena aikuisena jotenkin pää kirkastui. Juominen alkaa ällöttämään parin lasin jälkeen, syön hyvin, masisajatukset ei nappaa, vaan haluan vain olla onnellinen, elämänvoimainen ja iloinen. Joskus tulee kuitenkin mietittyä voiko itsellekin puhjeta jotain perhehistorian takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 suvussa skitsofreenikkoa. Minä, siskoni, äitini ja tätini.
Itse syön lääkkeitä ja olen oireeton. Siskoni vastustaa hoitoa täysillä ja sekoilee.
Äitini kuoli, koska uskoi kuolevansa sairaalassa eikä mennyt hoitoon. Täti sai aivoinfarktin, koska ei syönyt sydänlääkkeitään. Joku epäilys niitä kohtaan.
Viime ajat rankkoja näiden hoitokielteisten takia.Minkä ikäisenä sairastuit? Entä sukulaisesi, jos tiedät?
Itse ehkä joskus 23 vuotiaana. 35 vuotiaana vasta päädyin hoitoon, kun minulla oli tosi negatiivinen kuva psykiatriasta.
Tätini oli aina ollut vähän erikoinen. Hän sai joskus aikaisemmin psykoosin. Ja oli osastolla. Omasta mielestään ihan terve. Ja eli ilman hoitoa koko elämänsä.
Nyt jälkikäteen vasta olen tajunnut, että äidillänikin oli tämä. Hän pelkäsi pöpöjä ja likaa. Monesti sai paniikin jostain täysin kuvitelluista tapahtumaketjuista, jotka ovat tosi epätodennäköisiä. Esim. Että jos perheenjäsen katoaa näkyvistä roskikselle mennessä, joku on kidnapannut hänet.
Vasta muutama vuosi sitten tajusimme, että sisko on psykoosissa. Sekavia juttuja Facebookissa. Viime vuoden yritimme saada hoitoon, mikä oli todella vaikeaa. Viimein toukokuussa onnistui ja oli pidempään osastolla.
Mutta nyt taas on kai vapaalla eikä ota lääkkeitään. Hän on saattanut olla jo lukuisia vuosia psykoosissa. Koska käytös on ollut kummallista. Nyt hän on 38 vuotta. Muutti pois kotoa jo 16 vuotiaana ja koki äitimme jotenkin ongelmallisena.
Hän muutti todella usein, ei pitänyt yhteyttä perheeseen eikä halunnut kertoa mitään omista asioistaan. On ollut kai asunnoton ja syönyt roskista. Suuttui jos kyseltiin jotain hänen asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 suvussa skitsofreenikkoa. Minä, siskoni, äitini ja tätini.
Itse syön lääkkeitä ja olen oireeton. Siskoni vastustaa hoitoa täysillä ja sekoilee.
Äitini kuoli, koska uskoi kuolevansa sairaalassa eikä mennyt hoitoon. Täti sai aivoinfarktin, koska ei syönyt sydänlääkkeitään. Joku epäilys niitä kohtaan.
Viime ajat rankkoja näiden hoitokielteisten takia.Saanko kysyä onko lääkkeet lihottaneet sinua?
-sivusta
No tota. Päädyin osastolle 2015 ja painoin silloin 38,5 kg. 158 cm pitkä.
Aluksi oli Risperdal ja painoa rupesi kertymään. Mikä oli ihan hyvä, koska olin alipainoinen. Joku 56 olisi mielestäni ihan kiva paino.
Abilify oli myöhemmin, sekin aiheutti namihimoa. Paino nousi huomaamatta. Yritin laihduttaa jättämällä syömättä, mutta se ilmeisesti lihotti vain lisää.
Joskus vaihdettiin Latudaan. Se on painoneutraali. Joten nykyinen paino ei johdu siitä.
Olen kännykkäriippuvainen ja kaikki aika menee siihen. Syön 2-3 kertaa päivässä. Joten se on enemmänkin syynä lihavuuteen.
Maximi paino oli 72 kg, nyt 67,5 kg.
Ei ole suvussa.
Väkivaltainen lapsuus teki minusta usein ahdistuvan ja masentuneen ajoittain.
Ei tuo ole mitään sellaista. Pelkoa vain.