Miten pitkään vaunuilla/rattailla kuntolenkkejä vauvan kanssa?
Useasti näkee äitejä vaunuttelemassa mutta harvemmin rattaiden kanssa, mistä johtuu? Ja tarkoitan siis selkeästi kuntolenkkejä, en sunnuntaikävelyä kaupoilla tms. Kävin itse kuntolenkkejä lapsen kanssa ennen talvea kun viihtyi rattaissa puolimakaavassa asennossa ja nukkui tyytyväisenä mutta mahtaako nyt yli vuoden ikäisenä enää viihtyä? Kokeilemallahan se selviää mutta miten pitkään olette lenkkejä tehneet ja jos ette enää tee niin miksi loppui?
Kommentit (19)
Kun vauva nukkuu on helppo tehdä vaunulenkkiä. Hereillä olevan taaperon kanssa on hankalampaa, hän kyllästyy, vääntelehtii ulos valjaista, heittelee leluja vaunuista jne.
En tehnyt kuntolenkkejä kertaakaan vaunujen tai rattaiden kanssa. Menin pidemmälle lenkille mieluummin koiran kanssa kun lapsi oli isän kanssa kotona.
MInä ulkoilen lapsen kanssa, en lapsen painoa liikunnassa vastuksena hyödyntäen. Liikkuminen on lapsellekin tärkeää, siksi hän ei ole enää 9 kk iässä ja kävelemään oppineena ulkoillut rattaissa lainkaan. Ne ovat kulkupeli, jota tarvitaan, kun pitää siirtyä paikasta toiseen, mutta ulkoilut hoituu ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
MInä ulkoilen lapsen kanssa, en lapsen painoa liikunnassa vastuksena hyödyntäen. Liikkuminen on lapsellekin tärkeää, siksi hän ei ole enää 9 kk iässä ja kävelemään oppineena ulkoillut rattaissa lainkaan. Ne ovat kulkupeli, jota tarvitaan, kun pitää siirtyä paikasta toiseen, mutta ulkoilut hoituu ilmankin.
No oletpa hieno ihminen. Tässä olikin kysymys että miten pitkään ylipäätään on lapsi viihtynyt rattaissa, tietäisi vähän mitä voisi odottaa. Tietysti lapsen ehdoilla mennään! Eka lapsi ja kovin kivoja oli nuo ulkoilut hänen kanssaan pienempänä, mietin vaan että mahtaakohan niitä saada enää tehtyä jatkossa noin vai sitten mennään erikseen kuntolenkit vastedes.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sitten epäilys että lapsesi ei saa tarpeeksi liikuntaa jos et vie häntä ulos kävelemään? Oma taaperoni ei ainakaan ollut hetkeäkään paikallaan sisälläkään kun liikkumaan oppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletpa hieno ihminen. Tässä olikin kysymys että miten pitkään ylipäätään on lapsi viihtynyt rattaissa, tietäisi vähän mitä voisi odottaa. Tietysti lapsen ehdoilla mennään! Eka lapsi ja kovin kivoja oli nuo ulkoilut hänen kanssaan pienempänä, mietin vaan että mahtaakohan niitä saada enää tehtyä jatkossa noin vai sitten mennään erikseen kuntolenkit vastedes.
En ole hieno ihminen, olen normaali äiti, joka haluaa kannustaa lastaan liikkumaan itse eikä luulemaan, että ulkoilu on istumista. Lapsi oppii kyllä, että ulkoilu on sitä, että häntä lykitään paikasta paikkaan ja sitten saatkin olla ihmettelemässä, että miksi se vielä 5v iässä olettaa, että jalkoja ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hieno ihminen, olen normaali äiti, joka haluaa kannustaa lastaan liikkumaan itse eikä luu
Ei kai se pari kolme lenkkiä joskus tarkoita että lapsen kanssa ei muuten liikuttaisi? Outo ajatusmaailma.
No ei se enää vauva oo, jos on yli vuoden. Tarkkuutta näihin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sitten epäilys että lapsesi ei saa tarpeeksi liikuntaa jos et vie häntä ulos kävelemään? Oma taaperoni ei ainakaan ollut hetkeäkään paikallaan sisälläkään kun liikkumaan oppi.
Meillä ei ole sisällä liukumäkeä tai hämähäkkikeinua eikä näin talvella edes lumilinnaa ja pulkkamäkiä, joten olen selkeästi surkea äiti, koska lapseni joutuu tutustumaan moisiin ulkona kotipihalla. En halua opettaa lapselleni, että vain sisällä liikutaan ja ulkona riittää passiivinen istuminen, mutta kukin tavallaan. Minä taidan kasvattaa suunnistajaa, sinä kuntosalien vakiokasvoa.
Päiväunet rattaissa taaperolla n. 2h. Sen aikaa kävelen reippaasti, vajaa 10-15km ehtii siinä ajassa.
Mulle ne lenkit oli semmosta aikaa, että sai olla itekseen. Mies oli kotona lapsen kanssa. Mukavampi ja luontevampi muutenkin juosta ilman että lykkii rattaita edessään.
Meillä esikoinen ei viihtynyt rattaissa oikeastaan enää sen jälkeen, kun oppi kävelemään vuoden ikäisenä. Vaunujen/rattaiden kanssa lenkkeily jäi oikeastaan tuossa vaiheessa kokonaan.
Lapsen kanssa ulkoiltiin muuten ja lenkillä kävin sitten yksin (tai oikeastaan koiran kanssa), kun mies oli kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hieno ihminen, olen normaali äiti, jok
Kannustatko sinä lastasi liikkumaan vyöttämällä hänet rattaisiin? Miksi ihmeessä et anna lapsesi itse kävellä ja oppia motorisia taitoja, miksi teet ulkoilusta lapselle pakollisen istumisen, jotta sinä saat haluamasi liikunnan?
Taaperon kanssa kuntoliikuin päiväuniaikaan. Kiersin kahdeksan kilometrin lenkin. Välipalan jälkeen lähdettiin sitten ulos puistoon. Näin tein sinne saakka, kunnes lapsi meni päivähoitoon 2,5- vuotiaana. Tosi tärkeä aika mulle oli tuo päivälenkki.
Eihän lapsen liikkuminen ja äidin oma urheilu lapsen kanssa sulje toisiaan mitenkään pois! Jos se taapero viihtyy päiväuniensa ajan rattaissa ja äiti saa rattaista hyvää vastusta omaan urheiluunsa niin sehän on hieno juttu! Jos taas lapsi on hereillä ja haluaa itse liikkua niin sitten äiti kuntoilee erikseen! Mistä ihmeestä joku sai päähänsä että ap:n pointti tässä oli että ketään väkisin viedään minnekään?? Rivien välistä voi lukea että av-mamman mielestä urheileva äiti on huono äiti, pitäisi istua aina vaan perse penkissä puistossa ja somettaa ja antaa lapsen riehua itsekseen. Tiedoksi että on urheilullisia ihmisiä jotka haluavat liikkua itse ja tietysti myös kannustaa lapsensa samaan että lapsi saisi hyvät eväät terveelliseen elämään!
Puoliso juoksi tunnin lenkkejä juoksukärryissä vajaa puolitoistavuotiaan kanssa syksyllä ja alkutalvesta, kerran tai kaksi viikossa. Joskus päikkäriaikaan, joskus iltapäivästä.
Varmaan jatkavat tätä keväällä jos lapsi viihtyy yhä juoksukärryssä. En pidä ongelmallisena, lapsi tykkää katsella maisemia, varmaan nyt isompana voivat pitää jaloittelutaukoja kivoissa kohdissa jos lapsi ei jaksa olla paikoillaan niin pitkää. Mielestäni hyvä oppia liikkumaan ja olemaan liikkeessä eri tavoin, samoissa Thulen kärryssä voi olla pyörässä jos tehdään pidempiä siirtymiä. Toivon että lapsi oppii rauhassa viihtymään maisemia yms katsellen, joskus näkee kun lapsilla on padit pyöräkärryssä, varmaan satunnaisesti voi olla tarpeen, mutta itse nimenomaan haluan opettaa että viihtyä voi ihan maailman menoa katsellen kärryissä, junassa, bussissa, pyörän kyydissä.
Ei kai niiden yhteisten lenkkien tarvi loppua koskaan, jos molemmilla on mukavaa. Sitten jossain vaiheessa lapsi vaihtaa vaikka potkupyörään kärryistä. Kyllä toivon että isän ja lapsen (ja minun) reipastahtisetkin ulkoilut jäävät tavaksi. Pihalla ja metsäkävelyilläkin käydään, että kyllä liikettä tulee vaikka välillä ollaan kärryissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ulkoiltiin erikseen lapsen kanssa 2 kertaa päivässä ja sit siihen päälle mun juoksulenkit niin että lapsi rattaissa. Tällä hetkellä 17v urheilullinen nuori nainen. Hyvin kävi, vaikka oli välillä sidottu rattaisiin.
2,5-vuotiaaksi viihtyi hyvin. Nukkui päiväunet rattaissa ja silloin tuli tehtyä kävelylenkki. Sitten päiväunet alkoivat jäädä pois, niin kävelytkin jäivät. Välillä viihtyy kyllä pitkäänkin kyydissä myös hereillä. Pyörän kyydissä viihtyy paremmin.
Kävelytä lasta, anna liikkua itse. Jos nukkuu, niin mikä estää työntämässä rattaissa.