Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mausteinen ruoka terveellisempää? Onko vaikkapa valkosipulilla, chilillä, inkiväärillä, kanelilla tai pippurilla vaikutusta terveyteen?...

Vierailija
17.09.2023 |

Oletko huomannut mitään vaikutuksia terveyteen? Pysyykö terveempänä tai onko ruoansulatusvaivoja vähemmän?

Mitä mausteita käytät?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaneli tasapainottaa verensokeria niin sehän on hyvä vaikutus vaikkapa jälkiruoissa. Nam! Korvapuustit ja muut ovat herkkua.

Minä laitan kanelia rahkaan ja luonnojogurttiin antamaan makua.

Vierailija
62/95 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pilaatte ruoan oman maun peittämällä sen kaiken maailman mausteilla ja yrteillä? Jos haluan syödä vaikka porsaankyljyksen, niin haluan että se maistuu porsaanlihalle eikä millekään mausteseokselle.

Miltä liha maistuu ilman mausteita?

Itseasiassa se maistuu yllättävän pahalta.

Tämä on niin totta! Liha itsessään ei ole mitenkään erityisen hyvän makuista. Varsinkaan sianliha, siinä on jopa todellakin paha maku.

Porsaankyljykset maistuvat hyvältä oikealla maustamisella ja sopivalla kypsennyksellä. Esimerkiksi hyvä curry sopii porsaankyljysten mausteeksi. Vaihtoehtona taas monet yrtit ovat mainioita kyljysten kanssa, esimerkkeinä salvia, rosmariini ja timjami.

En ymmärrä yhtään ruoanlaittoa, jossa ei käytetä mausteita. Käytän suolaa tosi vähän, mausteita sen sijaan hyvinkin paljon. Valkosipuli on enemmänkin ruoka-aine kuin mauste, joskin minulla on myös itse tehtyä valkosipulisuolaa, jota käytän pöytämausteena. Valkosipulisato on joskus niin runsas, että siitä riittää kuivatettavaksi ja jauhettavaksi mausteeksi.

Rakastan chiliä, inkivääriä, valkosipulia, yrttejä.

Mausteiden lisäksi on lähes elintärkeää, että kotona on aina sitruunaa ja limettiä ruoanlaittoon.

Villi veikkaus on, että tämä kommenttini kerää moninkertaisen määrän alapeukkuja yläpeukkuihin nähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pilaatte ruoan oman maun peittämällä sen kaiken maailman mausteilla ja yrteillä? Jos haluan syödä vaikka porsaankyljyksen, niin haluan että se maistuu porsaanlihalle eikä millekään mausteseokselle.

Miltä liha maistuu ilman mausteita?

Itseasiassa se maistuu yllättävän pahalta.

Se on se rehu mitä ne eläimet syö mikä maistuu siinä lihassa... Eläimen ruokavalio vaikuttaa ihan mielettömästi lihan makuun.

Vierailija
64/95 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todellakin on terveellisempää! Googlaa mausteiden terveysvaikutuksia. Niitä riittää!

Vierailija
65/95 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silläkin on väliä, miten mausteita käyttää. Esimerkiksi raaka valkosipuli on terveellisempää kuin kuumennettu: siksi sitä kannattaa puristaa etenkin kylmiin dippeihin tai lisätä kastikkeen sekaan vasta lopuksi.

Kurkuma ja mustakumina ovat antibakteerisia, ja molemmat ovat hyväksi erityisesti iholle.

Kaakao (se tumma) nostattaa serotoniinia ja toimii jopa parempana piristeenä kuin kahvi.

Vierailija
66/95 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm chilissä on paljon c-vitamiinia, joka on monelle ehkä yllätys.

Vierailija
67/95 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkivääri voi auttaa pahoinvointiin.

Vierailija
68/95 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan, mutta söin juuri intialaista kasvisruokaa. Ihan hemmetin hyvää. Korianteri-naan ja salaatissakin hyvä yrttikastike ja riisi oli hyvin maustettu. 

En kyllä ikinä saa itsetehtyä autenttisen makuista. Toki tämäkin oli pohjoismaiseen makuun. 

Vierailija
69/95 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteinen ruoka voi lisätä myös hyvän olon hormoneja.

Vierailija
70/95 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin valkosipuli j inkivääri parantaa vastustuskykyä. Ja mausteet yleensä aineenvaihduntaa.

Vierailija
71/95 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan tulisia mausteita yli kaiken ja miksi niitä pitää tukkia jopa valmisruokiin. Tarkistan aina tuoteselosteen ja jos siinä lukee chili niin jää hyllyyn.

Vierailija
72/95 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chilistä ja inkivääristä tulee lämmin olo kun syö.

Vierailija
73/95 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mauste alentaa verenpainetta. Mm chilit, kurkuma

Vierailija
74/95 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä terveysvaikutuksista, mutta olen aina syönyt paljon valkosipulia ja chiliä. Kipeänä olen ehkä kerran 10 vuodessa ja silloinkin tauti on parissa päivässä ohi.

Minä taas en koske valkosipuliin pitkällä tikullakaan enkä ole koskaan kipeä.

Vierailija
75/95 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mausteinen ruoka voi lisätä myös hyvän olon hormoneja.

Tämä on totta. Olo on taivaallinen jonkun intialaisen aterian jälkeen eikä nakkikastike perunoilla tuo samaa fiilistä vaikka mahan sekin täyttää.

Vierailija
76/95 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteilla voi olla useita terveyshyötyjä niiden sisältämien bioaktiivisten yhdisteiden vuoksi. Alla on muutamia yleisiä mausteita ja niiden tunnettuja terveyshyötyjä:

Kurkuma: Kurkuma sisältää kurkumiinia, jolla on voimakkaita anti-inflammatorisia ja antioksidanttisia ominaisuuksia. Se on yhdistetty tulehduksen vähentämiseen, nivelkipujen lievittämiseen ja jopa syövän ehkäisyyn.

Inkivääri: Inkivääri voi auttaa pahoinvoinnin ja oksentelun lievittämisessä, erityisesti matkapahoinvoinnissa ja raskauspahoinvoinnissa. Se voi myös auttaa lievittämään tulehdusta ja vähentämään nivelkipuja.

Kaneli: Kanelilla voi olla verensokeria tasaava vaikutus ja se voi auttaa hallitsemaan diabetesta. Lisäksi kaneli voi auttaa vähentämään tulehdusta ja parantamaan ruoansulatusta.

Mustapippuri: Mustapippuri voi lisätä ruoansulatusnesteiden eritystä ja auttaa ruoansulatuksessa. Se saattaa myös parantaa ravinteiden imeytymistä.

Oregano: Oregano on runsas antioksidantteja, ja se voi auttaa suojaamaan soluja vaurioilta. Se on myös antimikrobinen ja voi auttaa torjumaan bakteeri- ja sieni-infektioita.

Kurkkuma: Kurkuma on hyväksi ruoansulatukselle ja voi auttaa vähentämään tulehdusta. Se on myös yhdistetty aivojen terveyteen ja muistin parantamiseen.

On tärkeää huomata, että mausteiden terveyshyödyt voivat vaihdella yksilöittäin, ja niiden käyttö tulisi sisällyttää monipuoliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon. Liiallinen mausteiden käyttö voi olla haitallista, ja jotkut ihmiset voivat olla herkempiä tietyille mausteille kuin toiset.

77/95 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lukenut, että todella tulisen ruuan syöminen vapauttaa kehossa endorfiineha -> siitä tulee hyvä olo.

Vierailija
78/95 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä olen lukenut, että todella tulisen ruuan syöminen vapauttaa kehossa endorfiineha -> siitä tulee hyvä olo.

Tämän huomaa kyllä!

Vierailija
79/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inspiroituneena ruoassa sipulia, paprikaa ja chiliä.

Vierailija
80/95 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin maustetusta ruoasta ja kauniista annoksista tulee mielestäni nopeammin kylläiseksi. Ja tuntuu hyvältä kropassa. Kai mausteissa, ainakin tuoreissa, on myös jotain hivenaineita jotka ovat hyväksi keholle. Eniten niistä on kai iloa makuaistille ja sielulle.

Voisiko liittyä suolistohormoneihin?