Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saavatko kaikki tupakoitsijat joskus keuhkosyövän?

Vierailija
16.09.2023 |

Minä tupakoin 30-vuotiaaksi saakka eli noin 15 vuotta. Nyt mietin, onko minulla kuinka suuri mahdollisuus olla saamatta joskus myöhemmin keuhkosyöpää.

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tupakoitsija, vaikka tuo termi onkin melko leimaava, ihan kuin se olisi kaikki mitä minä olen. En polta parvekkeella, bussipysäkeillä tai lasten lähellä, pyrin muutenkin olemaan altistamatta ihmisiä tupakansavulleni. Pyrin heittämään tupakantumppini tuhkakuppiin tai ensin tumppaan maahan ja siitä nostan roskikseen. Jos ei kumpaakaan ole saatavilla, niin minulla on pieni purkki taskussani jonne laitan tumpit ja tyhjennän ne sitten roskikseen. Tietenkin haisen pahalta, mutta sille en voi mitään. Aika moni savuton ihminenkin haisee pahalta, puhumattakaan parfyymeistä ja kaikenlaisista hajusteista. Kyllä, tupakointi aiheuttaa merkittäviä hoitokuluja yhteiskunnalle, mutta otetaanko siinä huomioon jatkuvasti kiristyvä tupakkaverotus ja se, että varhain menehtyvät tupakoitsijat jättävät eläkkeensä nostamatta eikä heitä tarvitse vuosien tai vuosikymmenien ajan asuttaa hoitolaitoksissa? 

Töissä käyn, ja maksan tupakkaverot Suomeen. Vakavien sairauksien riski ja sosiaalinen halveksunta ja stigmatisointi eivät ole saaneet minua lopettamaan, lopettamisen täytyy lähteä ihmisestä itsestään. Yritys on tuhoon tuomittu, jos sen tekee sillä perusteella, että "yhteiskunta paheksuu" tai "muut käskevät lopettamaan". En edes ymmärrä, että millä tavoin leimaaminen ja syyllistäminen auttaa ketään lopettamaan minkä tahansa aineen käyttämisen? Huumeidenkäyttäjille kaavaillaan laillisia käyttöhuoneita ihan valtion siunauksella, mitä pidän hyvänä asiana. Minkä vuoksi minulla ei sitten ole oikeutta tupakoida kauempana toisista ihmisistä?

Vierailija
62/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa mutta jos kauan polttaa ja paljon niin keuhkoautauman saa monet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin ohella ylenpalttinen huumausaineiden, alkoholin, kovan rasvan ja sokerin kulutus aiheuttaa myös yhteiskunnalle merkittäviä hoitokuluja, mutta siitä huolimatta ei ole laitettu pystyyn "Sokeriton Suomi", "Tipaton Suomi", "Huumeeton Suomi" yms. hankkeita.

On niin paljon helpompaa demonisoida ja syyllistää yksi tietty ihmisryhmä, vaikka peiliin katsoessa itse kultakin löytyy monenlaista pahetta ja epäterveellistä käyttäytymistä. Ja sellaisia me ihmiset ollaan, epätäydellisiä.

Vierailija
64/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoisällä muuten terveet elintavat, mutta 2,5 askia tupakkaa päivässä.

Sai sydänkohtauksen 45-vuotiaana ja lopetti silloin tupakoinnin, mutta 50-v kuoli sydänkohtaukseen.

Vierailija
65/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski pienenee mitä pitempi aika lopettamisesta ja vielä muistaakseni riski kasvoi olennaisesti vasta yli 20 vuoden tupakoinnin jälkeen.Ravitsemustila myös vaikuttaa asiaan.

Vierailija
66/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri mahdollisuus on, että keuhkosyöpä tulee ja siihen kuolee tukehtumalla.

Tupakointi kuivattaa ihoa, tupakoinnista on haittaa  lähellä oleville, jotka  eivät tupakoi. 

Vierailija
67/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli sukua tupakoinut ja tähän asti kaikki kuolleet ihan normaalisti vanhuuteen, ei ensimmäistäkään syöpätapusta.

Syöpää aiheuttaa geenit, myrkyt ja säteily. Mutta jos geenit kunnossa, myrkyt kuten tupakka ei ihan helposti aiheuta syöpää.

Vierailija
68/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoinnin ohella ylenpalttinen huumausaineiden, alkoholin, kovan rasvan ja sokerin kulutus aiheuttaa myös yhteiskunnalle merkittäviä hoitokuluja, mutta siitä huolimatta ei ole laitettu pystyyn "Sokeriton Suomi", "Tipaton Suomi", "Huumeeton Suomi" yms. hankkeita.

On niin paljon helpompaa demonisoida ja syyllistää yksi tietty ihmisryhmä, vaikka peiliin katsoessa itse kultakin löytyy monenlaista pahetta ja epäterveellistä käyttäytymistä. Ja sellaisia me ihmiset ollaan, epätäydellisiä.

Esimerkkisi ontuvat. Kyllä huumeita vastaan taistellaan koko ajan ja sokeriverosta puhutaan säännöllisesti. Tupakoitsijat eivät ole ainoa ryhmä, josta ollaan huolissaan, joten turha uhriutua.

Vierailija
69/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei saa mutta jos kauan polttaa ja paljon niin keuhkoautauman saa monet.

Keuhkoahtauma johtaa usein keuhkosyöpään.

Vierailija
70/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on polttanut 15 vuotiaasta asti koko ikänsä eikä ole vielä saanut keuhkosyöpää(ikä 83).

Mummikin poltti koko ikänsä eikä saanut keuhkosyöpää.

Vierailija
71/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät saa kaikki. Joillakin voi olla astmaattisuutta tai jonkinasteista ahtaumaa. Mutta savu ei nyt kaikkia tapa. Silti en suosittele polttamaan teollisesti valmistettua tupakkaa, koska sinne lisätään ties mitä aineksia ja se menee muillekin kadulla. Ilmansaasteita saisi kyllä vähentää autoistakin. Nikotiini oli luultua "vaarallisempaa" ilmeisesti, joillekin, vaikkei kaikille tullut siitä mitään. Myös sikarista tulee liikaa savua, paha haju. Luonnonkansat savustivat aika paljon, mutta sillä oli tarkoitus ja on edelleen lehtiä joita ihmiset polttavat suitsukkeena tuuletuksen kera. Tai teet. Ja muut valmisteet.

Savuun altistumisen takia ravintolat,julkiset tilat ymm.Kerrostalojen  parvekeet tuli tupakointi kielto

Ennustettu on, että tupakointi tulee loppumaan kokonaan jo 30 luvulla.

Vierailija
72/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tupakoitsija, vaikka tuo termi onkin melko leimaava, ihan kuin se olisi kaikki mitä minä olen. En polta parvekkeella, bussipysäkeillä tai lasten lähellä, pyrin muutenkin olemaan altistamatta ihmisiä tupakansavulleni. Pyrin heittämään tupakantumppini tuhkakuppiin tai ensin tumppaan maahan ja siitä nostan roskikseen. Jos ei kumpaakaan ole saatavilla, niin minulla on pieni purkki taskussani jonne laitan tumpit ja tyhjennän ne sitten roskikseen. Tietenkin haisen pahalta, mutta sille en voi mitään. Aika moni savuton ihminenkin haisee pahalta, puhumattakaan parfyymeistä ja kaikenlaisista hajusteista. Kyllä, tupakointi aiheuttaa merkittäviä hoitokuluja yhteiskunnalle, mutta otetaanko siinä huomioon jatkuvasti kiristyvä tupakkaverotus ja se, että varhain menehtyvät tupakoitsijat jättävät eläkkeensä nostamatta eikä heitä tarvitse vuosien tai vuosikymmenien ajan asuttaa hoitolaitoksissa? 

Töissä käyn, ja maksan tupakkaverot Suomeen. Vakavien sairauksien riski ja sosiaalinen halveksunta ja stigmatisointi eivät ole saaneet minua lopettamaan, lopettamisen täytyy lähteä ihmisestä itsestään. Yritys on tuhoon tuomittu, jos sen tekee sillä perusteella, että "yhteiskunta paheksuu" tai "muut käskevät lopettamaan". En edes ymmärrä, että millä tavoin leimaaminen ja syyllistäminen auttaa ketään lopettamaan minkä tahansa aineen käyttämisen? Huumeidenkäyttäjille kaavaillaan laillisia käyttöhuoneita ihan valtion siunauksella, mitä pidän hyvänä asiana. Minkä vuoksi minulla ei sitten ole oikeutta tupakoida kauempana toisista ihmisistä?

Vaikutat epäitsekkäältä ja otat monella tavalla hyvin huomioon muut ihmiset. Kiitos siitä.

Mutta tuo pahalle haiseminen on edelleen hyvin ikävää. Esim jos bussiin nousee juuri tupakoinut ihminen, on koko bussin hengitysilma pilalla, eikä tämä ole mikään pieni harmiton asia. Moni tulee todella huonovointiseksi tupakan hajusta. Meneppä siitä sitten töihin esim asiakaspalveluun.

Aika usein näkee tupakointia bussipysäkillä, miksi on pakko polttaa juuri ennen bussiin nousemista?

Vierailija
73/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tähden ihmisellä ei saisi olla mitään paheita? Ainoat "paheet" saisivat olla salaatin syöminen ja neljän tunnin rääkkiliikunta joka päivä, jotta huonolla tsägällä voidaan viettää viimeiset vuodet/vuosikymmenet toisten armoilla jossakin laitoksessa, paskat vaipoissa ja ymmärtämättä muusta maailmasta yhtään mitään. Eutanasiakaan ei ole sallittua.

Turhaa länsimaisen ihmisen kuolemanpelkoa tuollainen loputtomiin elämisen fantasia.

Vierailija
74/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä tähden ihmisellä ei saisi olla mitään paheita? Ainoat "paheet" saisivat olla salaatin syöminen ja neljän tunnin rääkkiliikunta joka päivä, jotta huonolla tsägällä voidaan viettää viimeiset vuodet/vuosikymmenet toisten armoilla jossakin laitoksessa, paskat vaipoissa ja ymmärtämättä muusta maailmasta yhtään mitään. Eutanasiakaan ei ole sallittua.

Turhaa länsimaisen ihmisen kuolemanpelkoa tuollainen loputtomiin elämisen fantasia.

Sama kuin puolustaisit asbestia. Tupakka aiheuttaa muille ihmisille ja luonnolle merkittävää haittaa. Jos haitat koskisivat vain tupakoitsijaa itseään, se olisi eri asia. Muut joutuvat myös tupakoitsijan terveysongelmien maksumiehiksi.

Vierailija
75/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin puolustaisit asbestia. Tupakka aiheuttaa muille ihmisille ja luonnolle merkittävää haittaa. Jos haitat koskisivat vain tupakoitsijaa itseään, se olisi eri asia. Muut joutuvat myös tupakoitsijan terveysongelmien maksumiehiksi.

Roskaa!

Vierailija
76/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasta rasvasta en olisi niin varma.Rasvainen juusto tutkimuksissa ei nostanut kolesterolia kuten odotettiin.Pohjois-Karjalaprojektin tuloksista suurin osa tuli tupakoinnista ja eri maiden rinnakkaisprojektit tuottivat ristiriitaisia tuloksia mutta julkisuuteen annettiin kuva että pelkkä rasva oli syyllinen.

Vierailija
77/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskaa!

Muut joutuvat myös vanhusten ja vihannesten terveysongelmisen maksumiehiksi. Vai ovatko he jollakin tavalla "paremmalla tavalla" sairaita kuin vaikkapa tupakoitsijat?

Vierailija
78/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen omistaa itse oman kehonsa ja tekee sille mitä haluaa, kunhan ei vahingoita toisia ihmisiä. Huumeita voi käyttää kaukana toisista, tupakkaa voi polttaa kaukana toisista, viinaa voi juoda kaukana toisista.

Mitkään terveyskulut eivät ole peruste kieltää paheita, sillä julkisen terveydenhuollon ideana on se, että hoito on saatavilla ihan kaikille, riippumatta siitä että onko sairaus "itseaiheutettu" vaiko ei. Siinäkin joudutaan eettisen pohdinnan äärelle, että mitkä sairaudet ovat "itseaiheutettuja" ja missä määrin.

Terveysfasistit ja kukkahattutädit voivat ihan vapaasti elää omaa fantasiaansa todeksi omassa mielessään, mutta he eivät voi vaatia koko ihmiskunnalta samanlaista maailmankuvaa.

Vierailija
79/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressiinhän sitä tupakkaa tarvii. Mielenterveyslääkitystenkin annostus tarkistetaan, kos lopettaa tupakoinnin.

Vierailija
80/136 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät saa kaikki. Joillakin voi olla astmaattisuutta tai jonkinasteista ahtaumaa. Mutta savu ei nyt kaikkia tapa. Silti en suosittele polttamaan teollisesti valmistettua tupakkaa, koska sinne lisätään ties mitä aineksia ja se menee muillekin kadulla. Ilmansaasteita saisi kyllä vähentää autoistakin. Nikotiini oli luultua "vaarallisempaa" ilmeisesti, joillekin, vaikkei kaikille tullut siitä mitään. Myös sikarista tulee liikaa savua, paha haju. Luonnonkansat savustivat aika paljon, mutta sillä oli tarkoitus ja on edelleen lehtiä joita ihmiset polttavat suitsukkeena tuuletuksen kera. Tai teet. Ja muut valmisteet.

Savuun altistumisen takia ravintolat,julkiset tilat ymm.Kerrostalojen  parvekeet tuli tupakointi kielto

Ennustettu on, että tupakointi tulee loppumaan kokonaan jo 30 luvulla.

Ja ei varmasti tule loppumaan täysin. Suomi ei ole vielä niin pohjoiskorealainen valtio, että täällä riittäisi 2030-luvulla resursseja vahtimaan sitä, että poltetaanko jossakin nurkalla tai lähimetsässä tupakkaa vaiko ei. Alkoholin kieltolaki aikoinaan onnistui täydellisesti, nyt kaikki suomalaiset ovat raittiita. Eikä meillä ole myöskään yhtään huumeidenkäyttäjää, kun se katsos on kielletty laissa jo kauan aikaa sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi