Mitä tuotteita olet alkanut ostamaan tarkoituksella hajusteettomina?
Pistetääs tällainen kysely.
Jokainen tuote on niin voimakkaasti hajustettu nykyään, niin valitsetko osan tuotteista tarkoituksella hajusteettomana välttääksesi sitä jatkuvaa hajutulvaa, missä muuten joutuisit olemaan?
Siis ihan kaikenlaisista tuotteista puhun, niin kodin pesuaineista kuin henkilökohtaisistakin tuotteista.
Itse olen siirtynyt pikkuhiljaa vuosien saatossa ostamaan tiettyjä tuotteita tarkoituksella aina hajusteettomina. Itse asiassa niitä on jo pitkä lista. Tämä kaikki alkoi joitakin vuosia sitten, kun aivojeni tai nenän (missä sitten sijaitseekaan) niin se hajuun turtumiskeskus "hajosi" eli en turru hajuihin, vaan haistan ne 24/7 ja hajuaistini on äärimmäisen hyvä (liian hyvä).
Valintoja kun voi tehdä niin, että osa tuotteista on tarkoituksella hajusteettomia ja osa hajusteellisia, jotta välttää myös sitä hajustekemikaaliylikuormaa. Ei sen tarvitse olla joko tai eli kaikki hajusteettomia tai sitten kaikki hajusteellisia.
Itse kylvin koko elämäni aina ja POIKKEUKSETTA hajustetuissa tuotteissa, ei tuntunut missään, ennenkuin tuli tämä hajuunturtumattomuusongelma.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri asioin isossa marketissa. Se hajuvesien tuoksusinfonia. Aivan kamalaa. Olen iän mukana herkistynyt eri hajuille/tuoksuille eli tuo kauppareissu ei ollut ihan kiva. Onko sitä hajuvettä todella kaadettava tai suihkutettava isoja määriä? Minua alkaa yskittää ja pahinta on, että nenän limakalvot alkavat melkein vuotaa verta eli menevät vereslihalle. Tekee kipeää. Sama juttu pyykinpesuaineissa, huuhteluaineissa, konetiskitableteissa(joissain) jne. Yritettävä muistaa allergialääke ennen kauppaan menoa.
Mulla alkaa keuhkoputkea polttaa, jos hengitän joitakin kemikaaleja. Allergialääkettä voin ottaa vaikka tupla-annoksen etukäteen, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Astmalääkkeitä ei ole, koska ei vielä ole diagnoosia, mutta musta tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta, että osa ihmisistä joutuu pumppaamaan itsensä täyteen lääkkeitä vain siksi, että toisista on kiva lait
Itselläni on vaikea astma, mutta ei siihen thyvät tuoksut vaikuta, hupsu ajatuskin. Tupakansavu, kylmäilma, savut ylipäätään esimerkiksi kynttilät ovat aiheuttavat hengenahdistusta. Tunkkaiset hajut, tuulettamattomuus, kaikki se ettei ole raikasta happipitoista ilmaa on huono. Syksyn itiöt ja homeet aiheuttavat hengenahdistusta, kevään kukkaset eivät.
Yhdelläkään ei ole ollut vielä esittää sen paremmin lääkärintodistusta tai yhtään mitään todistusta hajuaallergiasta tai tuoksuyliherkkyydestä. Sitä esiintyy Suomessa ja erityisesti naisilla iän karttuessa. Euroopassa sitä ei juurikaan tunneta eikä miesten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että olen kokeillut kaikkia hygienia- ja kodinhoitotuotteita hajusteettomina. Kaikki hajusteettomat hiustenhoitotuotteet ovat olleet ihan kuraa (mulla paksut, karheat, taipuisat hiukset) ja parhaiten hiuksilleni sopivat tosi voimakkaan hajuisia.
En myöskään ikinä löytänyt hyvää hajusteetonta dödöä, vaan kaikissa se niiden kemikaalihaju tökki tosi pahasti. Esim. LV:n dödö haisee ihan keitetyille perunoille. Dödö ja hiustuotteet ois hajusteettomina tosi hyvä, koska tykkäisin joskus käyttää hajuvettä.
Ehdottomasti hajusteettomina käytän kaikki kasvoille laitettavat tuotteet. Samoin intiimihygieniaan käytän hajusteetonta pesunestettä.
Kävin haistelemassa omaa LV 48h dödöä enkä kyllä mitenkään saa siitä keitetyn perunan hajua irti. Noh, erilaiset nenät jokaisella. :D
Vierailija kirjoitti:
Yhdelläkään ei ole ollut vielä esittää sen paremmin lääkärintodistusta tai yhtään mitään todistusta hajuaallergiasta tai tuoksuyliherkkyydestä. Sitä esiintyy Suomessa ja erityisesti naisilla iän karttuessa. Euroopassa sitä ei juurikaan tunneta eikä miesten keskuudessa.
Tuoksuherkkyys on todellista: https://www.duodecimlehti.fi/duo99441
Minulla on kaikki mahdollinen hajustettua ja etelä-euroopan tyyliin. Saan valtavasti iloa hyvästä tuoksusta. On ihanaa pukeutua yleellisesti parfymoituihin vaatteisiin ja tuoksut ovat nykyään erittäin trendikkäitä. On ihana kun hiuksista hulmuaa hyvä hoitoaineen tuoksu muillekkin ohikulkiessa ja vartalo pysyy raikkaana erilaisilla vartalosuihkeilla ja parfyymeillä joita voi kerrostaa persoonalliseen lopputulokseen. Oikeastaan ainoastaan emätingeeli on nykyään hajusteeton koska en löytänyt tarpeeksi hyvää. Saatan suihkaista sinnekkin erillistä vartalodeoa ja parfymiä että pysyy raikkaana ja voi tuntea itsensä todelliseksi naiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuaine ja antiperspirantti. Joskus ostin jotain luonnonmukaista shampoota johon ei oltu lisätty mitään hajusteita, haisi hikiseltä kainalolta. Joskus hajusteet ovat ihan tarpeellisia, en pidä siitä "hajustamattomien" tuotteiden ankeasta hajustakaan.
Hajusteettomat luonnonmukaiset pesuaineet ovatkin monesti oudon hajuisia, kun niissä on käytetty vain luonnonkosmetiikan ainesosia. Tavalliset hajusteettomat (eli nämä LV:t, Erisanit, Pirkat jne.) taas eivät pääsääntöisesti tuoksu juuri miltään. Niissäkin on monissa ympäristömerkki, jos haluaa ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri asioin isossa marketissa. Se hajuvesien tuoksusinfonia. Aivan kamalaa. Olen iän mukana herkistynyt eri hajuille/tuoksuille eli tuo kauppareissu ei ollut ihan kiva. Onko sitä hajuvettä todella kaadettava tai suihkutettava isoja määriä? Minua alkaa yskittää ja pahinta on, että nenän limakalvot alkavat melkein vuotaa verta eli menevät vereslihalle. Tekee kipeää. Sama juttu pyykinpesuaineissa, huuhteluaineissa, konetiskitableteissa(joissain) jne. Yritettävä muistaa allergialääke ennen kauppaan menoa.
Mulla alkaa keuhkoputkea polttaa, jos hengitän joitakin kemikaaleja. Allergialääkettä voin ottaa vaikka tupla-annoksen etukäteen, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Astmalääkkeitä ei ole, koska ei vielä ole diagnoosia, mutta musta tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta, että osa ihmisistä joutuu pumppaamaan itsensä täyteen
Ei minullakaan kevään kukkaset oireita aiheuta, vaan teolliset hajusteet.
En ole tuoksuyliherkkä ja harvoin muidenkaan tuoksut haittaavat. Mutta silti tykkään ostaa pyykinpesuaineet, hiuslakat, kasvojen puhdistusaineet ja voiteet hajusteettomana ja muissa valikoin mahdollisimman miedot tuoksut. Sekä itseni että muiden, kuten töissä asiakkaitteni tai työtovereiden vuoksi.
Vieraita varten tarkoitetun käsisaippuan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuaineen ostan hajusteettomana. Huuhdella haluan pyykkietikalla ja sitä on yllättävän vaikea löytää hajuttomana. En ole hajuyliherkkä mutta ei niistä hajustetuista pyykeistä minun mielestäni mitään hyötyäkään ole. Hajustamattomaan deodoranttiin olin joskus vähän tyytymätön joten olen yleensä ostanut nyt mieluummin hajustetun. Shampoona ja kasvojen- ja vartalonpesuaineina käytän palatuotteita ja näissä en yleensä erikseen etsi mitään hajustamattomia versioita.
Rajamäen väkiviinaetikkaa maksaa alle euron litra, siinä hajusteeton pyykkietikka.
Haisee vaan voimakkaammin kuin yksikään hajuste.
Etikka haisee lähinnä siinä vaiheessa, kun sitä kaataa pesukoneen huuhteluainelokeroon. Pyykkien kuivuttua se on kokonaan haihtunut, toisin kuin hajusteet, jotka tuoksuvat/haisevat edelleen, kunnes ne on pesty moneen kertaan ilman hajusteita. Osa haisee senkin jälkeen. Itse taidan vaistomaisesti pidättää hengitystä kaataessani etikkaa koneeseen. Ei tule sitäkään sitten haisteltua.
En ole tuoksuyliherkkä enkä allerginen millekään, hajut vain tuntuvat liian vahvoilta tähän aikaan. Kosmetiikan ominaishaju on yököttävä.
Kaikki pyykinpesuaineet hajuttomina, samoin käsisaippuat. Hiuksiin käytän Bioplex-tuotteita, jotka eivät haise.
Ostin jonkun Lorealin tuotteen, haisi niin pahalle ettei päässyt edes vessanpöntön pesuaineeksi. Lorkut haisevat muutenkin todella vahvasti.
Siivouksessa käytän Toluja. Parfyymit ja eau de toiletet tuntuvat myös turhan vahvoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa keuhkoputkea polttaa, jos hengitän joitakin kemikaaleja. Allergialääkettä voin ottaa vaikka tupla-annoksen etukäteen, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Astmalääkkeitä ei ole, koska ei vielä ole diagnoosia, mutta musta tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta, että osa ihmisistä joutuu pumppaamaan itsensä täyteen
Itselläni on vaikea astma, mutta ei siihen thyvät tuoksut vaikuta, hupsu ajatuskin. Tupakansavu, kylmäilma, savut ylipäätään esimerkiksi kynttilät ovat aiheuttavat hengenahdistusta. Tunkkaiset hajut, tuulettamattomuus, kaikki se ettei ole raikasta happipitoista ilmaa on huono. Syksyn itiöt ja homeet aiheuttavat hengenahdistusta, kevään kukkaset eivät.
Ei kyse olekaan tuoksusta, vaan kemikaaleista, jotka tuoksun aiheuttavat. Kun kroppaan päätyy jotakin väärää kemikaalia, syntyy reaktio. Minun tapauksessani keuhkoputkea polttaa, joku toinen saa migreenin, kolmas allergisen reaktion. En osaa sanoa, mitkä kemikaalit tuota tarkalleen aiheuttavat, koska en mene kysymään puolitutuilta, mitä hänen runsaasti tuoksuva hajuvetensä sisältää - se olisi aika hyökkäävää.
Eri ihmisillä astmakin oireilee eri tavoin. Osa astmaatikoista voi pitää koiraa, minä taas saan lähes välittömästi tuota keuhkoputken polttelua tiloissa, joihin saa viedä lemmikkieläimiä. En edes tiedä, että sinne saa niitä viedä, vaan alan saada oireita ja niistä sitten päättelen, että ahaa, tässä kauppakeskuksessa lemmikit lievät sallittuja, koska saan oireita. Kun sitten kysyn asiaa, käy ilmi, että olin oikeassa. Eli ei edes ole mikään nosebovaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Esiintyy sitä muuallakin, muissa maissa heidät vain sivuutetaan ylenkatsoen. Erityisesti miehen oletetaan olevan vahva, joten siihen muottiin et sovi, jos alat valittaa hengenahdistuksesta tai migreenistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että olen kokeillut kaikkia hygienia- ja kodinhoitotuotteita hajusteettomina. Kaikki hajusteettomat hiustenhoitotuotteet ovat olleet ihan kuraa (mulla paksut, karheat, taipuisat hiukset) ja parhaiten hiuksilleni sopivat tosi voimakkaan hajuisia.
En myöskään ikinä löytänyt hyvää hajusteetonta dödöä, vaan kaikissa se niiden kemikaalihaju tökki tosi pahasti. Esim. LV:n dödö haisee ihan keitetyille perunoille. Dödö ja hiustuotteet ois hajusteettomina tosi hyvä, koska tykkäisin joskus käyttää hajuvettä.
Ehdottomasti hajusteettomina käytän kaikki kasvoille laitettavat tuotteet. Samoin intiimihygieniaan käytän hajusteetonta pesunestettä.
Kävin haistelemassa omaa LV 48h dödöä enkä kyllä mitenkään saa siitä keitetyn perunan hajua irti. Noh, erilaiset nenät jokaisella. :D
Musta LV:n antiperspirantissa (kirkkaansininen korkki) on vähän kumma haju, ja välillä mietin, onko se tarttunut kainaloistani. Mutta ei, sen ominaishaju vain on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan kaikki pesuaineista kosmetiikkaan hajusteettomia. Vain yksi hajustettu tuote löytyy ja se on vuosia sitten ostettu Kevin Murphyn hiusöljy.
Koiralla myös hajusteeton shampoo ja turkinhoitoaineet. Ihan hullua, että koiran shampoistakin varmaan 98% prosenttia on hajustettuja. Hajusteetonta saa melkein etsimällä etsiä.
Koiraraukat! Koirilla on ihan mielettömän hyvä hajuaisti, miettikääpä, kuinka voimakkaat ne hajut on koiran nenään.
Hajusteelliset koirien shampoot on kyllä kidutusta koiralle. He eivät pääse sitä voimakasta hajua pakoon lainkaan eivätkä pysty valittaa, tai no, voihan sit olla käytöshäiriöitä.
Tämä!
Ja kissan hajustettu hiekka kieltoon!
Kuinka psljon ne kärdivätkään meidän hajusteista!
Kaikkea. Shampooni mieto tuoksu on ollut ok eikä siitä ole myöskään tullut kommentteja tutulta hajuallergikolta. Se ei jätä hiuksiini juurikaan tuoksua.
Hajuallergikkoja ja astmaatikkoja on joka puolella. Se ei näy päältä. Moni työpaikka, myös meidän, on lähtökohtaisesti hajusteeton. Kerrostalossamme tiedän asuvan hajuherkkiä astmaatikkoja. Aulasiivooja käyttää liian vahvasti tuoksuvia aineita, enkä halua tehdä samaa virhettä. Lisäksi itselläni ja aika monella läheisellä on astma. Yskittävintä arjessa on itselleni joidenkin ihmisten tupakan, partaveden tms. ja autojen dieselin haju. Onneksi niitä ei ole lähipiirissä.