Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tuotteita olet alkanut ostamaan tarkoituksella hajusteettomina?

Vierailija
16.09.2023 |

Pistetääs tällainen kysely.

Jokainen tuote on niin voimakkaasti hajustettu nykyään, niin valitsetko osan tuotteista tarkoituksella hajusteettomana välttääksesi sitä jatkuvaa hajutulvaa, missä muuten joutuisit olemaan?

Siis ihan kaikenlaisista tuotteista puhun, niin kodin pesuaineista kuin henkilökohtaisistakin tuotteista.

Itse olen siirtynyt pikkuhiljaa vuosien saatossa ostamaan tiettyjä tuotteita tarkoituksella aina hajusteettomina. Itse asiassa niitä on jo pitkä lista. Tämä kaikki alkoi joitakin vuosia sitten, kun aivojeni tai nenän (missä sitten sijaitseekaan) niin se hajuun turtumiskeskus "hajosi" eli en turru hajuihin, vaan haistan ne 24/7 ja hajuaistini on äärimmäisen hyvä (liian hyvä).

Valintoja kun voi tehdä niin, että osa tuotteista on tarkoituksella hajusteettomia ja osa hajusteellisia, jotta välttää myös sitä hajustekemikaaliylikuormaa. Ei sen tarvitse olla joko tai eli kaikki hajusteettomia tai sitten kaikki hajusteellisia.

Itse kylvin koko elämäni aina ja POIKKEUKSETTA hajustetuissa tuotteissa, ei tuntunut missään, ennenkuin tuli tämä hajuunturtumattomuusongelma.

Kommentit (277)

Vierailija
201/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihkugeeli, tekevät vaan liian vetelää siitä tuoksuttomana. Kalliimpi on kiinteämpi koostumukseltaan, ettei valahda kädestä läpi. Shampoot. Voiteet. Jos haluaa tuoksua niin luomu, mieto tms. Mutta kainaloihin ei riitä tuoksuton ja joskus muualle, on pakko ottaa joku parempi koostumus, niissä on eroja ja valitettavasti siinä voi olla kemiallinen haju josta en pidä.

Suomalainen Lactoline vartalonpesuaine ei ole vetelää, vaan koostumukseltaan aivan samanlaista kuin esim. käsisaippua.

Iso pullo on vieläpä melko edullinen, sillä voi pestä myös hiukset ja naamankin.

Lacto Line pesuneste kuivalle ja herkälle iholle. Sopii koko keholle. Lacto Line on lievästi hapan, maitohappoa sisältävä, ihoa suojaava ja hoitava pesuneste: usein toistuvaan pesuun fin

Yritäppä sitten kuvitella minkälaista on hajusteherkän elämä, kun ihmisten hajusteet haisee noin 100 kertaa pahemmalle.

Siinäpä  sen sanoit; hajusteherkkyys onkin vain sitä, ettei pidä muiden hajusteita. Ei allergiaa tai yliherkkyyttä, kuten koitatte valehdella  

Mikäpä sinä tai kukaan on määräämään, mitä tuotteita muut saavat käyttää. Hajustettuja tuotteita myydään ja niitä voi ihan vapaasti ostaa ja käyttää. Tällaista hajusteherkkyyttä ei edes ole monissa muissa maissa. 

Suomalaista muiden kontrollointia vain. 

En minäkään pidä kaikkien hajusteista, sipulinhajusta, koira hajusta ja pelkään koiria. En silti ole niitä kieltämässä yhtään mistään, kuten te olette  

Voit mussuttaa vielä lisää ja syyllistää, ei kiinnosta  

Vierailija
202/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan naurettavaa väittää, että ne, jotka käyttävät hajustettuja tuotteita olisivat likaisia ja peittäisivät sitä hajua. On vain paljon miellyttävämpää pestä hiukset ja itsensä hyväntuoksuisilla tuotteilla. Samoin ihovoiteet ovat miellyttävämpiä käyttää kun on joku kiva tuoksu jne. Se on ihan fiiliskysymys, ei mitenkään liity ihmisen puhtaustasoon. 

Kukaan ei näin väittänyt. Vaan että hajusteettomia tuotteita käyttävät haisevat ulolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö joku ihan oikeasti huonetuoksuja, joita välillä mainostetaan telkkarissa? Etiketissä lukee haitallinen, ärsyttää hengitysteitä, silmävaurion vaara, jne.

Minä esimerkiksi käytän, ja moni muukin

Ei sitä silmiin hieronta, hupsu. Se on mulla ihan kaapin päällä, käännän niitä tikkuja välillä. Ei se sieltä kenenkään kimppuun hyökkää. 

Mitäpä minun kotini sinulle edes kuuluu? 

Vierailija
204/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri asioin isossa marketissa. Se hajuvesien tuoksusinfonia. Aivan kamalaa. Olen iän mukana herkistynyt eri hajuille/tuoksuille eli tuo kauppareissu ei ollut ihan kiva. Onko sitä hajuvettä todella kaadettava tai suihkutettava isoja määriä? Minua alkaa yskittää ja pahinta on, että nenän limakalvot alkavat melkein vuotaa verta eli menevät vereslihalle. Tekee kipeää. Sama juttu pyykinpesuaineissa, huuhteluaineissa, konetiskitableteissa(joissain) jne. Yritettävä muistaa allergialääke ennen kauppaan menoa.

Mulla alkaa keuhkoputkea polttaa, jos hengitän joitakin kemikaaleja. Allergialääkettä voin ottaa vaikka tupla-annoksen etukäteen, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Astmalääkkeitä ei ole, koska ei vielä ole diagnoosia, mutta musta tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta, että osa ihmisistä joutuu pumppaamaan itsensä täyteen lääkkeitä vain siksi, että toisista on kiva laittaa hajusteita. Varsinkin, kun nuo hajusteiden käyttäjät eivät itse edes haista tuoksuaan, koska hajuaisti tottuu siihen muutamassa minuutissa.

Vierailija
205/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesuaine ja astianpesuaine ovat hajusteettomia. Huuteluainetta en ole käyttänyt sen jälkeen kun esikoinen syntyi (nyt 16-v), enkä kyllä ole kaivannutkaan.

Deodorantti, kasvovoiteet, käsi- ja jalkavoide, vartalovoide, suihkusaippua myös ilman hajusteita. Muotovaahto ja hiuslakka samoin. Olisi kiva ostaa esim Dermosilin vartalonhoitotuotteita, mutta hajusteettomia ei ole kuin muutama. Parfyymeja en käytä ollenkaan.

Ei tarvitse mennä kuin Etelä-Eurooppaan niin tuoksuttomien pyykinpesuaineiden yms löytäminen tavallsista marketeista on työn ja tuskan takana. Siellä päiväkotilapsetkin ruiskutetaan hajuvedellä ennen kotiinlähtöä.

Vierailija
206/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaiken ostan hajuttomana. 

Puutärpätti ja petrokemian yhdisteet ovat itse asiassa yleisimpiä hajusteiden raaka-aineita. Siinä missä herkistymättömät vielä haistavat havumetsän tai ruusun tuoksun, hajusteyliherkät saavat nuhaa, päänsärkyä, huimausta, pahoinvointia ja migreeniä haistaessaan todelliset raaka-aineet.

Herkät eivät välttämättä haista noita, mutta reaktio tulee silti. Eli kyse ei ole hajusta, vaan molekyylistä, joka päätyy kehon sisään hengitysilman mukana ja keho sitten reagoi siihen ikävästi.

Muuten olen täsmälleen samaa mieltä kaikesta.

Vierailija
207/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri asioin isossa marketissa. Se hajuvesien tuoksusinfonia. Aivan kamalaa. Olen iän mukana herkistynyt eri hajuille/tuoksuille eli tuo kauppareissu ei ollut ihan kiva. Onko sitä hajuvettä todella kaadettava tai suihkutettava isoja määriä? Minua alkaa yskittää ja pahinta on, että nenän limakalvot alkavat melkein vuotaa verta eli menevät vereslihalle. Tekee kipeää. Sama juttu pyykinpesuaineissa, huuhteluaineissa, konetiskitableteissa(joissain) jne. Yritettävä muistaa allergialääke ennen kauppaan menoa.

Tai sitten et käy lainkaan marketeissa. Ihmiset elävät omaa elämäänsä, eivät sinun. Nykyisin pystyy tilaamaan kotiin ruokaa moneltakin eri taholta, käytä niitä palveluja. 

Yksin sinun käsissäsi on asiaasi ratkaisu. 

Musta olisi reilumpaa, että hajusteet valinneet ihmiset jäisivät kotiinsa käyttämään nettikauppaa sen sijaan, että savustavat muut pois kaikkialta ja eristyksiin koteihinsa.

Vierailija
208/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan kaikki pesuaineista kosmetiikkaan hajusteettomia. Vain yksi hajustettu tuote löytyy ja se on vuosia sitten ostettu Kevin Murphyn hiusöljy.

Koiralla myös hajusteeton shampoo ja turkinhoitoaineet. Ihan hullua, että koiran shampoistakin varmaan 98% prosenttia on hajustettuja. Hajusteetonta saa melkein etsimällä etsiä.

On eläinrääkkäystä pestä eläintä hajustetulla pesuaineella. En tajua, miksi niitä edes ostetaan!

Vierailija
209/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaiken. Tiskiaine on fairya.

tähänkin löytyy LV:ltä hajusteeton hyvä vaihtoehto.

LV:n hajusteeton käsitiskiaine ei ole niin hyvä pesuteholtaan. Käsille se sen sijaan on, samasta syystä, hellempi.

Vierailija
210/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

silakat.

Vierailija
211/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi te ette matkustele tai elä muualla kuin Suomessa. Tässä yksi päivä naureskelin kun oleilin Italiassa vuoden 2021. ei ollut omaa pesukonetta joten käytin pesulapalvelua. Olisikohan ollut nyt keskiviikkona kun kaivoin erään mekon ja bikinit siltä reissulta ja edelleen tuoksuivat sille pyykinpesuaineelle. Aika sama oli kun viime talven vietin Chicagossa ja nyt aloin kaivelemaan toppavaatteita, että saan ne mahdollisesti huollettua ennen talvea. Tuli tuoksu ja muistot. 

ettekö te elä tuoksumuistoja? Mulla on muutama hajuvesi esimerkiksi, jotka tuovat muistoja esimerkiksi ajalta kun olen tavannut mieheni, hajuvesi kun olen ollut teini-ikäinen, yleispuhdistusaine yhdeltä asunnolta ja mitä kaikkea siellä tapahtui, bensiini ja vanhempieni entisen talon autotalli, ihonpesuaine ja entinen mieheni, pyykit ja Italia, mitä kaikkea yhdistänkään eri tuoksuihin. 

Käytän kyllä itse hajusteetonta pyykinpesuainett

En nyt oikeastaan ymmärrä miten hajusteet ja hajumuistot liittyy toisiinsa. Tai toki voi hajusteistakin jäädä muistoja, mutta onhan maailmassa hirveän paljon muitakin hajuja kuin keinotekoiset hajusteet. Minulla on lukuisia hajumuistoja, mutta suurin osa jotain ihan muuta. Onko se hajusteen lotraus turruttanut joittenkin nenän, kun väittävät että maailma ilman hajusteita on jotenkin hajuton? 

Vierailija
212/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain dödö on LV hajusteeton. Kaikessa muussa on vieno tuoksu. Hajusteettomat rasvat tuoksuvat tosi pahoilta, kun raaka-aineiden oma käry käy nenään.

Vierailija
213/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesuaine ja antiperspirantti. Joskus ostin jotain luonnonmukaista shampoota johon ei oltu lisätty mitään hajusteita, haisi hikiseltä kainalolta. Joskus hajusteet ovat ihan tarpeellisia, en pidä siitä "hajustamattomien" tuotteiden ankeasta hajustakaan.

Vierailija
214/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö joku ihan oikeasti huonetuoksuja, joita välillä mainostetaan telkkarissa? Etiketissä lukee haitallinen, ärsyttää hengitysteitä, silmävaurion vaara, jne.

Ei sitä silmiin hieronta, hupsu. Se on mulla ihan kaapin päällä, käännän niitä tikkuja välillä. Ei se sieltä kenenkään kimppuun hyökkää. 

"Ei se sieltä kenenkään kimppuun hyökkää"? Kyllä se hyökkää, nimittäin vieraanasi olevan astmaatikon, migreenikon tai kemikaaliyliherkän kimppuun hengitysilman kautta. Voi toki olla, että he haistavat jo tuoksusta, että nyt täällä on ilmassa jotakin, joka ei sovi, mutta voi myös olla, että he huomaavat ongelman vasta, kun reaktio on päällä. Siinä kohtaa on yleensä pakko poistua paikalta.

Vierailija
215/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että olen kokeillut kaikkia hygienia- ja kodinhoitotuotteita hajusteettomina. Kaikki hajusteettomat hiustenhoitotuotteet ovat olleet ihan kuraa (mulla paksut, karheat, taipuisat hiukset) ja parhaiten hiuksilleni sopivat tosi voimakkaan hajuisia.

En myöskään ikinä löytänyt hyvää hajusteetonta dödöä, vaan kaikissa se niiden kemikaalihaju tökki tosi pahasti. Esim. LV:n dödö haisee ihan keitetyille perunoille. Dödö ja hiustuotteet ois hajusteettomina tosi hyvä, koska tykkäisin joskus käyttää hajuvettä.

Ehdottomasti hajusteettomina käytän kaikki kasvoille laitettavat tuotteet. Samoin intiimihygieniaan käytän hajusteetonta pesunestettä.

Vierailija
216/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttäisin jotain hajuvettä, niin en kyllä sen tuoksua sekoittaisi tunkemalla eri hajuja kaikkiin muihin tuotteisiim pyykistä alkaen.

Vierailija
217/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesuaine ja antiperspirantti. Joskus ostin jotain luonnonmukaista shampoota johon ei oltu lisätty mitään hajusteita, haisi hikiseltä kainalolta. Joskus hajusteet ovat ihan tarpeellisia, en pidä siitä "hajustamattomien" tuotteiden ankeasta hajustakaan.

Mun kainalot haisevat likaisina, kun urea on nopeasti pesaistu pois, samalta kuin sappisaippua. Toisten neniin tuo on sitten hyvä tuoksu. Olisi mielenkiintoista tietää, ovatko he samaa mieltä kainaloideni luonnollisesta hajusta, vai haistavatko he sen erilaisena kuin minä.

Vierailija
218/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesuaine, koska valmistan itse pyykkietikkaa ihanilla tuoksuilla ja haluan vain näiden tuoksuvan.

Vierailija
219/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistan itse näitä huonetuoksujakin, niin saan iahania ja puhtaita tuoksuja. Hyvälta tuoksuva koti on ihana.

220/277 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen kaiken pyykin hajusteettomalla. Hajusteet aiheuttaa aknea mulle. Esim. lakanoissa oleva hajuste aiheuttaa selkäaknea. 

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän