Mitä tuotteita olet alkanut ostamaan tarkoituksella hajusteettomina?
Pistetääs tällainen kysely.
Jokainen tuote on niin voimakkaasti hajustettu nykyään, niin valitsetko osan tuotteista tarkoituksella hajusteettomana välttääksesi sitä jatkuvaa hajutulvaa, missä muuten joutuisit olemaan?
Siis ihan kaikenlaisista tuotteista puhun, niin kodin pesuaineista kuin henkilökohtaisistakin tuotteista.
Itse olen siirtynyt pikkuhiljaa vuosien saatossa ostamaan tiettyjä tuotteita tarkoituksella aina hajusteettomina. Itse asiassa niitä on jo pitkä lista. Tämä kaikki alkoi joitakin vuosia sitten, kun aivojeni tai nenän (missä sitten sijaitseekaan) niin se hajuun turtumiskeskus "hajosi" eli en turru hajuihin, vaan haistan ne 24/7 ja hajuaistini on äärimmäisen hyvä (liian hyvä).
Valintoja kun voi tehdä niin, että osa tuotteista on tarkoituksella hajusteettomia ja osa hajusteellisia, jotta välttää myös sitä hajustekemikaaliylikuormaa. Ei sen tarvitse olla joko tai eli kaikki hajusteettomia tai sitten kaikki hajusteellisia.
Itse kylvin koko elämäni aina ja POIKKEUKSETTA hajustetuissa tuotteissa, ei tuntunut missään, ennenkuin tuli tämä hajuunturtumattomuusongelma.
Kommentit (277)
eritteenne haisevat ällöttävälle kirjoitti:
hajusteettomat eivät tajua miten he löyhkäävät omalle itselleen. valko vuoto moonis pershiki kyllä tuoksuu. kaupoissa kartetaan menemästä 3m lähemmäksi kassatkin puistelehvat päätään. jopa oli tuoksu. pesisitte itsenne edes kerran kuussa vai onko saippuakin kielletty.
Samalla tavallahan ne hajustetutkin haisevat pershielle, jos eivät peseydy. Se hajusteen ja kehon tuoksujen yhdistelmä se vasta hirveä on.
Eiköhän suurin osa hajusteettomia käyttävistä peseydy ihan päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuaine on ollut hajusteeton niin pitkään kuin muistan, joskus opiskelija-aikoina oli hajustettuja. Apk:ssa en myöskään halua missään nimessä käyttää hajustettua pesuainetta. Muut tuotteet on tuoksullisia, yritän valita mahdollisuuksien mukaan miedosti hajustettuja tuotteita. Glissin shampoosta ja hoitoaineesta oli luovuttava, kun se käry oli niin sietämätön.
Jep sama, tosin pyykinpesuaine on lapsuudesta asti ollut hajustamaton kun siskoni alkoi saada ihottumaa hajusteilla pestyistä. Hajustetut konetiskiaineet on tosi ällöjä, hirveä kemikaalilemu jää lautasiin, ei sellaisilta tee mieli syödä yök. Muissa hajusteet menee jos on miedot eikä jää iholle/hiuksiin haisemaan pitkäksi aikaa. Deodorantti on hajustamaton koska monet hajustetut on tosi voimakkaan hajuisia. Shampookin on hajustamaton, kun tukalle sopivin vaan sattui olemaan sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että ihmisen muistikeskus ja hajuaistikeskus sijaitsevat samalla aivoalueella ja jos hajuaistia ei käytä myös muistikeskus rappeutuu. Alzheimerin ensimmäinen merkki on se kun hajuaisti alkaa heikkenemään. Eli mitä vähemmän tuoksuja elämssä sen varmemmin saa muistisairauden.
Kyllähän tuoksuja elämässä riittää, vaikka hajusteiden käytön lopettaisi! Esim. ruuan tuoksu, luonnon tuoksut.
Kaiken, vain dödössä on joku mieto "tuoksu" ja hoitoaineessa on minttua, joka tuoksuu, mutta hausteita ei. Mutta kaikki pyykinpesuaineet, saippuat, tiskiaine, voiteet - hajusteettomia. 25 vuotta jo näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni ostaisin pyykinpesuaineet hajuttomina. En vaan löydä hyvää !!Wau kokeiltu oli aika hyvä, Erisan aivan surkea. Perheessä 2 lätkänuorta joiden kamppeet treenien jäljiltä hausevat entiselleen jos ne hajuttomalla pesee. Pakko oli palata tuoksuvaan tuotteeseen koska pyykki haisi aivan kuin sitä ei olisi pesty ollenkaan. Näin ainakin 40-asteessa. Tykkäusin että pyykki on raikkaan tuoksuista. Mitään Bio Luvil-esanssia en halua. Vaikeaa !!
Pirkka hajusteeton pyykinpesuaine (nestemäinen) on jopa voittanut testejä. On paras.
Mä oon käyny kaikki noi läpi.
Tää jättää vaatteisiin ihan kauhean hajun neljässäkympissä. Neutral on paras eikä oikeasti jätä edes mitään raaka-aineen tuoksua.
Ei kyllä itselläni ole jättänyt. Käytän tosin myös huuhteluaineena väkiviinaetikkaa sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni ostaisin pyykinpesuaineet hajuttomina. En vaan löydä hyvää !!Wau kokeiltu oli aika hyvä, Erisan aivan surkea. Perheessä 2 lätkänuorta joiden kamppeet treenien jäljiltä hausevat entiselleen jos ne hajuttomalla pesee. Pakko oli palata tuoksuvaan tuotteeseen koska pyykki haisi aivan kuin sitä ei olisi pesty ollenkaan. Näin ainakin 40-asteessa. Tykkäusin että pyykki on raikkaan tuoksuista. Mitään Bio Luvil-esanssia en halua. Vaikeaa !!
Kannattaa pestä 60 asteessa kaikki, mitkä vaan kestää niin kuuman lämpötilan. 30-40 pestäviä treenikamppeita voi myös liottaa etikkavedessä ennen pesua jonkin aikaa. Ja etikkaa kannattaa laittaa myös huuhteluainelokeroon.
Ei kyllä jokainen tuote ole nykyään mitenkään voimakkaasti hajustettu. Ihme väitteitä taas.
Pyykinpesuaineet ostan hajusteettomina ja en pidä siitä, että meikeissä on tuoksu. Etenkin huulipunat, joissa on hajuste häiritsevät. Muuten en välttele tuoksuja, valitsen vain miedomman ja omaan nenään sopivan. Shampoot haisevat hiuksissa myös erilaiselta, kuin pullossa. Osa hajusteettomistakin tai miedon tuoksuisista haisee hiuksissa märältä koiralta.
En mitään. Sellaiset hajusteettomat ihmiset haisevat valitettavan usein hieman ulolle. Eivät vain tätä itse huomaa.
Ihan naurettavaa väittää, että ne, jotka käyttävät hajustettuja tuotteita olisivat likaisia ja peittäisivät sitä hajua. On vain paljon miellyttävämpää pestä hiukset ja itsensä hyväntuoksuisilla tuotteilla. Samoin ihovoiteet ovat miellyttävämpiä käyttää kun on joku kiva tuoksu jne. Se on ihan fiiliskysymys, ei mitenkään liity ihmisen puhtaustasoon.
hajusteettomaan pyrin, parfyymiä laitan tietyissä tilanteissa
Deodorantti. Hajusteet aiheuttaa ihottumaa.
Onneksi te ette matkustele tai elä muualla kuin Suomessa. Tässä yksi päivä naureskelin kun oleilin Italiassa vuoden 2021. ei ollut omaa pesukonetta joten käytin pesulapalvelua. Olisikohan ollut nyt keskiviikkona kun kaivoin erään mekon ja bikinit siltä reissulta ja edelleen tuoksuivat sille pyykinpesuaineelle. Aika sama oli kun viime talven vietin Chicagossa ja nyt aloin kaivelemaan toppavaatteita, että saan ne mahdollisesti huollettua ennen talvea. Tuli tuoksu ja muistot.
ettekö te elä tuoksumuistoja? Mulla on muutama hajuvesi esimerkiksi, jotka tuovat muistoja esimerkiksi ajalta kun olen tavannut mieheni, hajuvesi kun olen ollut teini-ikäinen, yleispuhdistusaine yhdeltä asunnolta ja mitä kaikkea siellä tapahtui, bensiini ja vanhempieni entisen talon autotalli, ihonpesuaine ja entinen mieheni, pyykit ja Italia, mitä kaikkea yhdistänkään eri tuoksuihin.
Käytän kyllä itse hajusteetonta pyykinpesuainetta. Kaikki muut taitaa olla jotain hajustettua jollain tasolla. En kyllä ole koskaan ollut kynttilän polttaja, en niiden huonetuoksujen käyttäjä, en lotraa kodin pesuaineiden kanssa kuin ääritapauksissa, ja näin päin pois.
Kaikki melkein voitesta lähtien. Hyviä ovat onneksi valikoimaa riittää.
Parketti pesussa on 'hajua' jonkun verran, sanoin laatta- aineessa.
Parfyymissa on tuoksu, muut ostan hajusteettomina.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletteko tosiaan että tuoksuttomat tuotteet ovat jotenkin turvallisempia kuin tuoksulliset. Samat kemikaalit niissä on miinus tuoksu. Eikä se aine jolla tuoksu saadaan aikaan ole varmastikkaan se vaarallisin kemikaali tuotteessa.
Oleellista onkin kemikaalien yhteismäärä. Jos on pakko joka tapauksessa pestä esim. hiukset shampoolla, jotta saa rasvan pois, on parempi valita hajusteeton kuin hajustettu, sillä ensimmäisessä on vähemmän kemikaaleja. Pesuaine on joissain tapauksessa välttämätön, mutta sen sisältämät hajusteet eivät. Siksi moni vaihtaa hajusteettomaan.
Hajuvettä