Mitä tuotteita olet alkanut ostamaan tarkoituksella hajusteettomina?
Pistetääs tällainen kysely.
Jokainen tuote on niin voimakkaasti hajustettu nykyään, niin valitsetko osan tuotteista tarkoituksella hajusteettomana välttääksesi sitä jatkuvaa hajutulvaa, missä muuten joutuisit olemaan?
Siis ihan kaikenlaisista tuotteista puhun, niin kodin pesuaineista kuin henkilökohtaisistakin tuotteista.
Itse olen siirtynyt pikkuhiljaa vuosien saatossa ostamaan tiettyjä tuotteita tarkoituksella aina hajusteettomina. Itse asiassa niitä on jo pitkä lista. Tämä kaikki alkoi joitakin vuosia sitten, kun aivojeni tai nenän (missä sitten sijaitseekaan) niin se hajuun turtumiskeskus "hajosi" eli en turru hajuihin, vaan haistan ne 24/7 ja hajuaistini on äärimmäisen hyvä (liian hyvä).
Valintoja kun voi tehdä niin, että osa tuotteista on tarkoituksella hajusteettomia ja osa hajusteellisia, jotta välttää myös sitä hajustekemikaaliylikuormaa. Ei sen tarvitse olla joko tai eli kaikki hajusteettomia tai sitten kaikki hajusteellisia.
Itse kylvin koko elämäni aina ja POIKKEUKSETTA hajustetuissa tuotteissa, ei tuntunut missään, ennenkuin tuli tämä hajuunturtumattomuusongelma.
Kommentit (277)
Etikkaa kannattaa käyttää huuhteluaineena joka pesussa vähentämään hienhajua. Valkaiseva pesuaine vähentää sitä myös toki.
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuaineen ostan hajusteettomana. Huuhdella haluan pyykkietikalla ja sitä on yllättävän vaikea löytää hajuttomana. En ole hajuyliherkkä mutta ei niistä hajustetuista pyykeistä minun mielestäni mitään hyötyäkään ole. Hajustamattomaan deodoranttiin olin joskus vähän tyytymätön joten olen yleensä ostanut nyt mieluummin hajustetun. Shampoona ja kasvojen- ja vartalonpesuaineina käytän palatuotteita ja näissä en yleensä erikseen etsi mitään hajustamattomia versioita.
Tavallinen Pirkka-etikka on edullista ja toimivaa huuhteluaineena. Etiikan hajuhan haihtuu aina pyykin kuivuttua.
Kenkien hajunsyöjäpohjallisia. Hajua tarttuu paremmin ja niiden pohjallisten kanssa niitä sniffaten hyvä runkqailla myöhemmin. Aah.
No, ekana alkoi kuvottaa pyykinpesuaineiden katku, joten sen vaihdoin tuoksuttomaan, myöhemmin sitten kaikki puhdistussuihkeet.
Olen ikäni käyttänyt tuoksuja, mut nyt mummona alkanut ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan kaikki pesuaineista kosmetiikkaan hajusteettomia. Vain yksi hajustettu tuote löytyy ja se on vuosia sitten ostettu Kevin Murphyn hiusöljy.
Koiralla myös hajusteeton shampoo ja turkinhoitoaineet. Ihan hullua, että koiran shampoistakin varmaan 98% prosenttia on hajustettuja. Hajusteetonta saa melkein etsimällä etsiä.
On eläinrääkkäystä pestä eläintä hajustetulla pesuaineella. En tajua, miksi niitä edes ostetaan!
Tai miksi niitä saa edes valmistaa.
Terve eläin puhdistaa itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuaineen ostan hajusteettomana. Huuhdella haluan pyykkietikalla ja sitä on yllättävän vaikea löytää hajuttomana. En ole hajuyliherkkä mutta ei niistä hajustetuista pyykeistä minun mielestäni mitään hyötyäkään ole. Hajustamattomaan deodoranttiin olin joskus vähän tyytymätön joten olen yleensä ostanut nyt mieluummin hajustetun. Shampoona ja kasvojen- ja vartalonpesuaineina käytän palatuotteita ja näissä en yleensä erikseen etsi mitään hajustamattomia versioita.
Tavallinen Pirkka-etikka on edullista ja toimivaa huuhteluaineena. Etiikan hajuhan haihtuu aina pyykin kuivuttua.
Kyllä! K-Menu tai X-tra etikka vielä Pirkkaakin edullisempaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Ostan hajusteettomana kaiken minkä vaan saa hajusteettomana. Tähän mennessä on saanut lähes kaiken tarvitsemansa, paitsi autovahan. Mutta sitä ei onneksi sisällä käytetäkään ja muutenkin käytetään vaan tyyliin kerran vuodessa. :)
Hyväksi havaitut tuotteet:
Pyykinpesu: Pirkka hajusteeton, Erisan, A+ sensitive.
Pyykinhuuhtelu: Pirkka hajusteeton huuhteluaine, väkiviinaetikka.
Käsitiskiaine: Pirkka hajusteeton, LV, Fairy hajusteeton.
Konetiskiaine: Finish powergel all in one hajusteeton, LV all in one konetiskitabletti
Shampoo: Erittäin hieno suomalainen hajusteeton shampoo, LV kauraöljy shampoo
Saippua: Pisara hajusteeton (3 litran tonkka, josta täytän käsisaippuaksi ja suihkusaippuaksi), myös Lactoline hajusteeton on hyvä.
Hoitoaine: Erittäin hieno suomalainen hajusteeton hoitoaine, LV kauraöljy hiusnaamio, DS Leave-in Conditioner (kampaamotuote)
Syvä
Pirkka silmälasien puhdistussuihke on myös hajusteetonta.
Vain deodorantti.
Saan pyykkiaineen hajusteettomana töistä, niin käytän sitä kyllä. Laitan hajusttua pyykkietikkaa perään, niin tulee vähän raikasta tuoksua ja vastapesty fiilis.
Aika monet tuotteet ostan hajusteettomina mutta ei ne hajuttomia ole nekään. Huuhteluaine miedosti hajustettuna koska puuvilla haisee joka tapauksessa aika karmeelle varsinkin jos vaatteet silittää. Pyykkietikka haiskahtaa kuivuneistakin vaatteista ja on tosi vastenmielinen haisu..hajuvesistä tykkään muilla kuin itselläni.
Hajusteeton tupakka olisi kova sana.
Itse en ole erityisen tarkkanenäinen, mutta jotkut keinotekoiset tuoksut vaan ärsyttää.
Pyykinpesuaineen ostan hajusteettomana, koska muuten tuntuu joskus, että toosa kuivuu ja kutisee, kun pesee normipyykinpesuaineessa alkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletteko tosiaan että tuoksuttomat tuotteet ovat jotenkin turvallisempia kuin tuoksulliset. Samat kemikaalit niissä on miinus tuoksu. Eikä se aine jolla tuoksu saadaan aikaan ole varmastikkaan se vaarallisin kemikaali tuotteessa.
Niin hajusteistahan ei tarvitse ilmoittaa ainesosaluetteloa ja ne sisältävät kaikenlaista hormonihäiriköistä aina syöpävaarallisiin kemikaaleihin joskin pieninä pitoisuuksina. Eli helposti on se vaarallisin kemikaalikoktaili tuotteessa. Lisäksi hajusteet aiheuttavat hajusteyliherkkyyttä. Kuvitteletko, että tuote toimii hajusteen kanssa jotenkin paremmin kuin hajusteettomana?
Joskus omaan kotiin muutin ysärillä ja totesin, että nyt loppui teennäiset kukkaistuoksut. Äiti tykkäs käyttää kaikenmaailman kukkia pitkin j a poikin. Koti löyhkäsi ällöltä kukkapilveltä ja yksisarvisen pierulta.
Sitä ennen jo ostin omat hygieniatuotteeni hajusteettomana. Ruotsista saakka lähdettiin hakemaan, kun Suomessa ei vielä kaikke kosmetiikkaa saanut hajuvapaana. Kaikki kodinpesuaineet hajusteettomana.
Joskus 2000 luvun alussa pärähdin aromaterapiaan. Ostin Frantsilan öljyjä varmaan kaikki saatavilla olevat sillon ja niillä sitten hajustin kotiani. Tein tuoksukynttilöitä ja niitä polttelin. Ei mitään hajusekamelskaa vaan silloin tällöin yhtä sorttia.
Roskikseen tippa appelsiiniöljyä, niin johan raikastui. Imuriin toinen tippa, niin kuljetti raikkautta koko kämpän läpi. Pyykin huuhteluveteen etikkaa ja laventelitippa.
Noilla mennään vielä tänäkin päivänä, mutta en joka viikko lisäile. ei keittiönkään tarvii oreganolle koko ajan löyhkätä.
Pyykkijauhetta
LV hoitoainetta
Lacto lineä
Pirkan Talkkia. En tajua miksi siinä pitäisi olla tuoksu?
sinihomejuustoa ja koiran muonaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään.
Mulla sama. En ole tuoksuyliherkkä.
Turhat kemikaalit eivät ole terveellisiä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet tuotteet ostan hajusteettomina mutta ei ne hajuttomia ole nekään. Huuhteluaine miedosti hajustettuna koska puuvilla haisee joka tapauksessa aika karmeelle varsinkin jos vaatteet silittää. Pyykkietikka haiskahtaa kuivuneistakin vaatteista ja on tosi vastenmielinen haisu..hajuvesistä tykkään muilla kuin itselläni.
Puhdas pyykki ei haise yhtään millekään. Kun pesukoneella pestään aina hajusteetonta pyykkiä, ei ole tuota hajuongelmaa.
Mikä ihmeen puuvillan haju? Hajusteeton puuvillapyykki ei haise miltään, on täysin hajutonta.
No älä sitten tule lähelle.