Nainen maksaa tietyistä tuotteista ja palveluista enemmän kuin mies vastaavista "pinkki vero" kurittaa lompakkoa
Onko termi pink tax eli pinkki vero sinulle tuttu? Jos ei ole, nyt on aika oppia, sillä se vaikuttaa merkittävästi talouteesi: jos olet naisoletettu.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nainen-saattaa-maksaa-tietyista-tuo…
Kommentit (509)
Oma äitini halusi ostaa jotain kallista ryppyvoidetta, ihan älytön hinta jollain pikku purkilla. Mihin se raja sitten vedetään mikä vastuu on kuluttajalla, koska jokainen ymmärtää että ei se mitään ihmevoidetta ole.
Samalla tavalla voi ajatella, että hei enhän minä aio maksaa mistään kalliista terveyssiteistä tai tamponeista, vessapaperikin ajaa asian eikö niin. Mutta kuinka moni itseasiassa maksaa toimivasta tuotteesta, niin että se todellakin toimii, pystyy luottamaan että voi elää normaalia elämää.
Minusta tämä koko aihe ei ole ihan niin yksiselitteinen, se on oikeasti niin että ei kaikki tuotteet ole samanarvoisia, niin että ne voi kaikki niputtaa samaan nippuun, jokainen terveysside ja partakoneen terä toimii aina yhtä hyvin näinollen niiden kaikkien pitäisi olla samanhintaisia, ei se nyt ihan noinkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä se nainen maksaa enemmän kuin mies? Tamponit? No varmasti maksaisi muutenkin vaikka vero olisi alempi koska en tiedä miestä joka käyttäisi tamponeja. Höylät? Varmaan löytyy halvempia tuotteita sekä miehille ja naisille eikä niiden hinnassa ole eroa...
No esimerkiksi hiustenleikkaus on kampaajalla kalliimpaa kuin parturissa.
Yleensä miesten hiustenleikkaus on huomattavasti yksikertaisempi operaatio. "Aja 9 millin koneella sivuilta ja takaa, leikkaa korvat kunnolla esille, ei pulisonkeja, lyhennä ja ohenna saksilla päälaelta jotta sinne ei jää turhia töyhtöjä. Semmoinen tasapainoinen kokonaisuus, hiukset ovat pesty aamulla, ei tarvitse värjätä millään tavalla, luonnollinen väri riittää." Tuohon menee alle 30 minuuttia, usein vähemmän aikaa. Tuolla leikkauksella pärjää sitten kaksi tai kolme kuukautta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nainen voi ostaa "miesten" versiota, esimerkiksi sitä sinistä höylää, jos ei halua maksaa turhasta? Problem solved.
Ai terveyssiteitä ja tamponeita?
Luitko juttua edes. Noissa tuotteissa vero on 24%, kun se muissa terveystuotteissa on 10%. Kai nyt ymmärrät, että ilmankaan ei voi olla, ja nainen maksaa noista tuotteista elämänsä aikana TODELLA ISON MÄÄRÄN VEROA VS MUUT TERVEYSTUOTTEET.
Mun terveyssiteet maksaa kuukaudessa 0,69 e.
Vuodessa 8,28 ja jos sama hinta olisi ollut aina, niin koko elämäni siteen maksaa huimat 289,80 e. Ei aja minua konkurssiin. Ei tunnu vero noissa juurikaan. Mutta kun joillekin ei nämä halvimmat käy, vaan pitää olla anatomisesti oikea, sopivan pehmeä ja täyteläinen imukyky, tuoksua kukilta ja mansikoilta.Turhaan vttuilet ja alentuvasti selität, miten hienosti sinä hoidat homman. Itsellä esimerkiksi menee siteisiin tosi iso summa, koska vuodan runsaasti , ja joudun käyttämään kahta, imukykyistä sidettä kerralla, yöllä jopa kolmea. Tietyt siteet vaan eivät ime, ja kiinnitys on sellainen, että tulee ohivuotoja.
Miten voi käyttää kahta tai kolmea sidettä yhtä aikaa? Isompi soppa ja isompia ohivuotoja sellaisesta tulisi. Pitkiä jätti-imukykyisiä yösiteitä myydään myös ja ne maksaa about 2 e paketti. Runsaat menkat on helposti hoidettavissa lääkkeillä tai kierrukalla/pillereillä, tai kohdun polttohoidolla (jos ei halua lapsia). Miksi asioista pitää tehdä niin vaikeita, kun ne on oikeasti tosi helppoja ja kaikkeen löytyy ratkaisu jos vain haluaa. Mutta kun ei, pääasia, että saa uhriutua.
Pääasia on se, että saa elää rauhassa oman pillunsa kanssa muiden sitä ronkkimatta :)
Vierailija kirjoitti:
Miksei nainen voi ostaa "miesten" versiota, esimerkiksi sitä sinistä höylää, jos ei halua maksaa turhasta? Problem solved.
Naiset ovat tainneet omaksua kaikki miesten käyttämät vaateet viimeisen sadan aikana ainakin arkikäytössä. Huomattavasti useammin näkee naisten pyörivän miesten vaateosastojen puolella kuin miesten vastaavien naisten vaateosastojen puolella. Tosin jotkut miehet ovat siinä suhteessa avuttomia että heidän vaatteensa ovat joko äidin tai vaimon valitsemia ja ostamia eikä heille ole kehittynyt omaa makua ja tyyliä.
Asiakkailta, jotka eivät kilpailuta ja vaikuttavat valmiilta maksamaan enemmän, nyhdetään suurempi kate. Jos haluaa "latteluksusta" siitä otetaan niin paljon kuin sielu sietää. Yleistäen nainen ostaa palvelut tunteella ja luomalla asiakkaalle tarve kuulua hienostoon kukkaro on jo apposen auki myyjän tyhjennettäväksi. Sama pätee johonkin miesten harrastusvälineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Verolta säästyy ostamalla miesten tuotteita, ne on parempilaatuisiakin kuin naisten tuotteet.
Naisten höylän vaihtoterässä kolme terää. Miesten vastaavassa viisi ja oli vielä naisten versiota halvempi. Minulle höylän väri ei ole niin tärkeä asia, että häpeäisin miesten höylää suihkussani. Moni kyläilijä on toki kysynyt, että olenko alkanut seurustella jonkun miehen kanssa kun on miesten höyläkin suihkunurkassa?
Naisia siis luokitellaan herkästi heidän ostamiensa kosmetiikkatuotteiden perusteella. Minä en kestä hajusteita astman vuoksi ja ostan hajustamatonta LV:n partavaahtoa ja LV:n men-deodoranttistickiä. Niissäkin tökkää se tuotteen suuntaaminen miehille silmiin. Voihan purkkiin kirjoittaa karvanajovaahto ja yksinkertaisesti LV hajustamaton stickdeodorantti.
Koska joka asiaa varten ei ole hajustamattomia tuotteita niin teen syväpuhdistavan shampoon sekoittamalla 2 rkl leivinsoodaa hajustamattoman shampoon kanssa ja pesen sillä.
Kokeilisin mielelläni Curly Girl-metodia, mutta ikävä kyllä sitä varten hankittavat tuotteet ovat hajustettuja. Siispä sitten tukka hamppuisen näköisenä leijaillen jatkossakin jos nyt ei alalla jotain ihmettä tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Eli kapitalistisissa yhteiskunnissa markkinoidaan ja myydään ylihintaisia tuotteita. Eli joku tuote brändätään laatutuotteeksi muihin verrattuna ja siinä on korkeampi hinta. Kuulostaa tutulta, samaa tehdään esimerkiksi miesten partakoneenterien kohdalla, joskus tuote on ihan oikeasti laadukkaampi. Voisin myös kuvitella, että näin on myös terveyssiteiden ja tamponien kohdalla, kaikki eivät ole laadultaan yhtä hyviä.
Kyllä siteissä on tosi paljon eroja laadussa. Mutta jopa kaikista halvimmat on nykyään laadultaan tosi hyviä ja toimivia jos vertaa vaikka siihen mitä ne oli silloin, kun olin teini. Joten ainakin minulle halvimmat on todella hyvät ja ne kelpuutan.
Miehenä koko aikuisikäni partaa ajaneena voin kertoa teille pikku salaisuuden. Merkki BIC partahöylä, yleensä halvin, ei toimi ja ei aja tarkasti. Joten jos jutusta innostuneena ryntäätte ostamaan halvinta mahdollista höylää ja vaihdatte sen miesten tuotteeseen, niin ei välttämättä toimi ihan niinkuin suunnittelitte.
Ymmärrän toki, että jonkun haivenpartaan tai karvoihin jotka lähtee vaikka froteepyyhkeellä toimii oikein hyvin vaikka olisi kuinka tylsä terä, muilla ei välttämättä toimi. Olisikin mielenkiintoista tietää onko näissä vertailussa minkäänlaista laadunvalvontaa ollut, vai onko pakasta vain otettu aina halvin mahdollinen tuote, olipa se kuinka toimiva tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat tainneet omaksua kaikki miesten käyttämät vaateet viimeisen sadan aikana ainakin arkikäytössä. Huomattavasti useammin näkee naisten pyörivän miesten vaateosastojen puolella kuin miesten vastaavien naisten vaateosastojen puolella. Tosin jotkut miehet ovat siinä suhteessa avuttomia että heidän vaatteensa ovat joko äidin tai vaimon valitsemia ja ostamia eikä heille ole kehittynyt omaa makua ja tyyliä.
Tai se oma tyyli on naisen kieltämä, vaikka miehelle se olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verolta säästyy ostamalla miesten tuotteita, ne on parempilaatuisiakin kuin naisten tuotteet.
Linkattu juttu käsitteli etupäässä kuukautissuojia. Niissä miesten malli tuskin on parempilaatuinen.
Mutta tottahan tuo on monessa tuotteessa.
Voihan sitä vertailla miesten ja naisten inkontinenssisuojien hinnaneroja.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on kuitenkin ihan oma valinta miten paljon rahaa haluaa käyttää naisellisuuteen. Kuukupilla pärjää ja voi käyttää kiveä kainaloihin ja antaa rastojen ja karvojen kasvaa.
Kuukuppi ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on kuitenkin ihan oma valinta miten paljon rahaa haluaa käyttää naisellisuuteen. Kuukupilla pärjää ja voi käyttää kiveä kainaloihin ja antaa rastojen ja karvojen kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko juttua edes. Noissa tuotteissa vero on 24%, kun se muissa terveystuotteissa on 10%. Kai nyt ymmärrät, että ilmankaan ei voi olla, ja nainen maksaa noista tuotteista elämänsä aikana TODELLA ISON MÄÄRÄN VEROA VS MUUT TERVEYSTUOTTEET.
Vuodessa 8,28 ja jos sama hinta olisi ollut aina, niin koko elämäni siteen maksaa huimat 289,80 e. Ei aja minua konkurssiin. Ei tunnu vero noissa juurikaan. Mutta kun joillekin ei nämä halvimmat käy, vaan pitää olla anatomisesti oikea, sopivan pehmeä ja täyteläinen imukyky, tuoksua kukilta ja mansikoilta.Turhaan vttuilet ja alentuvasti selität, miten hienosti sinä hoidat homman. Itsellä esimerkiksi menee siteisiin tosi iso summa, koska vuodan runsaasti , ja joudun käyttämään kahta, imukykyistä sidettä kerralla, yöllä jopa kolmea. Tietyt siteet vaan eivät ime, ja kiinnitys on sellainen, että tulee ohivuotoja.
Miten voi käyttää kahta tai kolmea sidettä yhtä aikaa? Isompi soppa ja isompia ohivuotoja sellaisesta tulisi. Pitkiä jätti-imukykyisiä yösiteitä myydään myös ja ne maksaa about 2 e paketti. Runsaat menkat on helposti hoidettavissa lääkkeillä tai kierrukalla/pillereillä, tai kohdun polttohoidolla (jos ei halua lapsia). Miksi asioista pitää tehdä niin vaikeita, kun ne on oikeasti tosi helppoja ja kaikkeen löytyy ratkaisu jos vain haluaa. Mutta kun ei, pääasia, että saa uhriutua.
Pääasia on se, että saa elää rauhassa oman pillunsa kanssa muiden sitä ronkkimatta :)
Kaikella rakkaudella kaikkia kohtaan, mutta tällä palstalla olen oppinut elämästä tämän. On hirmuisen paljon naisia, joilla on todella kamalan kuuloiset kuukautiset : runsaat, kivuliaat, pitkään kestävät. Tätä myös pidetään jotenkin normaalitilana eikä asialle tehdä mitään, vaikka usein ollaan suunnilleen invalidina. En lakkaa ihmettelemästä tätä.
Olen itse ollut teini Ysärillä, ja silloin ihan oikeasti suhtauduttiin todella negatiivisesti särkylääkkeiden käyttöön kuukautiskipuihin (no ylipäätään myös särkylääkkeiden käyttöön mutta se on eri juttu). Peloteltiin että Buranan syönti voi olla se ensimmäinen askel tiellä lääkekoukkuun ja kipulääkekierteeseen.
Ihan hirveätä menoa siis oli. Nyt ei kuitenkaan ole enää onneksi 90-luku, ja kivuliaita kuukautisia saa ja kannattaa hoitaa. Apteekista saa Ibumaxia 30 tablettia muutamalla eurolla, ja niitä voi syödä kolmesti päivässä päivän, kaksi tai kolme kierrosta ihan tarpeen mukaan. Samalla myös vuoden määrä vähenee jonkin verran.
Ei enää 2020-luvulla tarvitse kärsiä asiasta ja hävetä sitä. Jos ei halua lääkäriinkään mennä, niin särkylääkkeitä saa ihan apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkailta, jotka eivät kilpailuta ja vaikuttavat valmiilta maksamaan enemmän, nyhdetään suurempi kate. Jos haluaa "latteluksusta" siitä otetaan niin paljon kuin sielu sietää. Yleistäen nainen ostaa palvelut tunteella ja luomalla asiakkaalle tarve kuulua hienostoon kukkaro on jo apposen auki myyjän tyhjennettäväksi. Sama pätee johonkin miesten harrastusvälineisiin.
Sinun mielestäsi syrjintäilmiötä ei siis ole, vaan kyse on siis vain ja ainoastaan naisten matalammasta loogisuudesta?
#boomeritietää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikella rakkaudella kaikkia kohtaan, mutta tällä palstalla olen oppinut elämästä tämän. On hirmuisen paljon naisia, joilla on todella kamalan kuuloiset kuukautiset : runsaat, kivuliaat, pitkään kestävät. Tätä myös pidetään jotenkin normaalitilana eikä asialle tehdä mitään, vaikka usein ollaan suunnilleen invalidina. En lakkaa ihmettelemästä tätä.
Olen itse ollut teini Ysärillä, ja silloin ihan oikeasti suhtauduttiin todella negatiivisesti särkylääkkeiden käyttöön kuukautiskipuihin (no ylipäätään myös särkylääkkeiden käyttöön mutta se on eri juttu). Peloteltiin että Buranan syönti voi olla se ensimmäinen askel tiellä lääkekoukkuun ja kipulääkekierteeseen.
Ihan hirveätä menoa siis oli. Nyt ei kuitenkaan ole enää onneksi 90-luku, ja kivuliaita kuukautisia saa ja kannattaa hoitaa. Apteekista saa Ibumaxia 30 tablettia muutamalla eurolla, ja niitä voi syödä kolmesti päivässä päivän, kaksi tai kolme kierrosta ihan tarpeen mukaan. Samalla myös vuoden määrä vähenee jonkin verran.
Ei enää 2020-luvulla tarvitse kärsiä asiasta ja hävetä sitä. Jos ei halua lääkäriinkään mennä, niin särkylääkkeitä saa ihan apteekista.
Heh heh. Luuletko todella, että joku burana 800 mg tai miranax 550 mg auttaa kivuliaisiin kuukautisiin? Et ole kipua kokenutkaan jos tuollaiset karkit tehoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielestäsi syrjintäilmiötä ei siis ole, vaan kyse on siis vain ja ainoastaan naisten matalammasta loogisuudesta?
#boomeritietää
Kuinka paljon kyse on syrjinnästä ja kuinka paljon kuluttajan omista valinnoista ja kapitalismista. Jos minä tykästyn johonkin shampooseen ja sen tuoksuun, se maksaa 50centtiä enemmän kuin toinen shampoo joka ei minusta tuoksu yhtä hyvälle, onko minua nyt syrjitty ja huijattu. Sama homma höylien kanssa, joku ajaa hienosti on pikkuisen kalliimpi, toinen ei toimi ollenkaan, maksaa vähemmän. Tai kuukautisside, halvasta vuotaa läpi, vähän kalliimasta ei se toimii minulle, tulinko syrjityksi ja huijatuksi. Vai onko nämä kuluttajan omia valintoja, kuinka kaikki tuotteet eivät ole identtisiä, laadussakin voi olla isoja eroja, halvin ei välttämättä toimi juuri sinulle.
Jos ottaa aina vertailutuotteeksi miesten halvimman mahdollisen tuotteen, ei todellakaan tarkoita että on läheskään yhtä laadukas kuin se naisille tarkoitettu tuote. Noinhan tuotteita ei todellakaan voi verrata, kyllä laatukin pitää huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. Luuletko todella, että joku burana 800 mg tai miranax 550 mg auttaa kivuliaisiin kuukautisiin? Et ole kipua kokenutkaan jos tuollaiset karkit tehoavat.
Kyllähän burana ja kaikki muutkin tulehduskipulääkkeet auttavat niin kuukautiskipuihin kuin kaikkiin muihinkin viskeraalisiin kipuihin. Sen verran myös olen terveydenhuollossa työskennellyt, että mielessäni luokittelen mielessäni väärinkäyttäjäksi jokaisen, joka kutsuu ei-väärinkäytettäviä särkylääkkeitä karkeiksi. 🤩
Toki kivuliaisiin ja runsaisiin kuukautisiin on tarjolla monenlaisia hoitoja, ja Terveyskirjastosta löytyy niistä hyvät artikkelit. Nimenomaan kannustan hakemaan apua kuukautisongelmiin - ja jättämään ne väkevämmät karkit narkeille. 😁 Mutta jos nimenomaan sinne lääkäriin ei haluttu mennä niin apteekista saa ihan käsikauppalääkkeenä Ibumaxia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla eläville se tungetaan väkisin sisään palstalaisten toimesta kierron mukaan.
Burka on edullinen ja kestävä vaatevalinta kaikkiin vuodenaikoihin, sallii myös 50 kg painonvaihtelun.
#hyvätneuvot