Autioituva maaseutu. Mitä se oikeasti käytännössä tarkoittaa?
Haluaisin kuulla kokemuksia ihmisiltä, jotka itse tällä hetkellä asuvat tai ovat äskettäin muuttaneet pois pikkupitäjistä tai maaseutukylistä. Millaista niissä oikeasti nykyään on? Ja miten tuo autioituminen käytännössä ja oikeasti näkyy vai näkyykö mitenkään?
Olen lapsuuteni viettänyt maalla ja siitä jäänyt idylliset muistot miten aina käveltiin tai pyöräiltiin lähikioskille, lähileipomoon jne ja mukavaa oli. Tuo leipomo ja kioski oli lopettaneet kun 10 vuotta sitten seudulla kävin eikä mitään uutta ollut tullut tilalle. Silti talot näytti asutuilta ja uuttakin asutustakin oli paljon rakennettu. Tavallaan tekisi mieli palata, mutta kannattaako vai tyhjeneekö maaseutu ja elämä muuttuu hankalaksi kun palveluita ei enää ole.
Kommentit (107)
Maaseutu kuihtui kun edelliset sukupolvet lopettivat toimivan joukkoliikenteen ja kaikki perustuu nyt yksityisautoiluun. Ennen saattoi mökin mummokin asua kodissaan ja osallistua yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa sitä, että homeisissa betonitaloissa asuu pienissä kopeissa perheitä, joiden mielestä se on ihanaa! Ennen ne olivat lähiöitä, nyt kaupunginosia. Kaikki tekeminen on rajattua. Mikään ei ole omaa.
Kyllä ne on luokkasodassa lähiöitä, älä nyt yhtään yritä.
Välillä ihan huvittaa tiettyjen piirien tarve pumpata uutta ilmaa kliseisiin lähiöistä. Veikkaan että joskus kasari-ysärillä oli moni asia paljon rouheampaa, todellista tuulipukulähiötä oli vielä silloin. Aikakaan pk seudulla tämä rönttäisyys ei näy. Poislukien ihan ne laidan kulkijat.
70-80 luvuilla lähiöt olivat uusia ja siistejä, eikä yhtään maahan muuttajaa missään.
Kyllä ne nykyään ovat rouheampia. Ennen lähiöissä asui lähinnä lapsiperheitä, lapsia oli paljon.
Esimerkiksi oma entinen lapsuudenkotini lähiössä oli 70-luvulla siisti ja uusi talo, siisti hoidettu ympäristö. Nykyään kun käy katsomassa, niin on vähän paikat rempallaan ja ikä näkyy kaikessa.
Tuulipukujakin toki käytettiin silloin, mutta yleisimpiä olivat verkkaritakit ja farkkutakit :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä 5 km kauppaan, 40 km töihin ja kouluun. Lapsi kulkee minun kyydillä koulussa, matkaan menee 30 minuuttia, muuten joutuisi istumaan 3 tuntia päivässä bussissa. Koulumatka on ainoa miinus meillä. Muuten rakastan kaikkea maalla, en mene enää ikinä kaupunkiin asumaan!
Teettehän kaikkinne jotta saatte aluelle toimivammat kulkuyhteydet. 3h vs. 30min kuulostaa ainoastaan nöyryytykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon niin surullinen että tämä tapahtuu. Miksi ihmiset pitää pakata tiiviisti kaupunkiin? Täällä maalla olisi tilaa elää ja hengittää. Kaikki kuihtuu pois... niin hirveä ikävä sitä lapsuuden maaseutuidylliä. Ainakin joka toisessa talossa asui lapsiperhe ja mummot ja vaarit tuvan toisessa päässä. Nyt ne muutamat mummot asuu taloissaan yksin, kunnes ne pikkuhiljaa autioituu.
Koska mitä sinä teet maaseudulla varsinkin talvisin? Et mitään.
Ihan sitä samaa minä teen maaseudulla kuin kaupungissakin. Kökötän kotona lukemassa, katsomassa telkkaria muuta sellaista. Käydään kyläilemässä, pidetään yhteyttä muuhun maailmaan netin kautta ym. Ulkona voi käydä ihan yhtä paljon kuin kesällä, vaatteita vaan tarvitaan enemmän. Ja otsalamppua tai muuta valoa, jos ehtii ulkoilemaan vasta illalla.
Yritän työssäni järjestellä syrjäkylän nuorien asioita. Autioituminen on todellakin vaikuttanut erityisesti lapsiin, nuoriin ja vanhuksiin, joilla ei ole omia autoja ja on tarvetta erilaisille palveluille.
Ennen pääsi koulutaksilla tai bussilla jopa kodin pihasta vain parinkymmenen km päässä olevaan kouluun, päiväkotiin, terveyskeskukseen ja kauppaan. Nyt lapset ensiksi kävelevät 4,9 km tien varteen, jos koulutaksi noutaa heidät ja ajelee pitkin pitäjää 60 km päässä olevalle koululle. Tai koulutaksi hakee sieltä 4,9 km päästä ja vie bussireitin varteen.
Tai nuoren pitäisi jotenkin itsestään päästä 10 km päähän bussireitille lähimpään kaupunkiin. Bussi menee kerran aamulla ja kerran iltapäivällä. Jos pitäisi päästä esim. amiksen työharjoitteluun aamu- tai iltavuoroon, ei julkisilla pääse mitenkään. (Ennen bussi kulki lähempää ja useita kertoja päivässä.)
Terveyspalvelut siirrettiin eka 60 km päähän, juuri tuli tieto palveluverkon supistuessa, että siirtyvät vielä kauemmaksi. Eli jos pitäisi nuoren mennä vaikka mielenterveysasioissa käynnille, niin ei sinne mitenkään pääse.
Ennen kylällä oli kaikenlaista kerhoa ja harrastustoimintaa. Enää ei ole, joten lapset eivät harrasta tai vanhempien pitää kuskata ihan älyttömiä matkoja. Kavereille ei pääse itse, taas ollaan vanhemlien kuskauksen varassa. Helposti siinä erakoituu.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen liikenne on sitten prseestä jos meinaat asua keskustan/taajaman ulkopuolella. Kulkevat vain kouluaikoina ja koulun aikataulujen mukaan. Täällä esim. kello 8 keskustassa ja vähän kello 15 jälkeen lähtee viimeiset maaseudulle päin. Varaudu kuskaamaan jos lapset on ammatillisessa oppilaitoksessa ja työharjoitteluissa noudatetaan työpaikan työaikoja.
Ei julkinen liikenne lisäänny niin kauan kun meillä on #pensanhintaalas tärkein liikenneministeriön (ps) liikennepoliittinen linjaus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 5 km kauppaan, 40 km töihin ja kouluun. Lapsi kulkee minun kyydillä koulussa, matkaan menee 30 minuuttia, muuten joutuisi istumaan 3 tuntia päivässä bussissa. Koulumatka on ainoa miinus meillä. Muuten rakastan kaikkea maalla, en mene enää ikinä kaupunkiin asumaan!
Perusopetuslain mukaan koulumatka saa kestää päivittäin alle 13 vuotiailla enintään 2 ja puoli tuntia, vanhemmilla enintään 3 tuntia.
Tuo ei siis voi pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon niin surullinen että tämä tapahtuu. Miksi ihmiset pitää pakata tiiviisti kaupunkiin? Täällä maalla olisi tilaa elää ja hengittää. Kaikki kuihtuu pois... niin hirveä ikävä sitä lapsuuden maaseutuidylliä. Ainakin joka toisessa talossa asui lapsiperhe ja mummot ja vaarit tuvan toisessa päässä. Nyt ne muutamat mummot asuu taloissaan yksin, kunnes ne pikkuhiljaa autioituu.
Ai mitäkö teen talvisin? Suuri osa ajasta menee tietenkin töihin ja kotihommiin. Vapaa-ajalla harrastan sekä kotona että kansalaisopiston kursseilla. Käsitöitä, musiikkia, kuvataidetta - mikä milloinkin sopii aikatauluihin. Viikonloppuisin tulee ulkoiltua lenkkeillen. Silloin tällöin käyn perheen kanssa laskettelemassa, laavuretkellä tai pilkillä. Mitä kaupungissa sitten tehdään talvisin? Notkutaan ostoskeskuksissa ja matkustetaan Leville?
Sitä, että pian meillä ei ole enää maitoa, lihaa ja kasviksia omasta takaa. Oman suvun lapsista ja nuorista ei tule mieleen ainuttakaan, joka aikoisi perheensä maatilan toimintaa jatkaa. Useimmiten jo heidän vanhempansa on tilanpidon lopettaneet. Näin myös meillä.
Vierailija kirjoitti:
Yritän työssäni järjestellä syrjäkylän nuorien asioita. Autioituminen on todellakin vaikuttanut erityisesti lapsiin, nuoriin ja vanhuksiin, joilla ei ole omia autoja ja on tarvetta erilaisille palveluille.
Ennen pääsi koulutaksilla tai bussilla jopa kodin pihasta vain parinkymmenen km päässä olevaan kouluun, päiväkotiin, terveyskeskukseen ja kauppaan. Nyt lapset ensiksi kävelevät 4,9 km tien varteen, jos koulutaksi noutaa heidät ja ajelee pitkin pitäjää 60 km päässä olevalle koululle. Tai koulutaksi hakee sieltä 4,9 km päästä ja vie bussireitin varteen.
Tai nuoren pitäisi jotenkin itsestään päästä 10 km päähän bussireitille lähimpään kaupunkiin. Bussi menee kerran aamulla ja kerran iltapäivällä. Jos pitäisi päästä esim. amiksen työharjoitteluun aamu- tai iltavuoroon, ei julkisilla pääse mitenkään. (Ennen bussi kulki lähempää ja useita kertoja päivässä.)
Terveyspalvelut siirrettiin eka 60 km päähän, juuri tuli tieto palveluverkon supistuessa, että siirtyvät vielä kauemmaksi. Eli jos pitäisi nuoren mennä vaikka mielenterveysasioissa käynnille, niin ei sinne mitenkään pääse.
Ennen kylällä oli kaikenlaista kerhoa ja harrastustoimintaa. Enää ei ole, joten lapset eivät harrasta tai vanhempien pitää kuskata ihan älyttömiä matkoja. Kavereille ei pääse itse, taas ollaan vanhemlien kuskauksen varassa. Helposti siinä erakoituu.
Pakko tähän vielä lisätä, että se 4,9 km kävely pilkkopimeässä ja auraamattomalla tiellä susialueella talvella ei ole mikään helppo homma alakoululaiselle. (Max 5 km siis tuossa rajana, sen jälkeen haetaaan.)
Isovanhempieni asuinsijoilla maalla monta taloa tyhjillään, kun perilliset eivät halua muuttaa takaisin, kaikki vaan kaupunkiin. En sitten tiedä, onko näitä edes yritetty saada kaupaksi. Mutta jotain hyvääkin: viime vuosina on näitä pikkutiloja saatu myydyksikin, kesäasunnoiksi ja ihan vakituisiksi kodeiksikin. N 10 km kirkonkylään palvelujen keskelle, ei paha. Itse näen, että elintaso vain kohenee noilla ratkaisuilla, luonto ympärillä, mahdollisuus pitää eläimiä, kaikki kaupungin tuoma stressi pois.
Toivottavasti aina useampi uskaltaa, niin maaseutukin pysyisi asuttuna. Ja halvalla saa tilukset!
Itse kävin kaksi luokkaa koulua maalla 80-luvulla. Matkoihin meni päivässä neljä tuntia.
Ensin taksilla 10km päätien varteen, sitten bussilla 25km koululle, ja illalla sama päinvastoin.
Yritäpä päästä hankkimasi kesäasunnon myötä metsästämään maillasi. Johan löytyy seura kertomaan kuinka se ei ole mahdollista ja että kalastustakin sinun on turha näillä vesillä harjoittaa!
Vihreät ovat keskittäjiä. Ihmiset kaupunkeihin ja maaseutu täyteen tuulivoimaloita, joiden lähellä ei pysty asumaan. Edellinen hallitus kiihdytti tätä kehitystä. Ohisalo kävi maakuntakierroksilla puhumassa kuntapäättäjille tuulivoiman ihanuudesta. Sekään nainen ei taida ymmärtää hyvästä ympäristöstä oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin kaksi luokkaa koulua maalla 80-luvulla. Matkoihin meni päivässä neljä tuntia.
Ensin taksilla 10km päätien varteen, sitten bussilla 25km koululle, ja illalla sama päinvastoin.
Yhteiskunta on tukenut sinua avokätisesti ;)
Vierailija kirjoitti:
Vihreät ovat keskittäjiä. Ihmiset kaupunkeihin ja maaseutu täyteen tuulivoimaloita, joiden lähellä ei pysty asumaan. Edellinen hallitus kiihdytti tätä kehitystä. Ohisalo kävi maakuntakierroksilla puhumassa kuntapäättäjille tuulivoiman ihanuudesta. Sekään nainen ei taida ymmärtää hyvästä ympäristöstä oikein mitään.
Vihreät on marginaalinen lilliputtipuolue. Kyllä tämän maaseudun tilan syy on ihan koko Suomen kansan aikaan saama ja rahan.
-Ennen maalla löytyi helposti työntekijöitä, jos tarvitsi apua talon kanssa. Isälläni on kaukana kotoa kesäasuttava vanha maatila eräässä kylässä, josta on paikkakunnan keskustaan 50 km matkaa. Nykyään on jo vaikea löytää työmiestä, joka kävisi talvella pudottamassa lumet rakennusten katolta maksua vastaan. Jopa nuohoojaa on vaikea saada. Työtä tekeviä ei yksinkertaisesti ole. Tuo kyläkin on kuihtunut siitä, mitä se on aikoinaan ollut.
-Tuohon ylempään liittyen: koska ei ole ihmisiä, ei yhteisöllisyyttäkään ole kuten ennen. Siinä missä ennen naapurit tulivat avuksi, ei heitä nykyisin välttämättä ole. Maalla voi tulla yhtä jos toista tilannetta, jossa toista tarvitsee avuksi. Kauppakassipalveluita ja vastaavia ei syrjässä ole. Jos siis itsellä menee terveys (esim. jalka poikki) eikä ole apukäsiä saatavilla, niin voi olla todella hankalaa.
-Lapsilla ja nuorilla ei ole ikätovereita. Jos tuuri käy, saattaa samalla kylällä asua joku suunnilleen samanikäinen. Yleensä lapset/nuoret tarvitsevat vanhemman kuskaamaan, jos haluavat nähdä kaverien kanssa (välimatkaa on sen verran paljon). Toiset eivät ole tuosta elinympäristöstä moksiskaan, toiset ovat hyvin yksinäisiä.
-Jos terveys vähänkään reistaa, on maalla asuminen hankalaa. Terveyskeskukseen (sairaalasta puhumattakaan!) on matkaa ja joillakin paikkakunnilla terveyskeskuskin toimii todella suppeasti. Lähellä ei välttämättä ole apteekkia/kyläkaupassa jotain apteekin lääkkeiden noutopistettä, joten lääkkeidenhakureissulla voi kestää. Yksityislääkäripalveluitakaan ei välttämättä ole eli senkään varaan ei voi laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on tukenut sinua avokätisesti ;)
Kyllä, ja täysin pyytämättä. Olen syntyperäinen stadilainen. Isä vei asumaan maalle kahdeksi vuodeksi teininä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisellä ei ole yhtään oma-aloitteisuutta, eikä mielikuvitusta, niin tuo voi pitää paikkaansa. Itse keksisin paljon tekemistä.