Autioituva maaseutu. Mitä se oikeasti käytännössä tarkoittaa?
Haluaisin kuulla kokemuksia ihmisiltä, jotka itse tällä hetkellä asuvat tai ovat äskettäin muuttaneet pois pikkupitäjistä tai maaseutukylistä. Millaista niissä oikeasti nykyään on? Ja miten tuo autioituminen käytännössä ja oikeasti näkyy vai näkyykö mitenkään?
Olen lapsuuteni viettänyt maalla ja siitä jäänyt idylliset muistot miten aina käveltiin tai pyöräiltiin lähikioskille, lähileipomoon jne ja mukavaa oli. Tuo leipomo ja kioski oli lopettaneet kun 10 vuotta sitten seudulla kävin eikä mitään uutta ollut tullut tilalle. Silti talot näytti asutuilta ja uuttakin asutustakin oli paljon rakennettu. Tavallaan tekisi mieli palata, mutta kannattaako vai tyhjeneekö maaseutu ja elämä muuttuu hankalaksi kun palveluita ei enää ole.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on kahdenlaisia. Niitä jotka haluaa palvelut ja kaiken muunkin lähelle, joille täytyy olla maksullisia harrastuksia ja teattereita ja vaikka sun mitä. Ja työn tottakai pitää olla unelmaduunia ja työmatkan lyhyt. Ja julkinen liikenne pitää toimia tottakai.
Sitten on ihmisiä jotka viihtyy parhaiten paikassa, jossa on pienenpieni lähikauppa 20 km päässä, lääkäriin matkaa 50-150 kilsaa, eivätkä koskaan tarvitse mitään kulttuuripalveluita. Voivat ajella töihin kauemmas tai sitten, ihan vaan tehdä sellaista työtä jota omalla paikkakunnalla on. Ihan sama onko se unelmaduunia vai ei. Ovat vaan tyytyväisiä ettei ole ruuhkia eikä ihmisiä turhaan joka puolella.
Onneksi jälkimmäisiäkin vielä riittää.
Huh mitä mustavalkoistamista. Asun kaupungissa, työpaikka kävelymatkan päässä, muttei se ole mikään unelmaduuni, kaukana siitä. Inhoan koko työtä. Teatterissa en käy eikä minulla ole maksullisia harrastuksia. Elämä ei ole helppoa. Voisin kyllä asua mieluusti maalla, mutta julkisilla pitäisi päästä liikkumaan. Ja koska krooninen sairaus, lääkärikin olisi hyvä olla lähellä. Maalla toki luonto kompensoisi epämukavaa työtä.
Usko pois niin kyllä siihen ihanaan luontoonkin kyllästyy varsinkin jos on omaa maata ja metsää jota et pysty itse hoitamaan. Sen verran työlästä se on että metsänhoito on usein ulkoistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu maalla ja työmatkaa on 50 km suuntaansa eli pelkkää työmatka-ajoa tulee vuodessa 21 000 km niin kyllähän bensatkin maksaa.
Toisaalta ei ole mikään luonnonlaki, että työpaikkojen tulee olla vain kaupungissa. Ei vanhuksia ole mikään pakko hoitaa isoissa kolosseissa eikä 400 lapsen päiväkoti ole lapselle paras.
Tämä on nykyisen hallituksen tavoite. Tehostaminen. Keskittämistä, isompia yksiköitä.
No miksi sitten persut sai niin paljon entisten keskustalaisten ääniä? Eikö persut puolusta maaseutua?
Tarkoittaa sitä, että nuoret aikuiset muuttaa heti pois kun mahdollista koska ei ole töitä tai kouluja. Kaupat ja palvelut loppuu pikkuhiljaa. Itse olen kotoisin pikkukunnasta missä 80-luvulla oli 4500 asukasta. Nyt on 3000 asukasta. Keskustassa on vain yksi kauppa, kunnanvirasto, ala-aste ja yläaste, pieni kirjasto, terveyskeskus missä keikkalääkäri 2krt viikossa. Töihin pitää lähteä naapurikuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu maalla ja työmatkaa on 50 km suuntaansa eli pelkkää työmatka-ajoa tulee vuodessa 21 000 km niin kyllähän bensatkin maksaa.
Toisaalta ei ole mikään luonnonlaki, että työpaikkojen tulee olla vain kaupungissa. Ei vanhuksia ole mikään pakko hoitaa isoissa kolosseissa eikä 400 lapsen päiväkoti ole lapselle paras.
Tämä on nykyisen hallituksen tavoite. Tehostaminen. Keskittämistä, isompia yksiköitä.
No miksi sitten persut sai niin paljon entisten keskustalaisten ääniä? Eikö persut puolusta maaseutua?
Vastaa itse. Minä en heitä äänestänyt.
Itse asiassa perussuomalaisten puolustamisensa mitään kohtaan ei ole suomalaisille auennut; ainoastaan vastustaminen.
Ja ne ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla asuminen vaatii omanlaista sitkeyttä ja välillä epämukavuudesta nauttimista. Voin sanoa aina maalla asuneena ja tässä ympäristössä elannon hankkineena, että olen täysin eri laji, kuin kaupunkiasukkaat. Melkein sama, kun ahma joskus oli eksynyt kaupunkialueelle. Vieraslaji sinne ympäristöön.
Yleensä täälläpäin puhutaan maalta pakenemisesta, kun yleensä nuoret viimeistään 15-vuotiaana muuttavat kaupunkiin ja sinne tottuvat niin harva päättää muuttaa kymmenien kaupungissa asuttujen vuosien jälkeen enää maaseudulle.
Taas oletuksia kaupunkiasukkaista. Kuinka helppoa kaikki on...täälläkin olen joutunut kävelemään 4 km päästä töihin lumipyryssä kun ei bussi mennyt 6 kaupunkiin...
Perussuomalaisten kaikesta läpi menevä ydinviesti liittyy vastustamiseen, ei säilyttämiseen tai puolustamiseen.
Minä en tiedä kuin yhden asian jonka vuoksi perussuomalaiset rp on olemassa. Eikä se liity maaseudun rakennemuutokseen mitenkään.
Autioituva maaseutu on aina tarkoittanut maan väkiluvun vähentymistä, syntyvyyden vähentymisen seurauksena. Tämän voitte todeta historiankirjoista ja tilastoista.
Väkiluvun vähentyminen johtaa usein maahan kohdistuvan siirtolaisuuden edellytyksien parantamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai maksaa kuten elämässä moni muukin asia. Mulla on työmatka 60 km ja miehellä 90 km. Mutta hybridityö on keksitty ja mieluummin pidempi työmatka kuin jossain lähiössä asuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän vanhalta paikkakunnalta, jossa anoppi edelleen asuu, on lopetettu äskettäin koulu, päiväkoti, kirjasto, apteekki ja terveysasema. Lähin koulu ja päiväkoti ja nuo muut samoin on nykyään 30 kilsan päässä. Ei kannata asua etätyöläisenäkään tuollaisessa paikassa, koska joka päivä joutuu ajamaan 60 km lapsen päiväkodin takia.
Joo, mutta sen korvaa turvallinen asuminen ja puhdas luonto ja ympäristö.
Lapsille kiusaamisvapaa koulu.
Nykyisin vain hyvätuloisilla on varaa asua maasedulla ja rakentaa sinne oma talo.
Ja tarvitaan lähes aina kaksi autoa perheessä.
Etkö voi asua jonkun muun rakentamassa talossa? :D
Huomenta! Persuleiristä kantautuu argumentaatiovirheiden esittelyä, tällä kertaa vuorossa trollailu ns.kaltevalla pinnalla.
Kyllä maalla edelleen on yhteisöllisyyttä. Autetaan toisiamme monin tavoin puolin ja toisin. Kokemusta on 10 vuoden sisällä kolmesta eri pikkukunnasta/kylästä ja yhteisöllisyys toimii edelleen jokaisessa.
Toki välit naapureihin pitää olla kunnossa. Ei ilkeää änkyrää kukaan auta.
Apu voi olla myös tiedolla johtamista. Esim tieto siitä kuka ampuu ja hautaa koiran voi säästää jopa satoja euroja.
Se että ketjussa kommentoidaan kaupunkilaisilla olevan helppoa, johtunee kommenteista joiden mukaan maalla asuvien elämä on vain ja ainoastaan hankalaa? :D
Kun minä kerron meidän asuvan maalla reilun tuhannen asukkaan kunnassa ilman sisävessaa, suihkua ja lämmintä vettä (ellei vettä itse lämmitä) niin moni kuvailee elämämme olevan hankalaa eivätkä haluaisi niin vaikeaa arkea. Se on mulle okei, saatte elää sitä helppoa arkea, kunhan minä saan elää näin. Etenkin kun tämän helpompaa ja parempaa elämää ei olekaan :)
Täällä maaseutu nähdään mustavalkoisesti kuolevana paikkana, eiks pohjanmaa oo täynnä metalliteollisuutta ja muuta alihankintaa joiden ympärillä voi asua kohtuu maalaismaisesti. Itäsuomi on dead like dodo nyt kun venäjän raja meni kiinni eli sitä on turha tekohengittää.
Sekä maalla että kaupungissa asumisesta moni ajattelee mustavalkoisesti. Kaupungissa joidenkin mielestä = Helsingin keskusta ja maalla ollaan ilman mukavuuksia autottomana. Tosin ^^ vaikka jotkut asuukin ilman mukavuuksia niin ei se yleistä ole.
Ja kaupunkilainenkin voi asua maalla. Kuten me kun toisessa naapurissa perunatila ja toisessa hevostila ja silti kaikki kaupungin palvelut 7-10 km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kulmalla maaseudun autioituminen tarkoittaa tyhjiä taloja, joita perikunnat ei myy. Ostajia olisi, mutta ei myydä kun pitää omistaa omistamisen vuoksi. Ei käydä kun kerran vuodessa ja pieniltä kunnilta jää uudet asukkaat ja verotulot saamatta sen takia. Nämä tyhjät talot kun ei verotuloja tuo. Oikein ylpeillään sillä kun ei myydä ja samaan aikaan kunnat kusessa etsii säästöjä kun uusia asukkaita ei saada, telttaanko porukka muuttaa kun ei tonttimaatakaan maalta myydä?
Tämä! Aivan sama homma minun lapsuuden kotikunnassani.
Ennen oli joka pikkukylällä pankki, posti ja parikin kauppaa.
90 luvulla oli vielä postilaatikko, kirjasto- ja kauppa-auto.
Nykyään saa verorahoilla enää katuvalot ja huonon aurauksen ja toimimattoman koulukuljetuksen.
Edelleen asun samalla kylällä. Keskikokoiseen kaupunkiin matkaa 8km. Lähin kauppa 5km. Valtatielle 1,5km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon niin surullinen että tämä tapahtuu. Miksi ihmiset pitää pakata tiiviisti kaupunkiin? Täällä maalla olisi tilaa elää ja hengittää. Kaikki kuihtuu pois... niin hirveä ikävä sitä lapsuuden maaseutuidylliä. Ainakin joka toisessa talossa asui lapsiperhe ja mummot ja vaarit tuvan toisessa päässä. Nyt ne muutamat mummot asuu taloissaan yksin, kunnes ne pikkuhiljaa autioituu.
Koska mitä sinä teet maaseudulla varsinkin talvisin? Et mitään.
Ihan sitä samaa minä teen maaseudulla kuin kaupungissakin. Kökötän kotona lukemassa, katsomassa telkkaria muuta sellaista. Käydään kyläilemässä, pidetään yhteyttä muuhun maailmaan netin kautta ym. Ulkona voi käydä ihan yhtä paljon kuin kesällä, vaatteita vaan tarvitaan enemmän. Ja otsalamppua tai muuta valoa, jos ehtii ulkoilemaan vasta il
Jestas. Hanki elämä.
"Autiotalon omistaja voi joutua korjaamaan luvattomien kulkijoiden jälkiä ja vastaa heidän turvallisuudestaan."
Maalaiskouluissa kiusataan siinä kuin kaupungeissakin. Kiusattiin jo idyllisellä 1970-luvulla.