Autioituva maaseutu. Mitä se oikeasti käytännössä tarkoittaa?
Haluaisin kuulla kokemuksia ihmisiltä, jotka itse tällä hetkellä asuvat tai ovat äskettäin muuttaneet pois pikkupitäjistä tai maaseutukylistä. Millaista niissä oikeasti nykyään on? Ja miten tuo autioituminen käytännössä ja oikeasti näkyy vai näkyykö mitenkään?
Olen lapsuuteni viettänyt maalla ja siitä jäänyt idylliset muistot miten aina käveltiin tai pyöräiltiin lähikioskille, lähileipomoon jne ja mukavaa oli. Tuo leipomo ja kioski oli lopettaneet kun 10 vuotta sitten seudulla kävin eikä mitään uutta ollut tullut tilalle. Silti talot näytti asutuilta ja uuttakin asutustakin oli paljon rakennettu. Tavallaan tekisi mieli palata, mutta kannattaako vai tyhjeneekö maaseutu ja elämä muuttuu hankalaksi kun palveluita ei enää ole.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon että väestönvaihdon takia nähdään lähivuosikymmeninä yhä kasvavaa valkopakoa maaseudulle. Tämä on juurikin syy miksi itse aion ostaa asunnon maaseutukunnasta vaikka olen 10v asunut (vuokralla) yliopistokaupungissa. En enää jaksa väestönvaihdon tuomia ongelmia kuten iilkivaltaa, rikollisuutta ja häiriöitä kerrostaloissa. Ei suuremmissa kaupungeissa uskalla enää kasvattaa lapsia kun ulkkarijengit ryöstelee ja pahoinpitelee.
Voi myös rakentua jotakin yhteisötyyppistä hanketta. Tai että etsitään muuttoseuraa samalle aluelle, ehkä suunnitellaan jotakin yhteistä hanketta esim yhteiset kasviviljelmät. Monestakin syystä osa miettii muuttoa etenkin työstä päästyään pois isoista kaupungeista, joiden elämäntapa/arvot eivät kiinnostele. Halutaan myös jotakin muuta kuin kulutukselle ja esittämiselle perustuvaa elämää, se on saatettu jo nähdä läpikotaisin. Osa voi olla paluumuuttajia jotka eivät koskaan päässeet leveän leivän syrjään eikä väljempi ja hiljaisempi ympäristö ole heille kauhistus, päinvastoin. Voihan siellä luonnon helmassa harrastaa monenlaista aktiviteettia ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keinotekoinen kaupunkilaistaminen on syynä. Keinotekoinen siksi että ylisuurilla asumistuilla annetaan kaikille mahdollisuus asua kalliimmissa kasvukeskuksissa. Johtaa epäluonnolliseen ja markkinavääristyneeseen muuttoliikkeeseen kun verorahoilla ajetaan ihmisiä kasvukeskuksiin. Asumistukien maksimia pitäisi leikata ja poistaa paikkakuntalisät.
Maaseudulla pitäisi pitää perusedellytykset elämiseen ja yrittämiseen kunnossa. Esim kunnossa oleva tieverkosto, junayhteydet eri maakuntiin, peruskoulutus, terveysasema jne. Ei tietenkään joka kylässä mutta jokaisessa kunnassa ainakin.
Ei vuokralainen sitä vuokraansa päätä. Senkun alat tehdä asuntoja joissa on ihmisillä varaa asua ilman asumistukea. Vuokrien pitää vain olla sitten jotain 50-300e väliltä. Vai onko sinulla kateissa realiteetit ja se miten köyhiä me suomalaiset olla
Eipä ole kyllä hinnalla pilattu.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla asuminen vaatii omanlaista sitkeyttä ja välillä epämukavuudesta nauttimista. Voin sanoa aina maalla asuneena ja tässä ympäristössä elannon hankkineena, että olen täysin eri laji, kuin kaupunkiasukkaat. Melkein sama, kun ahma joskus oli eksynyt kaupunkialueelle. Vieraslaji sinne ympäristöön.
Yleensä täälläpäin puhutaan maalta pakenemisesta, kun yleensä nuoret viimeistään 15-vuotiaana muuttavat kaupunkiin ja sinne tottuvat niin harva päättää muuttaa kymmenien kaupungissa asuttujen vuosien jälkeen enää maaseudulle.
Ei ehkä maaseudulle mutta pikkukaupunkiin siihen lähelle voikin jo palailla. Itse melkein pakko viimeistään kun vanhemmista aika jättää. Luulen että tulen ihan viihtymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon että väestönvaihdon takia nähdään lähivuosikymmeninä yhä kasvavaa valkopakoa maaseudulle. Tämä on juurikin syy miksi itse aion ostaa asunnon maaseutukunnasta vaikka olen 10v asunut (vuokralla) yliopistokaupungissa. En enää jaksa väestönvaihdon tuomia ongelmia kuten iilkivaltaa, rikollisuutta ja häiriöitä kerrostaloissa. Ei suuremmissa kaupungeissa uskalla enää kasvattaa lapsia kun ulkkarijengit ryöstelee ja pahoinpitelee.
Vaikka kaupungit pysyisivät ns kurissa, epäilen että osa porukasta kaipaa silti (syitä on lukuisia) ulos isoista ihmiskeskittymistä. Riippuu siitä, millaiseksi tunnelmat muuttuvat, yleinen elämisenlaatu ja yhdenmukaistamisen eetos. Yksilöllisempiä valintoja suosivat (en puhu nyt näennäisyksilöllisyydestä) häippäsevät sivummalle kun ja jos vielä voivat. Mahdoton toki ennustaa millainen liikkeestä tulee. Siihen vaikuttaa sekin, miten v
Just tuo. Ja moni suomalainen nyt vaan rakastaa hiljaisuutta ja luonnon läheisyyttä. Noiden arvo voi vielä nousta jos elämäntapa kaupungeissa keinotekoistuu tästä kovin. Vanhemmat ikäpolvet saavat tarpeekseen, saattaapa osa nuoristakin lähteä etsimään porukalla vaihtoehtoja. Tuollainen vastavirtaan uiminen olisi vain tervettä. Onhan tämä vastakkainasetelma iso kaupunki- rauhallinen provinssielämä vallinnut jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu maalla ja työmatkaa on 50 km suuntaansa eli pelkkää työmatka-ajoa tulee vuodessa 21 000 km niin kyllähän bensatkin maksaa.
Mun miehellä on noin pitkä työmatka. Firma maksaa kilometrikorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon niin surullinen että tämä tapahtuu. Miksi ihmiset pitää pakata tiiviisti kaupunkiin? Täällä maalla olisi tilaa elää ja hengittää. Kaikki kuihtuu pois... niin hirveä ikävä sitä lapsuuden maaseutuidylliä. Ainakin joka toisessa talossa asui lapsiperhe ja mummot ja vaarit tuvan toisessa päässä. Nyt ne muutamat mummot asuu taloissaan yksin, kunnes ne pikkuhiljaa autioituu.
Koska mitä sinä teet maaseudulla varsinkin talvisin? Et mitään.
Ihan sitä samaa minä teen maaseudulla kuin kaupungissakin. Kökötän kotona lukemassa, katsomassa telkkaria muuta sellaista. Käydään kyläilemässä, pidetään yhteyttä muuhun maailmaan netin kautta ym. Ulkona voi käydä ihan yhtä paljon kuin kesällä, vaatteita vaan tarvitaan enemmän. Ja otsalamppua tai muuta valoa, jos ehtii ulkoilemaan vasta il
Jos on lapsuuden viettänyt maalla niin eiköhän mene aikuisenakin. Auto lienee oltava ja mielellään jotakin kontakteja, ehkä koira, kumppani. Noinhan tuo jo sujuu.
Kaikki nuoret muuttaa pois paikkakunnalta heti kun mahdollista eikä lapsia synny samaan tahtiin. Kaupat ja liikkeet lopettaa.