Paljonko sen perustoimeentulotuen tulisi mielestäsi olla, jos kerran 555e/kk on liikaa?
Nyt voit tähän kertoa oman summasi, ja mielellään perusteluineen.
Summa tuntuu aiheuttavan sen verran paljon närää, että halusin tehdä tämän kyselyn.
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satunnaisen kuukauden voi tulla toimeen 200-300 eurolla, mutta 550€ ei aina riitä sekään. Matkakortin, netin ja puhelimen jälkeen siitä jää 450€ ruokaan ja vaatteisiin ja siitä pitää säästää puhelimen ja tietokoneen, pyykkikoneen yms. Uusiminen. Jokaisen pitää myös harrastaa jotain. Kalastus tai sukkien kutominen maksaa nekin.
Mihin tarvitset matkakorttia? Puhelimen nettiyhteyttä voi jakaa kotilaitteeseen. Lukeminen harrastuksena ilmaista, samoin lenkkeily. Laitteita voi ostaa käytettyinä tai asiakaspalautuksina, jolloin ovat halvempia.
Niin että tt tuella ei saisi käydäkään missään, pitäisi valmiiksi vaikeassa tilanteessa vain kököttää kotona tai käydä kävelyllä?
Mihin tarvitaan matkakorttia? Voi ostaa kertalippuja, kävellä, mennä Matkahuollon ja VR:n tarjouslipuilla, pyöräillä, kaverin kyydilläkin voi joskus mennä. Ei tarvitse heti uhriutua, jos kysytään jotain.
Matkakortti tulee halvemmaksi kuin kertaliput. Eikä kaikilla ole pyörää tai kavereita tai mahdollisuutta pyöräillä vaikka kolmeakymmentä kilsaa päivässä läpi vuoden.
No eipä tietenkään!
Väitätkö että on?
No se nyt on selvä, ettei ole pyörää, ystäviä tai edes kohtuullista matkaa palveluihin. Varmasti se tavallisin tapaus!
Luuletko että köyhillä on paljon ystäviä valmiina kuskaamaan joka päivä jonnekin? Ja ainahan täällä huudetaan että köyhä ei saa asua lähellä palveluja vaan jossain metsässä. Näin ollen matkakulut vievät ison osan tt tuesta.
Missä työttömänä pitää käydä joka päivä?
Vaikkapa työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa.
Mulla ei oo kyllä enää varaa käydä töissä jos tt.tukeakin vaaditaan 1000€ vuokran lisäksi. En pysty tollasia veroja maksamaan, ni varmaan jään sit kans työttömäksi nostamaan tuon ilmaisen 1000€
Täällä halpojen asuntojen Shangrilassa maksaa meno-paluu bussilippu lähimpään kunnon kauppaan 13.60 ja taksi junalle 60€. Ei se kuudenkympin matkakortti nyt niin valtavan kallis ole. Junaan nyt ei ole asiaa koskaan, eikä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä elelisin varsin herroiksi 555 eurolla kuussa jos se jäisi vuokran jälkeen käteen.
Niin minäkin jos opintolainoihini ei menisi 375 e/kk, pyörää ei tarvitsisi korjata, alkkareita ja sukkia ei tarvitsisi ostaa, vaatteet eivät kuluisi puhki, jääkaappi ei olisi rikki, pesukone ei vuotaisi, vaatetangon pidike ei olisi hajonnut, ostoskärryni ei olisi rikki, en tarvitsisi uusia käsineitä syksyksi, tukkaani ei tarvitsisi nyt 15 vuoden koskemattomuuden jälkeen leikata, en tarvitsisi uusia talvikenkiä, liikavarpaani tervehtyisi ja ruoka olisi halvempaa.
En minä ainakaan joka kuukausi osta alkkareita ja sukkia, miten ihmeessä saat niitä kulumaan niin nopeasti? Vuokranantaja lisäksi vaihtaa jääkaapin ja kauppa pitää kyllä huolen ostoskärryistään eikä minun niitä omaan laskuun tarvitse alkaa korjailemaan. Kaikkeen muuhunkin kyllä raha riittää kun vähänkään osaa säästää eivätkä ole edes joka kuukautisia menoja.
Millä kuvittelet, että autoton ja pyörätön vie ostokset kotiin? Etenkin vanhus.
Ensimmäinen ostos voisi ollase pyörä. Hyväkuntoiset ja käyttökelpoiset pyörät ei maksa paljoa. Varsinkin jos hyödyntää poliisien huutokauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä elelisin varsin herroiksi 555 eurolla kuussa jos se jäisi vuokran jälkeen käteen.
Niin minäkin jos opintolainoihini ei menisi 375 e/kk, pyörää ei tarvitsisi korjata, alkkareita ja sukkia ei tarvitsisi ostaa, vaatteet eivät kuluisi puhki, jääkaappi ei olisi rikki, pesukone ei vuotaisi, vaatetangon pidike ei olisi hajonnut, ostoskärryni ei olisi rikki, en tarvitsisi uusia käsineitä syksyksi, tukkaani ei tarvitsisi nyt 15 vuoden koskemattomuuden jälkeen leikata, en tarvitsisi uusia talvikenkiä, liikavarpaani tervehtyisi ja ruoka olisi halvempaa.
En minä ainakaan joka kuukausi osta alkkareita ja sukkia, miten ihmeessä saat niitä kulumaan niin nopeasti? Vuokranantaja lisäksi vaihtaa jääkaapin ja kauppa pitää kyllä huolen ostoskärryistään eikä minun niitä omaan laskuun tarvitse alkaa korjailemaan. Kaikkeen muuhunkin kyllä raha riittää kun vähänkään osaa säästää eivätkä ole edes joka kuukautisia menoja.
Ensimmäinen ostos voisi ollase pyörä. Hyväkuntoiset ja käyttökelpoiset pyörät ei maksa paljoa. Varsinkin jos hyödyntää poliisien huutokauppaa.
Niissä ei ole sähköavustimia. Pyörät maksaa n. 4000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä ei ole sähköavustimia. Pyörät maksaa n. 4000€.
Jos sähköavusteisen pyörän katsoo tarvitsevansa niin sitten pitää säästä tai etsiä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä autoetu kuuluu kaikille.
Sit jotkut vielä väittää että Suomeen tullaan varta vasten elämään tuolla rahalla. Eheheee
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään pitää maksaa mitään toimeentulotukea tai asumistukia? Miksi ihmiset eivät mene töihin? Sen ymmärrän että opiskelijoille maksetaan opintotukea mutta sekin pitää olla sidottu opiskelujen etenemiseen. Ja senkin ymmärrän että ihmiset saavat ammattiliitolta tai kassasta työttömyyskorvausta johon ovat itse sitä työssä käydessään maksaneet mutta se että ollaan valtion elättejä vuosi kausia sitä en vaan kerta kaikkiaan ymmärrä.
Kertokaa te sosiaalipummit mikä siinä toisten elättinä olemisessa on niin hienoa? Minusta ainakin on mukavaa mennä töihin jatienata ihan omaa rahaa. Töissä käymisessä on sekin mukava puoli että viikonloput ja lomatkin tuntuvat ihan oikeasti vapaalta kun on ahkeroinut viikot töissä. Jos lorvisin vaan kotona joidenkin avustusten varassa niin kaikki päivät olisivat samanlaisia eikä tietäisi onko nyt keskiviikko vai sunnuntai kun kaikki päivät ovat samaa harmaata massaa.
Sosiaalituet pois ja ihmiset töihin.
Valtaosa työttömistä ovat työttömiä vasten tahtoaan. Toki on ihmisiä, ketkä eivät kenties ikinä tule työllistymään. He ovat erittäin huonossa asemassa olevia ihmisiä, joita meidän parempiosaisten, sivistysvaltiossa elävien kansalaisten tulee tukea.
Töihin ei myöskään mennä, sinne päästään. Meillä on työkyvyttömyyttä, ikäsyrjintää, kohdanto-ongelmia työmarkkinoilla sekä TE-toimissa kuin myös kohtuuttomia vaatimuksia työtehtäviin, missä niitä ei pitäisi olla. Tarvitaan myös asiallinen palkka tehdystä työstä. Toimeentulon kurjistaminen ei ole samanlainen kannustin. Lisäksi nopeasti kehittyvässä maailmassa ihmisen pitää voida kehittää omaa osaamistaan jatkokouluttautumalla.
Tekoäly ja robotiikka tekevät tuloaan. Pian työttömyys saattaa koskea myös sinua ja minua.
On se jännä kun jotkut eivät pärjää 550 eurolla ja mulla jää siitä usein jopa säästöön 150€-200€
Kuukauden ruokiin menee 200€
Puhelin 25€
Salikortti 20€
Netfliks 15€
Vaatteet ja hygienia 50€
Silloin kun ostan ulkovaatteita niin en saa säästöön tuota 200€
2/3 kotihoidontuesta. Kun sitä hoitaa lapsensa kotona kotihoidontuella, kyllä 2/3 samasta summasta itsensä hoitaa. Eli semmonen noin 250€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satunnaisen kuukauden voi tulla toimeen 200-300 eurolla, mutta 550€ ei aina riitä sekään. Matkakortin, netin ja puhelimen jälkeen siitä jää 450€ ruokaan ja vaatteisiin ja siitä pitää säästää puhelimen ja tietokoneen, pyykkikoneen yms. Uusiminen. Jokaisen pitää myös harrastaa jotain. Kalastus tai sukkien kutominen maksaa nekin.
Mihin tarvitset matkakorttia? Puhelimen nettiyhteyttä voi jakaa kotilaitteeseen. Lukeminen harrastuksena ilmaista, samoin lenkkeily. Laitteita voi ostaa käytettyinä tai asiakaspalautuksina, jolloin ovat halvempia.
Niin että tt tuella ei saisi käydäkään missään, pitäisi valmiiksi vaikeassa tilanteessa vain kököttää kotona tai käydä kävelyllä?
Ilmaiseksi voi käydä myös kirjastossa, liittyä erilaisiin yhdistyksiin tai järjestöihin, seurata ilmaistapahtumia, käydä venetsialaisissa, ilotulitusta katsomassa, gallerioissa, jne jne jne jne.
Vierailija kirjoitti:
You shall not pass kirjoitti:
Nettomaksajana sanoisin nolla,zero,zip.
kuka ei tahdo työtä tehdä, ei hänen syömänkään pidä.
Ne vaeltavat kurittomasti, eivät tee työtä, vaan puuhailevat sellaisessa, mikä ei heille kuulu.
Leikkaukset ovat joka tapauksessa pakollisia sillä Ei voi tehdä hyvää toisille, jos ei ole mistä antaa.
En voisi enempää olla tämän kirjoittajan kanssa samaa mieltä.
Töihin mars kaikki sosiaalituilla eläjät.
Siinä on vaan sellainen ongelma kansantalouden kannalta, että nyt kun pyörittelen peukaloita enkä suostu mihinkään, niin saan alennetun perusosan eli noin 330e/kk. Säästän siis valtion rahaa yli 200e. Jos suostuisin toimintakeskukseen juomaan kahvia neljäksi tunniksi, niin saisin tuon 200e ja lisäksi 9e jokaisesta päivästä, jonka siellä olen. Tulisin siis yhteiskunnalle reilusti kalliimmaksi, jos suostuisin "töihin". Oikeisiin töihin minusta ei ole. Mutta jos pakotatte, niin kai maksatte sitten TES:in mukaisen palkankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vaeltavat kurittomasti, eivät tee työtä, vaan puuhailevat sellaisessa, mikä ei heille kuulu.
Leikkaukset ovat joka tapauksessa pakollisia sillä Ei voi tehdä hyvää toisille, jos ei ole mistä antaa.
Töihin mars kaikki sosiaalituilla eläjät.Siinä on vaan sellainen ongelma kansantalouden kannalta, että nyt kun pyörittelen peukaloita enkä suostu mihinkään, niin saan alennetun perusosan eli noin 330e/kk. Säästän siis valtion rahaa yli 200e. Jos suostuisin toimintakeskukseen juomaan kahvia neljäksi tunniksi, niin saisin tuon 200e ja lisäksi 9e jokaisesta päivästä, jonka siellä olen. Tulisin siis yhteiskunnalle reilusti kalliimmaksi, jos suostuisin "töihin". Oikeisiin töihin minusta ei ole. Mutta jos pakotatte, niin kai maksatte sitten TES:in mukaisen palkankin.
Mutta muuten olen ihan sitä mieltä, että perusosan kuuluisi olla matalampi. Nykyään, kun voi hyödyntää ilta-alea, niin ruokamenot ovat alle 200e/kk, jolloin netin ja puhelimen jälkeen alennettukin perusosa on hyvä raha. Perusosa voisi olla noin 400e ja siitä sitten alennettaisiin yhden pykälän verran, jos ei suostu mihinkään. Pykälä voisi olla vaikka 150 euron pudotus. Asumismenoista sen verran, että siihen pitäsi rakentaa joku insentiivi etsiä paikkakunnan halvinta asumista.
Ongelma ei ole määrä. Ongelmana on, että jotkut elämäntapataiteilijat ovat tehneet uransa eläessään avustuksilla.
Vierailija kirjoitti:
On se jännä kun jotkut eivät pärjää 550 eurolla ja mulla jää siitä usein jopa säästöön 150€-200€
Kuukauden ruokiin menee 200€
Puhelin 25€
Salikortti 20€
Netfliks 15€
Vaatteet ja hygienia 50€
Silloin kun ostan ulkovaatteita niin en saa säästöön tuota 200€
En ole itse tuensaaja, mutta minulla on muitakin menoja kuin nuo mainitsemasi, ja nuo sinun lukusi ovat reippaasti alakanttiin ainakin ruoka-, vaate- ja hygieniamenojen osalta. Isommissa kaupungeissa tulee lisäksi paikallisliikenteen kulut melkeinpä välttämättöminä. Sinulta puuttuu esim. terveydenhoitomenot tuosta kokonaan - vaikka tuensaajat saavat reseptilääkkeet ilmaiseksi, niin käsikauppalääkkeitä eivät saa, ja ainakin itse joudun välillä ostamaan särkylääkettä, d-vitamiinia (lääkärin ohjeistus, koska d-vitamiiniarvoni olivat matalat), rautatabletteja (niinikään lääkärin määräys, koska minulla on anemiataipumusta), laastareita, yms. Ja joskus ihmisten täytyy ostaa jotain hiivatulehduslääkettä, vatsan toimintaan liittyviä valmisteita, korvatippoja... mitä kenelläkin nyt on. Kaikki tällaiset aina "unohtuvat" laskelmista kummasti. Lisäksi kotiin täytyy välillä ostaa vessapaperia, lamppuja, siivoustarvikkeita, tms.
En osaa itse sanoa, mikä olisi oma kk-budjettini, koska minulla on myös kaksi lasta, enkä ole ikinä laskenut, mikä osuus menoista on meistä kenenkin. Mutta sen tiedän, että ihan noin vähällä en yksin kuukautta selviäisi jatkuvasti - jokin yksittäinen kuukausi voisi mennä, jos juuri mitään erityistä ei ole. Sanoisin, että ainakin 300 eur menisi ruokaostoksiin - todennäköisesti kyllä enemmänkin, etenkin nyt kun hinnat ovat nousseet. Ja en syö juurikaan eineksiä, olen kasvissyöjä eli mitään kalliita lihoja en ostele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin mars kaikki sosiaalituilla eläjät.Siinä on vaan sellainen ongelma kansantalouden kannalta, että nyt kun pyörittelen peukaloita enkä suostu mihinkään, niin saan alennetun perusosan eli noin 330e/kk. Säästän siis valtion rahaa yli 200e. Jos suostuisin toimintakeskukseen juomaan kahvia neljäksi tunniksi, niin saisin tuon 200e ja lisäksi 9e jokaisesta päivästä, jonka siellä olen. Tulisin siis yhteiskunnalle reilusti kalliimmaksi, jos suostuisin "töihin". Oikeisiin töihin minusta ei ole. Mutta jos pakotatte, niin kai maksatte sitten TES:in mukaisen palkankin.
Mutta muuten olen ihan sitä mieltä, että perusosan kuuluisi olla matalampi. Nykyään, kun voi hyödyntää ilta-alea, niin ruokamenot ovat alle 200e/kk, jolloin netin ja puhelimen jälkeen alennettukin perusosa on hyvä raha. Perusosa voisi olla noin 400e ja siitä sitten alennettaisiin yhden pykälän verran, jos ei suostu mihinkään. Pykälä voisi olla vaikka 150 euron pudotus. Asumismenoista sen verran, että siihen pitäsi rakentaa joku insentiivi etsiä paikkakunnan halvinta asumista.
Mikä ilta-ale? Sosiaaliturva ei voi perustua siihen, että ihmiset elämäntilanteesta riippumatta juoksevat jossain "ilta-alessa" taistelemassa joistain punalapputuotteista, joiden löytyminen hyllystä on ihan sattumasta ja tuurista kiinni.
Mikä on tämä mystinen ilta-ale, joka kuulemma laskee hintoja dramaattisesti? Meidän kaupunginosassa on sekä Prisma että K-kauppa auki klo 24 asti, mutta kyllä kaikki tuotteet ovat ihan samanhintaisia kellonajasta riippumatta. Joskus voi löytää sattumalta JOTAIN punalaputettuja tuotteita (vaikka päivälläkin), mutta ne ovat yleensä mikroaterioita, vanukkaita tai muita, jotka ovat jopa alennushintaisina kalliita. Yhdessä lähistön Alepassa on satunnaisesti joitain leipiä klo 21 jälkeen 30% alennusmyynnissä, mutta nämä ovat yleensä niitä alunperin kilohinnaltaan vähän kalliimpia leipiä. Edelleen tulee halvemmaksi ostaa normaalihintaisia Ruispaloja.
Olisi kyllä hiukan legendaarista, jos se olisi 666 €.
Missä työttömänä pitää käydä joka päivä?