Paljonko sen perustoimeentulotuen tulisi mielestäsi olla, jos kerran 555e/kk on liikaa?
Nyt voit tähän kertoa oman summasi, ja mielellään perusteluineen.
Summa tuntuu aiheuttavan sen verran paljon närää, että halusin tehdä tämän kyselyn.
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat vois maksaa enemmän veroja kun niillä on mistä ottaa. Rahat kiertoon, talous nousuun. Toimeentulotuki jo meneekin kiertoon täydellisesti.
Toimeentulotuki kiertää kehää, se ei tuota valtiolle tuloja vain menoja. Ihan samaa tekee jos sinä pistät 10 euroa taskuun ja seuraavalla viikolla toiseen taskuun jne. Rikkailla menee jo puolet tuloistaan veroihin, käyttävät rahansa esimerkiksi palveluihin, ruokaan jne.
No mihin luulet että se toimeentulotuki menee? Se menee kulutukseen, joka pitää rattaat pyörimässä. Kaikesta ostamisesta ruuasta alkaen maksetana myös alveja. Kaikenlainen leikkaus on myös kohtalokasta Suomen taloudelle. Kokoomus on ennenkin ajanut Suomen lamaan, eräät muistavat vielä hallituskauden Holkeri 30.4.1987 - 26.4.1991 , josta seurasi niin paha lama, että sen seurauksia maksetaan vieläkin!
T. keskituloinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat vois maksaa enemmän veroja kun niillä on mistä ottaa. Rahat kiertoon, talous nousuun. Toimeentulotuki jo meneekin kiertoon täydellisesti.
Toimeentulotuki kiertää kehää, se ei tuota valtiolle tuloja vain menoja. Ihan samaa tekee jos sinä pistät 10 euroa taskuun ja seuraavalla viikolla toiseen taskuun jne. Rikkailla menee jo puolet tuloistaan veroihin, käyttävät rahansa esimerkiksi palveluihin, ruokaan jne.
No mihin luulet että se toimeentulotuki menee? Se menee kulutukseen, joka pitää rattaat pyörimässä. Kaikesta ostamisesta ruuasta alkaen maksetana myös alveja. Kaikenlainen leikkaus on myös kohtalokasta Suomen taloudelle. Kokoomus on ennenkin ajanut Suomen lamaan, eräät muistavat vielä hallituskauden Holkeri 30.4.1987 - 26.4.1991 , josta seurasi niin paha lama, että sen seurauksia maksetaan vieläkin!
T. keskituloinen
Eikös kaikkien sitten kannattaisi jäädä toimeentulotuelle, jos se näin pitää yhteiskunnan rattaat pyörimässä?
Jos asut syrjässä toimeentulotuella, menee kaikki jo autonpitoon, ilman autoa lähikauppaan 2h suunta. Jos on koira tai kissa, siihen menee helpolla myös se auto-osa saati jos on molemmat. Jos hajoaa imuri, kengät, puhelin, kaikki toimeentulotuesta. Ei kuulosta pahalta, mutta ole tuolla tuella 10 vuotta sairaana, sitten alkaa jo itkettämään, kun ei Kelan toimeentulotuki maksa edes kaikkia sairaalakäyntejä ja poliklinikkamaksuja, vaikkei itse voi niiden määrään aina edes vaikuttaa. Eikä näin köyhällä ole edes enää mitään mitä myydä. Kaikille naurajille toivon samankaltaista tulevaisuutta kuin minulla elämä on nyt ollut pitkään, myötätuntoa tässä tilassa oikeasti pakosta olevia kohtaan tunteville taas parempaa elämää, ja tässä samassa tilanteessa eläville toivon lottovoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään pitää maksaa mitään toimeentulotukea tai asumistukia? Miksi ihmiset eivät mene töihin? Sen ymmärrän että opiskelijoille maksetaan opintotukea mutta sekin pitää olla sidottu opiskelujen etenemiseen. Ja senkin ymmärrän että ihmiset saavat ammattiliitolta tai kassasta työttömyyskorvausta johon ovat itse sitä työssä käydessään maksaneet mutta se että ollaan valtion elättejä vuosi kausia sitä en vaan kerta kaikkiaan ymmärrä.
Kertokaa te sosiaalipummit mikä siinä toisten elättinä olemisessa on niin hienoa? Minusta ainakin on mukavaa mennä töihin jatienata ihan omaa rahaa. Töissä käymisessä on sekin mukava puoli että viikonloput ja lomatkin tuntuvat ihan oikeasti vapaalta kun on ahkeroinut viikot töissä. Jos lorvisin vaan kotona joidenkin avustusten varassa niin kaikki päivät olisivat samanlaisia eikä tietäisi onko nyt keskiviikko vai sunnuntai kun kaikki päivät ovat samaa harmaata massaa.
Sosiaalituet pois ja ihmiset töihin.
Helvetti että olet tyhmä. Mihin työhön tuollainen v ajakki muka kelpaa? Vessoja pesemään ehkä juuri ja juuri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki saisi olla max samaa tasoa asumistukineen kuin opintotukikin. Opintotuki taitaa yksin vuokralla elävällä aikuisella olla 250-300 € luokkaa. Silläkin tulee ihmisten selvitä ja opiskelijat sentään tekevät jotain tulevan työllistymisensä eteen.
Mitenköhän olisi oikeasti mahdollista maksaa asuminen ja eläminen 300 eurolla tai jopa pienemmällä summalla? Eihän opiskelijatkaan oikeasti pärjää sillä rahalla - osa käy töissä, jolloin opintotuki on vain pieni lisäraha osa-aikatyön päälle, tai sitten saavat rahaa vanhemmilta tai ottavat lainaa.
Samalla tavoin voisivat myös toimeentulotuetut tehdä osaikatöitä, onhan se nyt käsittämätöntä että pitkää päivää tekevät opiskelijat pakotetaan vielä töihin tai ottamaan lainaa elämiseensä ja toiselle se raha paljon isompana vaan tipahtaa käteen tekemättä yhtikäs mitään!
Huoh, nuoren opiskelijan on todella paljon helpompi saada töitä kuin työttömän. Mitä enemmän ikää, sitä vaikeampaa.
Höpö höpö, näitä samoja osa-aikatöitä on tarjolla ihan samalla tavoin kaiken ikäisille. Taitaa vaan ne nuoret opiskelijat olla motivoituneempia tekemään töitä rahansa eteen kuin sen tyhjästä saavat.
Et tiedä yhtään mistä puhut. Kyllä minäkin vielä alle kolmikymppisenä sain vaikka mitä hanttihommiin, toista se on nyt nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monelle ei jää tuohon vaan saavat päälle asumistuet yms. Hyvin helposti kokonaissumma onkin yli tonnin.
Tiedän kyllä.
Käteen jää silti 555e/kk, jos saavat perustoimeentulotukea.
ap
Se on enemmän kuin minulla, työssäkäyvällä kahden lapsen isällä jää asumismenojen ja työmatkakulujen jälkeen. Elätän itseni ja kaksi lasta vuoroviikoin tuota pienemmällä summalla, koska ex-vaimoni on lähivanhempi ja saa kaikki lapsituet. Maksan myös elatusmaksua, koska ex ei halua mennä töihin.
Motivoivaa käydä töissä, kun sossupummeilla jää enemmän elämiseen. Ja syy on siis liian pienissä palkoissa, ei liian suurissa sosiaalituissa. Oikeistohallitus vie tuhkatkin pesästä ja kannustaa työnantajia kyykyttämään työläisiä entistä enemmän. Luonnollisesti sosiaalitukien leikkaukset ja lapsikorotusten poistot kostautuvat minulle, koska joudun elättämään exää entistä enemmän.
Jos sinulla jää vähemmän käteen kuin 555 eur, olet oikeutettu toimeentulotukeen. Siinä taas jätetään osa työtuloistasi laskelmien ulkopuolelle ja työmatkakuluihin saa erikseen tukea (jos kuljet julkisilla).
En ole oikeutettu. Olen laskenut ja tienaan monta sataa liikaa. Lapsia ei edes oteta huomioon, koska heillä voi olla vain yksi osoite ja se on ex-vaimon luona. Lapset minun pitää siis elättää pyhällä hengellä lain mukaan. Elatusmaksutkin määrätään, koska laskurit niin sanovat.
Kaikkia menojani ei hyväksytä laskuriin, koska osa veloistani on sukulaiselta. Ihan yhtä lailla minun nekin pitää maksaa kuin pankin asuntolaina. Kaikki velkani on peräisin talosta jonka ex kiristi minut ostamaan. Työmatkakuluihin saan vain kilometrivähennykset verotuksessa, mutta ne eivät kata puoliakaan autoilun menoista. Muuhun en autoa edes tarvitse kuin työmatkoihin.
Ymmärrän. Tuo on hankala tilanne, ja etävanhempien asema sosiaaliturvassa ei ole kovin hyvä, ja olen pahoillani, että se on tuollaista. Mutta ei voida sanoa, että työssäkäyvän tilanne on huonompi kuin tukia saavan vain siksi, että työssäkäyvällä on velkoja - tuossa ei siis ole kyse siitä, että tuet olisivat kohtuuttoman suuret, vaan kyse on siitä, että sinulla on vain monista olosuhteista johtuen vaikea tilanne, jota Suomen sosiaaliturvajärjestelmä ei tunnista. Jos tukia leikataan, eihän se sinun asemaasi paranna - ihan yhtä ahdingossa silti olet. Tuskin mielialasi siitä kohentuu, jos tiedät että joku toinen nälkee nälkää.
Etkö lukenut aiempaa viestiäni? Totesin tilanteen johtuvan huonoista palkoista, en liian suurista sosiaalituista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman verran kuin opiskelijoille eli 250e kuussa. Lainalla sitten vuokra ym.
Kerrotko, millä perusteella katsot, että et saa yhteiskunnalta ilmaista opetusta? On muuten melkoinen etu, että suomessa yhteiskunta maksaa koulutuksen, jolloin opiskelijan itsensä maksettavaksi jää vain asuminen ja syöminen, joiden maksamiseen opiskelija saa opintotukea, yleistä asumistukea, valtion takaamaan opintolainaa ja myös sitä viimesijaista tukea eli toimeentulotukea.
Opiskelu on maksutonta kaikille. Siitähän tässä ei keskusteltu vaan siitä millä summalla saa elää toisten piikkiin.
Niin, suomessa se opiskelu tapahtuu toisen piikkiin. Sinun opiskelusi maksaa yhteiskunnalle, vaikka haluat tukita sen tulevan ilmaiseksi. Ellet tuota ymmärrä, niin ihan turhaan yhteiskunnan varoja tuhlataan sinun opettamiseen. Yhteiskunta maksaa pääosin myös sinun sairauskulut, vaikka itse maksat itse pienen osan kustannuksista.
Minä olen jo työssäkäyvä ja kyllä nautin ilmaisesta opiskelusta. Opiskeluaikana sain myös opintotukea ja lainaa. Sittemmin olen elättänyt itseni tekemällä töitä jo kohta 30 vuotta. Se ruoka ja asuminen, mitä kukin tarvitsee pitäisi aikuisten oikeasti jokaisen työkykyisen tienata itse. On ok, että yhteiskunta maksaa terveydenhuollon, tiet ja koulut, mutta kenekään ruokia ei pitäisi maksella vastikkeetta.
Siinä on sellainen ongelma, että ihmiset kuolevat nälkään ilman ruokaa. Siksi heille maksetaan ruoka.
Paitsi työssäkäyvät ei tarvitse sitäkään, niin kuin siirtävät lääkkeiden ostotkin, kun ei ole millä ostaa. Ja mitä olen näitä kommentteja lukenut vain toimeentulotukea saavat tarvitsevat sukkia, heillä hajoaa kaikki yllättäen pesukoneet ja muut, pyykkitupaan eivät voi mennä jne. Onneksi käyn töissä niin ei pidä pelätä että pesukone hajoaa yllättäen, eikä tarvitse käydä kampaajalla, reikäset sukat tuulettaa kivasti, hammastahna on halvinta jne. Lääkkeet on apteekissa, kun piti valita ostaako ruokaa vai lääkkeitä, toki voi olla vaikeaa ymmärtää että työssäkäyvät voivat olla myös kroonikoita.
Vastikkeeton tt tuki 0e ja vastikkeellinen (vaikka työharjoittelu) 550e.
Vierailija kirjoitti:
Satunnaisen kuukauden voi tulla toimeen 200-300 eurolla, mutta 550€ ei aina riitä sekään. Matkakortin, netin ja puhelimen jälkeen siitä jää 450€ ruokaan ja vaatteisiin ja siitä pitää säästää puhelimen ja tietokoneen, pyykkikoneen yms. Uusiminen. Jokaisen pitää myös harrastaa jotain. Kalastus tai sukkien kutominen maksaa nekin.
Mihin tarvitset matkakorttia? Puhelimen nettiyhteyttä voi jakaa kotilaitteeseen. Lukeminen harrastuksena ilmaista, samoin lenkkeily. Laitteita voi ostaa käytettyinä tai asiakaspalautuksina, jolloin ovat halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman verran kuin opiskelijoille eli 250e kuussa. Lainalla sitten vuokra ym.
Kerrotko, millä perusteella katsot, että et saa yhteiskunnalta ilmaista opetusta? On muuten melkoinen etu, että suomessa yhteiskunta maksaa koulutuksen, jolloin opiskelijan itsensä maksettavaksi jää vain asuminen ja syöminen, joiden maksamiseen opiskelija saa opintotukea, yleistä asumistukea, valtion takaamaan opintolainaa ja myös sitä viimesijaista tukea eli toimeentulotukea.
Opiskelu on maksutonta kaikille. Siitähän tässä ei keskusteltu vaan siitä millä summalla saa elää toisten piikkiin.
Niin, suomessa se opiskelu tapahtuu toisen piikkiin. Sinun opiskelusi maksaa yhteiskunnalle, vaikka haluat tukita sen tulevan ilmaiseksi. Ellet tuota ymmärrä, niin ihan turhaan yhteiskunnan varoja tuhlataan sinun opettamiseen. Yhteiskunta maksaa pääosin myös sinun sairauskulut, vaikka itse maksat itse pienen osan kustannuksista.
Minä olen jo työssäkäyvä ja kyllä nautin ilmaisesta opiskelusta. Opiskeluaikana sain myös opintotukea ja lainaa. Sittemmin olen elättänyt itseni tekemällä töitä jo kohta 30 vuotta. Se ruoka ja asuminen, mitä kukin tarvitsee pitäisi aikuisten oikeasti jokaisen työkykyisen tienata itse. On ok, että yhteiskunta maksaa terveydenhuollon, tiet ja koulut, mutta kenekään ruokia ei pitäisi maksella vastikkeetta.
Siinä on sellainen ongelma, että ihmiset kuolevat nälkään ilman ruokaa. Siksi heille maksetaan ruoka.
Paitsi työssäkäyvät ei tarvitse sitäkään, niin kuin siirtävät lääkkeiden ostotkin, kun ei ole millä ostaa. Ja mitä olen näitä kommentteja lukenut vain toimeentulotukea saavat tarvitsevat sukkia, heillä hajoaa kaikki yllättäen pesukoneet ja muut, pyykkitupaan eivät voi mennä jne. Onneksi käyn töissä niin ei pidä pelätä että pesukone hajoaa yllättäen, eikä tarvitse käydä kampaajalla, reikäset sukat tuulettaa kivasti, hammastahna on halvinta jne. Lääkkeet on apteekissa, kun piti valita ostaako ruokaa vai lääkkeitä, toki voi olla vaikeaa ymmärtää että työssäkäyvät voivat olla myös kroonikoita.
No, senkun lopetat työt ja luovut kaikesta omaisuudestasi niin pääset kadehtimallesi toimeentulotuelle : D
Vierailija kirjoitti:
Jos asut syrjässä toimeentulotuella, menee kaikki jo autonpitoon, ilman autoa lähikauppaan 2h suunta. Jos on koira tai kissa, siihen menee helpolla myös se auto-osa saati jos on molemmat. Jos hajoaa imuri, kengät, puhelin, kaikki toimeentulotuesta. Ei kuulosta pahalta, mutta ole tuolla tuella 10 vuotta sairaana, sitten alkaa jo itkettämään, kun ei Kelan toimeentulotuki maksa edes kaikkia sairaalakäyntejä ja poliklinikkamaksuja, vaikkei itse voi niiden määrään aina edes vaikuttaa. Eikä näin köyhällä ole edes enää mitään mitä myydä. Kaikille naurajille toivon samankaltaista tulevaisuutta kuin minulla elämä on nyt ollut pitkään, myötätuntoa tässä tilassa oikeasti pakosta olevia kohtaan tunteville taas parempaa elämää, ja tässä samassa tilanteessa eläville toivon lottovoittoa.
Käyn töissä eikä minunkaan poliklinikka maksuja muut maksat, eikä maksa lääkkeitä, enkä ostanut edes kipulääkkeitä joten käyn kipujeni kanssa töissä. Olen siis jo sairas, mutta käyn töissä, enkä ole ainut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satunnaisen kuukauden voi tulla toimeen 200-300 eurolla, mutta 550€ ei aina riitä sekään. Matkakortin, netin ja puhelimen jälkeen siitä jää 450€ ruokaan ja vaatteisiin ja siitä pitää säästää puhelimen ja tietokoneen, pyykkikoneen yms. Uusiminen. Jokaisen pitää myös harrastaa jotain. Kalastus tai sukkien kutominen maksaa nekin.
Mihin tarvitset matkakorttia? Puhelimen nettiyhteyttä voi jakaa kotilaitteeseen. Lukeminen harrastuksena ilmaista, samoin lenkkeily. Laitteita voi ostaa käytettyinä tai asiakaspalautuksina, jolloin ovat halvempia.
Niin että tt tuella ei saisi käydäkään missään, pitäisi valmiiksi vaikeassa tilanteessa vain kököttää kotona tai käydä kävelyllä?
Muistutetaan nyt vielä kerran että Suomessa on satoja tuhansia työttömiä, työpaikkoja on auki työvoimatoimistossa n. 25 000, ehkä reilu kymmenen tuhatta piilotyöpaikkaa.
Onko niin pipi olla, että pitää haukkua vielä niitä jotka eivät pääse töihin vaikka haluaisivat? Suurpääoman omistajien ymmärrän tätä tekevän, koska saavat alennettua työntekijöiden
Juurikin aikaisemman kirjoittajan puheeksiottaman Holkerin hallituksen 87 - 91 tyyliin tämä hallitus ajaa Suomen lamaan. Tämän jälkeen kokoomus taantuu pienpuolueeksi. Ei edes talousosaamista. Pelkkää himoa. Rahanhimoa.
Voitte olle sataprosenttisen varma, että jos kokoomus ajaa Suomen jo toista kertaa lamaan ja tuhansiin itsemurhiin, vuosikymmenisiin jälkinnäisvaikutuksiin, me emme tule koskaan pitämään tästä päätä kiinni, eduskunnassa tai yleensäkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä eikä minunkaan poliklinikka maksuja muut maksat, eikä maksa lääkkeitä, enkä ostanut edes kipulääkkeitä joten käyn kipujeni kanssa töissä. Olen siis jo sairas, mutta käyn töissä, enkä ole ainut.
Olet todella onnekas kun työnantaja on huolinut sinut töihin.
Tonnia ei jää edes työssäkäyvälle keskituloiselle "perustoimeentuloon". Miksi toimeentulotuen pitäisi olla palkitsevampaa? Ei tosiaankaan pitäisi. Kysymys on viimeiseen asti vältettävästä tulonsiirtomekanismista joka kuormittaa yhteiskuntaa ja veronmaksajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
700e/kk vähintään käteen nykyään!! Sen verran on ruuat ja kaikki kallistuneet ja työttömänä tulee pystyä myös sivistysvaltiossa ihmismäistä elämää elämään. Työttömyyteen kun voi olla syynä myös terveyden menetys ja täällä joku saatanan paska haluaa ajaa ihmisiä entistä ahtaammalle kun sanoo että 250e olisi sopiva. Kova on kateellisuus työssäkäyvillä työttömiä kohtaan, kun useampi töissäkäyvä tienaa helposti 1000e enemmän kuin työtön ja se on aivan oikein, mutta mikä ihmeen työttömien kurittaminen nyt on muodissa!? Hyvä kun Ap pidät yllä tärkeää ja oikeanmukaista asiaa, toivottavasti siellä hallituksessa tajuttaisiin reippaasti nostaa toimeentulotukea ja työmarkkinatukea tässä maailmantilanteessa. Sitten jos aletaan puhumaan, että miksi työt ei maistu joillekkin, niin työmoraali lähtee ensinnäkin kotikasvatuksesta ja puuttukaa todelliseen ongelmaan eli palkkojen pienuuteen, onhan se aivan helvetin nöyryyttävää joutua hakemaan palkkansa lisäksi toimeentulotukea tullakseen toimeen....
Minä oon samaa mieltä tuosta tuen suuruudesta, eli 700e käteen ja sillä maksetaan kaikki.
Sillä ei makseta todellakaan kaikkea. Yksiön vuokratkin jo yli 500e.
Pitää sitten muualle sinne missä on halvempaa. Lapissa olisi töitä ja asuntoja ei ole pakko Helsingissä asua, vaikka kuulemma sielläkin on töitä mutta moni onnistuu niitä välttelemään, mutta pitää kuitenkin asua kun siellä on töitä. Kainuu on hyvä paikka kaikille joita ei työnteko kiinnosta, asuminen halpaa eikä töistä pelkoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
700e/kk vähintään käteen nykyään!! Sen verran on ruuat ja kaikki kallistuneet ja työttömänä tulee pystyä myös sivistysvaltiossa ihmismäistä elämää elämään. Työttömyyteen kun voi olla syynä myös terveyden menetys ja täällä joku saatanan paska haluaa ajaa ihmisiä entistä ahtaammalle kun sanoo että 250e olisi sopiva. Kova on kateellisuus työssäkäyvillä työttömiä kohtaan, kun useampi töissäkäyvä tienaa helposti 1000e enemmän kuin työtön ja se on aivan oikein, mutta mikä ihmeen työttömien kurittaminen nyt on muodissa!? Hyvä kun Ap pidät yllä tärkeää ja oikeanmukaista asiaa, toivottavasti siellä hallituksessa tajuttaisiin reippaasti nostaa toimeentulotukea ja työmarkkinatukea tässä maailmantilanteessa. Sitten jos aletaan puhumaan, että miksi työt ei maistu joillekkin, niin työmoraali lähtee ensinnäkin kotikasvatuksesta ja puuttukaa todelliseen ongelmaan eli palkkojen pienuuteen, onhan se aivan helvetin nöyryyttävää joutua hakemaan palkkansa lisäksi toimeentulotukea tullakseen toimeen....
Minä oon samaa mieltä tuosta tuen suuruudesta, eli 700e käteen ja sillä maksetaan kaikki.
Sillä ei makseta todellakaan kaikkea. Yksiön vuokratkin jo yli 500e.
Pitää sitten muualle sinne missä on halvempaa. Lapissa olisi töitä ja asuntoja ei ole pakko Helsingissä asua, vaikka kuulemma sielläkin on töitä mutta moni onnistuu niitä välttelemään, mutta pitää kuitenkin asua kun siellä on töitä. Kainuu on hyvä paikka kaikille joita ei työnteko kiinnosta, asuminen halpaa eikä töistä pelkoa
Mistään ei saa kämppää alle 500 e kuussa. Eikä Lapissa mitään töitä ole, Etelä-Suomessa ne työt on.
Kaikki tuet yhteensä ja siitä vuokra pois. Pitää jäädä käteen 555. Sillä sit pitää rahottaa koko eläminen. Pesukone hajoo nii pulassa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monelle ei jää tuohon vaan saavat päälle asumistuet yms. Hyvin helposti kokonaissumma onkin yli tonnin.
Tiedän kyllä.
Käteen jää silti 555e/kk, jos saavat perustoimeentulotukea.
ap
Se on enemmän kuin minulla, työssäkäyvällä kahden lapsen isällä jää asumismenojen ja työmatkakulujen jälkeen. Elätän itseni ja kaksi lasta vuoroviikoin tuota pienemmällä summalla, koska ex-vaimoni on lähivanhempi ja saa kaikki lapsituet. Maksan myös elatusmaksua, koska ex ei halua mennä töihin.
Motivoivaa käydä töissä, kun sossupummeilla jää enemmän elämiseen. Ja syy on siis liian pienissä palkoissa, ei liian suurissa sosiaalituissa. Oikeistohallitus vie tuhkatkin pesästä ja kannustaa työnantajia kyykyttämään työläisiä entistä enemmän. Luonnollisesti sosiaalitukien leikkaukset ja lapsikorotusten poistot kostautuvat minulle, koska joudun elättämään exää entistä enemmän.
Jos sinulla jää vähemmän käteen kuin 555 eur, olet oikeutettu toimeentulotukeen. Siinä taas jätetään osa työtuloistasi laskelmien ulkopuolelle ja työmatkakuluihin saa erikseen tukea (jos kuljet julkisilla).
En ole oikeutettu. Olen laskenut ja tienaan monta sataa liikaa. Lapsia ei edes oteta huomioon, koska heillä voi olla vain yksi osoite ja se on ex-vaimon luona. Lapset minun pitää siis elättää pyhällä hengellä lain mukaan. Elatusmaksutkin määrätään, koska laskurit niin sanovat.
Kaikkia menojani ei hyväksytä laskuriin, koska osa veloistani on sukulaiselta. Ihan yhtä lailla minun nekin pitää maksaa kuin pankin asuntolaina. Kaikki velkani on peräisin talosta jonka ex kiristi minut ostamaan. Työmatkakuluihin saan vain kilometrivähennykset verotuksessa, mutta ne eivät kata puoliakaan autoilun menoista. Muuhun en autoa edes tarvitse kuin työmatkoihin.
Rupea lastesi lähivanhemmaksi.
Jos perustt- tuen saajalla on velkoja tai elatusmaksuja, ei niitä hänelläkään oteta huomioon vaan sitten saa vähemmän tt tukea. Omistusasuntoa ei tokikaan yleensä saa olla, sinulla on sentään se.
Minäpä tästä rupean lähivanhemmaksi. Se varmasti sopii exälle joka menettäisi yli tonnin kuussa ja joutuisi kaiken päälle vielä menemään töihin.
Omistusasunnostani en ole onnellinen. Sen takia tässä ahdingossa olenkin. Tai toki exän takia, mutta nyt asunto aiheuttaa paljon pahaa. Myymällä nyt en pääsisi edes kaikista veloistani ja aiemminkaan en saanut myytyä edes 30 000 euron tappiolla, joten jäin tähän. Laskin silti halvemmaksi, kuin tuolla tappiolla myymisen, mutta en osannut aavistaa sotaa, inflaatiota tai muutakaan. Lainakin oli mitoitettu kahdelle aikuiselle enkä eroa halunnut. Onpahan lapsilla tuttu koti ja kun pois muuttavat, niin sen jälkeen minulle ei ole millään enää väliä. Myyn vaikka sadan tonnin tappiolla, että saan velkani sukulaiselle maksettua. Omalla elämällä en tee lasten lähdettyä enää mitään.
Höpö höpö. https://yle.fi/a/3-10095106
Yritystukiin uppoaa jopa 8–9 miljardia vuodessa
Työ- ja elinkeinoministeriö arvioi yritystukien määräksi neljä miljardia euroa. Noin miljardi on suoraa yritystukea, jota on muun muassa Tekesin avustukset yrityksille ja uusiutuvan energian tuki syöttötariffi. Kolme miljardia menee erilaisiin verohuojennuksiin tietyille elinkeinoille ja kohderyhmille.
Suorat tuet rahoitetaan valtion budjetista, kun taas verotuet eivät yleensä näy valtion menoissa mutta vähentävät valtion keräämiä veroja.
TEM ei sisällytä laskelmaansa noin kolmen miljardin alennettuja arvonlisäverokantoja eikä miljardin tukea maa-, metsä- ja kalataloudelle.
Valtiovarainministeriö arvioi pelkästään yritysten verotukien määräksi noin seitsemän miljardia.