Kaverini väittää kiven kovaa, että on aivan yhtä todennäköistä että lotto rivi on 1 2 3 4 5 6 7
kuin mikä muu vain. Kertokaa nyt hänelle, että tuollainen lottorivi on käytännössä mahdoton, eikä ole koskaan tapahtunut. Rahan hukkaa veikata noita numeroita.
Kommentit (1217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todella huolissani suomalaisten kasvavasta tyhmyydestä... Tässä tapauksessa kaveri on tietysti oikeassa, mutta ymmärrän miten joku ei sitä välttämättä ymmärrä, mutta kun olen kysellyt ihmisiltä (ihan vaan tietääkseni minkälaisen ihmisen kanssa olen tekemisissä), että tietävätkö he kuinka monta eri vaihtoehtoa on perinteisessä numerolukossa jossa on kolme rullaa ja numerot 0:sta 9:in, niin pettymysten määrää ei pysty edes kertomaan. Jotkut vastaavat, että tuhansia, jotkut kymmeniä tuhansia ja välillä enemmän... En edes tiedä miten jatkaa keskustelua tuollaisen ihmisen kanssa.
Sepä se. Auttaisikohan tämän ketjun aloittajaa se, että lottoruudukkoon olisi sijoitettu numerot aivan satunnaisesti. Silloin 1-7 ei muodostaisi sellaista hirvittävän epätodennäköisen näköistä keskittymää ruudukon ylälaitaan. :D
Se ois silti se 1-7. Peräkkäiset edelleen.
Korvaa numerot symboleilla.. ei lotossa 1,2,3,4,5,6,7 ole yhtään sen "peräkkäisempi" kuin kissa, kana, koira, hevonen, kala, kilpikonna, mato.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki rivit ovat yhtä todennäköisiä.
Sattumanvaraisuus silti muuttaa asiaa.
Eli tuleeko just peräkkäiset vaiko satunnaiset.Miten on vaikea ymmärtää että se todennäköisyys kaava ei huomioi ollenkaan lukujen satunnaisjärjestystä.
Ei ollenkaan.
Jospa sillä lottokoneella on muisti ja se ajattelee?
Olen nyt antanut numerot 1,2,3, 5,6 ja 7. Vielä yksi numero pitäisi ottaa. Tuossa pallossa on numero neljä. Olisi höpsöä, jos lottorivi olisi peräkkäiset numerot yhdestä seiskaan. Siispä sysään tuon pallon syrjään ja otan jonkun muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuleeko just peräkkäiset vaiko satunnaiset.Eli 1, 7, 14, 20, 27, 33, 40 on todennäköisin rivi? Siinä luvut ovat mahdollisimman kaukana toisistaan. Kiitos vihjeestä, laitan tuon tänään ja rikastun!
Tämäkin on hieman huono jos niiden etäisyys toisistaan on sama. Sekin on vähän epätodennäköisempää että sarja noudattaa mitä tahansa säännöllistä kaavaa.
Toivottavasti olet vain trollaamassa. Ei mulla muuta.
Millä selität sen että joku joskus sen 7 saa oikein?
Ja millä sen että ei ole koskaan ollut 7ää peräkkäistä numeroa?Joillakin kierroksilla rivejä jätetään niin paljon, että suurin osa yhdistelmistä on pelattuja. Siksi joku myös voittaa.
Lyön kanssasi tuhannesta eurosta vetoa, ettei arvonnan tulos ole ollut koskaan myöskään
1, 5, 7, 16, 22, 28, 34
eikä
6, 9, 20, 25, 31, 38, 39
eikä
11, 19, 23, 24, 36, 38, 40
...tätä vedonlyöntiä satunnaisilla yhdistelmillä minun olisi turvallista käydä kanssasi ainakin sen 34 rivin verran ja oikeastaan hyvin paljon pidempäänkin. Mahdollisista yhdistelmistä on ylipäänsä arvottu aivan häviävän pieni osa. Nimeä mikä tahansa rivi, ja on erittäin todennäköistä, ettei sitä ole vielä arvottu.
Eli sanotte että todennäköisyys sille että tulee vaikka 5 viikkoa putkeen 1,2,3,4,5,6,7 on sama kun että tulee 5 vkoa satunnaisen epämääräiset eri numerot?
Viisi kertaa peräkkäin 1,2,3,4,5,6,7 on yhtä todennäköistä kuin viisi kertaa peräkkäin 4,12,17,26,28,35,39.
Viisi kertaa peräkkäin 1,2,3,4,5,6,7 on samoin yhtä todennäköistä kuin
2,5,11,19,20,34,37
6,14,15,29,31,36,40
10,16,18,26,32,33,39
4,7,13,23,27,30,37
9,12,19,24,28,35,39
peräkkäin täsmälleen tässä järjestyksessä.
Eikö ole merkillistä.
Ja valitettavasti puolelle suomalaisista tämä on älyllisesti liian vaativa tehtävä ymmärtää.
Kumpi on todennäköisempi lopputulos ensi viikon lottoarvonnassa - rivi 2, 7, 12, 13, 19, 22, 29 vai joku muu rivi? Tietenkin joku muu rivi, eli juuri ko. riviä ei tämän logiikan mukaan kannattaisi valita. Toisaalta sama päättely pätee mihin tahansa lottoriviin, jonka aiot valita. Päädyt siis tilanteeseen, jossa mikä tahansa lottorivi on huonompi valinta kuin "joku muu rivi".
Virheenä tässä päättelyssä on se, että lototessa sinä et valitse kahden vaihtoehdon "rivi 2, 7, 12, 13, 19, 22, 29" vai "jonku muu rivi" väliltä, vaan valitset yhden 18 643 560:sta vaihtoehdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todella huolissani suomalaisten kasvavasta tyhmyydestä... Tässä tapauksessa kaveri on tietysti oikeassa, mutta ymmärrän miten joku ei sitä välttämättä ymmärrä, mutta kun olen kysellyt ihmisiltä (ihan vaan tietääkseni minkälaisen ihmisen kanssa olen tekemisissä), että tietävätkö he kuinka monta eri vaihtoehtoa on perinteisessä numerolukossa jossa on kolme rullaa ja numerot 0:sta 9:in, niin pettymysten määrää ei pysty edes kertomaan. Jotkut vastaavat, että tuhansia, jotkut kymmeniä tuhansia ja välillä enemmän... En edes tiedä miten jatkaa keskustelua tuollaisen ihmisen kanssa.
Hauskasti tunnustit samalla oman tyhmyytesi tietyillä elämän osa-alueilla. :D
🙄 hitto tätä porukkaa täällä...
No hauskasti ilmaisit mikä sinua viihdyttää / on mielestäsi hauskaa/ kirvoittaa sinut kirjoittamaan muka nasevan kommentin.
Lausahduksen oli enempi tarkoitus liioitellusti tuoda esiin turhautumiseni ja koska vastasin typeryyttä pursuavaan kommenttiisi, todisti samalla kykeneväni myös keskustelemaan ihmisen kanssa joka ei mielestäni ole sen arvoinen. Mene räpläämään sitä numerolukkoa niin saat sen varmasti auki yritettyäsi ainakin miljoona kertaa.Halusit sitten osoittaa myös kusipäisyytesi samaan hintaan.
Jep. Saman kusipäisyyden kuin ensimmäinen vastaus ja sinä, ellet sitten ole sama henkilö. Kusipäitä ollaan yhtä kaikki.
Luepas nyt eka kommenttisi ja mieti minkä vaikutelman sinä annat ihmisille itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuleeko just peräkkäiset vaiko satunnaiset.Miten on vaikea ymmärtää että se todennäköisyys kaava ei huomioi ollenkaan lukujen satunnaisjärjestystä.
Ei ollenkaan.Jospa sillä lottokoneella on muisti ja se ajattelee?
Olen nyt antanut numerot 1,2,3, 5,6 ja 7. Vielä yksi numero pitäisi ottaa. Tuossa pallossa on numero neljä. Olisi höpsöä, jos lottorivi olisi peräkkäiset numerot yhdestä seiskaan. Siispä sysään tuon pallon syrjään ja otan jonkun muun.
Sitä 4 palloa on vain yksi sielä ja muita numeroita enemmän.
Eli mikä on todennäköisempää?
Ei todellakaan tuo 4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hauskasti ilmaisit mikä sinua viihdyttää / on mielestäsi hauskaa/ kirvoittaa sinut kirjoittamaan muka nasevan kommentin.
Lausahduksen oli enempi tarkoitus liioitellusti tuoda esiin turhautumiseni ja koska vastasin typeryyttä pursuavaan kommenttiisi, todisti samalla kykeneväni myös keskustelemaan ihmisen kanssa joka ei mielestäni ole sen arvoinen. Mene räpläämään sitä numerolukkoa niin saat sen varmasti auki yritettyäsi ainakin miljoona kertaa.Halusit sitten osoittaa myös kusipäisyytesi samaan hintaan.
Jep. Saman kusipäisyyden kuin ensimmäinen vastaus ja sinä, ellet sitten ole sama henkilö. Kusipäitä ollaan yhtä kaikki.
Luepas nyt eka kommenttisi ja mieti minkä vaikutelman sinä annat ihmisille itsestäsi.
Mä en kyl ollu tuo henkilö. Kommentoin sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se tietää että ne puuttuu, niitä ei enää ole. Ja 4 pallon valinta tuossa kohti on epätodennäköisempää kuin mikä tahansa muu jäljellä olevista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lausahduksen oli enempi tarkoitus liioitellusti tuoda esiin turhautumiseni ja koska vastasin typeryyttä pursuavaan kommenttiisi, todisti samalla kykeneväni myös keskustelemaan ihmisen kanssa joka ei mielestäni ole sen arvoinen. Mene räpläämään sitä numerolukkoa niin saat sen varmasti auki yritettyäsi ainakin miljoona kertaa.Yrität kääntää toisen sanan sitä vastaan, peilaat takas samoin ,vaikka just totesit et hitto mitä porukkaa.
Sinähän tässä olet tätä porukkaa joka toista mollaa.
Olet muita niin paljon viisaampi ja parempi.
Ei käy kateeks kun on narsistisia piirteitä mukana.Jep. Syyllistyin samaan kuin sinä. Myönnän että olisi ollut viisaampaa antaa vaan asian olla. Narsistisia, muka viisaampia kusipäitä ollaan molemmat/ kaikki.
Jos sinä nostat itsesi mistä tahansa syystä toisen yläpuolelle ja joku sinua siitä näpäyttää niin toinen teistä syyllistyi ylimielisyyteen ja toinen syyllistyi siitä näpäyttämiseen, jotka eivät kuitenkaan ole samoja asioita.
Miettikää, mikä olisi ollut tähän mennessä arvottujen noin 2500 rivin todennäköisyys toteutua juuri siinä järjestyksessä kuin ne on todella arvottu.
Aika epätodennäköistä, suuruusluokka noin yksi luvusta, jossa on 17500 nollaa. Maailmankaikkeudessa on atomeita noin luvun jossa on 80 nollaa, verran.
Aika epätodennäköistä. Ja kuitenkin juuri nuo rivit toteutuivat! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lotto on arvottu tähän mennessä yli 2500 kertaa ja kertaakaan ei olla oltu edes lähellä tilannetta, jossa oikean rivin numerot olisivat olleet peräkkäiset.
Voi ollakin noin, mutta se johtuu siitä, että mahdollisia rivejä on mielipuolinen määrä. Peräkkäisistä numeroista koostuvia rivejä on kourallinen.
Lotossa arvotaan 7 palloa 40 mahdollisesta.
Erilaisia mahdollisia yhdistelmiä on 40! / (7! * (40 - 7)!) = 18643560.
Sellaisia yhdistelmiä, joissa kaikki numerot ovat peräkkäisiä on 40-(7-1) = 34.
Todennäköisyys siihen, että tietyllä viikolla tulee peräkkäiset numerot on siis 34/18643560 = 1.82*(10^-6), eli 0.000182 %.
Jokin seitsemän peräkkäisen numeron yhdistelmä tulee siis keskimäärin 1/(1.82*(10^-6) = 548340 viikon eli noin 10'000 vuoden välein.
Mikä tahansa yksittäinen valittu sarja, on se sitten 1,2,3,4,5,6,7 tai 8,12,17,22,31,32,40, tulee keskimäärin 18643560 viikon eli 357156 vuoden välein. Ei siis kannata pidätellä hengitystä minkään tietyn lukusarjan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä 4 palloa on vain yksi sielä ja muita numeroita enemmän.
Eli mikä on todennäköisempää?
Ei todellakaan tuo 4.
Mutta jos se kone näkee ke numerot ja ajattelee, nelosen todennäköisyys on nolla, koska se kone ei tykkää liian säännöllisistä numerossrjoista.
Jos se ei ajattele, nelonen on yhtä todennäköinen kuin muutkin numerot, eikä rivin säännöllisyys vaikuta siihen, kuinka todennäköinen rivi on.
Mitä arvelet, onko sillä koneella silmät ja mielipiteitä rivien toivottavuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin maailma toimii satukirjoissa.
Lottokoneet toimivat kuitenkin oikeassa maailmassa, jossa pätee eri säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se. Auttaisikohan tämän ketjun aloittajaa se, että lottoruudukkoon olisi sijoitettu numerot aivan satunnaisesti. Silloin 1-7 ei muodostaisi sellaista hirvittävän epätodennäköisen näköistä keskittymää ruudukon ylälaitaan. :D
Korvaa numerot symboleilla.. ei lotossa 1,2,3,4,5,6,7 ole yhtään sen "peräkkäisempi" kuin kissa, kana, koira, hevonen, kala, kilpikonna, mato.
Onhan numerot hitto vie peräkkäisempi kun nuo eläimet. Ja se pitäisi ottaa huomioon laskettaessa todennäköisyyttä.
Jos joku kävisi yöllä vaihtamalla numeroiden 1,2,3,4,5,6,7 paikoille esim. numerot 12,15,16,19,24,26 ja 37 ja toisinpäin numeroiden, niin muuttuisiko rivin 1,2,3,4,5,6,7 todennäköisyys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se tietää että ne puuttuu, niitä ei enää ole. Ja 4 pallon valinta tuossa kohti on epätodennäköisempää kuin mikä tahansa muu jäljellä olevista.
Eli se kone siis tunnistaa, missä pallossa on luku 4, ja se yrittää välttää sen ottamista? Aha? Onko sillä silmät, vai tunnusteleeko se niiden pallojen pinnoista numeroita?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kävisi yöllä vaihtamalla numeroiden 1,2,3,4,5,6,7 paikoille esim. numerot 12,15,16,19,24,26 ja 37 ja toisinpäin numeroiden, niin muuttuisiko rivin 1,2,3,4,5,6,7 todennäköisyys?
Riippuu siitä mihin aikaan vuodesta kävisi vaihtamassa ja myös siitä jätetäänkö huoneeseen jossa arvontakone on, valot päälle. Jos tekisi sen ihan säkkipimeässä, mitään muutosta ei tapahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se kone siis tunnistaa, missä pallossa on luku 4, ja se yrittää välttää sen ottamista? Aha? Onko sillä silmät, vai tunnusteleeko se niiden pallojen pinnoista numeroita?
Eikun tuossa tilanteessa se 4n todennäköisyys on pienempi kuin muiden.
Ihan tasan näin yksinkertaista.
Unohda silmät ja tunnustelut.
4 palloa on yksi ja muita monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan numerot hitto vie peräkkäisempi kun nuo eläimet. Ja se pitäisi ottaa huomioon laskettaessa todennäköisyyttä.
En rehellisesti tiedä rölläätkö vai etkö oikeasti tiedä, miten maailma toimii, mutta ei. Se, onko jonkin pallon symboli "1", "valkea" vai "avaruusraketti", ei vaikuta sen todennäköisyyteen millään lailla.
Jep. Syyllistyin samaan kuin sinä. Myönnän että olisi ollut viisaampaa antaa vaan asian olla. Narsistisia, muka viisaampia kusipäitä ollaan molemmat/ kaikki.