Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siskoni on katkera muistisairaan äidin hoidosta

Vierailija
15.09.2023 |

Äidillämme on muutama vuosi sitten todettu muistisairaus. Itse asun 300km päässä, siskoni samalla paikkakunnalla kuin äitini, mistä johtuen mm. monet juoksevat asiat ovat käytännön syistä olleet hänen hoidettavanaan. Sisareni kantaa minulle kaunaa siitä, että asiat ovat enemmän hänen harteillaan kun minun. En kuitenkaan voi täältä satojen kilometrien päästä lähteä arkisin käyttämään äitiä lääkärissä tai mennä katsomaan miksi televisio ei toimi. Ulkopuolista hoitoapua on käytössä sen verran mitä saatavissa on, mutta moni asia tietenkin jää omaisille. Ymmärrän tilanteen väsyttävyyden siskolleni ja tunnen asiasta huonoa omatuntoa sekä riittämättömyyttä kun en pysty olemaan enempää mukana vaikka haluaisin. Hoidan asioita joita täältä käsin pystyn ja vierailen viikonloppuisin kun siihen on mahdollisuus. Tilanne tulehduttaa silti välejämme. Onko muita ollut samassa tilanteessa?

Kommentit (186)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä ap sitten haluaisit?

Että hän lopettaisi minulle vihottelun tilanteesta jolle ei mahda mitään. Haluaisin olla lähempänä, mutta kun en ole. Ap

Korvaat sisarellesi rahassa ja jossakin huomionosoituksessa sen, mitä et voi korvata osallistumalla äitinne hoivaan.

Vain siinä tapauksessa, että tuo sopii siskollekin. Mun ja oman siskoni kohdalla kyse ei ole koskaan ollut rahasta vaan siitä, että toisen meistä pitäisi olla koko ajan hälytysvalmiudessa ja toinen taas voi elää omaa elämäänsä, kunhan vaan silloin tällöin tekisi tilisiirron. 

Ap:n kohdalla nyt varmaan olisi hyvä, jos jommalla kummalla tai molemmilla lapsilla olisi äitinsä tilinkäyttöoikeus. Jotta sitten, kun telkkari ei toimi, voi tilata ammattilaisen ja maksaa siitä tulleen laskun. Sen korjaajan voi tilata ja laskun maksaa vaikka Bahamalta.  

Vierailija
82/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin jonain päivänä kuten ap:n sisko. Ainoa sisarukseni asuu ulkomailla eikä varmasti laittaisi tikkua ristiin ikääntyvien vanhempiemme vuoksi.

Vaan mitään hoivaajan tai asioiden hoitajan roolia en aio ottaa itselleni. Minulla ei ole lapsia, joten aion tehdä omat ratkaisuni. Vanhempieni orjaksi en ala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko siskolla olla alkava alzheimer? Se saa joskus ihmisen kauhean kiukkuiseksi?

Vierailija
84/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on siis lapset, työ ja oma elämä kaukana.

1) lapset : oletko yh, kun et voi heidän takiaan irtautua käymään useammin äitiäsi auttamassa?

2) Mitäpä luulet, onko sisaresi oma elämä kärsinyt siitä, että hoitaa äitiänne? Aikuisena ihmisenä hänellä kuitenkin on oma elämä, vaikka lähellä äitiänne asuukin

Vierailija
85/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheisten ei ole pakko hoitaa, vaikka asuisivat samalla paikkakunnalla. Toki yhteiskunta haluaisi läheisten hoitavan, koska tulee halvaksi, mutta siitä voi kieltäytyä.

Nimenomaan näin. Jos sisko hoitaa, oma on valintansa. Ei siitä voi muille kiukutella. Kunta on tyytyväinen, kun on yksi muistisairas vähemmän heidän kontollaan.

Kaikkihan on omaa valintaa. Lähellä asuva voi myös tehdä oman valinnan ja katkaista välit kaukana asuvaan. Mitään ihmissuhdetta ei tarvitse säilyttää.

Vierailija
86/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa jamassa, otan osaa!

Siskoni houkutteli äitimme muuttamaan omalle paikkakunnalleen ja nyt ei sitten jaksakaan hoitaa äidin asioita. Äiti kiukuttelee ja paljon! On ollut aina muutenkin hankala tyyppinä, välinpitämätön ketku.

Siskoni kiukuttelee minulle, että pitäisi käydä päivittäin 200 km:n keikka siellä. Äidin telkkari ei toimi, puhelin ei toimi, mikään ei toimi. Äiti saa kaikki vempeleet rikki alta aikayksikön. Kolmas luuri on menossa vuoden sisään (paiskoo lattialle) ja toinen telkkari. Oli osannut tilata netistä taas tonnin telkkarin ja siihen meni taas melkein kuukauden eläke. Osaa tilata pillereitä ja lehtiä kännykällä ja niitä tilauksia perutaan harva se viikko.

Kotona on jo yksi vanhus hoivattava ja maksan jo suurimmaksi osaksi äidin menot, kuten siskonikin on saanut ihan kivasti korvauksia (olen maksanut vapaaehtoisesti).

Molempien rahankäyttö on täysin holtitonta ja saan harmaita hiuksia kun kohta rahani ei riitä mihinkään!

Äitini "pelleilee", että saan sitten asunnon perintönä. Ai jaa, asunnon, josta maksan itse kuukausittain lyhennykset ja se on nimissäni.

Ei ole olemassa ihan samanlaisia tapauksia, mutta saman kaltaisia kylläkin.

Ärsyttää/kauhistuttaa koko tilanne, muttei siitä niin vain pääse irti.

Vierailija
87/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt tytär kirjoitti:

Samassa jamassa, otan osaa!

Siskoni houkutteli äitimme muuttamaan omalle paikkakunnalleen ja nyt ei sitten jaksakaan hoitaa äidin asioita. Äiti kiukuttelee ja paljon! On ollut aina muutenkin hankala tyyppinä, välinpitämätön ketku.

Siskoni kiukuttelee minulle, että pitäisi käydä päivittäin 200 km:n keikka siellä. Äidin telkkari ei toimi, puhelin ei toimi, mikään ei toimi. Äiti saa kaikki vempeleet rikki alta aikayksikön. Kolmas luuri on menossa vuoden sisään (paiskoo lattialle) ja toinen telkkari. Oli osannut tilata netistä taas tonnin telkkarin ja siihen meni taas melkein kuukauden eläke. Osaa tilata pillereitä ja lehtiä kännykällä ja niitä tilauksia perutaan harva se viikko.

Kotona on jo yksi vanhus hoivattava ja maksan jo suurimmaksi osaksi äidin menot, kuten siskonikin on saanut ihan kivasti korvauksia (olen maksanut vapaaehtoisesti).

Molempien rahankäyttö on täysin holtitonta ja saan harmaita hiuksia kun kohta rahani ei riitä mihinkään!

Äitini "pelleilee", että saan sitten asunnon perintönä. Ai jaa, asunnon, josta maksan itse kuukausittain lyhennykset ja se on nimissäni.

Ei ole olemassa ihan samanlaisia tapauksia, mutta saman kaltaisia kylläkin.

Ärsyttää/kauhistuttaa koko tilanne, muttei siitä niin vain pääse irti.

Olen pahoillani puolestasi

Vierailija
88/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ap:n eikä kenenkään muunkaan kaukana asuvan tehtävä loputtomasti madella ja ylistää sitä lähellä asuvaa omaista silloin jos apua tarjotaan ja annetaan niin paljon kun sitä on mahdollista antaa. Moni asia on valintoja. On ollut valinta jäädä asumaan sinne omien vanhempien lähelle, kukaan ei ole pakottanut, ei ketään voi syyllistää siitä että on rakentanut elämänsä muualle. On usein myös valinta kuinka paljon harteilleen ottaa. Se kaukana asuva omainen ei ole loputtomassa kiitollisuudenvelassa vain siksi, että asuu kaukana. Hän on hyvin voinut jäädä paitsi monesta sellaisesta asiasta mitä se lähellä asuva omainen on aikoinaan saanut, mm. lastenhoitoapu isovanhemmalta.

Vierailija
89/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainoana lapsena tein siten että hain kotihoitopalvelut kunnalta. Kotisairaanhoito käy aamuisin, laittaa lääkkeet. Illalla on sairaanhoitajan soitto äidille.

Kotisairaanhoito huolehtii lääkkeiden haut apteekista ( annosjakelu). Kotisairaanhoidon lääkäri uusii reseptit ja tekee välillä kotikäyntejä. Lauantaisin käy kylvettäjä kotona. Kauppapalvelu tuo viikon ruuat torstaisin.

Minä maksan laskut nettipankissa ja käyn n. kerran viikossa. Pesen pyykit. Turvapuhelin on kaatumisten ym. varalle. Soittelen hänelle lähes päivittän.

Eihän tuo nyt täysin huoletonta ole, mutta ei hän pärjäisi ilman noita apuja kotona enää.

Nyt vaan ap ja sisko, soitto kaupungin ikäihmisten palveluneuvontaan ja apuja sieltä äidille. Menee tulojen mukaan se laskutus, mun äidillä n. 286€/kk. On kyllä sen arvoista.

Ikä ei ole syy että joku tunkeutuu äidin kotiin päivittäin jo aamulla heti ja illalla. Iäkkäiden pitäisi voida valita jos nukkuu pitkään häiröttä tai ottaa päiväunet. Jos on jalat mennyt, jotkut väittävät ettei turvapuhelin riitä, jos se on kaatumishetkellä kaukana. Onko jotain mikä auttaa iäkästä itse lattialta ylös, kehittääkö joku keksintöjä? Että joka huoneessa on vaikka apuvälineitä ja mahdollisuuksia nousuun. Pääseekö puhelimelle.

Sitä vaaraa ei ole, että tungettaisiin heti aamusta, jos ei ole aivan pakko lääkityksen tai muun terveydellisen syyn takia. Silloin on työntekijäpulan takia siellä listan lopussa, mihin mennään ennenkuin lounasajan pakkokäynnit alkavat. Turvapuhelin on yleensä ranneke ranteessa, missä on iso nappula avun hälyttämiseen eli se on mukana, jos muistisairas ei sitä itse ota pois. Suurempi ongelma on varmaan se, ettei muistisairas yksinkertaisesti osaa käyttää sitä, kun ei tiedä aina, että mikä tämä on.

Vierailija
90/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) lapset : oletko yh, kun et voi heidän takiaan irtautua käymään useammin äitiäsi auttamassa?

2) Mitäpä luulet, onko sisaresi oma elämä kärsinyt siitä, että hoitaa äitiänne? Aikuisena ihmisenä hänellä kuitenkin on oma elämä, vaikka lähellä äitiänne asuukin

Mistä sinä tiedät kuinka usein ap käy äitiään auttamassa? Ei myöskään vaikuta siltä, että kukaan olisi edellyttänyt tätä siskoa luopumaan omasta elämästään.

Vierailija
91/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta sisarusta teitä on

Vierailija
92/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähellä asuvat saavat kyllä monenlaista apua vanhemmiltaan, mitä kaukana oleva ei saa. Siis silloin kun vanhemmat ovat vielä terveitä. Apua remonteissa, lastenhoidossa, siivouksessa ja puutarhanhoidossa, annetaan tavaroita lainaan ja omaksikin, kauppakäyntejä kun perhe on sairaana jne.

Näin ainakin tuntemani vanhemmat auttavat aikuisia lapsiaan. Siis niitä jotka asuvat lähellä. Ihan hyvä muistaa sekin.

Tämä on erittäin hyvä huomio.

Vierailija
93/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä ap sitten haluaisit?

Että hän lopettaisi minulle vihottelun tilanteesta jolle ei mahda mitään. Haluaisin olla lähempänä, mutta kun en ole. Ap

Korvaat sisarellesi rahassa ja jossakin huomionosoituksessa sen, mitä et voi korvata osallistumalla äitinne hoivaan.

Vain siinä tapauksessa, että tuo sopii siskollekin. Mun ja oman siskoni kohdalla kyse ei ole koskaan ollut rahasta vaan siitä, että toisen meistä pitäisi olla koko ajan hälytysvalmiudessa ja toinen taas voi elää omaa elämäänsä, kunhan vaan silloin tällöin tekisi tilisiirron. 

Ap:n kohdalla nyt varmaan olisi hyvä, jos jommalla kummalla tai molemmilla lapsilla olisi äitinsä tilinkäyttöoikeus. Jotta sitten, kun telkkari ei toimi, voi tilata ammattilaisen ja maksaa siitä tulleen laskun. Sen korjaajan voi tilata ja laskun maksaa vaikka Bahamalta.  

Muistisairaan television toimimattomuus on yleensä se, että tämä on itse mennyt painamaan kaukosäätimestä jotain nappulaa, mistä on joutunut jonnekin valikkoon, mistä ei osaa tulla pois, jolloin televisio ei hänen mielestään toimi, kun sieltä ei näy sitä ylen ykköstä tai kakkosta tai jotain muuta kanavaa. Turha siitä mitään korjaajia tilailla ja maksaa siitä maltaita. Aikaakaan ei saa heti ja muistisairas olisi ihmeissään korjaajan tulessa, ihmettelisi, että mikä ihmeen korjaaja, jos ylipäätään oveaan avaisi eli siellä pitäisi jonkun toisen olla vastaanottamassa korjaaja.

Aika monta kertaa tuli toimittua anopin television "korjaajana", avainten etsijänä ja muuna remppaajana.

Vierailija
94/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät kuinka usein ap käy äitiään auttamassa? Ei myöskään vaikuta siltä, että kukaan olisi edellyttänyt tätä siskoa luopumaan omasta elämästään.

Lähellä asuvan on toki tärkeää huolehtia siitä, että omaa elämäänsä ei kokonaan menetä.

Mutta se todellisuus muistisairaan kanssa on sitä, että jos et tietyissä tilanteissa mene, otat riskin, että seuraavan kerran kun menet, vanhus löytyy sieltä asunnolta menehtyneenä.

Tuossa tilanteessa ei ehkä jaksa kuunnella sisaren lörpötrelyjä ja muistaa tämän lasten syntymäpäiviä, koska sinä omana aikanaan tekee mieluummin jotain muuta.

Vierailija
95/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös tässä lueskellessani miten syvästi muistisairas muistaa ja tajuaa sen rannenapin tarkoituksen. Tosi muistamattomia on kotonaan jonottamassa hoitopaikkaa.

Tutultani oli hellan sulakkeet pois, unohti kännykän käytön, televisio oli aina päällä, tosin säädetty hiljaiselle. Turvanappia ei ollut.

Vierailija
96/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähellä asuvan on toki tärkeää huolehtia siitä, että omaa elämäänsä ei kokonaan menetä.

Mutta se todellisuus muistisairaan kanssa on sitä, että jos et tietyissä tilanteissa mene, otat riskin, että seuraavan kerran kun menet, vanhus löytyy sieltä asunnolta menehtyneenä.

Tuossa tilanteessa ei ehkä jaksa kuunnella sisaren lörpötrelyjä ja muistaa tämän lasten syntymäpäiviä, koska sinä omana aikanaan tekee mieluummin jotain muuta.

Jep, se on juuri oman ajan ottamista ja itsestä huolehtimista, ettei vastaa ap:lle ja käytä aikaa ap:n lapsen syntymäpäivä huomioimiseen. Sisarhan juuri tuolla pyrkii vähentämään kuormitusta!

Vierailija
97/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta tämäkään ei ole sen kaukana asuvan omaisen vika. Se nyt vaan on tosiasia, että se 500km päässä asuva ei voi auttaa siinä jos johonkin pikkuaskareeseen tarvitaan apua nyt heti. Eikä hän ehdi paikalle hätätilanteessa nopeasti vaikka kuinka haluaisi. Sen sijaan se kaukana asuva voi auttaa muilla tavoin jos hänen annetaan.

Vierailija
98/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta tämäkään ei ole sen kaukana asuvan omaisen vika. Se nyt vaan on tosiasia, että se 500km päässä asuva ei voi auttaa siinä jos johonkin pikkuaskareeseen tarvitaan apua nyt heti. Eikä hän ehdi paikalle hätätilanteessa nopeasti vaikka kuinka haluaisi. Sen sijaan se kaukana asuva voi auttaa muilla tavoin jos hänen annetaan.

Kaukana asuva voi kuitenkin itse olla kuormittamatta lisää sitä, joka lähellä asuu.

Vierailija
99/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta päätellen ap:n sisko ei ole ainoa katkera!

Vierailija
100/186 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaukana asuva voi kuitenkin itse olla kuormittamatta lisää sitä, joka lähellä asuu.

Millä tavalla luulet, että minä kuormitan lähellä asuvaa sisartani lisää? Kun sanoin ettei hän vastaa viesteihin en tarkoita, että lörpöttelisin omia asioitani. Hän ei vastaa jos tarjoudun avuksi, ei vastaa jos kysyn mitä kuuluu, ei vastaa jos kiitän. Ja kun osa nyt tarkoituksellisesti takertui siihen, että siskoni "unohti" lapseni syntymäpäivät niin kyseessä oli yksi esimerkki monesta. Pointti ei ole se ettei hän muka muistanut lapsen merkkipäivää vaan se, että kysymyksessä on päivänselvä mielenosoitus monien muiden joukossa. Mikään mitä teen ei tunnu riittävän. Minä en ole häneltä vaatinut enkä odottanut koskaan mitään, hän on moneen asiaan myös itse lähtenyt vaikka olen ilmaissut huoleni. Ap