Miten saa reihuvan koiran rauhoittumaan?
Oikeaoppisesti?
Lyhyesti kerrottuna minulla on maalta vastikään pienelle paikkakunnalle muuttanut metsästyskoira (eron vuoksi ja oma koira). Kaikki on ollut yhtä ongelmaa koiran kanssa ja osa ongelmista saatu korjattua mutta hihna käyttäytyminen ja räyhääminen on erittäin stressaavaa itselle enkä vaan saa sitä kuriin vaikka kuinka on kouluttaja neuvonut videoillaan. Kun koira ei kertakaikkiaan rauhoitu. On arka, agressiivinen toisille koirille ja ei ole tottunut kuin asumaan metsänkeskellä rauhassa. Olen aivan hermoraunioina itse nykyään.
Taas kerran sattui tilanne että näin kaukaa tulevan koiria, väistin ja väistin vielä ihan eri tielle asti mutta eiköhän nämä koirat ollut tulossa juuri sinne ja jäin ns. loukkuun ja räyhääminen alkoi. Koira riehui ja räyhäsi niin hirveästi että melkein pääsi valjaistaan jotka on todella turvalliselta ennen tuntunut. Jotenkin ahdistuksissa sitten repäisin valjaista koiraa, huusin ja otin kuonosta kiinni.
Koira rauhoittui paljon ja sain valjaat pyöräytettyä takaisin päälle mutta toisen koiran omistajan katse oli niiin syyttävä. Ja siis syystä, tottakai. Ei saisi itse alkaa riehumaan mutta jotenkin kaikki stressi noihin lenkkeihin purkaantui siinä kun säikähdin että nyt pääsee karkuun. Tuli vihana ulos. Nyt mietin että miten minä toimin jatkossa kun niin usein tulee tilanteita että toiset koirakot vaan seuraa vaikka yritän minne piiloutua koirani kanssa. Vai laitanko pannan ja parit valjaat ja annanko vaan räksyttää ja kävelen itse ohi. Olen todella toivoton ja lenkille lähtö stressaa kokoajan. En haluaisi koirasta luopua kun olisi tarkoitus muuttaa takaisin maalle heti kun itsellä rahatilanne sallii yksin muuttaa ja maalla koira oli paljon rennompi ja lenkeistä pystyi nauttimaan kun koirakin nautti.
Kommentit (40)
Terävä voimakas isku kuonon yläosaan hiljentää rakin välittömästi.
Jos haluat että vielä elää, niin heität koiran selälleen kaula avoinna, niin tietää kuka on kingi teillä
Potkaise sitä tai purista korvasta.
Vierailija kirjoitti:
Purista korvasta 🤔 Kuulostaa samalta kun sanois koiralle hei buddy
Olisko mitään oikeita neuvoja vai menikö vaan "vitsiksi". AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purista korvasta 🤔 Kuulostaa samalta kun sanois koiralle hei buddy
Pitää PURRA korvasta, ymmärtävät sitten että käytös ei toivottua.
Yritä kääntää koiran huomio itseesi. Jos on motivoitunut ruuasta, tarjoa jotain hyvää kun ohitatte toisen koiran ja tarjoa myös herkkuja kun koira huomioi sinut eikä muita koiria.
Vierailija kirjoitti:
Olisko mitään oikeita neuvoja vai menikö vaan "vitsiksi". AP
Äitisi on iso vitsi. Mieti sitä.
Irroita hihnasta että saa päästää höyryt ulos toisen koiran kanssa. Jos jää auton alle, niin oli tarkoitettu.
Anna herkkuja aina kun rähisee ja silitä ja kehu koiraa. Rakkaus voittaa vihan.
Vierailija kirjoitti:
Yritä kääntää koiran huomio itseesi. Jos on motivoitunut ruuasta, tarjoa jotain hyvää kun ohitatte toisen koiran ja tarjoa myös herkkuja kun koira huomioi sinut eikä muita koiria.
Tätä on neuvottu mutta ei auta mitenkään kun ei koiraa silloin kiinnosta mikään muu. Ei vaikka itkis ja rukoilis ja tois rekallisen herkkuja. Sitten on tämä neuvo että niin kaukaa kiertää ettei koira ala haukkumaan ja sitten kun ohitus kaukaa onnistuu niin voi mennä vähän lähemmäs. Mutta kun se ei onnistu vaikka miten kaukaa kiertää. Haukkuminen alkaa vaikka näkisi itse vaan mustan pisteen horisontissa. Sen jälkeen unohtuu tarpeiden teko. Lähden erisuuntaan rauhassa että eipä tässä mitään ompas kiva keli. Koitan poikkoilla piiloon jonnekkin missä ei tulisi ketään vastaan mutta koira on valppaana ja oikein odottaa että milloin voi aloittaa riehumisen. Ja sitten tosi usein joku tulee vastaan eikä voi väistää enempää ja rähinät on valmiit. AP
Piikki auttanee. Sanot vain bai bai!
Ota makupaloja, jotain tosi houkuttavia. Hanki naksutin. Heti onnistuessa naksutus ja makupala. Opettele muiden kanssa ohituksia, ota ihmisiä siihen mukaan vaikka tuttuja. Myös sosiaalistaminen että tulee kivoja kokemuksia, ei niin että puree muita. Ehkä on vielä joku joka osaisi auttaa läheisemmin tai koirakoulun täti. Koira kaipaa luontoa varmasti ja muutos yhtäkkinen. Ole pomo eli opetelkaa virkeänä käskyjä ja makupalat. Leikkiä, huumori. Haukkuherkistä koirista voi lukea netissä jotain ja kirjat, ehkä voi hihnassa "metsästää" tai etsiä jotain luonnosta, jonka piilotit. Makupaloja voi piilottaa niihin leluihin myös. Ideoi jotain paperille ja jos on joku rodusta tietävä, kysele miten haukkumisen kanssa.
Lopetuspiikille käytöshäiriöinen koira
Vierailija kirjoitti:
Mikä rotu on reihuva?
Juuri sinä sekarotuinen.
Ai niin. Oma elekieli voi myös hermostuttaa tai rauhoittaa koiran. Sanat. Koira on piintynyt vanhoihin tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ota makupaloja, jotain tosi houkuttavia. Hanki naksutin. Heti onnistuessa naksutus ja makupala. Opettele muiden kanssa ohituksia, ota ihmisiä siihen mukaan vaikka tuttuja. Myös sosiaalistaminen että tulee kivoja kokemuksia, ei niin että puree muita. Ehkä on vielä joku joka osaisi auttaa läheisemmin tai koirakoulun täti. Koira kaipaa luontoa varmasti ja muutos yhtäkkinen. Ole pomo eli opetelkaa virkeänä käskyjä ja makupalat. Leikkiä, huumori. Haukkuherkistä koirista voi lukea netissä jotain ja kirjat, ehkä voi hihnassa "metsästää" tai etsiä jotain luonnosta, jonka piilotit. Makupaloja voi piilottaa niihin leluihin myös. Ideoi jotain paperille ja jos on joku rodusta tietävä, kysele miten haukkumisen kanssa.
Täälläpäin ei ole koirakouluttajia. Ehkä pitää ensikesänä yrittää matkustaa jonnekkin missä on. Mutta raskasta tulee olemaan. Koiriin yritetty kyllä totuuttaa mutta aina käy kiinni vaikka mikä olisi. Ihmisille ei niin vihainen mutta vähän yrittää ihmisiäkin näykkiä. Onhan me koitettu vaikka ja mitä mutta kun siinä vaiheessa kun se piste näkyy että joku lähestyy ja on vielä koira niin ei auta mitkään herkut ei lelut ei luoksekutsut ei mikään. AP
Ja kirjoittaminenkin onnistuu taas hyvin!!! AP