IS: Petteri Orpo jyrisee: Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä, jotka voisivat vaan mennä töihin jos haluaisivat!
Kysymyshän on siitä, että meillä on laaja työttömyys plus työvoiman ulkopuolella oleva väki noin puoli miljoonaa työikäistä ja työkykyistä ihmistä, joilla ei ole tällä hetkellä kannusteet kunnossa. Työtä olisi tarjolla, mutta töihin ei kannata lähteä.
Orpon mukaan kaikki hallituksen uudistukset tähtäävät siihen, että ihmisten kannattaisi ottaa työtä vastaan, ja yrittäjien ja työnantajien kannattaisi tarjota enemmän töitä ja investoida Suomeen.
Orpon mielestä ihmiset ovat "järjestelmän vankeja.
Hallitus aikoo työllistää ihmiset purkamalla kannustinloukut, mutta missä ovat palkalliset työpaikat puolelle miljoonalle työntekijälle? Työministeriön mukaan avoimia paikkoja on n. 30 000 eivätkä kaikki niistä ole valituista palkkatyötä.
Kommentit (1336)
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama Orpo haluaa tehdä pienituloisten elämästä niin vaikeaa ettei kukaan pysty elämään pienipalkkaisella työllä.
Miksi ihmeessä hän haluaa pienituloisilta tuet pois?
Sehän johtaa suoraan tilanteisiin joissa pienituloisten on pakko jäädä työttömiksi jotta rahat riittäisivät elämiseen.Orpon puheiden ja tekojen välillä on suuri ristiriita.
Vihreä ainakin tekivät kaikkensa työssäkäymiskulujen kasvattamiseksi mahdottomiksi.
En usko oikeita työttömiä olevan enempää kuin viisinumeroinen luku tai maksimissaan jotain 1xx xxx. Niin moni kuuluisi tosiasiassa eläkkeelle, kuntoutukseen, sairauslomalla tai opiskelemaan.
Terveydenhuolto, työkyvyn selvitykset, kuntoutus ja kouluttautumismahdollisuudet kuntoon ensimmäisenä ja sen jälkeen katsomaan, paljonko meillä oikeasti on osaavia ja työkykyisiä työttömänä eli ilman työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Duuniin vaan kaikkk kynnelle kykenevät ja pulinat pois. Loppuu se masennuslääkkeitten vetäminenkin siinä samalla, kun saa elämään sisältöä. Kuka jaksaa maata kotona päivästä toiseen Kelan tuilla? Vähemmästäkin masentuu. Itse en jaksaisi päivääkään.
Tuskin kukaan jaksaakaan. Pitää keksiä omia juttuja. Esim aamu-uinti umahallissa, välillä höyrysaunaan ja mahdollisesti sen jälkeen kylmäaltaaseen ja infrapunasaunan ja suihkun jälkeen pukkariin meikkaamaan, föönaamaan ja pukeutumaan.
Buffee-lounaspöydän jälkeen onkin kiva ajella kotiin urheilleena ja kylläisenä oman kodin työhuoneelle tarkastamaan avoimet työpaikat ja tekemään parit hakemukset.
Saanko Kelalta tukia? En
Olenko työtön? Kyllä
Miksen saa töitä? Koska olen työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta saa jatkossa vuokra-asuntoon asumistukea niin tilillä saa olla 10000. Eilen sanottiin telkkarissa, että jos saa asumistukea niin ei voi säästää omistusasuntoon enempää kuin 10000.
Tämäkin on niin nurinkurista. Orpo väläytteli, että äitiyspakkaukseen laitettaisiin jokaiselle vauvalle osakesäästötili, koska halutaan rohkaista jo lapsesta asti ihmisiä säästämään.
Mutta vastaisuudessa, jos on säästöjä, putoat sosiaaliturvan ulkopuolelle, eli säästämisestä rangaistaan.
Kannustaa kouluttautumaan eikä haahuilemaan.
Leikkasivat koulutuksistakin. Eli miten kouluttautua?
Sitten vielä unohdetaan, että edes kaikilla nahdollisillakaan koulutuksilla voi jäädä monta kertaa kakkossijalle rekryissä. Tuon jälkeen ihmetelläänkin, että onpa kumma kun ei ole töissä. Varmaan jotain vikaa, kun kukaan ei tähän mennessä ole palkannut.
Itselläni on kolme tutkintoa. Yksi (hyödytön) yo, merkonomi ja tradenomi. Olen jäänyt monesti kakkossijalle. Ilmeisesti ei vaan naama miellytä. Palkattomaan harjoitteluun sentään viimeksi pääsin. 😂
Minä olen lyhyt pikkumies enkä kasva, vaikka olen johtaja, naiset kuiskii ja nauraa työpaikan kahvitauoilla, yritysvieraat on pidempiä, jopa naiset 😜
Vierailija kirjoitti:
Mistä Orpo tietää että kaikki puoli miljoonaa on työkykyisiä? Suurin osa ei luultavasti ole. Itse olen ollut suurimman osan elämästäni työtön, tai sitten sairaslomilla, määräaikaisilla eläkkeillä, osastohoidossa.. Ei minua kukaan mihinkään palkkaa vaikka tukia miten leikataan.
Minulla sama tilanne. En tule töitä saamaan, vaikka menettäisin kaikki tuet. En ymmärrä miten tämä mies aikoo tukien leikkaamisella työllistää 500 000 ihmistä, jos paikkoja on auki 30 000. Miten se tukien leikkaaminen luo 470 000 työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
En usko oikeita työttömiä olevan enempää kuin viisinumeroinen luku tai maksimissaan jotain 1xx xxx. Niin moni kuuluisi tosiasiassa eläkkeelle, kuntoutukseen, sairauslomalla tai opiskelemaan.
Terveydenhuolto, työkyvyn selvitykset, kuntoutus ja kouluttautumismahdollisuudet kuntoon ensimmäisenä ja sen jälkeen katsomaan, paljonko meillä oikeasti on osaavia ja työkykyisiä työttömänä eli ilman työpaikkaa.
Jos kaikki nuo puheet työkyvyttömistä rokotusuhreista pitää paikkansa, niin moni työkyvytön työikäinen on noita.
Vierailija kirjoitti:
No, en mä kyllä seurustelisi itseä lyhyemmän miehen kanssa, kaikki sukulaiset nauraisi.
Ruokamarketeissa nauretaan, jos mies on naista lyhyempi.
Petteri taitaa olla yksinkertaisempi kuin luulinkaan. Siis hänen mielestään kannustinloukku jotenkin purkaantuu siinä, kun estetään osa-aikatyön ja soviteltujen etuuksien saaminen yhtä aikaa? Mä voin kertoa, että tuossa käy täsmälleen päinvastoin: työtä ei sen jälkeen kannata ottaa vastaan ollenkaan, ellei siitä saa koko elatustaan. Osa-aikatyö kun tarkoittaisi sitä, että tulot pienenevät. Eli heidän hienon uudistuksensa jälkeen on kannattavampaa jäädä kotiin makoilemaan kuin tehdä osa-aikaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Petteri taitaa olla yksinkertaisempi kuin luulinkaan. Siis hänen mielestään kannustinloukku jotenkin purkaantuu siinä, kun estetään osa-aikatyön ja soviteltujen etuuksien saaminen yhtä aikaa? Mä voin kertoa, että tuossa käy täsmälleen päinvastoin: työtä ei sen jälkeen kannata ottaa vastaan ollenkaan, ellei siitä saa koko elatustaan. Osa-aikatyö kun tarkoittaisi sitä, että tulot pienenevät. Eli heidän hienon uudistuksensa jälkeen on kannattavampaa jäädä kotiin makoilemaan kuin tehdä osa-aikaista työtä.
Valitettavasti tehdään myös uudistusta, että jo työttömyyden alussa voidaan laittaa työkokeiluun työttömyyskorvauksella esim. kauppaan tai kirjastoon.
" Orpo jyrisee", tämä sai kahvit näppikselle. Orpo ei osaa muuta, kuin ihmetellä hiki naamallaan. Aina sellainen tyhmä ilme, osaamaton mato, joka hokee EK: n mantraa. Ei osaa vastata kysymyksiin mitään, hikoilee, punastuu ja rillit höyrystyvät. Lähtee karkuun vaikeita kysymyksiä. Täysi pelle koko ukko. Pelkkä EK:n sätkynukke. Pystyyn nostettu mato.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en mä kyllä seurustelisi itseä lyhyemmän miehen kanssa, kaikki sukulaiset nauraisi.
Täytyyhän työttömienkin jostain riemu repiä, kaipa niiltä kaikki älyenergia on siihen kasvamiseen kulunut.
Petteri ei taida silti lyhyt olla, ainakin vaimoaan pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tehdään myös uudistusta, että jo työttömyyden alussa voidaan laittaa työkokeiluun työttömyyskorvauksella esim. kauppaan tai kirjastoon.
Mulla ei ole hyviä kenkiä ja huippaa. Ei saa nukuttua, kun hallitus leikkaa.
En mene pihalle pyörtyilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän työttömienkin jostain riemu repiä, kaipa niiltä kaikki älyenergia on siihen kasvamiseen kulunut.
Puhuin yleisesti, en hänestä. En edes tiedä hänen pituuttaan.
Orpo voi puolestaan mennä saunan taakse lopullisesti!
Petteri on osoittanut ettei hänellä ole aavistustakaan miten alle kymppitonnin kk-tuloja saavat elävät. Joka A-studiossa puhuu läpiä päähänsä, kun ei vaan ole ottanut selvää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh kirjoitti:
urpolla on hätä lakkarissa kun ei mee asiat kuin teoriassa hänelle on
jankutettu.Työttömiä on ollu yli 70 vuotta suomessa jo.
täystyöllisyys ei oo edes haaveissa mahdollista.
1000e kuussa lisää palkkaa puhtaana käteen toisi jonku verran
lisää innokkaita, osa jää silloinki kotia makaamaan.
syitä riittää kyllä
Se on jännä, että palkkaus ja edut ei missään vaiheessa ole nousseet esille Orpon ja kokkareiden puheissa, kun on kyse ihmisten motivoinnista.
Silta valtaosa ihmisistä käy töissä palkan takia.Kokoomus vaan laukoo, ettei työllä tarvitse tulla toimeen. Koko työssäkäynnin pointti on toimeentulo.
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kokoomuksesta on tosiaan kuulunut tuokin ettei palkalla tarvitse tulla toimeen, kunhan vain käy työssä. No nyt kun leikkaavat kaikkia tukia, minkä ansiosta pienipalkkaiset ihmiset voivat elää esim pääkaupunkiseudulla, niin millä kokoomus olettaa näiden ihmisten sitten elävän? Pyhällä hengellä? Sillan alla? Tekemällä niitä pienipalkkaisia töitä 24h? Tosin silloin ei tarvitsisi asua missään. Lasten kannalta olisi vähän hankala. Todellisuudessa rupee muuttoliike kääntymään toiseen suuntaan. Voipi hyvätuloisille tulla sitten yllärinä kun esim kahvilat ja ravintolat menee kiinni, kun ei ole asiakaspalvelijoita. Jää lattet saamatta. Ja mummot hoitamatta, pihat siivoamatta jne.
Todellisuudessa Orpo haluaa pahentaa työttömyyttä.
Sitten hän voi ohjata työttömiä kavereiden firmoihin tekemään töitä ilmaiseksi, sosiaaliturvaa vastaan.
Se on sitä vastikkeellista sosiaaliturvaa jota hän nyt innosta puhkuen on järkkäämässä.Sakon uhalla ovat myös kieltämässä lakkoilun. Ajaudutaan tilanteeseen, jossa pakon edessä on tehtävä työtä palkatta ja millä vaan ehdoilla.
No sitten pitänee ottaa Ranskasta mallia, eikä vaan alistua.
Nyt ollaan suunnittelemassa 200 euroa /päivä sakkoa, jos on lakossa.
Ja on tulossa katto palkan korotuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, älykäs kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, älykäs kommentti.
Varmaan ruokamarketissa työkokeilussa.
Pikku- uķko pääsi kurittamaan köyhiä. Uransa kohokohta. Saa orkut, kun saa leikata köyhiltä. Kotona seksi on vähäistä. Permanettivaimon, tukevan maatuskan kanssa ei peitto taida heilua. Jostain se tyydytys on hankittava. Orpo onanoi köyhien kyykytyksestä.
Onpa pääministeriltä erikoinen kommentti näinä aikoina jolloin konkurssit ja lomautukset ovat arkipäivää.