Kaikki tuntemani hoitajat haluaa vaihtaa alaa
Mistä tämä johtuu? Kaikki tutut lähihoitajat ja sairaanhoitajat, myöskin terveydenhoitajat haluaa vaihtaa kuulemma alaa. Moni haki yhteishaussa
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki poistuu.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta. Kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Ansiosidonnainen porrastetaan ja lapsikorotukset poistetaan.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Niin, aika moni ei tähänkään asti ole saanut opintotukea. Ei se meitä alalta poistuvia estä vaikka toki tekeekin rankemmaksi.
Ehkä ne ei jaksa enää asiakkaiden vaatimista, väkivaltaa ja kiirettä?
En ole mikään hoitaja, mutta itselleni riittää pienempikin palkka JOS kukaan ei ole hengittämässä niskaan, syyllistämässä, esittämässä vaatimuksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Koska he luulevat vastoin totuutta että ovat palkkakuopassa. Tiedän näitä "paluumuuttajia" jotka ovat todenneet että ei ruoho ollutkaan viheämpää aidan toisella puolella.
Minä lähdin, kun en jaksanut enää venyä ja tehdä 3 vuoroa jne jne. Olin täysin loppu, kun elämässä ei ollut mitään muuuta kuin kotimatka, työmatka, työaika ja haukkumiset päälle.
Nykyinen työ on ma-pe, klo 7-15 ja vkloput vapaana. Saan tosin 240e pyöreästi pienempää palkkaa käteen, mutta on se silti sen arvoista, kun saa elää normaalia elämää ilman stressiä ja unettomuutta ja ihan nähdä miestäkin ja tehdä asioita hänen kanssaan. En muista milloin olen voinut henkisesti ja fyysisesti näin hyvin. Hävisi vatsakivut, pääkivut, kylmä hikoilu, ruokahaluttomuus ja vois listaa jatkaa. Minun aidan takana ruoho on vihreämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusattu hammashoitaja jatkaa. Opiskeluaikana tosiaan oma ohjaajani ja työparina ollut hammaslääkäri kiusasivat mua. Nauroi, arvosteli, nöyryytti. Yhtenä päivänä mun oli lähdettävä kesken päivän pois, kun ohjaaja alkoi raivota päin naamaa ja sättimään. Soitin heti opettajalle. Hän oli sitä mieltä, että mun vaan nyt olis mentävä sinne seuraavana päivänä. Nämä työparini kertoivat, että he ottavat minut kyllä mukaan jos päätän vielä tulla. Ilmoitin opettajalle, että tuonne en mene. Lopetan koulun kesken jos sinne joudun. Mulle hankittiin uusi paikka, jossa sain vähän luottamusta takaisin. Mutta ei se poista tuota traumaa. Tällä hetkellä työskentelen ihan muualla. Kun edes mietin hammashoitajan uraa, nousee karvat pystyyn. En ymmärrä, miten tuollaista voi edes tapahtua. Olin todella innoissani opinnoista, sitten sain tosi huonoa kohtelua.
Mulla samanlaisia kokemuksia kun opiskelin sosionomiksi. Arvosteltiin mm.ikää( olin 18 kun aloitin opinnot ja 19 kun olin ekassa harkassa). Kyllähän vähäinen työkokemus näkyi mutta ahkerasti Tein mulle annettuja työtehtäviä ja vaikka olin harjoittelija niin tuntui että sitä vastuuta haluttiin antaa. Kenties työntekijät halusivat itse päästä vähemmällä.
Tuntui että ohjaajien oli aina pakko keksiä jotain negatiivista eikä positiivista palautetta oikein haluttu antaa. Tuli vähän semmonen olo että on jotenkin inhottu. Nykyään ei ole mitään motia sosiaalialan töihin. Lyhyitä sijaisuuksia oon tehnyt ja lähinnä sitten muunlaisia töitä. Sosiaali ja terveysalalla on hirveän paljon kiusaamista. Siellä on sen takia todella rankkaa. Monissa kesätyöpaikoissa tai sijaisuuksissa on ollut tota että huudetaan kurkku suorana päin naamaa ja kun otan ylempään johtoon yhteyttä ja kerron siitä niin alkaakin minun syyttely. "Et sinä voi mitään ymmärtää kun olet noin nuori".
Sosiaaliala on pahin. Siellä on omat kuppikunnat, sosionomeja jotka ovat jotain tekevinään. Harjottelijat tai te-toimiston väki tuo uudet ideat joita esitetään omina. Opiskelijoita juoksutetaan vaan virheet muistetaan mainostaa. Jos mainitsee ettei saa toisia kaltoin kohdella, alkaa tämä kuppikunta katsoa kieroon. Hyvässä lykyssä käskevät vaihtaa harkkapaikkaa.
En ymmärrä miksi Savonialle haki 1500 alaa opiskelemaan 🤔 keltanokkia ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki poistuu.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta. Kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Ansiosidonnainen porrastetaan ja lapsikorotukset poistetaan.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Hoitajilla on alan vaihdossa se hyvä puoli, että iltaisin ja viikonloppuisin voi tehdä keikkaa hoitajana. Tai vaikka öisinkin, riippeuuen siitä, onko heti aamusta istuttava luennoilla.
Christiiina kirjoitti:
Eräs ensihoitaja sanoi minulle, että moni tekee ambulanssissa extravuoroja ja ne mukaan luettuna bruttopalkka on lähes 4000€/kk.
Eli tekemällä paljon ylitöitä ja olemalla pyhät töissä voi tienata esimerkiksi 3800? Itse teen tällä hetkellä kevyitä asiantuntijatöitä 4300 e brutolla, enkä todellakaan palaa enää ikinä hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Eräs ensihoitaja sanoi minulle, että moni tekee ambulanssissa extravuoroja ja ne mukaan luettuna bruttopalkka on lähes 4000€/kk.
Eli tekemällä paljon ylitöitä ja olemalla pyhät töissä voi tienata esimerkiksi 3800? Itse teen tällä hetkellä kevyitä asiantuntijatöitä 4300 e brutolla, enkä todellakaan palaa enää ikinä hoitajaksi.
Se henkilö sanoi, että jos tekee vaikka pari extravuoroa kuussa, esim. Pääsiäisen pyhinä, tienaa lähes 4000€ bruttona ambulanssissa.
Voisin vaihtaa lähihoitajasta hoiva-avustajaksi. Palkka lähes sama, ei lääkelupia, ei kirjaamisia eikä yövuoroja.
Olen entinen labrahoitaja, nykyinen insinööri ja olen miesvaltaisella alalla töissä ja voin kertoa, että kyllä ne miehetkin tämän osaa! Itseasiassa, harvoja asioita, joita entisestä työstäni kaipaan, ovat työkaverit. He olivat pääasiassa todella ihania ihmisiä ja meillä vallitsi hyvä tiimihenki. Toisin on laita täällä miesten keskuudessa, jossa työkaveria arvostellaan vaikka sähköpostiketjussa ja esimiehet ovat kuin eivät huomaisikaan. Lakaistaan maton alle. Ex töissä eripurat otettiin välittömästi esihenkilön (nainen) kautta puheeksi.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin
Kulukorvaus
Minä lähdin pois alalta huonon naisesihenkilön takia. Oli vuoden ajojahti joka riitti minulle. Naisesihenkilö on vaan edennyt alalla pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole edes palkka minkä takia alalta halutaan pois vaan huonot työolot/sairaat työyhteisöt.
Tämä.
Ei aina näinkään. Meillä on ihana työyhteisö, ja ihan kiva oh myös. Työkaverit onkin suurin syy sinnitellä. Työ olisi sinällään ihan ok, mutta kun sitä vaan on liikaa. Niin paljon liikaa, ettei ole realistista hoitaa kaikkea kunnolla. On raskasta tehdä työtä kun jatkuvasti on olo että jotain on unohtunut, tai ei ehdi hoitaa jotain asiaa silloin kun pitäisi.
Olen vanhustyössä. Moni asukas ja saa verbaalisesti ja fyysisesti pahoinpidellä hoitajia, omaiset saavat myös valittaa hoitajista, vaikka näyttöä olisi ettei mitään olisi tapahtunut ja meidän on vain kestettävä se. Tänään eräs asukas sanoi niin ilkeästi että menin vessaan hetkeksi itkemään (en ole tätä ennen tehnyt vaikka olen hoitanut jo vuosia). Kun sanoin kolleegalle niin tämä vain nauroi "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos"
Minun tuntemistani hoitajista ei yksikään halua vaihtaa alaa.
On se kumma, kun tämän alan mustamaalaus ei vaan lopu
Opintotuella voi opiskella.