Mitä tehdä, kun on vaikeuksia löytää kumppani?
1/4
Lukuaika 10-20 minuuttia
Jos aihe ei kiinnosta, ei välttämättä tarvitse kertoa erikseen sitä, ettei aihe kiinnosta. Jos olet parisuhteessa, ei tämä koske sinua. Jos olet sinkku ja tyytyväinen sellainen, ei tämä koske sinua. Saatat kuitenkin tuntea sellaisen sinkun, joka toivoisi rinnalleen kumppania. Siksi sinunkin kannattaa keskusteluun osallistua, sillä juuri sinun neuvosi ja apusi saattaa olla se, joka saa (iki)sinkun tekemään ne ratkaisevat toimet. Tietysti mahdollista on myös olla tekemättä mitään. Tässä keskustelussa oletetaan kuitenkin, että a) sinkku haluaa löytää kumppanin, ja b) on valmis tekemään sen eteen työtä. Lisäksi käsittelyssä olkoon selkeyden vuoksi heterosuhde miehen ja naisen kesken. Sateenkaarisuhdetta etsiville voidaan tarvittaessa myöhemmin avata oma keskustelunsa, jos tarvetta on. Oma osaamiseni ei kuitenkaan sellaiseen riitä.
Aiheena ei ole se, miten maailma makaa. Aiheena on mitä tehdä sen jälkeen, kun on ensin hahmottanut, miten maailma makaa. Vallitsevaa tilannetta yhteiskunnan tasolla ei yksilö voi muuttaa. Yksilö ei myöskään voi muuttaa sitä, millaisia ominaisuuksia haluttu sukupuoli kumppaniltaan noin yleensä odottaa. Toisin sanoen yksilö voi muuttaa vain itseään. Toki myös vakaassa parisuhteessa elävä tai sinkkuudestaan kiinni pitävä voi ryhtyä itseään kehittämään, ja sen voi sanoa olevan suotavaakin. Motivaatio vain on erilainen.
Yksi mahdollisuus on vain hyväksyä sinkkuutensa pysyvänä olotilana, ja tehdä elämästään siltä pohjalta mahdollisimman miellyttävä. Tämä ei kuitenkaan ole keskustelun aiheena. Tarkoituksena ei myöskään ole kerätä jo pariutuneiden tunteikkaita kuvauksia siitä, miten ovat puolisonsa tavanneet, ja miten tyytyväisiä ovat valintaansa. Edelleen käsittely keskittyköön konkreettisiin toimiin eikä sen painottamiseen, että tunteet heräävät, ihmiset rakastuvat ja niin vain tapahtuu. Niin tapahtuukin, mutta sen toteaminen ei auta sinkkua, joka kaipaisi kumppania rinnalleen. Tai auttaa siinä tapauksessa, jos sinkku etsii oikeutusta olla tekemättä mitään. Mutta sekään tilanne ei ollut tämän keskustelun aiheena.
Ja näin varsinaiseen aiheeseen.
Kommentit (145)
Christiiina kirjoitti:
Oletko sä AP mies vai nainen?
Sitä XY-mallia. Ja edustan sitä nykyisin arveluttavaa kantaa, jonka mukaan sitä ollaan joko XY (mies) tai XX (nainen).
Harmillisesti valittaminen ja ennen kaikkea sen toisen osapuolen syyttäminen on tällä palstalla paljon suositumpaa kuin itsensä kehittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Mikään noista ohjeistanne, jotka ovat muutenkin aikamoisia itsestäänselvyyksiä, eivät tehoa, jos ei vain vastaan ei tule ihmistä, jonka kanssa olisi kipinää ja kemiaa. Tämä on asia, johon vain ei voi itse vaikuttaa. Todennäköisyys tietenkin kasvaa, kun on sosiaalinen ja tapaa paljon ihmisiä. Siitä huolimatta voi käydä niin, ettei sitä sopivaa vain tule vastaan. Olen itse kokenut tämän, kroppa ja naama ollut viimeisen päälle kuosissa ja olen ollut sosiaalinen perhonen, minulla ollut mielenkiintoisia harrastuksia jne, ja ei todellakaan siksi, että saisin kumppanin. Silti en koskaan vain kohdannut sopivaa.
Minkä ikäinen olet? Itse löysin kumppanini vasta 35-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään noista ohjeistanne, jotka ovat muutenkin aikamoisia itsestäänselvyyksiä, eivät tehoa, jos ei vain vastaan ei tule ihmistä, jonka kanssa olisi kipinää ja kemiaa. Tämä on asia, johon vain ei voi itse vaikuttaa. Todennäköisyys tietenkin kasvaa, kun on sosiaalinen ja tapaa paljon ihmisiä. Siitä huolimatta voi käydä niin, ettei sitä sopivaa vain tule vastaan. Olen itse kokenut tämän, kroppa ja naama ollut viimeisen päälle kuosissa ja olen ollut sosiaalinen perhonen, minulla ollut mielenkiintoisia harrastuksia jne, ja ei todellakaan siksi, että saisin kumppanin. Silti en koskaan vain kohdannut sopivaa.
Minkä ikäinen olet? Itse löysin kumppanini vasta 35-vuotiaana.
Ja minä 48-vuotiaana. Olin kyllä ehtinyt olla pitkissäkin suhteissa ennen sitä koska en edes uskonut että voisin oikeasti rakastua, vieläpä molemminpuolisesti. Joskus elämä yllättää.
Samaa ja eri mieltä. Täysin samaa mieltä olen siitä, että tekemällä ihan samoja asioita kuin ennenkin ei todennäköisesti saa erilaista lopputulosta. Samaa mieltä, että suhteessa pitää miettiä myös sitä, mitä itsellä on annettavana. Samaa mieltä että ulkonäköa on helpoin korjata joten siitä on hyvä aloittaa: terveet elämäntavat hyödyttää itsessään vaikkei kumppania löytyisikään, ja parantavat viehättävyyttä aivan varmasti. Ja tietysti kannattaa lisätä mahdollisuuksia siihen, että tapaa vastakkaista sukupuolta.
Yksityiskohdista olen eri mieltä. Normaalipaino on hyvä tavoite, mutta paljon liikkuvana ja pitkään ap:n tavoiteindeksissä olleenakin voin kertoa, että 18-22 on käytännössä mahdottomuus suurelle osalle aikuisia naisia. Itse olin noin hoikka vain kun tupakoin, hyvä diili? Vähintään sen tavoittelu kiristää mieltä siinä määrin, että viehättävyys vähenee muualta. Trust me, nälkäkiukku ei kaunista ketään. Liikkuminen ja normaalipaino on hyvät tavoitteet kenelle vain, jos ei niillä puolisoa saa niin haluaako edes jonkun, jolle pari bmi pykälää on ratkaisevia?
Lävistykset ja tautoinnit taas... itselläni ei ole, ja joo, en ole kauan ollut sinkkuna enkä oikeastaan koskaan tahtomattani. Toisaalta monella ystävättärellä on, eikä heilläkään ole miehistä ollut sen enempää pulaa. Jos alakulttuurit jne on lähellä sydäntä, niin kannattaa mieluummin etsiä samanhenkinen kumppani kuin turhaan koittaa keskiarvoistaa itseään liikaa.
Keskiarvoisesti miehellä on paremmat chanssit kouluttautuneena, mutta yhtä lailla tunnetaitoisille miehille on valtavasti kysyntää. Tälle aina vingutaan, mutta on faktaa, oikeasti aikuisia ja keskustelukykyisiä miehiä on tosi vähän. Luonteeseen panostaminen on valtavan tärkeää. Jos ei ole sen merkitystä nähnyt, ei ole vaan vielä riittävän pitkällä.
Pohtimista on siis siinä, paljonko haluaa ihan nyt jonkun vaan kumppanin, vai haluaako jonkun, jonka kanssa molemmat on onnellisia. Itseään kannattaa kehittää muttei muuttaa.
Christiiina kirjoitti:
Kirjoitit AP, että miehille on tärkeää, ettei naisella ole lapsia, varsinkaan useamman eri miehen kanssa, mutta kyllä sekin sama juttu naisillekin eli naisetkin haluavat ehdou lapsettoman miehen, vaikka naisella itsellään olisi vaikka kolme lasta kolmen eri miehen kanssa.
Tämä on sikäli ap:n aloituksen yhteydessä hölmöä mainita, että lapset tehdään yleensä ihmisen kanssa niin että kuvitellaan jutun kestävän. Kun muuten on puhe asioista, joita realistisesti voi muuttaa, niin ei niitä lapsia enää myöhemmin kehitetä pois.
Enkä tarkoita, etteikö jokainen saa etsiä lapsetonta kumppania niin halutessaan, varmaan itse tekisin samoin jos omia ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Sitä XY-mallia. Ja edustan sitä nykyisin arveluttavaa kantaa, jonka mukaan sitä ollaan joko XY (mies) tai XX (nainen).
Lähipiirissä on XXY. Mies, hetero. Toivon että löytää rakkauden joku päivä hänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Lähipiirissä on XXY. Mies, hetero. Toivon että löytää rakkauden joku päivä hänkin.
Totta kai hän on mies, koska hänellä on aktiivinen Y-kromosomi. Vai mitä ajoit takaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Totta kai hän on mies, koska hänellä on aktiivinen Y-kromosomi. Vai mitä ajoit takaa?
Sitä että mies ei aina ole XY kuten yllä kommentoitiin. Muitakin vaihtoehtoja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma taktiikkani miehenä on ollut luoda mahdollisimman hyvä deittiprofiili ja käyttää sovelluksia täysin orjallisesti joka päivä.
Mulla oli siis käytössä tinder/bumble/okcupid/badoo/facebook dating niin, että joka päivä tykitin tykkäyksiä, viestejä ja yritin päästä treffeille jokaisessa sovelluksessa.
4.5kk siinä meni "oot kyllä mukava mutta..."-pakkeja saadessa, mutta sitten löysin parisuhteen olemalla täysin oma itseni ulkomaalaisen naisen kanssa.
Deittipalveluissa on todellakin paljon ulkomaalaisia. Ei siis ole ihme, jos lopulta juuri ulkomaalaisen sellaisesta rinnalleen löytää. Onnittelut sinulle, ja samalla kiitokset tämän huomion muille jakamisesta.
Ulkomaalaisissa naisissa on se hyvä puoli, että vaikka joutuu puhumaan englantia niin tavismieskin voi saada samantasoisen kumppanin paljon helpommin mitä suominaisten kanssa, koska suomalaisen miehen ulkonäköpiirteet voivat olla ihanteelliset ulkomaalaiselle naiselle. En ainakaan itse ole koskaan saanut samantasoisilta suominaisilta yhtä paljon ulkonäkökehuja kuin tältä ulkomaalaiselta.
Eli toisin sanottuna hoikan lapsettoman nätin älykkään naisen saaminen ulkomaalaisista on paljon helpompaa/todennäköisempää mitä suomalaisista naisista. Haaste on vain siinä, että pääsee tutustumaan heihin.
Eikö pitkä välimatka harmita ja hankaloita seurustelua, vai aiotko muuttaa hänen luokseen?
Tämäkin naisvihaspämmi on hieman eri muodossa luettu palstalta kymmeniä kertoja. Naisten pitäisi muuttua hoikemmiksi ja seksikkäämmiksi, jotta miehillä olisi enemmän valinnanvaraa.
Ilmoitettu em. perusteilla asiattomaksi.
ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin alkaa tutustua ihmisiin vailla mitään ennakko-odotuksia tai ennakkoluuloja. Siis ilman mitään "onkohantuominullesopivakumppani" rivienvälejä. Ihan siis vain tutustua uusiin ihmisiin. Ajankuluessa ja ihmismäärän suurentuessa alkaa tulla mätsejä kuin itsestään. Ja jos osaa antaa tilanteiden edetä omalla painollaan, niin aika nopeasti sitten löytää itsensä jostain suhteesta.
1) Kartoitetaan halutun sukupuolen odotukset, vaatimukset ja toivomukset
Haluttu sukupuoli = mies (ja nimenomaan neuronormaalimies). Se mies, jonka kyseisen sukupuolen sisällä haluan (halusin) odottaa, että nainen on fiksu, sivistynyt, koulutettu, työelämässä, tulee taloudellisesti toimeen kohtalaisen hyvin (samanlainen elintaso). En olisi ollut kiinnostunut muunlaisten miesten odotuksista, vaatimuksista ja toivomuksista. (Tykkäät boldauksista niin boldataan nyt sitten.)
2) Kartoitetaan oma henkilökohtainen lähtötilanne
Kartoitin, tulos: Nautin elämästäni, olen tyytyväinen siihen, millaista se on ja millainen se on. Olen tyytyväinen myös itseeni tällaisena kuin olen.
3) Tehdään päätös aloittaa kurinalainen ja tavoitteellinen prosessi yksilön itsensä muuttamiseksi siten, että lopulta on ikänsä, geeniensä ja yhteiskunnallisen asemansa puitteissa mahdollisimman lähellä sitä maksimia, jonka voi saavuttaa. Tiivistetysti ”tule parhaaksi versioksi itsestäsi”. Edessä on jossain mielessä koko loppuiän kestävä matka, joten miksi et aloittaisi heti?
Miksi ihmeessä? Tottakai pidän myös haasteista, mutta vain työelämässä, luottamustehtävissä, opinnoissa ja mahdollisesti harrastuksissa. No, ehkä sen voi laskea itsensä kehittämiseksi, että tykkään myös oppia etikettiä, opetella laittamaan ruokia (rasva-hapokkuus-suola yhdistelmä, oikean viinin yhdistäminen ruokiin jne). Mutta jos ajattelit, että minun pitäisi laihduttaa ja treenata niin LOL. En minä olisi huolinut miestä, joka etsii naista, jonka elämän sisältö on näyttää hyvältä.
4) Varaudutaan heti alussa henkisesti siihen, ettei kaikesta yrittämisestä ja kehittämisestä huolimatta kumppania välttämättä löydy.
Jos ei olisi löytynyt, olisin mieluummin yksin kuin aloittaisin kurinalaisen ja tavoitteellisen prosessin :-D
"Noin yleisesti ottaen miehet haluavat mieluiten nuoren, pitkähiuksisen, tiukkavartaloisen, muodokkaan ja ystävällisen naisen, jolla ei ole suurta määrää (tai lainkaan) lävistyksiä ja tatuointeja. Lisäksi naisella ei saisi olla suurta määrää aiempia seksisuhteita, sairastettuja sukupuolitauteja, tehtyjä abortteja, lapsia aiemmista suhteista (eikä varsinkaan useiden eri miesten kanssa). Miehet siis haluavat naisen, joka on tietoisesti säilyttänyt ”arvonsa”."
Mutta kun tuolla tiedolla ei ole yhtään mitään merkitystä, jos haussa on mies, joka ei arvosta naisessa nuoruutta, pitkiä hiuksia jne. Pystytkö mitenkään ymmärtämään sitä?
Vierailija kirjoitti:
Entä mahdollisten tunnelukkojen, vanhojen traumojen ym työstäminen? Eli henkisen joustavuuden ym hankkiminen. Voisi löytyä laajempi skaala vastakkaisesta sukupuolesta joka kiinnostaa kun ei jumitettaisi siinä lapsuuden jutussa jonka takia etsitään vaan punatukkaista puolisoa tai koetaan että lävistykset on paha asia jne. Enkä tarkoita etteikö saisi olla mieltymyksiä/toiveita ym mutta osalla sinkuksi jäävistä on todella tarkka ja yksityiskohtainen lista millainen vastapuolen pitää olla.
Samalla jos itsellä jotain ongelmia niin niiden ratkaisu voisi lisätä kiinnostavuutta vastakkaisen sukupuolen edustajissa. Jos esim vaikea jutella vastakkaisen sukupuolen edustajille ja saisi sitä työstettyä niin jatkossa deittailu ja mahdollinen suhdekin toimivampaa.
Ja niiden menneiden asioiden työstäminen siinäkin suhteessa, ettei valuteta sitä menneisyyden kuormaa uuden puolison niskaan.
Olen 30 -ikävuoden jälkeen tapaillut muutamaa miestä. Molemmat kaatuivat siihen, etten enää jaksanut sitä loputonta katkeruutta ja jatkuvaa edellisen puolison haukkumista.
Tuntui, ettei osattu olla iloinen siitä, että on tavannut minut, vaan oltiin niin syvällä niissä vanhoissa haavoissa.
Ei, sitä ainakaan itse en valitettavasti jaksanut.
On täysin turhaa etsimällä etsiä parisuhdetta, jos ei kuitenkaan sitten oikeasti olla valmiita siihen uuteen.
Tietyllä tavalla mä tein noin. Avioeroni jälkeen aloitin laadunparannusprojektin. Oikeastaan tein sen itseni vuoksi. Halusin piristää itseäni ja tuntea oloni paremmaksi omassa nahassani. Aloin treenata, hoidin ihon ja hiukset kuntoon, aloin syödä terveellisesti jne. Oloni koheni mitä paremmalta näytin ja sitä mukaa mitä paremmalta musta tuntui. Vaikeahan se on tietää, kumpi vaikutti enemmän: kohentunut ulkonäkö vai sisäinen hyvä olo joka heijastuu myös ulospäin. Ottajia kuitenkin olisi ollut paljon.
Pakko kuitenkin myös kommentoida että eihän niillä ottajilla tee mitään jos kukaan ei itsessä herätä tunteita. Itse halusin nimenomaan löytää rakkauden. Aidon, pakahduttavan, romanttisen, täyttymyksellisen molemminpuolinen rakkauden. Kauan siihen kyllä meni mutta lopulta rakkaus löysi mut.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat ihan asiaa.
Pinnalliseltahan ehkä aluksi vaikuttaa, ja kyllä, me ihmiset olemme pinnallisia..
Mutta näissä ohjeissa myös syvempi puoli. Kuten sanoitkin, nämä mainitsemasi parannusehdotukset (ainakin osa niistä) parantavat sinkun elämänlaatua, henkistä ja fyysistä terveyttä, joten vaikkei kaikesta huolimatta kumppania löytyisikään, saattaa huomata elävänsä elämää johon voi olla tyytyväinem, vaikka yksin elelisikin.
Minulle elämä, jossa pitäisi keskittyä treenaamaan timmiä kroppaa ja syömään kurinalaisesti, olisi helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma taktiikkani miehenä on ollut luoda mahdollisimman hyvä deittiprofiili ja käyttää sovelluksia täysin orjallisesti joka päivä.
Mulla oli siis käytössä tinder/bumble/okcupid/badoo/facebook dating niin, että joka päivä tykitin tykkäyksiä, viestejä ja yritin päästä treffeille jokaisessa sovelluksessa.
4.5kk siinä meni "oot kyllä mukava mutta..."-pakkeja saadessa, mutta sitten löysin parisuhteen olemalla täysin oma itseni ulkomaalaisen naisen kanssa.
Deittipalveluissa on todellakin paljon ulkomaalaisia. Ei siis ole ihme, jos lopulta juuri ulkomaalaisen sellaisesta rinnalleen löytää. Onnittelut sinulle, ja samalla kiitokset tämän huomion muille jakamisesta.
Ulkomaalaisissa naisissa on se hyvä puoli, että vaikka joutuu puhumaan englantia niin tavismieskin voi saada samantasoisen kumppanin paljon helpommin mitä suominaisten kanssa, koska suomalaisen miehen ulkonäköpiirteet voivat olla ihanteelliset ulkomaalaiselle naiselle. En ainakaan itse ole koskaan saanut samantasoisilta suominaisilta yhtä paljon ulkonäkökehuja kuin tältä ulkomaalaiselta.
Eli toisin sanottuna hoikan lapsettoman nätin älykkään naisen saaminen ulkomaalaisista on paljon helpompaa/todennäköisempää mitä suomalaisista naisista. Haaste on vain siinä, että pääsee tutustumaan heihin.
Eikö kannattaisi käyttää aikansa heitä etsien sen sijaan, että yrittää kouluttaa meitä mammoja laihduttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Joitain hyviä ohjeita, mutta aika vanhanaikaiset ajatukset siitä millainen pitää olla että kelpuutetaan parisuhteeseen.
Omat ohjeeni:
1. Ylläpidä terveellisiä elintapoja, työntekoa ja sosiaalisia suhteita. Älä jää tilanteisiin jotka tekevät sinut onnettomaksi(esim työ josta et nauti). Ymmärrä että liikunta ja terveellinen ruoka on hyväksi kehollesi, älä muuta elintapojasi laihduttamisen vuoksi vaan löydä terveellinen rutiini joka lisää hyvinvointiasi.
2. Laajenna ymmärrystäsi maailmasta ja ihmisistä, laajenna tuttavapiiriäsi(ilman oletusta parisuhteen löytymisestä) ja opettele keskustelemaan erilaisten ihmisten kanssa ja näkemään ensisijaisesti heidän hyvät puolensa
3. Opi tuntemaan itsesi. Mitä haluat elämältäsi ja mitkä ovat omat arvosi? Mikä tekisi sinut onnelliseksi(vältä pelkkiä materialistisia tavoitteita)? Hakeudu sellaisiin aktiviteetteihin joista nautit, äläkä sellaisiin joista uskot löytäväsi kumppanin mutta jotka eivät ole sinulle mielekkäitä.
4. Itsensä kehittäminen on itseisarvo, älä tee sitä parisuhteen löytämisen vuoksi, äläkä oleta että se oikeuttaa sinut parisuhteeseen haluamasi ihmisen kanssa
5. Opettele pitämään hauskaa, ja nauramaan itsellesi
6. Hyvät tavat, siisteys & puhtaus, toisten ihmisten kunnioitus ja elämästä oppiminen tuottavat sinulle iloa.
7. Ole rohkea ja kuuntele sisäistä ääntäsi. Älä pety jos toivomasi ihminen ei kiinnostu sinusta, et haluaisikaan olla suhteessa sellaisen henkilön kanssa joka ei halua olla kanssasi
8. Tutustu potentiaaliseen kumppaniin ennen parisuhteen aloittamista. Opi näkemään ihmisissä muutakin kuin ulkonäkö. Miksi pidät tästä ihmisestä? Kerro se hänelle. Kysy mistä hän pitää sinussa. Kerro hänelle tulevaisuuden suunnitelmistasi ja kysy hänen suunnitelmistaan.
Tämä.