Raunon tontilla karmea vuokrankorotus: 525 eurosta 4 000 euroon!
Rauno Sarantaus, 75, näyttää käsin kirjoittamiaan laskelmia vanhan omakotitalon pihassa Kumpulassa ja on tuohtunut.
Tämä on kohtuutonta ja epäoikeudenmukaista. Hinnat riistäytyvät aivan totaalisesti käsistä. Täällä asuu tavallisia perheitä, eikä mitään sijoittajia. Asuminen on ihmisen ykkösasia.
Kyse on kohonneista tonttivuokrista.
Lähde: Helsingin uutiset
Kyseessä tämän Raunon lapsuudenkoti. Tuolla alueella asuu myös pienituloisia ihmisiä joilla ei todellakaan ole ylimääräisiä tonneja taskussa, tässä taas sijoittajille järjestetty oiva kohde.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo 4000€ on lähempänä todellista vuokraa kuin tuo 500€. Että tähän asti on saanut asua naurettavan halvalla
Valintahan on siinä millaisia ihmisiä halutaan kaupunkiin asumaan. Onko siellä varaa asua myös vanhuksilla ja lapsiperheillä vai vain hyvätuloisilla.
Siis 4000e VUOSIVUOKRASTA on tämän hetken hinta kehyskunnissa ja Suomen suurissa kaupungeissa. Kktasolle jaettuna summa vastaa pientä yhtiövastiketta. Todellakin keskituloiset lapsiperheet maksavat vastaavan summan jossain Tampereella kun tuo okt:n perinyt, asuntovelaton, eläkeitynyt opettaja Helsingissä.
Ja vielä säälitte tuota ihmistä?!
Kehtaakin valittaa, maksanut reilut 40 euroa kuussa vuokraa aiemmin eli koko ikänsä. Huh huh!
Uskomatonta, että voinut asua Kumpulassa maksaen 500 euroa vuodessa vuokraa tontista! Tuo on ollut valtava avustus kaupunkilaisilta suoraan hänelle. Tuo 4000 euroa vuodessakin on ihan alakanttiin, kun suhteuttaa tuon tontin arvoon!
Nämä halvat kaupungin vuokratontit ovat olleet yksi asumistuen muoto, jota josta jotkut ovat voineet nauttia kymmeniä vuosia. Niin kuin jutussakin kerrotaan vielä tukeminen jatkuu, kaupunki perii uutta vuokraa, joka on vain 60%:ia käypästä arvosta!
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6209263
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo 4000€ on lähempänä todellista vuokraa kuin tuo 500€. Että tähän asti on saanut asua naurettavan halvalla
Valintahan on siinä millaisia ihmisiä halutaan kaupunkiin asumaan. Onko siellä varaa asua myös vanhuksilla ja lapsiperheillä vai vain hyvätuloisilla.
Siis 4000e VUOSIVUOKRASTA on tämän hetken hinta kehyskunnissa ja Suomen suurissa kaupungeissa. Kktasolle jaettuna summa vastaa pientä yhtiövastiketta. Todellakin keskituloiset lapsiperheet maksavat vastaavan summan jossain Tampereella kun tuo okt:n perinyt, asuntovelaton, eläkeitynyt opettaja Helsingissä.
Kehtaakin valittaa, maksanut reilut 40 euroa kuussa vuokraa aiemmin eli koko ikänsä. Huh huh!
Samaa nauroin! Tuttu maksaa Helsingissä rivitalossa yhtiövastikkeen mukana 1000 euroa kuussa taloyhtiön tonttivuokraa. Siis 1000 euroa voi olla tontin vuokraosuus yhdelle rivitaloasunnolle kuussa Helsingissä. Ja kaveri sanoi, että oli silti paljon järkevämpi hankinta, kuin rivitaloasunto omistustontilla. Koska silloin olisi pitänyt ottaa niin paljon lainaa enemmän jo ostovaiheessa. Rivitalo toki ns. hyvällä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo siis hänelle sijotusasunto. Perikunnan ja vuokralla. Asuu itse omakotitalossa Pakilassa. Ei ole pikkurahasta kiinni. Voi milloin tahansa myydä pois halutessaan. Kumpulassa maksaa pelkät puutalo-osakkeet vuokratontilla 600 000-700 000 euroa, siitä voi hieman päätellä paljon tuosta omakotitalosta myydessään saa!
Tampereella tehdään myös noita vuokrien kymmenkertaistamisia.
Voi herranjestas, tuo oli mulle ihan yllätys. Itse asun Keski-Suomessa pikkukaupungissa omakotitalossa, enkä maksa latiakaan vuokraa kaupungille mistään, tontti on oma ja aikanaan talo ja tontti halvalla ostettu. Toki remontit vieneet rahaa, mutta ei järjettömiä määriä nekään.
Täällä on hyväkuntoisia taloja myynnissä omalla tontilla hintahaarukalla kymppitonnista n. 70 tonniin. Kiinteistövero jotain pari sataa vuodessa.
Millä helvetillä te maksatte jostakin rivarin tontista tonnin kuussa saati enemmän? Kauhean isot palkat täytyy olla. Säälin teitä, sillä vaikka olisi iso palkkakin, niin mitä siitä on iloa jos asumiskustannukset vie siitä suurimman osan.
Kyllä maalla on mukavaa lauloi joku joskus, oli oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös noista vuokratonteista ole vielä tarpeeksi varoiteltu? :O
Lähde siitä sitten kun elämäsi asunut ! Minne ?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä vuokratontille rakentaa tai ostaa sieltä asunnon!
Ei se nyt noinkaan ole. Ei monellakaan ole varaa ostaa taloa omalla tontilla. Ja jos on noin ehdoton kuin sinä, niin sen vuokratontin voi ostaa omaksi myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas, tuo oli mulle ihan yllätys. Itse asun Keski-Suomessa pikkukaupungissa omakotitalossa, enkä maksa latiakaan vuokraa kaupungille mistään, tontti on oma ja aikanaan talo ja tontti halvalla ostettu. Toki remontit vieneet rahaa, mutta ei järjettömiä määriä nekään.
Täällä on hyväkuntoisia taloja myynnissä omalla tontilla hintahaarukalla kymppitonnista n. 70 tonniin. Kiinteistövero jotain pari sataa vuodessa.
Millä helvetillä te maksatte jostakin rivarin tontista tonnin kuussa saati enemmän? Kauhean isot palkat täytyy olla. Säälin teitä, sillä vaikka olisi iso palkkakin, niin mitä siitä on iloa jos asumiskustannukset vie siitä suurimman osan.
Kyllä maalla on mukavaa lauloi joku joskus, oli oikeassa.
Nuo ketjussa mainitut vuokrat on vuosivuokria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaakin valittaa, maksanut reilut 40 euroa kuussa vuokraa aiemmin eli koko ikänsä. Huh huh!Samaa nauroin! Tuttu maksaa Helsingissä rivitalossa yhtiövastikkeen mukana 1000 euroa kuussa taloyhtiön tonttivuokraa. Siis 1000 euroa voi olla tontin vuokraosuus yhdelle rivitaloasunnolle kuussa Helsingissä. Ja kaveri sanoi, että oli silti paljon järkevämpi hankinta, kuin rivitaloasunto omistustontilla. Koska silloin olisi pitänyt ottaa niin paljon lainaa enemmän jo ostovaiheessa. Rivitalo toki ns. hyvällä paikalla.
Ei voi olla noin kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös noista vuokratonteista ole vielä tarpeeksi varoiteltu? :O
Lähde siitä sitten kun elämäsi asunut ! Minne ?
Hos luet uutisen, niin perikunnan talo ja vuokralla. Voi siirtää tontin vuokrakorotukset vuokralaiselle. Asuu itse toisessa omakotitalossa. Ja jos, et tunne Kumpulan puutalojen hintatasoa, niin vuokratontilla olevasta omakotitalosta voi myydessä pyytää 800 000-900 000 euroa. Eli en nyt hirveästi surkuttelisi miehen kohtaloa.
Metsänmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonttivuokrien korotukset ovat enemmän kuin paikallaan. Vuokratontille rakentaneet ovat saaneet vuosikymmeniä asua törkeän halvalla tontilla. Raunokin olisi voinut aikoinaan ostaa tontin jossa talo on. Kerrostaloilla sama. Onhan se nyt naurettavaa että kerrostalo ydinkeskustassa on maksanut tonttivuokraa muutaman tonnin vuodessa. Oikea hinta olisi kymmeniä tuhansia.
Itse ehdotin kaupungille et jos minä sitten ostaisin tontin niin ei tarvitse omakotitontista maksaa 7000 euroa vuodessa. Kaupungin mies sanoi et kyllähän se käy. Hinnaksi tulee 20x 7000 euroa.
Oisit ostanut! Ei 140 000€ Helsingissä ole tontista paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaakin valittaa, maksanut reilut 40 euroa kuussa vuokraa aiemmin eli koko ikänsä. Huh huh!Samaa nauroin! Tuttu maksaa Helsingissä rivitalossa yhtiövastikkeen mukana 1000 euroa kuussa taloyhtiön tonttivuokraa. Siis 1000 euroa voi olla tontin vuokraosuus yhdelle rivitaloasunnolle kuussa Helsingissä. Ja kaveri sanoi, että oli silti paljon järkevämpi hankinta, kuin rivitaloasunto omistustontilla. Koska silloin olisi pitänyt ottaa niin paljon lainaa enemmän jo ostovaiheessa. Rivitalo toki ns. hyvällä paikalla.
Ei voi olla noin kallis.
Lehtisaari, meren rannalla.
Metsänmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonttivuokrien korotukset ovat enemmän kuin paikallaan. Vuokratontille rakentaneet ovat saaneet vuosikymmeniä asua törkeän halvalla tontilla. Raunokin olisi voinut aikoinaan ostaa tontin jossa talo on. Kerrostaloilla sama. Onhan se nyt naurettavaa että kerrostalo ydinkeskustassa on maksanut tonttivuokraa muutaman tonnin vuodessa. Oikea hinta olisi kymmeniä tuhansia.
Itse ehdotin kaupungille et jos minä sitten ostaisin tontin niin ei tarvitse omakotitontista maksaa 7000 euroa vuodessa. Kaupungin mies sanoi et kyllähän se käy. Hinnaksi tulee 20x 7000 euroa.
Ei taida olla kovinkaan iso tontti jos 140 000 eurolla saa, ainakaan jos pääkaupunkiseudusta puhutaan. Minä lohkoin 90-luvun alussa Espoosta ostetun reilun 2000 neliötä kolmeen osaan ja menivät 200 000e+ / kpl.
Metsänmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä halpahinta tuokin tontista (140k).
Eli Ranen tarttee nyt vastaavasti korottaa tuon asunnon vuokralaisten vuokria, lyhyellä matematiikalla vuokran korotus olisi 333,33€/kk.
Ihmiset saavat asua missä haluavat, kunhan kustantavat sen itse. Jos rahat eivät riitä, voi muuttaa halvempaan osoitteeseen. Kyllä tästä maasta paikkoja löytyy missä voi asua pienelläkin rahalla. Asumistuet pois.
Vierailija kirjoitti:
Eli Ranen tarttee nyt vastaavasti korottaa tuon asunnon vuokralaisten vuokria, lyhyellä matematiikalla vuokran korotus olisi 333,33€/kk.
Onnea vaan korotukselle jos vuokra on jo markkinahinnoissa...