Mistä olette säästäneet? Onko muilla huvenneet säästöt?
Me ollaan normaali töissä käyvä perhe, jolla 2 lasta. Säästöjä tililtä on kadonnut 2 vuoden aikana 3000 euroa. Ollaan lopetettu ulkona syönti, vähennetty alkoholi, ei käydä enää missään mikä maksaa, lapsilla ei ole enää harrastuksia. Ensi kuussa nousee asuntolaina 150 e lisää ja edullinen sähkösopimus loppuu joulukuussa. Mistä vielä säästää? Kaikki on kilpailutettu, ruoassa säästetään. En tiedä miten tätä kituutusta enää voi jatkaa, jos tämä kestää vielä monta vuotta!
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Ketju täyttyy lopulta kommnetiesta miten hyvin pyyhkii ja mistään ei tarvitse säästää ja miten 6 tonnin palkka ja maksettu omakotitalo ja ulkomaanmatkat. Todellisuudessa suomalaisilla työikäisillä on tuulenhuuhtoma perse ja pankkitilillä 70%:lla alle 500 euroa.
Ei, kyllä minä olen ihan lähihoitaja joka asuu 90-luvun lamassa ostetussa rivitalossa, joka maksoi silloin noin 25000e. Ei ole velkaa, lapsia, eikä autoa.
Vierailija kirjoitti:
Ketju täyttyy lopulta kommnetiesta miten hyvin pyyhkii ja mistään ei tarvitse säästää ja miten 6 tonnin palkka ja maksettu omakotitalo ja ulkomaanmatkat. Todellisuudessa suomalaisilla työikäisillä on tuulenhuuhtoma perse ja pankkitilillä 70%:lla alle 500 euroa.
Mulla on 2200 euron nettotulot, 15 000 lainaa ja silti jään suurimpana osana vuoden kuukausia plussalle. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
On yli 3000, mut kaikki menee. Tuleehan tuohon vielä vastike, (viime kuussa tuplavastike), sähkö, netti, opintolaina jne. Jos pitää ostaa vaikka talvirenkaat, niin säästöistä täytyy ottaa.
Kyllä tuo 3000e netto on vielä pienituloinen. Samoin kun 4000e netto alkaa olemaan pienituloisen ja alemman keskiluokan tulotasoa. Teillä taitaa olla vaan liian suuret luulot mitä teidän pitäisi rahalla pystyä saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa niistä, joilla ei ole säästöt huvenneet tms. on lapsettomia aikuisia tai peräti eläkeläisiä, jotka kehuskelevat valinnoillaan vertaistukiketjussa.
Vauva-nimisellä keskustelupalstalla.
Empatia 404.
No kun katselelee lapsiperheiden kulutusta, niin kyllä se ihmetyttää. Kasvaville lapsille ostetaan kalliimpia merkkivaatteita kuin minä itselleni. Harrastetaan lajeja, joissa korkeat kausimaksut ja varustekulut. Ja mopoautot ei nekään ilmaisia ole.
Merkkivaatteet ryöstetään nykyään päältä. Parempi pukeutua tavallisiin kamppeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja miten tuo kehuskelu edes kuuluu aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
vain typeryksillä hupenee säästöt (kulutus toistuvasti korkeampaa kuin tulot).
Minulla viikkotasolla tarkasteluna on tänäkin vuonna ollut enemmän viikkoja, jolloin rahavarat ovat kasvaneetk kuin viikkoja joissa rahavarat olisivat laskeneet. Ja näin sen pitäisi olla kaikilla jotka hallitsevat oman taloutensa.
Sairastuminen on hyvä esimerkki siitä että kyllä ne säästöt äkkiä hupenee ja suhteessa tulot pienenee jos/kun työnteosta tulee mahdotonta ja tappelet oikeuksistasi kuntoutukseen tai sairauseläkkeeseen. Itselläni tämä rumba kesti 3 vuotta mennen vakuutusoikeuden kautta ja koko sinä aikana tulot tasan 0€, koska et ole oikeutettu tukiin sinö aikana kun asiasi on käsittelyssä. Ei paljon hymyilyttänyt ja tuskin hymyilyttäisi sinuakaan vaikka ylimielisyydessäsi koetat niin kovin nokkela ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yli 3000, mut kaikki menee. Tuleehan tuohon vielä vastike, (viime kuussa tuplavastike), sähkö, netti, opintolaina jne. Jos pitää ostaa vaikka talvirenkaat, niin säästöistä täytyy ottaa.
Kyllä tuo 3000e netto on vielä pienituloinen. Samoin kun 4000e netto alkaa olemaan pienituloisen ja alemman keskiluokan tulotasoa. Teillä taitaa olla vaan liian suuret luulot mitä teidän pitäisi rahalla pystyä saamaan.
Kolmen tonnin netto tarkoittaa neljän ja puolen tonnin bruttoa, neljä tonnin netto 6500 euron bruttoa. Mennään heittämällä hyvätuloisimpaan desiiliin.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina 145 000, lyhennys 1200€/kk. Autolaina 250€/kk. Bensa, ruoka, vaatteet vie varmaan samanverran kuin asuntolaina. Itselle en enää osta vaatteita.
Ap
Tuo autolaina tosiaan on sellainen, jota itse miettisin, voiko siitä päästä eroon? Onko autoton elämä mahdollista? Kaikissa ympäristöissä ei ole, tiedän. Entä jos auton myy, jääkö siitä plussalle vai jäisikö lainaa silti maksettavaksi. Jos jää plussalle, ostaisi niillä rahoilla halvemman auton, johon ei lainaa. Ja mieluiten niin, että kaikki ne rahat ei menisi autoon.
Käytän säästöjä vain yllättäviin, yksittäisiin isoihin menoihin.
Isot säästökohteet ovat ruoka, asuminen, kulkeminen ja kenties harrastukset.
Halvempaa ruokaa, pienempi tai syrjäisempi asunto, auto pois, harrastukset edullisemmiksi.
Vain Suomessa etsitään vikoja työssäkäyvästä lapsiperheestä. Muualla vaaditaan verohelpotuksia hallitukselta mellakoimalla.
Kaikessa säästetään missä vaan pystyy. Ennen hintojen nousua tein 30h/viikko töitä, perusduunarin hommia. Mies oli suurinpiirtein samoilla palkoilla. Kaupassa ostettiin mitä mieli teki, hintoja ei katseltu koskaan. Silti rahaa jäi mukavasti säästöön.
Nyt on kaikesta säästetty eikä paljon mitään jää enää säästöön. Minulla työtunnitkin noussut 34h/viikko. Kaikista halvinta ostetaan kaupasta, lihat ja kala luonnosta, marjat, ym. Ruoat tehdään alusta asti niinkuin aina, halpoja perusruokia. Kaikki harrastukset on pitänyt jättää.
Ei ole säästöt huvenneet. Niitä ei ole koskaan ollutkaan, vaikka olen elänyt ihan siivosti.
Hyvin nuukasti tässä on eletty, mies on duunari ja minä talousalalla. Onhan noi säästöt huvenneet kesällä. Piti ostaa uusi puhelin kun 5 vuotta vanha alkoi temppuilla, tytär muutti omilleen kotoa ja hänelle piti ostaa kalusteita, telkka, pesukone ja muuta tarvittavaa ja omat silmälasitkin (monitehot 600 euroa) piti uusia. Kesän alussa oli 17000 säästössä ja nyt on 14200, ja osakkeissa on jonkun verran. Lähinnä ajatuksena ollut että sitten vanhana voisi ostaa niitä koti-apu- ja siivouspalveluita osinkotuotoilla. Kyllä tyttären kohdalla aika tarkkaan käytiin netin palstat läpi, että mistä vain ilmaiseksi tai hyvin halvalla sai siivoa tavaraa, niin sieltä haettiin, olisihan sitä rahaa saanut menemään vaikka kuinka jos olisi kaiken uutena ostanut. Kaikki meilläkin kilpailutetaan ja todella tarkkana on oltu. Ainakin tyttäreen tämä tarkkuus näyttää tarttuneen, pitää tiukkaa kirjaa menoistaan kun mulle sitä tässä esitteli. (Pojan kanssa on pitänyt pitää "kertauskurssi", kun muutti kotoa. Ei siitä sen enempää).
Ei mulla ole ap:lle muuta neuvoa, kuin että jos teitä on 2 aikuista, niin pitää saada ylitöitä tai toisen ottaa toinen työ. Sillä lailla meilläkin tehtiin kun oli paljon menoja. Mies painoi ylitöitä ja minä kävin kolmena iltana siivoamassa, meidän mutsi vahti lapsia. Eikä me olla vingutettu luottokorttia koskaan, vaikka sellainenkin löytyy.
Meillä nyt onneksi ei ole enää asuntolainaa, niin että saamme kyllä säästöt taas nousemaan, mutta monesti kyllä mietityttää, miten heillä menee, joilla ei ole töitä, on pieni eläke tai todella pienet tulot. Ja hallitus aikoo lyödä heitä menonkiristyksillä kuin vierasta sikaa, siitä en pidä. Entäs jos itse tipahtaa tulonsyrjästä pois, sairastuu vaikka vakavasti? Se tässä pelottaa.
N53v
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meitä varakkaita on myös Suomessa. Ei kaikki ole persaukisia kädestä suuhun eläjiä. En ole erityisen isotuloinen (nettotulot 5300 €/kk) mutta silti minulla on maksettu asunto (paritalo, ei omakotitalo) espoossa, 2 autoa, ulkomaillakin käydään, sijoituksissa on reilusti rahaa ja tileilläkin parisen tonnia puskuria. Ja kyllä omaisuutta karttuu koko ajan eli tulot > menot.
Muutto kesän aikana ja lasten kalliit harrastukset, synttärijuhlien pitoa (vaikkakin rima matalalla) jne jne jne. Aivan järkyttävästi on säästöt huventunut. Nyt tuli yllättäviä kustannuksia vielä tähän päälle niin melkein voi sanoa, että kaikki säästöt yhtäkkiä kulutettu.
Yks minkä olen huomannut niin ennen haettiin pizzat kotipizzasta perjantaisin, nykyään teen itse. Kaikesta pitää tinkiä silloin kun on oikeesti rahat finitto. Ei kivaa!
Koronan myötä lopetin kaiken ylimääräisen kuluttamisen eli rahaa käytän vain pakollisiin menoihin. Pois jäi siis ravintolat,yleisötapahtumat,elokuvateatterit,kuntosalit yms.
Säästöt eivät ole huvenneet minulla mutta enää en saa niin paljon säästöön rahaa mitä ennen sain.
Elän minimalistin elämää nykyään.
M32
Vierailija kirjoitti:
Muutto kesän aikana ja lasten kalliit harrastukset, synttärijuhlien pitoa (vaikkakin rima matalalla) jne jne jne. Aivan järkyttävästi on säästöt huventunut. Nyt tuli yllättäviä kustannuksia vielä tähän päälle niin melkein voi sanoa, että kaikki säästöt yhtäkkiä kulutettu.
Yks minkä olen huomannut niin ennen haettiin pizzat kotipizzasta perjantaisin, nykyään teen itse. Kaikesta pitää tinkiä silloin kun on oikeesti rahat finitto. Ei kivaa!
Pizzan tekeminen itse ei ole erityisen halpaa verrattuna ulkona syötyyn. Synttärijuhlat saa järjestettyä pienelläkin budjetilla. Onko pakko harrastaa kalliita harrastuksia? Pienistä asioista säästämällä tulee ajan myötä isoja summia.
On hyvinkin säästöjä. Elän hyvin niukasti... Ei mitään ylimääräisiä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vain typeryksillä hupenee säästöt (kulutus toistuvasti korkeampaa kuin tulot).
Minulla viikkotasolla tarkasteluna on tänäkin vuonna ollut enemmän viikkoja, jolloin rahavarat ovat kasvaneetk kuin viikkoja joissa rahavarat olisivat laskeneet. Ja näin sen pitäisi olla kaikilla jotka hallitsevat oman taloutensa.
Sairastuminen on hyvä esimerkki siitä että kyllä ne säästöt äkkiä hupenee ja suhteessa tulot pienenee jos/kun työnteosta tulee mahdotonta ja tappelet oikeuksistasi kuntoutukseen tai sairauseläkkeeseen. Itselläni tämä rumba kesti 3 vuotta mennen vakuutusoikeuden kautta ja koko sinä aikana tulot tasan 0€, koska et ole oikeutettu tukiin sinö aikana kun asiasi on käsittelyssä. Ei paljon hymyilyttänyt ja tuskin hymyilyttäisi sinuakaan vaikka ylimielisyydessäsi koetat niin kovin nokkela ollakin.
Miksi tulosi on tasan 0? Vaikka sairastuisin ja menettäisin työpaikkani tuloni olisi nettona yli 1500 €/kk, ja PYSTYISIN tällä elämään arkeani, eli saisin kaikki välttämättömät menot maksettua ja jäisikin vähän säästöönkin. Tämä siis ennen mitään tukia. Kuten sanottu, ne jotka hallitsevat taloutensa kyllä saavat tulonsa riittämään menoihinsa. Joka viikko käytän vähän aikaa sen eteen että tulevaisuuden kassavirtani kasvaa edes vähäsen.