Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tulee tää työttömien asenne että on ns paskaduuneja jotka ovat heille ihmisarvoa loukkaavia?

Vierailija
12.09.2023 |

Ajatteletko sinäkin kaupan kassalla, että voi voi kun tuota poloista kun joutuu tuossakin duunissa olemaan?

Kommentit (237)

Vierailija
141/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minä olen pitkäaikaistyötön ja kävin työhaastattelussa apteekissa. Tarjolla oli kassan/jokapaikanhöylän paikka, kokopäivätyötä. Brutto alle 1300€/kk. Vaikka veroja ei menisi euroakaan (niitähän menee), minulle jäisi käteen kokopäivätyöstä noin 200€/kk enemmän kuin nyt minimituilla. Itseasiassa tuskin edes sitä, koska eväät pitäisi pakata ja ostaa myös bussilippu...kotona olen paastoillut, mutta eihän sitä työssä jaksa. 

Niin. Siltikin joku sinne työhön menee. Herää joka aamu, kantaa tunnollisesti kortensa kekoon yhteiskunnan hyväksi, jotta sinä voisit niitä tukiaisi nostella ja jatkaa paastoiluasi.

Kuinka jaloa, sitäkö tarkoitit? :D

Vierailija
142/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lähtökohta ole se, että paskaduunin määritelmä on jokaiselle vähän eri. Ongelma määritelmästä syntyy vain silloin, jos siistissä sisätyössä olevat alkavat kiristämään muita noihin ei-halutumpiin hommiin argumentilla, että kaikki työ on arvokasta (vaikka siitä ei maksettaisi kunnon palkkaa). Eli pitää olla itsellä jotain uskottavuutta. Ei voi alkaa muilta vaatia sellaista mihin ei itsekään suostuisi!

Täysin samaa mieltä. Joskus olin vanhustenhoitajana, joka siis sekin "paskaduuni", niin lähinnä ärsytti kun joku hyväpalkkainen toimihenkilö alentuvasti totesi "Teet tärkeää työtä.". Aha. No jos se kerta on mielestäsi niin tärkeää niin miksi et itse tee sitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetunto kannattaa hankkia. Silloin kaikki työ on ylpeys ja kunnia.

Vierailija
144/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa "paskaduuni"- hokemassa ole se ristiriita, että kaikista paskamaisin duuni on työttömän virka? Itse en kehtaisi ikinä olla työtön!

Vierailija
145/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjimmiltaan kyse on on häpeästä ja paskasta itsetunnosta. Eivät kehtaa tehdä jotain suorittavaa työtä, vaikka siitä saisi enempi rahaa kuin työttömänä, koska kokevat olevansa sen yläpuolella. Muiden rahoilla eläminen ei sitten olekaan yhtään häpeällistä.

Tämähän se on monilla, asennevamma. En oikein itse ymmärrä tuollaista, olen ollut kaupan kassalla jne vaikka missä postin hommissa, nyt perus virkamiehenä eli en missään huippuvirassa tosiaan. En mitenkään koe olevani ylempänä ketään. Ihmettelen vain niitä ihmisiä, jotka ovat mahdollisesti opintojensa jälkeen pettyneitä kun ei jokin mieluisa työ löytynytkään, ja heillä on asenne että ovat "liian hyviä" johonkin työhön, tehköön "ne muut ja m m uu ttajat".

Olen miettinyt, että jos minulta menee työpaikka alta, olisi ihan mukavaa vaikka siivoilla vanhusten koteja ja auttaa heitä arkiaskareissa, näkisi oman käden jäljen ja ei tarvitsi rasittaa pääkoppaa juurikaan töillä, olisi fyysistä ja hyödyllistä tekemistä. Tunnen myös pari henkilöä jotka toiminimellä tekevät näitä ja vastaavia talonmies jne hommia ja he tienaavat enemmän kuin minä. En tosiaan ymmärrä, miksi jonkun mielestä nämä olisi jotenkin huonoja töitä. Veikkaan, että aika monia alkaisi ärsyttämään jos esim. siivoojia ei olisi ja kaikki paikat olisivat törkyisiä. Työ työnä, ei se kerro ihmisestä oikeasti mitään. Paitsi että joku supermenestyjä arvostaa ehkä tiettyjä asioita (varallisuus, maine jne) elämässä enemmän tai on muuten vain kunnianhimoinen. Entä sitten, kai on muitakin arvoja...

Alan ja erityisesti kotisiivousten arki ei vaan ole mitään kivaa siivoilua, vaan raskasta raadantaa minuuttiaikataululla ja huonolla palkalla. Siksi sitä pidetään huonona työnä. Toki ammattilainen voi neuvotella palkkaansa ylöspäin, mutta aika usein heitä ei löydy kotisiivousten parista, koska siitä ei haluta maksaa. Eivät asiakkaat eivätkä työnantaja.

Kirjoitin henkilöistä jotka tekevät töitä toiminimellä, eli ovat yrittäjiä, saavat itse valita työnsä. Kummasti tuntuu maksajia riittävän, sillä tulot on tietämilläni kotisiivoojalla ja talkkarilla n. 35-60t vuoteen. Ja tekevät töitä 5 pv viikossa, välillä 6. Minä olen ehkä siitä outo, että tykkäisin siivota muille kunhan siitä joku peruspalkka jää käteen, vessoista en nauti mutta kyllä ne menee. Kauppakeskusten vessoja en hajusyistä (yliherkkyys) haluaisi siivota, muuta voisin kyllä.

Ymmärräthän, että toiminimellä yrittävä ja kotisiivousta työntekijänä tekevä ovat aivan eri asemassa. Muutenhan homma olisi hyvämaineista ja haluttua työtä. Onnea yrittäjyyteen, se ehkä kannattaakin.

Vierailija
146/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ensimmäinen työ oli puolen vuoden koulutuksella bussikuskiksi. Ei paljon parikymppisiä näkynyt työkavereina, mutta palkka oli ihan hyvä kotona asuvalle eli 2500€/kk muistaakseni. Kukaan ei kieltänyt etenemistä uralla vaikka olikin vaan bussikuski. Itse asiassa jotkin työnantajat jopa kannustavat siihen ja saa esim. opintovapaita. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin tienaan jo yli 5 tonnia kuussa.

Vierailija
147/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuossa "paskaduuni"- hokemassa ole se ristiriita, että kaikista paskamaisin duuni on työttömän virka? Itse en kehtaisi ikinä olla työtön!

Niin, se ei ole ollenkaan oma valinta, se työttömyys. Minun työt loppui täyttäessäni 50v. Lähetän jatkuvasti hakemuksia, mutta enpä ole saanut työtä. Nyt olen 60 ja odotan saavani ihmisarvoni takaisin, kun alan vuoden päästä eläkeläiseksi. Se on oma valita ja maksan itse sen lopullisesta työeläkkeestäni. Työkokemusta on kuitenki yli 30 vuoden ajalta. Tosiaan, ei ole kehtaamis asia. 

Vierailija
148/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksei entinen pääministeri voi vaan mennä burgereita kääntelemään, miksi pitää hakea jotain tommosia kivoja kravattihommia vain. Ettei vain olisi niitä ns. p askahommia ne muut.

Vierailija
149/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lähtökohta ole se, että paskaduunin määritelmä on jokaiselle vähän eri. Ongelma määritelmästä syntyy vain silloin, jos siistissä sisätyössä olevat alkavat kiristämään muita noihin ei-halutumpiin hommiin argumentilla, että kaikki työ on arvokasta (vaikka siitä ei maksettaisi kunnon palkkaa). Eli pitää olla itsellä jotain uskottavuutta. Ei voi alkaa muilta vaatia sellaista mihin ei itsekään suostuisi!

Täysin samaa mieltä. Joskus olin vanhustenhoitajana, joka siis sekin "paskaduuni", niin lähinnä ärsytti kun joku hyväpalkkainen toimihenkilö alentuvasti totesi "Teet tärkeää työtä.". Aha. No jos se kerta on mielestäsi niin tärkeää niin miksi et itse tee sitä?

Usein työpaikalla pukumiehet sun muut toimistojampat yrittää päättää alaisten puolesta sen työnteon motiivin, joka tietenkään ei saa edes sivuta rahaa, vaan niitä hotellihuoneen pyttyjä pitää syvällä antaumuksella ja aidolla intohimolla hinkata. Muuten voi etsiä itselleen toisen työpaikan. Siellä työpaikalla on sitten sellainen farssi käynnissä kun esitetään että työ itsessään riittää palkaksi. Antoisaa palkkaa nauttiva toimistojamppakin kertoo työnsä motiiviksi palavan intohimon työtään kohtaan. Kuinkas kävikään kun se palkkakin vain sattuu olemaan todella hyvä. Eihän se jampan vika ole.

Vierailija
150/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän vaikka siivoojan ja roskakuskin työtä tärkeämpänä, kuin jonkun toimitusjohtajan, joka nostaa 5000e/kk istuen perseellään.

En osaa sanoa, että kumpi on tärkeämpi duuni.  Kyllä toimitusjohtajatkin on hyödyllisiä otuksia.  Meilläkin oli joskus firma, jota osakkaiden kanssa yritettiin itse pyörittää.  No saimme me sen pysymään plussan puolella, mutta sitten kun parin vuoden päästä päätettiin, että meidän pitäisi palkata joku oikea toimitusjohtaja, niin firman tulos kasvoi huomattavasti enemmän kuin mitä meni sen toimitusjohtajan palkkoihin.

Vierailija
151/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjimmiltaan kyse on on häpeästä ja paskasta itsetunnosta. Eivät kehtaa tehdä jotain suorittavaa työtä, vaikka siitä saisi enempi rahaa kuin työttömänä, koska kokevat olevansa sen yläpuolella. Muiden rahoilla eläminen ei sitten olekaan yhtään häpeällistä.

Tämähän se on monilla, asennevamma. En oikein itse ymmärrä tuollaista, olen ollut kaupan kassalla jne vaikka missä postin hommissa, nyt perus virkamiehenä eli en missään huippuvirassa tosiaan. En mitenkään koe olevani ylempänä ketään. Ihmettelen vain niitä ihmisiä, jotka ovat mahdollisesti opintojensa jälkeen pettyneitä kun ei jokin mieluisa työ löytynytkään, ja heillä on asenne että ovat "liian hyviä" johonkin työhön, tehköön "ne muut ja m m uu ttajat".

Olen miettinyt, että jos minulta menee työpaikka alta, olisi ihan mukavaa vaikka siivoilla vanhusten koteja ja auttaa heitä arkiaskareissa, näkisi oman käden jäljen ja ei tarvitsi rasittaa pääkoppaa juurikaan töillä, olisi fyysistä ja hyödyllistä tekemistä. Tunnen myös pari henkilöä jotka toiminimellä tekevät näitä ja vastaavia talonmies jne hommia ja he tienaavat enemmän kuin minä. En tosiaan ymmärrä, miksi jonkun mielestä nämä olisi jotenkin huonoja töitä. Veikkaan, että aika monia alkaisi ärsyttämään jos esim. siivoojia ei olisi ja kaikki paikat olisivat törkyisiä. Työ työnä, ei se kerro ihmisestä oikeasti mitään. Paitsi että joku supermenestyjä arvostaa ehkä tiettyjä asioita (varallisuus, maine jne) elämässä enemmän tai on muuten vain kunnianhimoinen. Entä sitten, kai on muitakin arvoja...

Vaihdetaan duuneja. Pääset siivoilemaan ja minä rasittamaan aivojani.. Ai ei käy?

Miksi minun pitäisi "antaa työni" sinulle? Olen +30v ja suurin saavutukseni käytännössä urallisesti on tämä työ jossa olen aivan tavan virkamies. Kuten kirjoitin, olen ollut kaupan kassalla, postilla, mainosten jakelijana, kioskilla, myyjänä jne. Tykkään työstäni koska se on mielenkiintoista ja olen sopeutunut siihen, tutustunut kivoihin työkavereihin. Mutta tätä ennen tein myös monia muita ihan kivoja töitä, jotka eivät vain vastanneet mielenkiintoani. Moni entinen työkaveri taas on tykännyt näissä jatkaa.

Mutta kyllä, jos jossain vaiheessa katsotaan että minun työpanokselle ei ole tarvetta, ajattelin että voisin toiminimellä alkaa tekemään erinäisiä vanhuspalveluita kuten kotisiivousta jne apua. Mikä tässä on väärin? Että kaikkien pitäisi luopua saamastaan työstä, jotta joku muu voi sen saada, koska kaikki ansaitsevat haluamansa työn? Tiedätkö, minulla ei ole huipputaustaa koulutuksilta ja töiltäni, en tule saamaan mitään huippuvirkaa ikinä. Siinä missä joku jolla on huipputausta, tekisi työtäni ehkä puolesta vuodesta vuoteen ja jatkaisi sitten seuraavaan. Eikä se minua edes haittaa, olen tyytyväinen paljon vähempään. Saan kai silti olla tyytyväinen siihen mitä olen saanut? Sinullekin se on yhtälailla mahdollista. Mutta minä olen ehkä outolintu, en näe katastrofina ja uhkana sitä jos joutuisin töistä pois. Kyllä se kirpaisi, mutta sitten pitäisi vaan keksiä muuta, kuten ennenkin. Olisi aika mukavaa olla myös esim. kukkakaupassa myyjänä. 

ps. jännä kun sanomani siitä, että jokainen työ on arvokas jne, piti ottaa negatiivisesti? Ilmeisesti se on väärin, jos joku tekee joskus jotain muutakin? Kukaan ei tiedä, josko en tulevaisuudessa olisi siivooja. Ja se on ihan ok. 

Minä olen yli neljäkymmentä ja tehnyt töitä 16 vuotiaasta asti, raskaita hommia. Siinä samalla ahkerasti kouluttautunut. En vaadi sinun työpaikkaasi itselleni, mutta en myöskään suostu kuulemaan, että minulla olisi asennevamma jos en alistu korkeakoulutettuna koko elämäkseni hanttihommiin. Koen että olen 25 vuotta tehnyt niitä paskahommia ja nyt on jonkun muun vuoro. Onko tämä sinusta kohtuuton ajatus? Jotkut eivät ole tehneet paskahommia PÄIVÄÄKÄÄN. Mikset syytä heitä asenneongelmasta?

Niin, tunnenko sinut henkilökohtaisesti? Olenko sanonut, että juuri SINULLA on asennevamma, vai tarkoitinko kenties niitä useita ihmisiä tässä yhteiskunnassa, usein korkeakoulut käyneitä jotka omillakin työpaikoillani ovat sanoneet etteivät kehtaa kertoa lapsilleen mitä työtä tekevät? En sano ettei kukaan voisi olla jonkin aikaa työtön tai jonkin aikaa tehdä jotain muuta. Mutta mielestäni on aika turhaa syytellä muita, jos jotain ns. unelmatyötä ei vain saa. Silloin pitää laskea ehkä rimaa tai luoda itselleen sellainen tulevaisuus kun haluaa, joskus on vain tyydyttävä siihen mitä saa. Ehkä se on se ero, minä en näe mitään työtä ns. p**kaduunina, vaan koen että kaikki työ on arvokasta ja arvostan aika paljon enemmän sitä että jokainen tekee edes välillä jotain, kuin on vain 5-10v kotona tuilla tekemättä yhtikäs mitään. 

No minulle riittää 25 vuotta hanttihommia, koen että olen korteni siihen kekoon kantanut, ja kaltaisiani on paljon. Kyllä niitä mukavampia töitä pitäisi jakaa useammalle, eikä niin että jotkut eivät pääse niihin koskaan vaikka mitä tekisivät.

Itse ainakin ymmärrän täysin sellaisessa tilanteessa, että on mielummin työttömänä ja hakee sitä mukavampaa ja koulutusta vastaavaa työtä. En ole koskaan syytellyt ketään siitä, etten ole koulutusta vastaavaa työtä vielä saanut, mutta en myöskään lotkauta korviani jollekin hyväpalkkaiselle toimistotyöläiselle joka yrittää savustaa minut takaisin harjanvarteen ruokapalkalla. Menkööt itse vaihteeksi, minä olen osani jo niitä hommia tehnyt. Ja kuten sanoin, moni ajattelee samoin, ja ihan oikeutetusti!

Vierailija
152/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mainittu, en ihan koko ketjua lukenut. Monet näistä "paskaduuneista"on fyysisesti kuluttavia, jos jaksaa jatkaa näitä tehdä parikymmentä vuotta niin kroppa pettää tavalla tai toisella. Harvinaisia on yli nelikymppiset fyysistä työtä tehneet ihmiset, joilla ei ole mitään työstä johtuvaa kroonista vaivaa.

Selkävaivat on tyypillisiä, myös erilaiset ongelmat käsissä ja jaloissa, lisäksi hengitystie- vaikeudet yleisiä eri aloilla. Vaatimukset työntekijöille on myös monesti suhteellisen kohtuuttomia, odotetaan venymistä ja joustoa, varsinkin kiireellisinä aikoina, mikä joissain paikoissa käytännössä jatkuvaa. Työajat mitä sattuu ja aina pitäisi olla valmis ylitöihin.

Työntekijöitä ei arvosteta ja jos ei jaksa tahtia niin otetaan uusia tilalle. Nykyään olisi mahdollista kehittää monista työtehtävistä vähemmän haitallisia tekijöilleen, jos vain olisi kiinnostusta, mutta voisivat aiheuttaa lisäkustannuksia, mitä tottakai vältetään.

Kannattaa sitä oikeasti miettiä, mitä on työn vuoksi valmis uhraamaan, varsinkin, kun se korvaus mitä näistä saa, on usein aika mitätön.

Vierailija
153/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se ei ole ollenkaan oma valinta, se työttömyys. Minun työt loppui täyttäessäni 50v. Lähetän jatkuvasti hakemuksia, mutta enpä ole saanut työtä. Nyt olen 60 ja odotan saavani ihmisarvoni takaisin, kun alan vuoden päästä eläkeläiseksi. Se on oma valita ja maksan itse sen lopullisesta työeläkkeestäni. Työkokemusta on kuitenki yli 30 vuoden ajalta. Tosiaan, ei ole kehtaamis asia. 

Etkö siis tehnyt 10 vuoteen muuta kuin lähettelit hakemuksia?

Vierailija
154/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsetunto kannattaa hankkia. Silloin kaikki työ on ylpeys ja kunnia.

Ei ole. Tuo on sitä sanahelinän, jolla yritetään peittää eriarvoisuutta yhteiskunnassa.

Vierailija
155/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mainittu, en ihan koko ketjua lukenut. Monet näistä "paskaduuneista"on fyysisesti kuluttavia, jos jaksaa jatkaa näitä tehdä parikymmentä vuotta niin kroppa pettää tavalla tai toisella. Harvinaisia on yli nelikymppiset fyysistä työtä tehneet ihmiset, joilla ei ole mitään työstä johtuvaa kroonista vaivaa.

Selkävaivat on tyypillisiä, myös erilaiset ongelmat käsissä ja jaloissa, lisäksi hengitystie- vaikeudet yleisiä eri aloilla. Vaatimukset työntekijöille on myös monesti suhteellisen kohtuuttomia, odotetaan venymistä ja joustoa, varsinkin kiireellisinä aikoina, mikä joissain paikoissa käytännössä jatkuvaa. Työajat mitä sattuu ja aina pitäisi olla valmis ylitöihin.

Työntekijöitä ei arvosteta ja jos ei jaksa tahtia niin otetaan uusia tilalle. Nykyään olisi mahdollista kehittää monista työtehtävistä vähemmän haitallisia tekijöilleen, jos vain olisi kiinnostusta, mutta voisivat aiheuttaa lisäkustannuksia, mitä tottakai vältetään.

Kannattaa sitä oikeasti miettiä, mitä on työn vuoksi valmis uhraamaan, varsinkin, kun se korvaus mitä näistä saa, on usein aika mitätön.

Näin juuri.

Vierailija
156/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaduuneja on olemassa! Ei siitä mihinkään pääse. Ap ei näköjään ole ollut ns paskaduuneissa.

Ei ole paskaduuneja on  vaan liian hyvät tuet kotona makaamiseen

Vierailija
157/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaduuni voi olla työ, josta ei makseta palkkaa. Sitä kutsutaan YK: ihmisoikeusjulistuksessa myös orjuudeksi.

Työttömiä laitetaan joskus tällaisiksi palkattomiksi harjoittelijoiksi täysillä työtunneilla.

Vierailija
158/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työ on arvokasta, kyse on siitä että palkat ovat liian pieniä tullakseen toimeen tässä maassa.

Vierailija
159/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole törmännyt asiaan. Enemmän ne ns oikeissa töissä käyvät katsoo noita duunareita alaspäin.

Itse pidän vaikka siivoojan ja roskakuskin työtä tärkeämpänä, kuin jonkun toimitusjohtajan, joka nostaa 5000e/kk istuen perseellään.

Tämä kommentti todistaa, kuinka hirveän huono sivistys porukalla on, etenkin työttömillä näköjään. 😂😂

Vierailija
160/237 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työ on arvokasta, kyse on siitä että palkat ovat liian pieniä tullakseen toimeen tässä maassa.

Eikö raha ole työn arvostuksen mittari, sillä sitä enemmän työnantaja maksaa palkkaa mitä arvokkaamaksi näkee työntekijänsä työn?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi