Mistä tulee tää työttömien asenne että on ns paskaduuneja jotka ovat heille ihmisarvoa loukkaavia?
Ajatteletko sinäkin kaupan kassalla, että voi voi kun tuota poloista kun joutuu tuossakin duunissa olemaan?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee asenne, että paskaduuni, hankitaan jostain köyhästä maasta erivärinen tekemään se? Itse en näe mitään eroa wolt-kuskien ja puuvillan poimijoiden välillä.
Huvittavaa, että jotkut ovat niin kaukana todellisuudesta, että luulevat kaikkien suomalaisten työskentelevän hyvissä oloissa. Miltä kuulostaa, kun ei ole esim. minkäänlaista työterveyttä (sopimusta ja määrittelyä ei ole tehty, ei ennaltaehkäisevääkään), vaikka laki määrää näistä? Valittaminen ei auta suomen kielelläkään.
Siivoushommissa olen syönyt omia eväitä siivouskomerossa.
Kyllä paskaduunien määrä lisääntyy moninkertaisesti nykyisen hallituksen aikana, jos työllä ei tule toimeen, eikä elätä edes itseään, saati perhettä. Ja yhä useampi myös akateeminen.
Esim. tuntiopettajat, tai rakennusalalla rakennusinsinöörit tai kaikkien niiden jotka tekevät pätkätöitä esim. ravintola tai rakennusalalla, kun työtä on rajoitetusti tarjolla ja se tehdään pätkissä, työstä johtuen kuten maalarit, laatoittajat, eristäjät jne. esim. 4h päivässä ja nyt putoavat soviteltavan työttömyysturvan uökopuolella.
Esim. meidän lasten koulussa opettajien tai koulunkäyntiavustajan virkoja ei ole täytetty vuosiin, vaan ne hoidetaan tuntiopettajien avulla ja osa "palkasta" on tullut työttömyysturvana.
Työttömien asenne löytyy ihan ap. hyvin rajoitetusta työttömyysasenteesta, jopa heikosta tietämyksestä, sillä suurin osa työttömyysturvan piiriin kuuluvista ovat mukana työelämässä, mutta joutuvat tekemään työnantajan vaatimuksesta osa-aika- tai pätkätöitä.
Kaikista työssäkäyvistä nykyään harvalla on 40h työviikko ja säännöölliset kuukausitulot.
Ap. olisi hyvä jo laskeutua sieltä lintukodosta oikeaan maailmaan ja todellisuuteen.
Aloituksesta päätellen ap. on joku eläkeläinen, eikä enää vuosikymmeniin itse ollut edes työelämässä, vaan mielipide perustuu mutuun.
Olen ollut kaupan kassalla ja vihasin sitä.
Ihan yleissivistyksenä ap.
Jos on vähäisessäkin määrin empatiakykyä ja sivistystasoa, niin kyllä ajattelevat
"Ajatteletko sinäkin kaupan kassalla, että voi voi kun tuota poloista kun joutuu tuossakin duunissa olemaan?"
Miten tuo "poloinen" pystyy maksamaan 9€/tuntipalkalla ja 20h viikossa työllään maksamaan asuntonsa, työmatkansa, ruokansa, sähkössä, kun yhteiskunta ei enää tue millään muotoa, vaikka juuri EK on luonut työelämän juuri niin, että osa palkasta tulee yhteiskunnalta. Jonka nyt äärioikeushallitus romuttaa. Ja ihmiset joutuvat tyhjän päälle.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/0a74cd38-3f05-43ea-ad7b-a086d6f5e6d2
Kyllähän vastuulliset kansalaiset joutuvat näitä asioita miettimään, miten säilyttää yhteiskuntarauha ja ettei v. 1918 tapahtumat toistuisi, ennen kuin äärioikeistohallitus saadaan kaadettua tai ettei he saisivat uutta lainsäädäntöä voimaan.
Miten sille poloiselle kaupamkassalle saisi perusturvan tarjottua. Pitäisikö asiakkaiden pikkuhiljaa antaa kaupankassoille tippiä, jotta ei tulisi häädettyä asunnostaan ja leipää suuhunsa.
Se olisi kaikkien kansalaisten etu.
Kaupankassan tuntipalkka kun ei ole paljon ja nyt äärioikeisto on viemässä heiltä viimeisetkin muruset.
Tietääkö joku, missä kaupankassan tuntipalkka yli 12€/h ja saisi täydet 40h työviikon?
Paskaduunit on korkeammin koulutettujen käyttämä termi alempiarvoisista töistä. Koko yhteiskunnan asennevamma, ei tietenkään työttömien keksintöä. Kuka haluaa olla kaikkien mielestä paskaduunari?
Eli paska ihminen. Ajatelkaa siis sivistyneistö miten puhutte muista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Paskaduunit on korkeammin koulutettujen käyttämä termi alempiarvoisista töistä. Koko yhteiskunnan asennevamma, ei tietenkään työttömien keksintöä. Kuka haluaa olla kaikkien mielestä paskaduunari?
Eli paska ihminen. Ajatelkaa siis sivistyneistö miten puhutte muista ihmisistä.
Höpöhöpö! Täällä korkeammin koulutettu, eikä mulla ole tuollaista ideaa. Itsekin olen ollut töissä mm. Postissa. Tässä on määritelmäni (jo aikaisemmin käyttämäni):
Paskaduunit on sellaiset, joita ei tarvita ja ovat samalla ikäviä, tai jotka on luksusta.
Kaupan kassa on paskaduuni. Automaattikassat hoitavat hommat. Samoin puhelinmyynti.
Samoin mcduunit on ylellisyyttä. Ihmisen ei tarvi tehdä sitä hampparia. Ruuan voi ostaa kaupasta osissa tai valmiina.
Tällaisiin hommiin ei ole eettistä syytä pakottaa!
Vierailija kirjoitti:
Työttömien asenne löytyy ihan ap. hyvin rajoitetusta työttömyysasenteesta, jopa heikosta tietämyksestä, sillä suurin osa työttömyysturvan piiriin kuuluvista ovat mukana työelämässä, mutta joutuvat tekemään työnantajan vaatimuksesta osa-aika- tai pätkätöitä.
Kaikista työssäkäyvistä nykyään harvalla on 40h työviikko ja säännöölliset kuukausitulot.
Ap. olisi hyvä jo laskeutua sieltä lintukodosta oikeaan maailmaan ja todellisuuteen.
Aloituksesta päätellen ap. on joku eläkeläinen, eikä enää vuosikymmeniin itse ollut edes työelämässä, vaan mielipide perustuu mutuun.
Miksi ei voi hakea keikkatyötä tähän rinnalle ja lopettaa TE toimiston asiakkuuden.
Huonoja duuneja ovat matalapalkatut alat, joissa ei ehdi pitää taukoja. Esimerkiksi siivous. Tuntejakin voi olla liian vähän toisaalta. Heti muuttuisi hyväksi, jos palkkaa olisi 50 prosenttia lisää. Paskaksi sen tekee työnantaja, joka ei maksa kunnolla.
Ei jumalauta mitä porukkaa. Maailmassa on paljon ikäviä hommia jotka silti jonkun on pakko tehdä. Jos ne ei kelpaa suomalaiselle työttömälle niin otetaanko tilalle jostain afrikasta väkeä jolle ne kelpaa? Miksi työn pitäisi kelvata afrikkalaiselle jos se ei kelpaa suomalaiselle? Tuet pitää laittaa sille tasolle, että ikävätkin työt alkaa maistua. Mfg Oberarbeitssturmbannfuhrer
paskaduuni on työ, jolla ei voi elättää itseään tukiin turvautumatta.
Lisäksi paskaduuni voi olla työ josta brutto kokoaikatyöstä on 1880€, kun oman ansiosidonnaisen netto on 1800€
Keskustelupalstan trolleista. Tosiasiassa monen työttömyys lakkaa siihen, kun sattuu saamaan jonkun kassatyön tai siivoustyön. Se on täyttä paskapuhetta, että kaikki työttömät vaativat johtajan palkkaa viidellä tonnilla. En usko yhteenkään sellaiseen puheeseen, tai jos on, niin sellaisia on yksi tuhannesta.
Muistakaa sitten että voi tulla yllärinä, ettei saakaan suuria tukia kun itse joutuu työttömäksi. Jos sulla on vaan työssäkäyvä puoliso niin tai omistusasunto niin et saa mitään muuta tukea työttömyyskorvauksen lisäksi.
Keskiluokkaset jotka täälläkin maukuu ettei nouse edes sängystä alle 4000 eur / kk palkkaa projisoi omia ajatuksiaan halveksimiin köyhiin.
He itse ajattelevat etteivät tekisi "paskaduunia" mistään hinnasta ja kuvittlee että köyhätkin ajattelee niin, saaden siten lisää syitä vihata köyhiä. Itse asiassa he vain vihaavat tätä "paskaduuni"-ajattelua ITSESSÄÄN.
Itse asiassa ajattelen kaupan kassoista aika vähän mitään paitsi ehkä sitä, että onneksi hänelläkin on työpaikka, koska muutaman vuosikymmenen päästä kaupan kassoilla ei välttämättä tarvita enää työntekijöitä. Toisaalta näin ajattelen itsestänikin ja olen osittain sen takia vaihtanut myös ammattiani koska olen uumoillut, että kun täytän 50 vuotta, minun rutiininomaisia toimistohommiani tekee joku keinoäly, eikä minua tarvita. On jännittävää ja mielenkiintoista pohtia, miten teknologian kehitys muuttaa työmarkkinoita ja työtehtäviä tulevien vuosikymmenien aikana ja montako nykyistä työtehtävää katoaa joko täysin tai suurimmaksi osaksi. Ja miten työttömyydestä, veroista ja BKT:n kasvusta puhutaan sitten, kun suuri osa tuotannosta on sellaista, ettei siellä tarvita työvoimaa samalla tavalla. Esimerkiksi EK voi kehua muutaman vuosikymmenen päästä sillä, kuinka yhteisöveron tuotot senkun kasvavat, vaikka veroja on laskettu sen ja sen verran, kun työvoiman osuus yritysten arvonlisäyksestä jatkaa kasvuaan eli viivan alle jää enemmän maksettavaa. Vähittäiskaupatkin pärjäävät automaattikassoilla ja automaattivalvonnalla suurelta osin, ja omistajille jää näin enemmän jaettavaa.
Mitä ihmettä? Älä selitä. Tällä palstalla ja iltalehdissä kyllä saa nimenomaan haukkua niitä, jotka joutuneet uuteen huonoon rahatilanteeseen inflaation yms takia.