Miten paketoida joululahjat ekologisesti? Hirvittää roskiin menevän lahjapaperin määrä.
Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut muutaman jouluisen kankaan ostamista kirpparilat, joihin voisi kääriä lahjat ja niitä voisi käyttää sitten joka vuosi uudelleen. Onko muita ideoita?
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän kierrätettyjä papereita (lehdet, paperipussit) ja rasioita (kosmetiikkapakkausten pahvit, kaunis peltirasia, konvehtirasia). Pestystä kahvipaketista saa myös kauniin hopean tai kullan värisen kääreen, tai koristeen pakettiin.
Katson myös kirppareilla sillä silmällä nättejä koreja, rasioita ja kankaita. Samoin kauniit narut ja nauhat säästän ja käytän paketoinnissa.
Saamistamme lahjoista säästän aina paperit ja pussit uusiokäyttöön, nätisti kun avaa niin saa suurimman osan uusiokäyttöön. Olen myös ommellut lahjapusseja, viimeksi Käärijä-fanille vihreästä kangaskassista lahjapussin johon ompelin rikkimenneistä mustista helmistä CHA CHA CHA.
Luovan ihmisen onnea...me muut yritetään vaan saada homma maaliin ja lahja jonkinnäköiseen pakettiin. Lahjakassi on ehkä helpoin ratkaisu.
Ps. Siitä huolimatta arvostan suuresti, jos itse saan lahjan, jonka paketointiin on nähty vaivaa...
En osta joululahjoja, teini-ikäiset lapset saa rahaa ja vaimon kanssa lähdetään jouluksi ulkomaille. Ei tule paperiroskaa.
Paljon on hyödyllisiä vinkkejä tullut.
Mummo jo opetti, että lahjakääreet otetaan talteen. Eihän ne kovin monia kertoja kestä, mutta saa elämän kuitenkin useammin kuin heitettäisiin suoraan roskiin.
Mä teen niin, että kasaan yhden vuoden aikana tulleita papereista laatikkoon. Laitan lapun päälle, että milloin kerätty. Seuraava vuosi siihen päälle jne. Mulla on pari laatikkoa nyt käärepaperia. Nyt pystyn käyttämään 10 vuottakin vanhaa paperia. Eri aikakausilla on omat kuvionsa.
Sitten omasta lapsuudesta tuttu kääre. Ruskea paperipussi, johon oli liimattu jouluinen kiiltokuva. Nostalgista.
Mulla on naisluola, johon hilloan noitakin tarpeita. Kaikki on siistissä järjestyksessä helposti käytettävissä.
Ei paperi ole ensimmäinen ongelma, vaan onko siihen painettu myrkkyvärit pintaan vai onko myrkytön. Että se voi maatua joskus luontoon. Vaikka voi olla vaihtoehtoja paperille, mutta ne sopivat enemmän aikuisille. Lapsi voi pettyä jos kaikki on veltossa kangasrievussa. Ellei se ole nätti pussi, uusi kangas, joka toimii muuallekin.
Kuinka paljon tykkäät syödä sipsejä? Itselläni paha tapa ostaa sipsiä vähintään joka kolmas kauppareissu minkä vuoksi niitä kertyy ajan saatossa. Joulun alla ne on helppo hyötykäyttää lahkapaoeriksi. Joko käännät pussin nurinpäin ja vóila tai sitten leikkaat pohjan irti ja paketoit perinteisesti
Kauppakassit ovat hyviä suojia. Voi käyttää uudelleen.
Joulusukka pakettien tilalle. Kestää joulusta jouluun.
Meillä on jo vuosia ollut perheen sisäisissä lahjoissa käytössä joulukankaat. Kirppareilta ja omista vanhoista turhiksi käyneistä joulutekstiileistä. Kauniita nauhoja on vartavasten ostettu mutta ei enää vuosiin vaan aina samat. Osa on on ommeltu pussukoiksi, osa vain kankaiksi. Kankaat sinänsä kätevämpiä, kun voi taitella päällekäin eri kokoisiin lahjoihin.
Olin kauan sitten eräällä painotalolla hommissa ja ne painoi uuden sanomalehtikoneen testimatskuna joululahjapaperia. Sen sai laittaa sitten Joulun jälkeen paperinkierrätykseen tai käyttää sytykkeinä. Ne paperit on jo loppu, mutta mielelläni sellaista ostaisin.
Vierailija kirjoitti:
En osta joululahjoja, teini-ikäiset lapset saa rahaa ja vaimon kanssa lähdetään jouluksi ulkomaille. Ei tule paperiroskaa.
Pienet CO2-päästöt turhista lennoista?
Vierailija kirjoitti:
ekoteko olis jättää se krääsä ostamatta
Kuka ostaa krääsää ?
Anna lahjaksi rahaa ja ne voi laittaa kierrätyskirjekuoreen esim jos olet saanut Kelasta tms postia, uusiokäytä ne.
Mä oon aina käynyt kierrätyskeskuksessa ja ilmaisosastolta oon ottanut isot määrät kangasta.
Oon tehnyt lahjasäkkejä ja tiedän ihmiset laittaa niitä eteenpäin.
Tänäkin vuonna tein yhdelle tutulle, ystävälle n 20 kassia ja kiitokseksi sain kosmetiikkaa, on Lumenella töissä.
Nytkin on varmaan 15/20 kankaat valmiina ompelua
Joku oli hankkinut ison pahvilaatikon ja laittoi kaikki lasten lelulahjat siihen ja päälle lahjapaperit ja rusetti. Säästyi pakkausmateriaalia.
Meillä käytetään kotiväen kesken ja muillekin sellaisia kasseja, joita voi käyttää uudestaan moneen kertaa. Myös kaikki siistit paperit otetaan talteen. Seuraavan joulun pakettikasa on paljon monivärisempi, kun on edellisten vuosien papereita eikä kaikkia ole kääritty siihen samaan 10-metrisen rullan paperiin.
Olen kirppikseltä ostanut huiveja ja kietonut niihin.
Itse laitan ihan vaan paperipussiin lahjat.
Pienille lapsille ( joita ei tällä hetkellä ole), pyydän että myyjä laittaa pakettiin.
Vai että ihan lahjapaperin määrä hirvittää, entäs ne itse lahjat joita ilman varmasti suurin osa tulisi muutenkin toimeen vallan mainiosti.
En nyt jaksanut lukea ketjua, mutta mummovainaani otti aina paperit talteen ja silitti ne taas seuraavaa käyttöä varten.