Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko elarit nousta, kun lähivanhempi saa vauvan?

Vierailija
03.07.2023 |

Osaatteko neuvoa minua seuraavassa asiassa:

Minulla on siis sellainen tilanne, että minulla on 7- ja 10-vuotiaat lapset. Esikoisen isä maksaa elatusmaksuja 300€/kk ja kuopuksen isä maksaa 250€/kk. Nyt olen raskaana ja mietin vaan, että kun minulla tulot laskevat merkittävästi, kun jään vanhempainvapaalle ja aikanaan kotihoidontuelle, joten onko minun sillä perusteella oikeus vaatia, että lasten isät alkavat maksaa isompia elatusmaksuja siihen saakka, kunnes sitten palaan takaisin työelämään?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se kolmas isä maksa sinun toimeentuloasi? Vai onko sekin jo häipynyt?

Vierailija
2/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että sun ex-miesten pitää maksaa enemmän, kun sinä päätät lisääntyä? Tee lapsia vain niin monta kuin itse pystyt elättämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se menee. Paska ja epäoikeudenmukainen systeemi maksajan näkökulmasta. Jos etä saa vauvan, sitä ei noteerata mitenkään.

Vierailija
4/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ollut mahdollista ennen raskaaksi tuloa, kun olet sitä suunnitellut, miettiä miten takaat toimeentulosi. Muiden miesten maksamat tuet omista lapsistaan ei pitäisi muuttua.

Jos et ole asiaa suunnitellut ja raskauteen ja vapaiden aikoihin varautunut niin sitten olet vätys. Mitäs läksit jne.

5/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se menee. Paska ja epäoikeudenmukainen systeemi maksajan näkökulmasta. Jos etä saa vauvan, sitä ei noteerata mitenkään.

Pitääkö tuo paikkansa? Mä olen taasen kuullut, että jos sille elarien maksajalle syntyy vauva, vaikka miehelle, jolla ei tulot putoa, kun ei jää vanhempainvapaalle, niin silloin hänen maksaman elatustuen määrä tippuu, koska katsotaan, että hänelle om tullut uusi elätettävä lisää = elatuskyky laskee.

Vierailija
6/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nämä kaksi eksää ovat kolmannen lapsesi isiä, niin molemmat maksavat elarit.

Nykypäivänä tämä on täysin mahdollista.

Jos sukupuolikin on ilmoitusasia, niin eiköhän isyyskin hoidu omalla ilmoituksella.

Vierailija
7/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn samaa. Miksi muiden lasten isät maksaisivat kolmannelle isälle pyöräytetystä lapsesta?

Eikö yhteiskunnan tukitoimet auta yh äitejä vaikka kuinka paljon?

Vierailija
8/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tuo paikkansa? Mä olen taasen kuullut, että jos sille elarien maksajalle syntyy vauva, vaikka miehelle, jolla ei tulot putoa, kun ei jää vanhempainvapaalle, niin silloin hänen maksaman elatustuen määrä tippuu, koska katsotaan, että hänelle om tullut uusi elätettävä lisää = elatuskyky laskee.

Niin, maksaja voi hakea muutosta oikeuden kautta sillä 150-200h tuntiveloituksella, mikä toisessa ketjussa tuli ilmi. Merkittävä rahallinen tappio on täysin varma, oli päätös mikä tahansa.

Vierailija
9/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojen mukaanhan se lasketaan, eli on kyllä mahdollista jos sinulla tulot kovasti putoaa ja tulee vielä yksi elätettävä lisää niin silloin aiempien lasten isien maksamat elarit voivat nousta. Tosin lasketaan siihen mukaan myös ne mitä saat uudesta lapsesta.

Ja kyllä vaan myös toisinpäin, jos etälle syntyy lapsia, voivat hänen maksamansa elarit pienentyä koska elätettäviä on enemmän ja laskennallinen elatuskyky per lapsi on pienempi silloin.

Vierailija
10/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 eri isää? just. ei nouse elarit. pyydä vauvan isältä. onhan näitä tapauksia mutta tää on provoosta.

Vierailija
11/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulellekko tämä odottamasi on tehty? Sinä ja odottamasi lapsen isä on elatusvastuussa uudesta tulokkaasta. Ei ole oikeutettua niiden vanhempien lasten isillä maksattaa yhtään enempää mitä nyt maksavat.

Jos omat tulosi ei riitä niin sosiaalietuuksia hakemaan, asumistuki nousee jos omat tulosi tippuvat. Toimeentulotukea voi myös hakea, laskevat oletko siihen oikeutettu.

Vinkkinä tulevaisuutta ajatellen, ei kaikille miehille joiden kanssa panee tarvitse lasta tehdä.

Vierailija
12/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/5 tässä on jotain uutta, mutta silti liian ilmiselvä

Vierailija
13/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 eri isää? just. ei nouse elarit. pyydä vauvan isältä. onhan näitä tapauksia mutta tää on provoosta.

Oikeesti, tiedän äidin joka keväällä sai neljännelle aviomiehelleen viidennen lapsensa. Lapsilla perheessä neljä isää.

No ei kai tukia tarvitse, kai eroissa on hyvin taloudellisesti pärjännyt.

Vierailija
14/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäm  yliopiston matikan tehtävä?

Vierailija
15/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tämän uuden vauvan isä maksaa tulevasta lapsestaan elareita tai jos hän todetaan maksukyvyttömäksi niin haet Kelalta.

Onhan se jotenkin outoa, että entiset miehet maksaisivat uuden miehen puolesta elareita.

16/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, maksaja voi hakea muutosta oikeuden kautta sillä 150-200h tuntiveloituksella, mikä toisessa ketjussa tuli ilmi. Merkittävä rahallinen tappio on täysin varma, oli päätös mikä tahansa.

Eikös lastenvalvoja tee laskelman siitä, että kuinka paljon etävanhemman tulee maksaa elatustukea? Vai tarkoitatko, että jos se etävanhempi on tyytymätön lastenvalvojan tekemään elatustukisopimukseen,niin silloin voi etävanhempi hakea muutosta oikeudessa? Jos on näin, niin tosiaan mieluumin kannattaa vaan suostua siihen alkuperäisen laskelman mukaiseen maksuun , kun oikeudenkäyntikulut ovat niin järkyttävän kalliita, jos häviää.

Vierailija
17/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Tuossa vaiheessa olisi lastenvalvoja jo tullut tutuksi ja hän osaa suoraa vastata tuohon.

Itse tiedän, että nuo summat ovat isoja ja tuskin niitä helposti korotetaan. Pitää olla tosi rikkas, että joutuu tuota suuremmat elatismaksut maksamaan.

Mutta muista, että lapsi voi hakea elatuskasun jatkamista aikuisena opiskelijana. Esim lukion loppuun asti.

Vierailija
18/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatuskykyyn lasketaan tulot ja mahdollisten huollettavien määrä. Joten kyllä, jos kummallakaan tulot olennaisesti muuttuvat tai tulee lisää huollettavia, se voi vaikuttaa.

Käytännössä muutokset saavat olla aika isoja, jotta oikeasti elareita aletaan lastenvalvojalla muuttamaan. Ja niissä kaikenlaisia pykäliä, jotka vaikuttavat. Esim jos vaihdat matalapalkkatyöhön vapaaehtoisesti korkeasti palkatusta, elatuskykysi saatetaan laskea sen mukaan, mitä voisit tienata. Ja taas vanhempainvapaalle jäämistä harvemmin huomioidaan niin, että ex joutuisi maksamaan enemmän.

Vierailija
19/19 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä olen samaa mieltä, että paska ja epäoikeuden mukainen systeemi maksajan näkökulmasta, mutta jos etä saa vauvan niin kyllä sekin noteerataan. Tällöin etän elatuskyky laskee ja elarit saattaa pienentyä.