Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paketoida joululahjat ekologisesti? Hirvittää roskiin menevän lahjapaperin määrä.

Vierailija
12.09.2023 |

Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut muutaman jouluisen kankaan ostamista kirpparilat, joihin voisi kääriä lahjat ja niitä voisi käyttää sitten joka vuosi uudelleen. Onko muita ideoita?

Kommentit (255)

Vierailija
21/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät paketointiin kaikkien tilausten mukana tulevia papereita

Mulla näitä saa töistä

Vierailija
22/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt mainoksia ja aikakausilehtien kuvasivuja. Naruna paperinaru, juuttinaru ja villalanka. Joskus ostanut ruskeaa paperia ja maalannut (en ole edes hyvä piirtäjä) siihen kuvia.

Anteeksi, kun tylytän, muttei tuo lahjspaperiksi ostettu ruskea paperi kyllä mikään ekologinen valinta ole.

On se parempi kuin perus lahjapaperi, sen voi laittaa paperinkeräykseen.

Jaa, minä kyllä laitan kaikki lahjapaperit paperinkeräykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen luopunut ylipäänsä tavaralahjoista. Nuorille sisarusten lapsille annan lahjakortit heidän toivomiinsa myymälöihin, aikuiselle lapselleni samoin ellei hän toivo jotain tiettyä, tarpeellista tuotetta, jolloin tilaan sen verkkokaupasta hänen osoitteeseensa. Puolisolle saatan lahjoittaa itse tehdyt sukat tai jonkun kirjan, mutta ne sujahtavat lahjakasseihin, jotka pannaan taas joulun jälkeen talteen odottamaan seuraavaa joulua.

En itsekään halua joululahjaksi tavaraa ellei kyse ole jostain oikeasti tarpeellisesta tavarasta. Minulle olisi ihan kauhistus saada sukulaisilta jotain sisustustavaraa tms.

Vierailija
24/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käyttäny pakettien mukana tulleita pakkauspaperia, pellava/puuvillapyyhkeitä, kukkien mukana tulleita kääreitä, elintarvikkeiden mukana tulevia kartonkilaatikoita, lasisia purkkeja, kestokasseja, tilkkuja, villasukkia... naruina käytän juutti/hamppu/paperinarua, villalankaa, pitsinauhaa jne

aikuisten ja teinien paketteihin. Pikkulapsille vielä kääräsen värikkääseen (aikakausilehti) paperiin, että saavat sitten repiä paketit auki.

Tarvikkeita laitan talteen, kun eteen tulee. On otettu huomioon synttäri yms lahjat ja korttitarvikkeet myös.

Vierailija
25/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhuuksien turhuus, joululahja, jota lahjan saajakaan ei halua.

Vierailija
26/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt mainoksia ja aikakausilehtien kuvasivuja. Naruna paperinaru, juuttinaru ja villalanka. Joskus ostanut ruskeaa paperia ja maalannut (en ole edes hyvä piirtäjä) siihen kuvia.

Anteeksi, kun tylytän, muttei tuo lahjspaperiksi ostettu ruskea paperi kyllä mikään ekologinen valinta ole.

Ovat sekajätettä. Jos puhutaan kaupoista ostettavista lahjapaperirullista.

Vierailija
27/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jos joudut miettimään, että mitähän jollekin ostaisit, älä osta mitään. On vain kiusallista saada joku tavara, jolle ei ole mitään käyttöä ja joka ei ehkä ole edes omaan makuun.

Vierailija
28/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? Eihän ne kaikki mitään muovitettuja ole? Suurin osa on ihan vain printattua paperia siinä missä mainoslehdetkin.

-eri

Vierailija
29/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ekoteko olis jättää se krääsä ostamatta

Ekoteko on toiselle sopiva lahja.

Jos et osaa niin no can do.

Vierailija
30/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jos joudut miettimään, että mitähän jollekin ostaisit, älä osta mitään. On vain kiusallista saada joku tavara, jolle ei ole mitään käyttöä ja joka ei ehkä ole edes omaan makuun.

Samalla logiikalla ei kannata opiskella, koska siinä pitää miettiä.

Itse kannaan ihmissuhdetaitoja enemmän kuin jotain random sääntöä, jossa ei ole mitään päätä eikä häntää.

Vierailija
31/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? Eihän ne kaikki mitään muovitettuja ole? Suurin osa on ihan vain printattua paperia siinä missä mainoslehdetkin.

-eri

Se kiiltävä pinnoite tekee siitä sellaisen ettei sitä voi uusiokäyttää.

Vierailija
32/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen tämän tyylisiä vuoden aikana tulleista ilmaissanomalehdistä

https://fi.pinterest.com/pin/47147127340827024/

Vierailija
33/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt jotain joulukuviota tuohon haluaa niin piirrät pari tonttua

Vierailija
34/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakassi tai sitten sanomalehti ja valkoinen leveä rullanauha näyttävät kivalta yhdessä, tai paperinaru.

Vierailija
35/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän useimmiten sanomalehteä. Joko uusia, tai sitten jotain 50-60-luvun lehtien sivuja. Niitä oon ostellut kirppiksiltä. Ei uusikaan sanomalehtipaperi näytä kummoiselta, kun lisää pakettiin hienot narut/muut koristeet, niitäkin oon kaivellut lähinnä kierrätyskeskuksista ja vastaavista. Ei mitään tarvetta ostaa uusia, kun noista löytyy! Lisäksi kierrätyskeskuksista voi löytyä rullalla erilaisia papereita (hyllypaperi, kirjojenpäällystyspaperi, mitä kaikkia nyt onkaan), joista saa kivoja paketteja. En ole ostanut lahjapaperia kaupasta vuosikymmeneen. 

Niin ja lahjapussit on hyviä, nehän kiertää pitkään kun ei tarroittele niitä lahjatarroilla. 

Vierailija
36/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän useimmiten sanomalehteä. Joko uusia, tai sitten jotain 50-60-luvun lehtien sivuja. Niitä oon ostellut kirppiksiltä. Ei uusikaan sanomalehtipaperi näytä kummoiselta, kun lisää pakettiin hienot narut/muut koristeet, niitäkin oon kaivellut lähinnä kierrätyskeskuksista ja vastaavista. Ei mitään tarvetta ostaa uusia, kun noista löytyy! Lisäksi kierrätyskeskuksista voi löytyä rullalla erilaisia papereita (hyllypaperi, kirjojenpäällystyspaperi, mitä kaikkia nyt onkaan), joista saa kivoja paketteja. En ole ostanut lahjapaperia kaupasta vuosikymmeneen. 

Niin ja lahjapussit on hyviä, nehän kiertää pitkään kun ei tarroittele niitä lahjatarroilla. 

Ai niin, ja myös verkkokauppatilauksista tulee välillä sitä värikästä silkkipaperia. Sillä saa kivoja paketteja, varsinkin pienempiä. Ja narunahan voi käyttää melkeinpä mitä vaan. 

Vierailija
37/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein joskus kankaisen lahjasäkin, johon koristeellinen tasku ja kiristysnyöri.  Voi käyttää uudestaan.

Vierailija
38/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se kangasrättikään ole ekologista

Kääri kierrätyspaperiin

Hae vaikka taloyhtiön roskiksesta paperit

Kyllä kangas on hyvä vaihtoehto. Vastaanottaja voi käyttää edelleen. Ei vie paljon tilaa.

Kääreeksi voi valita myös vaikka keittiöpyyhkeen, jonka vastaanottaja voi ottaa käyttöön. Tai huivin.

Myös aikakaus- tai sanomalehdistä voi tehdä kääreitä.

Valmiit paperikassit käyvät myös moneen käyttöön.

Vierailija
39/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä muutama kankainen lahjapussi, joita käytetään. Lisäksi lahjakasseja hyödynnetään kunnes hajoavat mutta ne eivät ole niin käteviä, kun ovat vaikea sulkea järkevästi. Toki, jos lahjat voi vain asetella nätisti kuusen alle, niin sekään ei ole ongelma.

Erilaisia rasioita ja laatikoita hyödynnetään myös. Esimerkiksi monet vaatekaupat antavat joulun aikaan laatikot, joihin lahjat voi paketoida. Ne menevät monta vuotta. Käteviä esimerkiksi pehmeiden lahjojen paketoimiseen.

Lahjapaperiakin käytetään, koska niihin on helppo kääriä hankalan muotoiset lahjat. Minusta ne ovat myös kauniita ja lahjojen paketointi rentouttavaa. Valitsen aina mahdollisimman ympäristöystävällisen vaihtoehdon ja käytän rullan kokonaan.

Loppupeleissä se lahjojen määrä on myös olennainen. Niiden paketointi on vain pisara meressä.

Vierailija
40/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahvinkeräykseen, jos meinaat sellaista paksumpaa voimapaperia. Se on kyllä parempi valinta kuin pinnoitettu lahjapaperi, joka kuuluu sekajätteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän