Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paketoida joululahjat ekologisesti? Hirvittää roskiin menevän lahjapaperin määrä.

Vierailija
12.09.2023 |

Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut muutaman jouluisen kankaan ostamista kirpparilat, joihin voisi kääriä lahjat ja niitä voisi käyttää sitten joka vuosi uudelleen. Onko muita ideoita?

Kommentit (255)

Vierailija
221/255 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi heität roskiin? Me säästetään paperit seuraavaan jouluun.

Mun äiti teki tätä jo 50-luvulla. Tosin kysymys ei varmaan ollut egologisuudesta vaan tahan säästöstä. Mummo mallia -46

Vierailija
222/255 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, ei ego- vaan ekologisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/255 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on maapallon vesi päässyt loppumaan. Ihan tuolta Intiasta juuri tultiin niin valtavat meret siellä kyllä vettä on. Himalajalla on tilaa ja Alpeilla siitä nyt vaan Itävaltaan. Hollannissa muuta olekaan kuin kanavia ja vettä saati Atlantilla et mihin se vesi on hävinnyt. Mekin justiin vene ostettiin. Arabiassakin on upeat hiekkarannat värikkäät kalat ja jokia on isoja on pieniä on eufrat on Tigris on sivujoet on Jordan ja Niili. Mihin tän veden oikeen laittaisi. 

Vierailija
224/255 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai on maapallon vesi päässyt loppumaan. Ihan tuolta Intiasta juuri tultiin niin valtavat meret siellä kyllä vettä on. Himalajalla on tilaa ja Alpeilla siitä nyt vaan Itävaltaan. Hollannissa muuta olekaan kuin kanavia ja vettä saati Atlantilla et mihin se vesi on hävinnyt. Mekin justiin vene ostettiin. Arabiassakin on upeat hiekkarannat värikkäät kalat ja jokia on isoja on pieniä on eufrat on Tigris on sivujoet on Jordan ja Niili. Mihin tän veden oikeen laittaisi. 

Tiedoksesi, että paperiteollisuus saastuttaa vesistöjä. Se myös aiheuttaa luontokatoa hakkuiden muodossa ja aiheuttaa kasvihuonepäästöjä.

Jos joku nyt haluaa idiksiä ekologisempaan paketoimiseen, niin miksi se sinun napaasi kaivaa.

Vierailija
225/255 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä paketoin sen Ykköset-ilmaisleteen. Tänään tuli, katson vain Kyläkaupan tarjoukset ensin. Ei tiedä vaikka olis edullista maksalaatikkoa jouluruuaksi. Luettu anomalehti on edullinen ja uudelleenkäytettävä, suosittelen. .

Vierailija
226/255 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetään lahjakasseja. Kestävät vuodesta toiseen ja on helppoa. Uusia ja melko isoja saa 1, 75 euroa/kpl. 

Vierailija
227/255 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi maailman metsäisimpiä maita, täältä ei paperi helposti lopu, joten käytän paperia.

Vettä on maapallon alasta tuplasti se määrä mitä vettä, vesikään tuskin loppuu ihan heti.

Mutta mun mielestä oikeasti hyvä vinkki on se, että ettei kiedo turhaan ylimääräistä paperia lahjan ympärille. Ainakin itselle on riittänyt se määrä paperia mikä riittää juuri ympäröimään lahjan. Eli mittaile hieman ensin mikä olisi sopiva paperimäärä lahjaan.

Toki jotkut käyttää samaa paperia uudelleen seuraavana vuonna..

Vierailija
228/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoviton teippi ainakin on ehdoton. Saa mm. Kärkkäiseltä. Pienet pahvilaatikot, lahjapapereiden uusiokäyttö. Joillekin lahjoille sopii kääreeksi vaikka sanomalehti.

Vierailija
229/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko sitä käärepaperia ollakaan? Jos pidetään lahjat jossain muualla jemmassa kuin kuusen alla, ja jaetaan sitten kun lahjojen aika on pelkällä lahjanarulla käärittynä?

Vierailija
230/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muoviton teippi ainakin on ehdoton. Saa mm. Kärkkäiseltä. Pienet pahvilaatikot, lahjapapereiden uusiokäyttö. Joillekin lahjoille sopii kääreeksi vaikka sanomalehti.

Muuten hyvä, mutta Ei Kärkkäiseltä, on boikotissa.

Vierailija
231/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jotain pakannut vanhoihin paperikarttoihin, näitä kun ei enää tule käytettyä muuten.

Lisäksi olen vanhoista, äidiltä perityistä, joululiinoista ym. ommellut lahjapussukoita.

Vierailija
232/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ostetut lahjalaatikot kestävät vuodesta toiseen. Jos ei halua uusiokäyttää, menevät mainiosti säilytyslaatikoina pikkutavaroille joita jokaisella pyörii varmasti nurkissa. Ovat myös kauniita. 

Vierailija
233/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän sarjakuvalehtien Sivula. Menee paperinkierrätykseen. Lahjapaperihan on sekajätettä.

Vierailija
234/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi heität roskiin? Me säästetään paperit seuraavaan jouluun.

Mun anoppilassa tehdään näin. Ihan älytöntä, kun pieniäkin lapsia ohjataan koko ajan avaamaan lahjat varovasti, että paperin voi uudelleen käyttää. Hirveä stressi ja valitus, jos 4-vuotias ei osannut avata oikein.

Me käytämme enimmäkseen lahjapusseja. Niitä voi käyttää monia kertoja uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
235/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästä säästettävissä olevat lahjapaperit. Täti mm. kerää talteen ja leikkaa ne ryppyisimmät kohdat pois ja rullaa sileät talteen ja käyttää myöhemmin. Kukaan ei enää rypistä papereita kun tietää että hän käy ne joulun jälkeen läpi vaan avaa mahdollisimman siististi.

Sama homma meilläkin lapsena 80-luvulla. Äiti pisti aina avaamaan paketit siististi ja ne paperit käytettiin sitten uudelleen seuraavana jouluna (tai muina merkkipäivinä jos ei ollut erityisen jouluinen kuvio).

Vierailija
236/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka käytät samoja lahjapusseja/kasseja vuodesta toiseen:

Käytkö siis joulun jälkeen hakemassa antamasi pussit/kassit takaisin???

Vai kierrätätkö vain perheen sisällä?

Vierailija
237/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjakasseja voi käyttää monen monta kertaa uudestaan. Joskus olen saanut sanomalehteen käärityn lahjan, sekin on ollut kaunis. Itse käytän yleensä pinoittamatonta lahjapaperia, jonka voi kierrättää ihan paperina. Lidlistä saa joulua ennen kivoilla kuvioillakin sellaisia. Roskaahan sekin sitten on, mutta vähän parempaa kuin muovilla päällystetty paperi, jonka voi laittaa vain sekajätteeseen. Kankaalla päällystäminen on kiva idea, mutta meneeköhän monella lahjan saajalla kangas kuitenkin roskiin? Siinä tapauksessa taitaa olla pahempaa luonnonvarojen tuhlausta kuin lahjapaperin käyttö.

Lahjapaperilahjapaperi kuuluu pahviroskiin, eli kartonkiin, eikä sekajätteeseen. 

Vierailija
238/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se kuitenkin ole enemmän merkityksellistä, mitä siellä paketissa on, missä ja miten se on tuotettu.

Vierailija
239/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytetään lahjakasseja. Kestävät vuodesta toiseen ja on helppoa. Uusia ja melko isoja saa 1, 75 euroa/kpl. 

Joo, kassi ei repeä käytössä, joten sitä on helppo käyttää uudelleen vaikka miten pitkään!

Vierailija
240/255 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jättää lapset tekemättä niin näin mitättömiin asioihin ei tarvitse puuttua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi