Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HÄÄLAHJA? Toivottu ettei tavaraa, rahaa en vie periaatteesta

Vierailija
11.09.2023 |

En ala kenenkään häiden maksumieheksi, mikä tuntuu nykyään olevan tapana. Mitä veisitte lahjaksi, kun erikseen kielletty tuomasta tavaraa? Jonkun elämyksenkö? Vaiko kalliimpaa kuplivaa?

Kommentit (698)

Vierailija
441/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vie koskaan mitään, kukaan ole perään kysellyt. 

Vierailija
442/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule. Sen verran ihmisiä tunnen, että jos rahalahjan summa vaihtelee välillä 200-20 euroa, niin kyllä se 20 euron antaja saa joko naurut tai säälittävän hymähdyksen. Ei tietty päin naamaa, vaan vasta silloin, kun hääpari tarkastelee tilitapahtumia krapulan häivyttyä. Sitten mietitään, että eikö Liisalla ja Matilla oikeesti ole varaa laittaa tuon enempää. Trust me. Ihmiset arvottavat toisiaan ties minkä mukaan ja raha on yksi niistä.

No entä sitten vaikka nauraisivatkin? Vain pieni ihminen miettii yhtä ajatusta enempää, se on kuitenkin hänen miettimä lahjasta ja toivon mukaan seisoo summan takana. Mielestäni se on naurajan häpeä, en ottaisi itseeni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule. Sen verran ihmisiä tunnen, että jos rahalahjan summa vaihtelee välillä 200-20 euroa, niin kyllä se 20 euron antaja saa joko naurut tai säälittävän hymähdyksen. Ei tietty päin naamaa, vaan vasta silloin, kun hääpari tarkastelee tilitapahtumia krapulan häivyttyä. Sitten mietitään, että eikö Liisalla ja Matilla oikeesti ole varaa laittaa tuon enempää. Trust me. Ihmiset arvottavat toisiaan ties minkä mukaan ja raha on yksi niistä.

Kaikki eivät aivan oikeasti toimi samalla tavalla kuin sinä. Itselleni tärkeintä on että rakkaat ihmiset tulevat paikalle. Aikuiset ihmiset eivät niin lahjojen perään ole. 

Vierailija
444/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä menemättä. Tässä keskustelussa näet mitä anonyyminä nämä pelkän rahan pyytäjät ajattelevat vieraistaan.

Minusta enenmän täällä on ikäviä kommentteja ihmisiltä jotka eivät sitä rahaa halua antaa vaan välttämättä haluavat tukottaa hääparin kaapit turhalla rojulla. Minusta on aivan Ok toivoa rahaa lahjaksi, erityisesti jos kertoo mihin sen rahan aikoo käyttää. Vaikka esim häämatkaan. 

Vierailija
445/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin olen nähnyt rahapyyntöä niin ettei siitä jäisi vaivaantunut olo. Poikkeuksia kyllä on. Mielestäni hieman epäkohteliaskin pyyntö kutsussa. Olen vienyt tällaisiin juhliin lahjakortin tai jotain lahjaksi kelpaavaa syötävää/juotavaa sillä arvojeni mukaan lahjan tulee olla sellainen jonka voi antaa rehellisen aidosti ja hyvillä mielin.

On kuitenkin nykyään kai sen verran yleistä etten anna pilata juhlamieltäni.

Vieraiden syyllistäminen siitä etteivät tuo rahaa on sen sijaan sen verran kuvottavaa ja moukkamaista että moisista juhlista jäisin pois jos etukäteen asenne on tiedossa. Hyi kamala mikä asenne!

Miksi kellään olisikaan ystäviä, joilla on noin erilaiset arvot? Sukulaistenkaan juhliin ei ole pakko mennä. Itse en onneksi tunne ketään, jotka olisivat noin moukkamaisia että syyllistäisivät. Rahalahjapyynnönkin voi muotoilla kivasti ja sillä tavalla, että tulee tervetullut olo, vaikkei veisi mitään.

Vierailija
446/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha on aivan hyvä lahja, paljon parempi kuin joku tarpeeton roina tai lahjakortti. Voivat sitten käyttää sen juuri niinkuin haluavat eikä tule mitään pakko-ostoksia lahjakortillakaan kun on menossa vanhaksi mutta mitään ei oikein tarvikaan.

Minä annoin lahjakortteja myös eteenpäin lahjaksi muille kun en keksinyt mitä niillä olisin ostanut. 

Eri asia viedä rahaa, koska itse niin haluaa. Aivan toinen asia on ilmoittaa että pelkkä raha käy. Tätä on jankattu täällä nyt useampaan kertaan.

Hyvin monille raha on ongelmallinen lahja ja sen pyytäminen aiheuttaa siksi ikävästä vaikeita valintatilanteita. 

Lahjan vieminen ei ole pakollista. Jos se raha jokin suuri ongelma on niin sitten menee ilman lahjaa. Mutta sitä roinaa ei viedä toisten ihmisten kiusaksi jollei sitä olla toivottu. 

Vierailija
447/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie itse ja omin käsin kirjoitettu runo, sekä ilmoita, että ostit jonkun Toisenlaisen lahjan, eli lahjoitat, onkohan se nyt kirkon ulkomaanavun kautta vaikka ankkoja, tai vuohia jonnekin niitä tarvitseville. Ne ankat, tai kanat eivät ole kovin kalliita ja tuottavat ehkä munia jollekin perheelle.29

No mitä iloa noista kanoista on hääparille? Itse ainakin mieluummin annan sen rahan hääparille kuin ostan jotain kanoja. Voin ostaa niitä kanoja muuten vaan, mutta en hääparin puolesta. 

Minusta ainakin on ollut tosi mieluisa lahja kun olen pari kertaa tuollaisia saanut. En tarvi tavaraa ja rahatilannekin on riittävä. Hyvän mielen lahja juuri tuollainen! 👍

Vierailija
448/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tervetuloa syntymäpäivilleni! Synttäritarjoilujen hinta oli xx ja jaettuna vierasmäärälle tekee 30 euroa henkilö. Lahjoja en tarvi, mutta tässä tilinumero. LÄMPIMÄSTI TERVETULOA"

Järjestänkin itselleni mukavat synttärit, joihin ei muuten olisi ollut varaa. Olen toki jalo ja maksatan vierailla vain tarjoilut, muut maksan itse.

Suunnilleen tällaisenkin synttärikutsun olen saanut, ei toki noin alleviivatun moukasti muotoiltu. Minua ei loukannut, vaan ilomielin osallistuin juhlien mahdollistamiseen.  Helppo tapa antaa lahja ja ylipäänsä saada bileet, win-win. Ei kaikilla ole varaa järjestää isoja pippaloita, ne maksaa tonnikaupalla. Mikä siis on ongelma?

Harvoin siitä rahaa tulee enemmän kuin mitä järjestelyihin menee, eli ei tarvitse olla kateellinen että toinen pääsisi

En trollaa, trollaatko sinä? 

Miksi ei saisi kertoa kutsussa, että juhlien kustannuksiin osallistuminen voi halutessaan olla lahja? Mieluummin kuin joku pöytäviiri tai puutarhatonttu, tai edes kukkapuskat.

Mutta jos sinun ystäväpiiri on erilainen, niin älkää te laittako tuollaista kutsuihinne. Minä mieluusti osallistun, voin jopa leipoa ystävieni juhliin, tai siivota, jos haluavat, miksen sitten myös heittää parilla kympillä . Se on minun käsitykseni ystävyydestä, ettei tarvitse esittää mitään.

Vierailija
449/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha on ihan hyvä lahja ja pankkitilin numero on tätäpäivää. Pätee juhliin kuin juhliin Tietysti raha on vähän persoonatonta, mutta kuitenkin loppupeleissä järkevintä antaa lahjaksi. 

Mutta yhtä asiaa miettisin. Nimittäin todella vanhojen (yli 80v) kutsuminen jonkun siskonlapsenlapsen häihin. Äitini sai tällaisen kutsun 300 km päähän eikä häntä kiinnostanut tippaakaan. No siskonlapsi (morsiamen äiti) ei tätä ymmärtänyt ollenkaan vaan alkoi soittelemaan ja maanittelemaan äitiäni. Ottakaa hyvät ihmiset huomioon se, että vanha ihminen tarvitsee kuskaajan edestakaisin ja sitä henkilöä ei aina löydy (itselläni ei ole ajokorttia). Eikä vanhaa ihmistä välttämättä jaksa häät kiinnostaa, enemmän kiinnostaa hautajaiset.

Monessa suvussa pidettäis loukkaavana jos ei suvun vanhimpia kutsuta, arvovieraita.

Mutta jos sanoo ei, niin pitäähän se uskoa, eikä jatkaa maanittelua liikaa. Mutta ei se voi olla liian vaikeaa sanoa tiukka ei, kyllä pitää pystyä pitämään kantansa vaikka kuinka maaniteltais.

Vierailija
450/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet pullon tiukkaa viinaa. Jos sanovat, ettei olisi tarvinnut, niin juot sen itse. Taatusti muistavat. 

Vierailija
451/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha on aivan hyvä lahja, paljon parempi kuin joku tarpeeton roina tai lahjakortti. Voivat sitten käyttää sen juuri niinkuin haluavat eikä tule mitään pakko-ostoksia lahjakortillakaan kun on menossa vanhaksi mutta mitään ei oikein tarvikaan.

Minä annoin lahjakortteja myös eteenpäin lahjaksi muille kun en keksinyt mitä niillä olisin ostanut. 

Tämä pätee myös rippilahjoihin, ylioppilaslahjoihin, synttäreihin jne. En ole kaikkia rippiristejä saanut käytettyä, yolahja Kalevala Korut on osa paketeissaan ja mukahauskat pyöreille vuosille saadut lateksipuvut ja kävelykepit kierrätyksessä. 

Sama täällä... Minulla on aivan hurja kasa pannulapasia kaapissa joita en koskaan tule tarvimaan. Kolme paria samanlaisia iittalan salaattiottomia, aivan liikaa jotain tarjottimia ja tarjoiluastioita... Ja ne Kalevalankorut... Ehkä nuita voisi joskus viedä jonnekin kirppikselle. En ymmärrä miksi sitä tavaraa pitää toisten ihmisten vaivoiksi enää nykyaikana tunkea. 

Raha on paljon fiksumpi lahja. 

Vierailija
452/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ehdotus. Kieltäydy kauniisti kutsusta ja jätä menemättä. 

Tuskin kukaan haluaa ap kaltaista vierasta häihinsä syömään ja viettämään hääparille merkityksellistä iltaa.

En sitten millään ymmärrä näitä "priaatteen" ruikuttajia. Voi olla osallistumatta. Se on vähän joko tai homma. Mene ja mene hääparin säännöillä tai jää kotiin periaatteinesi.

Sori. Alkoi vaan ärsyttään. Periaatteet my ass

Toisin sanoen hänet on kutsuttu vain rahalahjan toivossa.

Sinäkin siis myönnät että rahalahja on mieluisampi kuin röykkiö roinaa? Eikö sen lahjan tarkoitus ole ilahduttaa sitä lahjan saajaa? 

Vierailija
453/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä yksinkertaisuus. Jos esim 14 vuotta yhdessä asunut, yhteisen kodin omistava, muutaman lapsen maailmaan pyöräyttänyt pariskunta hääkutsussa toivoo, että lahjaksi ei tuotaisi tavaraa, vaan mahdolliset muistamiset toivotaan tilille, niin on kumma periaate, että en voi rahaa antaa, enkä rupea toisten juhlia kustantamaan??

Mieluummin menet sen rahasi kanssa ostamaan silitysraudan, joka heillä jo on tai viinakaupasta kuoharipullon? Minusta tuo olisi moukkamaista! 

Rahalahjan tallettaminen tilille on itsellenikin lahjanantajana helpointa ja lahja ei mene hukkaan, kun voivat käyttää sen itse haluamallaan tavalla.

Ja jos lahjan vertailua pelkäät, niin samoin niitä tavaralahjojen arvojakin voi vertailla.

Vierailija
454/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisenlainen lahja. Hyväntekeväisyys lahja köyhiin maihin siis, jos (tuote-) nimi ei ole kaikille tuttu.

Vai jos tietää saajan/saajien olevan tällaisten ystävä. Ite pidän näiden antamista lähinnä v*ttuiluna ja antajan oman kilven kiillotuksena. Ennemmin ei mitään lahjaa kuin tällainen "mukalahja".

Hääpari ei halua tavaroita ja ap ei halua antaa rahaa, joten hyväntekeväisyyskohde on ihan hyvä jäljelle jääneistä vaihtoehdoista. Jokin sellainen kohde, mikä on tärkeä hääparille.

Vierailija
455/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin eksoottiinen mutta ylellinen palvelu! Esimerkiksi peräaukon valkaisu molemmille? Siinä säästääkin, kun tehdään kaksi kerrallaan, esimerkiksi kun ukillani on synnynnäisenä epämuodostumana kaksi peräaukkoa, niin häneltä otettiin vain 1,5-kertainen hinta, kun molemmat valkaistiin kertakäynnillä.

Vierailija
456/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko, etteivät ihmiset voi millään tasolla arvioida muunlaisen lahjan arvoa, siis jos asialla on sitä huomioimista suurempaa merkitystä ylipäätään? Ja miten se pienemmällä summalla toteutettu muu lahja voisi olla ajattelevaisempi, kuin se että huomioidaan se lahjatoive?! Ei se ole ajattelevainen lahja, se on lahja joka annetaan itsen vuoksi! Ajattelevaisuus kohdistuu siihen, ettei itse vaan näytä köyhältä!

Luulen, että pienikin toivomuksen mukainen rahalahja ilahduttaa yhtälailla, on huomioitu toive ja osallistuttu oman kyvyn mukaan. Nimenomaan huomioitu toive yli omien pelkojen. Kyllä normaalit ihmiset tällaista osaa arvostaa, jotka siis arvostavat sitä huomaavaisuutta, eivätkä vieraan lompakkoa. Pinnallisille ihmisille mikään vaivannäkösi tuskin merkitsee yhtään enempää kuitenkaan, itsetehty kun ei ole designia, jota kelpaa esitellä. Sillä ei ole sen enempää arvoa, koska sinullakaan ei ole. Toki jos luulet että tavaralahja saa sinut näyttämään varakkaammalta kuin olet ja toiveen sivuuttamisesta huolimatta yllättämään saajat kiitollisuudella, niin mikäs siinä.

Vierailija
457/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisenlainen lahja. Hyväntekeväisyys lahja köyhiin maihin siis, jos (tuote-) nimi ei ole kaikille tuttu.

Vai jos tietää saajan/saajien olevan tällaisten ystävä. Ite pidän näiden antamista lähinnä v*ttuiluna ja antajan oman kilven kiillotuksena. Ennemmin ei mitään lahjaa kuin tällainen "mukalahja".

Hääpari ei halua tavaroita ja ap ei halua antaa rahaa, joten hyväntekeväisyyskohde on ihan hyvä jäljelle jääneistä vaihtoehdoista. Jokin sellainen kohde, mikä on tärkeä hääparille.

Jos miettii vielä oikeasti kohteen, joka liittyy hääpariin, en tiedä kuka ei tällaisesta henkilökohtaisesta huomioinnista ilahtuisi tarpeetonta tusinatavaraa enemmän. Varsin ajatuksella mietitty, saajia arvostava lahja.

Vierailija
458/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut naimisissa 30 vuotta. Silloin muinoin ei lahjasta ollut kohteliasta laittaa mitään mainintaa kutsuun. Ja niinpä tulikin 2 silitysrautaa, kaikennäköistä omaan silmään rumaa eripariastiaa, erilaisia hopealusikoita, useemmat lakanat ja täkit, kulhoja ja kahvipannuja jne. Tosin käyttöön ne tulivat, kun oltiin oikeesti nuoripari, mutta jos ois jo ollut oma koti, niin ois ollut huonompi juttu. Kaikki kuitenkin haluavat lahjan antaa. Miksei se voisi olla hyödyllinen ja toivottu?

Vierailija
459/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitettiin lahjakortti hääparille, johon kirjoitimme että rahaa tule koska lahjarahoilla ostimme kaivon kyläläisille Ugandassa. Sulhanen tuli juhlien jälkeen kysymään että ettehän te oikeasti n . e . ekereille mitään ostaneet. 🥴🥴

Vierailija
460/698 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutimme aikanaan häiden jälkeen puolen vuoden päästä uuteen kotiin. Käytimme kaikki häälahjarahat kalustehankintoihin. 14 vuotta ko. kalusteet ovat nyt olleet meillä käytössä, montako vuotta lie edessä. Lämmöllä ajattelen lahjanantajia, kun saimme heidän avullaan nämä hankinnat tehtyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän