HÄÄLAHJA? Toivottu ettei tavaraa, rahaa en vie periaatteesta
En ala kenenkään häiden maksumieheksi, mikä tuntuu nykyään olevan tapana. Mitä veisitte lahjaksi, kun erikseen kielletty tuomasta tavaraa? Jonkun elämyksenkö? Vaiko kalliimpaa kuplivaa?
Kommentit (698)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kehitysapujärjestöt tarjoavat ainakin joululahjaksi ja / tai syntymäpäivälahjaksi ns. aineetonta lahjaa eli maksat järjestön tilille tietyn summan rahaa ja lahjakortissa kerrot, että olet kustantanut parille esim. vuohen tai vaikkapa viisi kanaa.
Tämä toteuttaa ainakin paremmin toivetta, ettei tavaraa lahjaksi. Jos nyt onkin havaittavissa pientä passiivis-aggressiivisuutta toteutuksessa, ei ainakaan vaadi saajilta mitään toimenpiteitä tavaran huolehtimisen suhteen. Voi jopa saajat ja antajat halutessaan uskotella itselleen että muita kunnioitetaan ja toivetta noudattiin, eikä ainakaan tehty aivan tarkoituksellisesti juuri päin vastoin.
Lahjattomat menee naimisiin!
-Säynätsalo-
Ollaan menossa vieraiksi häihin, jossa hääpari on erittäin hyvätuloinen. Morsian arkkitehti ja sulhanen juristi. Tuntuu hieman hassulta antaa häälahjaksi rahaa, kuten kutsussa toivottiin, kun meillä on miehen kanssa huomattavasti pienemmät tulot. Toki kunnioitetaan hääparin toivetta ja tehdään tilisiirto.
Vähävaraiselle hääparille antaisin mielelläni rahaa lahjaksi.
Mun mielestä silitysrauta on ainoa oikea häälahja ja sellaisen vien aina.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan menossa vieraiksi häihin, jossa hääpari on erittäin hyvätuloinen. Morsian arkkitehti ja sulhanen juristi. Tuntuu hieman hassulta antaa häälahjaksi rahaa, kuten kutsussa toivottiin, kun meillä on miehen kanssa huomattavasti pienemmät tulot. Toki kunnioitetaan hääparin toivetta ja tehdään tilisiirto.
Onhan teillä ne tuloerot siinäkin tapauksessa, että ostatte jotain vähemmistä varoistanne, jonka he joka tapauksessa voisivat hankkia itsekin. Jos he eivät mielestänne tarvitse mitään resursseistanne, ei sitä lahjan muoto muuksi muuta. Se ei nimittäin tuo teille mitään lisää, että annatte ja maksatte jostain, mitä eivät pysty hyödyntämään. Silti te menetätte ja edelleen heillä on enemmän kuin teillä. Jos he eivät pidä häitä ja saa lahjoja, ei se silti tuo elämäntilanteitanne lähemmäs toisiaan.
Toki toivoisi, että lahjatoiveissa ylipäätään kunnioitettaisiin kutsuttujen erilaisia tilanteita ja myös pelkkä toivottu osallistuminen olisi yhtä mieluisa vaihtoehto ja tämä tuotaisiin ilmi kutsussa.
Vierailija kirjoitti:
No eikö se ole ihan sama antaa rahaa kuin ostaa joku tavara? Vai et ylipäätänsä haluaisi antaa heille mitään lahjaa, kun he ovat hyvätuloisia?
Muistakaa aina, että kutsusta voi myös kieltäytyä, eikä tämä ole sen tylympää kuin muukaan piittaamattomuus, esim. toiveiden suhteen. "Ei kiinnosta teidän juhlanne" on yhtä ok kuin "ei kiinnosta toiveenne tai tilanteenne".
Vieläkö myydään niitä "lahjakortteja" joilla voi ostaa vaikka lehmän Afrikkaan ja sitten antaa tämän lahjoituksen "lahjana" toiselle?
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa aina, että kutsusta voi myös kieltäytyä, eikä tämä ole sen tylympää kuin muukaan piittaamattomuus, esim. toiveiden suhteen. "Ei kiinnosta teidän juhlanne" on yhtä ok kuin "ei kiinnosta toiveenne tai tilanteenne".
Lisään vielä, että jos totaalikieltäytymisestä menee muka (ulkokultainen) maine, niin muut kyllä tietävät jo. Muut tietävät, ovatko ihmiset mukavia ja huomaavaisia, ja sitä ei mikään poikkipuolinen suorittaminen peitä. He eivät vain sano sitä suoraan teille, kuten tekään ette suoraan ole väheksyviä, vaan piilotetusti. Kiva leikki, puolin ja toisin.
Mää varmaan strippaisin siellä itse ja jättäisin vaatteet hääparille
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä silitysrauta on ainoa oikea häälahja ja sellaisen vien aina.
Voi herranjestas, heillä on jo silitysrauta! Äly ymmärrys hoi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha on aivan hyvä lahja, paljon parempi kuin joku tarpeeton roina tai lahjakortti. Voivat sitten käyttää sen juuri niinkuin haluavat eikä tule mitään pakko-ostoksia lahjakortillakaan kun on menossa vanhaksi mutta mitään ei oikein tarvikaan.
Minä annoin lahjakortteja myös eteenpäin lahjaksi muille kun en keksinyt mitä niillä olisin ostanut.
Eri asia viedä rahaa, koska itse niin haluaa. Aivan toinen asia on ilmoittaa että pelkkä raha käy. Tätä on jankattu täällä nyt useampaan kertaan.
Hyvin monille raha on ongelmallinen lahja ja sen pyytäminen aiheuttaa siksi ikävästä vaikeita valintatilanteita.
Mutta miksi se on ongelmallinen lahja? Täällä kauhistellaan maksattamisia ja jne mutta rahalahjan voi myös pistää säästöön tai esim. asunnon hankintaan. Sillä voi olla vai
Se on ongelmallinen lahja sillä ainoa tapa olla ajattelevainen rahalahjassa on antaa sitä rahaa mahdollisimman paljon. Kylmiä, vertailtavia numeroita. Normaalisti voi pienelläkin rahalla antaa ajattelevaisen lahjan, jonka eteen laitettu ajatusta ja vaivaa. Sillä samalla rahalla annettu rahalahja nolaa tiukassa tilanteessa olevan lahjan antajan, joka ei ehkä haluaisi paljastaa olevansa köyhä.
Ethän sinä pyydä muihinkaan juhliisi ihmisiä tuomaan rahaa.
Ne jotka nimenomaan rahaa haluavat antaa, antavat sitä joka tapauksessa. Tuolla pyynnöllä siis on vaikutusta lähinnä heihin jotka mieluummin antaisivat jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se ole ihan sama antaa rahaa kuin ostaa joku tavara? Vai et ylipäätänsä haluaisi antaa heille mitään lahjaa, kun he ovat hyvätuloisia?
Eikö sinua nolottaisi pyytää rahaa itseäsi köyhemmältä?
Harvoin olen nähnyt rahapyyntöä niin ettei siitä jäisi vaivaantunut olo. Poikkeuksia kyllä on. Mielestäni hieman epäkohteliaskin pyyntö kutsussa. Olen vienyt tällaisiin juhliin lahjakortin tai jotain lahjaksi kelpaavaa syötävää/juotavaa sillä arvojeni mukaan lahjan tulee olla sellainen jonka voi antaa rehellisen aidosti ja hyvillä mielin.
On kuitenkin nykyään kai sen verran yleistä etten anna pilata juhlamieltäni.
Vieraiden syyllistäminen siitä etteivät tuo rahaa on sen sijaan sen verran kuvottavaa ja moukkamaista että moisista juhlista jäisin pois jos etukäteen asenne on tiedossa. Hyi kamala mikä asenne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä mitään pyydä vaan saa antaa, jos haluaa. Itse kyllä annan mielelläni rahalahjan rikkaammille ystäville. En ajattele tätä lahjaa tulojen perusteella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä mitään pyydä vaan saa antaa, jos haluaa. Itse kyllä anna
Tottakai saa antaa jos haluaa, muttei ole hienoa rahaa pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä mitään
No kuka edes pyytää? Niissä kutsuissa on, että halutessaan voi antaa lahjoituksen tietylle pankkitilille.
Vierailija kirjoitti:
No kuka edes pyytää? Niissä kutsuissa on, että halutessaan voi antaa lahjoituksen tietylle pankkitilille.
Käytännössä siis ilmoitettu että vain raha käy lahjaksi, vieläpä usein heti siinä itse kutsussa. Toki eri asia jos tämä on ilmoitettu yhtenä vaihtoehtona ja mieluummin kutsun mukana tulevassa lisäinfossa kuin kutsukortissa. Useinhan tuon tilinumeron ohessa on vielä tieto, ettei halua tavaraa.
"Emme halua tavaraa, jos lahjan haluaa antaa niin tässä on tilinumero" on käytännössä sitä, että pyydetään rahaa.
Unohtakaa vuohet! Multa voi ostaa lahjakortteja, joilla avustetaan köyhien opiskelijoiden elämää!
T. Opiskelija
No mitä iloa noista kanoista on hääparille? Itse ainakin mieluummin annan sen rahan hääparille kuin ostan jotain kanoja. Voin ostaa niitä kanoja muuten vaan, mutta en hääparin puolesta.