Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maltti ja oman vuoron odottaminen kaupassa; onko se noin 70+ ikäisille senioreille vaikeaa?

Vierailija
11.09.2023 |

Itse olen 46-v. nainen. Olen useasti todistanut, kuinka nuoret ja keski-ikäiset jaksavat jonottaa kassalla puhisematta toisten niskaan. Toisin on hlöt, lähinnä naiset, jotka ovat iältään tuon otsikossa mainitun. Ei oikein ole tapoja, vaan ajatellaan kai että ikä oikeuttaa olemaan tyly. Tyytymätön ja kova sanomaan, niin asiakaspalvelijoille kuin muille kaupassa olijoille. Oli sitten ruokakauppa tai joku muu. Tai sitten tylyttävät omaa puolisoaan siinä kaikkien kuullen, tosin se on ihan oma juttunsa se. Olin Prisman kodinkoneosastolla pari päivää sitten ja jonotin kiltisti kysyäkseni tiskin takaa erään tuotteen hyllypaikkaa, jota en millään löytänyt. Edessäni 70-ppinen nainen valitti ostamastaan laitteesta ja kovaan ääneen ripitti miesmyyjää. Myyjä kärsivällisesti selvitti ja nainen kailotti. Tätä kesti noin 20 min, jonka ajan siis jonotin. Kun olin pääsemässä vuoroon naisen lähdettyä, kiilasi takaa 70+ mies, joka supattaa, että minä vain ihan "äkkiä kysyn". Hän etuili ja meni kysymään myyjältä. Myyjä palveli häntä, ja taas minä jonotin. Olisin voinut älähtää, että hei, minun kysymykseni kestää 10 sekuntia, mutta en viitsinyt. Olen saanut tapakasvatuksen sentään enkä viitsi lietsoa näitä pellossa eläviä ikäihmisiä. Huokaus... Mies esitti kysymystään useamman minuutin ajan. Lopulta pääsin vuoroon ja löysin etsimäni tuotteen samantien. Kysymys kuuluu: oletteko törmänneet vastaaviin tilanteisiin, joissa nimenomaan varttuneempi väki ei noudata käytöstapoja tai yleisiä sääntöjä?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näkö, kuulo ja liikkuminen ovat hionontuneet eikä olla enää mukana kiireisessä työelämässä, nuo luulen syyksi. Kun itsellä on aikaa rajattomasti, voi pysähtyä paasaamaan tai voi kiilata ajattelematta, että edessä seisovalla olisi ehkä kiire jonnekin kuten töihin, kotiin tai bussiin.

Siksi vanhukset voisivat tilata ruuat kotiin, saattajan asioille jotta eivät niin paljon häiritsisi kenenkään mielenrauhaa.

Rollaattoria saisi jalkakäytävillä työntää johonkin hiljaiseen aikaan, oisko se 13.00 - 14.00. I

Vierailija
62/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä näitä näkee joo.

Aikoinaan terveyskeskuksessa huomasin tämän ilmiön, varsinkin labrassa.

Silloin kun meidän kunnassa oli vielä terveyskeskus, niin eläkeläiset ryntäsivät joukolla jonottamaan jo ennen ovien avaamista. Hyvä , ettei vuorolapputeline lentänyt seinästä irti, kun kävivät lappuja sieltä repimässä. Sitten myöhemmin tuli toivomus/kehoitus, että töissä käyvät saavat mennä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta ensin.

Muistan, kun ensimmäistä lasta odottaessani jouduin sokerirasitukseen. Silloin otettiin vielä useampi saman aikaan eli oli kerätty kasaan sokerirasitukseen tulevia.

Meille oli tietysti aika annettu heti kun labra aukesi ja sanottiin, ettei vuorolappua tarvitse ottaa. Tupa oli täynnä eläkeläisiä ja sitten muutama meitä odottavia äitejä.

Kun hoitaja avasi oven, ensimmäinen vuorolappulainen vanhus rynnisti pystyyn ja ovelle. Hoitaja ilmoitti kovalla äänelle, että sisälle tulee vain sokerirasitukseen tulevat.

Voi vitsi sitä rutinan määrää, joka meidät saatteli sisälle😂. Miksi nuo pääsee ensin, mehän tultiin tänne ekana. Eihän nuo ole edes vuorolappua ottaneet. On se kumma, ettei nuoret voi odottaa vuoroaan...

Hoitaja jäi siihen ovelle niille vielä jotakin kommentoimaan. Sanoi sitten sisälle tullessaan, että aina sama juttu. Eläkeläiset, joilla olisi aikaa tulla myöhemminkin ja odottaa kauemmin, tulevat aina ensin. Työläisillä, joilla on kiire töihin tai vanhemmat pienten lasten kanssa ovat ne, jotka aina joutuvat odottamaan ja tekevät sen valittamatta.

Tapahtui terveyskeskuksessa muutama vuosi sitten:

Olin odottamassa vuoroani lääkärille, ja samassa odotustilassa oli muitakin ihmisiä ja äiti kahden lapsensa kanssa. Kun hoitaja sitten kutsui minut lääkärin vastaanotolle, niin tämä äiti sanoi, että meidän pitää nyt heti päästä lääkärille, kun tyttö on niin sairas, ja hänen pitää päästä kotiin lepäämään. Annoin hänen mennä, ja jäin odottamaan. Pääsin sitten äidin ja lapsien jälkeen lääkärin luo. Mutta kun kävelin terveyskeskuksesta läheiseen ostoskeskukseen missä apteekki oli, niin tämä äiti istui lastensa kanssa kahviossa ja keskusteli toisen naisen kanssa ja nämä pienet lapset leikkivät siinä eikä kukaan tuntunut olevan niin kipeä, että olisi pitänyt heti laittaa sairasvuoteelle. Oli varmaan saanut niin hyvät lääkkeet apteekista.

Tapahtui paikallisessa cittarissa: Noin 35-vuotias aitoon tai tekoturkiksiin pukeutunut nainen ampaisi vauhdilla salaattitiskille ja sitten salaattirasiansa kanssa suoraan kassalle muiden jonossa olijoiden eteen ja sanoi kovalla äänellä: Minulla on nyt kova kiire, liikeasiat eivät odota ja menen nyt tästä ensimmäisenä kassalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lauantaina prismassa. Ostokset ei mitenkään isot ja lapoin ne takaisin kärryyn suoraan hihnalta koska pakkaan ne sitten syrjässä tai vasta autoon.

Takanani pienehköjen ostosten kanssa oli pari ulkomaalaista naista. Koko ajan kun kassa käsitteli ostoksiani he kyselivät myyjältä jotain, myyjä puhui sujuvasti heidän kieltään, en kuunnellut, oli ehkö venäjää. Joku tärkeä asia oli koska myyjä kimposi, kun vielä repäisin nauhaa siitä päätteeltä, juoksujalkaa jonnekin. Ei ehtinyt hyvää viikonloppua toivotella. Minua kyllä ärsyttääkin nuo turhat mekaaniset päivön jatkot.

Ei tuo tapaus minua mitenkään häirinnyy, mulle kaupassa käynti ei ole mikään tärkeä asia, välttämättömyys vain.

Vierailija
64/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriö....

Olen yli 70 v. Minulla ei ole kiirettä. Annan jopa joskus oman paikkani kassajonossa takana tulevalle panikoijalle.

En tiedä mihin on kiire...

Vierailija
65/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut ongelmia vanhusten kanssa. Näin ainakin täällä kainuussa. Kyllä ne vanhukset osaa käyttäytyä vähintään yhtä hyvin kuin muutkin.

Vierailija
66/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä näitä näkee joo.

Silloin kun meidän kunnassa oli vielä terveyskeskus, niin eläkeläiset ryntäsivät joukolla jonottamaan jo ennen ovien avaamista. Hyvä , ettei vuorolapputeline lentänyt seinästä irti, kun kävivät lappuja sieltä repimässä. Sitten myöhemmin tuli toivomus/kehoitus, että töissä käyvät saavat mennä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta ensin.

Muistan, kun ensimmäistä lasta odottaessani jouduin sokerirasitukseen. Silloin otettiin vielä useampi saman aikaan eli oli kerätty kasaan sokerirasitukseen tulevia.

Meille oli tietysti aika annettu heti kun labra aukesi ja sanottiin, ettei vuorolappua tarvitse ottaa. Tupa oli täynnä eläkeläisiä ja sitten muutama meitä odottavia äitejä.

Kun hoitaja avasi oven, ensimmäinen vuorolappulainen vanhus rynnisti pystyyn ja ovelle. Hoitaja ilmoitti kovalla äänelle, että sisälle tulee vain sokerirasitukseen tulevat.

Voi vitsi sitä rutinan määrää, joka meidät saatteli sisälle😂. Miksi nuo pääsee ensin, mehän tultiin tänne ekana. Eihän nuo ole edes vuorolappua ottaneet. On se kumma, ettei nuoret voi odottaa vuoroaan...

Hoitaja jäi siihen ovelle niille vielä jotakin kommentoimaan. Sanoi sitten sisälle tullessaan, että aina sama juttu. Eläkeläiset, joilla olisi aikaa tulla myöhemminkin ja odottaa kauemmin, tulevat aina ensin. Työläisillä, joilla on kiire töihin tai vanhemmat pienten lasten kanssa ovat ne, jotka aina joutuvat odottamaan ja tekevät sen valittamatta.

Sillä eläkeläisellä saattaa olla aamuvirtsakoe, jolloin pitääkö hänen istua jalat ristissä, kun ei saa käydä pissalla aikaisemmin?

T.lab.hoitaja.

Vierailija
67/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksilla ei ole enää paljon aikaa jäljellä, antakaa heidän mennä ensin.

Menkööt saattokotiin tai hautaustoimistoon jonottamaan. Jos henkilökunnalta menee hermot valitukseen tulee pian insuliinipiikki.

Ehkä saat itse sen, mitä toiselle toivot🥴

Vierailija
68/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä näitä näkee joo.

Sillä eläkeläisellä saattaa olla aamuvirtsakoe, jolloin pitääkö hänen istua jalat ristissä, kun ei saa käydä pissalla aikaisemmin?

T.lab.hoitaja.

Tosin varmaan moni nykyisin tekee kaksi reissua, hakee näyteastian. Miksei niitä vousi olla vapaammin jaossa, meillä pitää jonottaa labrassa vuoroa ja hoitaja tarkistaa koneelta että tosiaan on näyte määrätty. Sit saa purkin.

Mutta se 12 h syömättä, moni haluaa heti aamusta näytteet antaa jotta pääsee aamukahville.

Vierailija
69/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen itse vielä vähän alle 70 v. nainen ja toivon ettei minusta tule koskaan saman laista valittajaa ja töykeäkäytöksistä ränkkääjää kuin monet vähän yli 70 vuotiaat ovat. Olen tuntenut monasti myötätähäpeää näiden vähän yli 70 v. käytöksen takia ja varsinkin silloin jos olen liikkunut heidän kanssaan samassa porukassa. Minulla on myös muutama liki 90 vuotias ystävä ja heidän kohdallaan ei tälläistä käytöstä esiinny.

Ei tämmöinen kyllä pidä paikkaansa ollenkaan. Missä te oikein kohtaatte näitä vanhoja etuilijoita tai valittajia? Olen ikäni käynyt kaupoissa enkä ole huomannut jonoissa muuta kuin enemmän kohteliaita kansalaisia, kaikissa ikäryhmissä. Itsekin päästän usein sellaisen nuorenkin henkilön eteeni, jolla on vain pari ostosta, jos itselläni on kärry täynnä. Samoin minua on päästetty. Olen asunut sekä suurkaupungissa että pienemmässä kaupungissa, sekä maalla. Kertaakaan kukaan ei ole syöksynyt muiden eteen enkä itsekään ole sitä tehnyt, sanoo Mummi.

Vierailija
70/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta. Omat vanhempani ovat reilusti yli 80 vuotiaita. He vasta ovatkin alkaneet käyttäytyä kummallisesti. Toki toisella on melko pitkälle edennyt muistisairaus, joka selittää osan. He ovat yksissä tuumin alkaneet käyttäytyä töykeästi ja jättäneet käytöstavat. Etuilevat kaupoissa ja tytöttelevä ja pojittelevat ilkeilysävyisesti henkilökunnalle. Ovat alkaneet käyttää rasistisia ilmauksia, ja selittävät, että he ovat niin vanhoja, että voivat. Eivät enää esim. onnittele tuttuja, jotka täyttävät vaikkapa pyöreitä vuosia. Edes oman lapsen 60 vuotis syntymäpäivää, eivät muistaneet mitenkään. Ovat kuulemma onnitelleet elämässään tarpeeksi.

Aivan sietämätöntä käytöstä. 

Vierailija
71/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun hyödyttää kysellä, että oletko törmännyt moiseen. Miten se auttaa asiaa? Haluat siis osoittaa sormella ilmeisesti ja se tuo sinulle tyydytystä

.

Jos noin kauan jonotit, niin olisit aukaissut suusi ja sanonut rouvalle, että anteeksi, mutta meitä on muitakin tässä jonossa, voisitko hoitaa asiasi sujuvasti. Vastaavasti ehtuilijalle olisi voinut sanoa, että anteeksi nyt on minun vuoroni. Oletko liian arka? Kasvata itseäsi pitämään puolesi.

Hyvää tässä ketjussa on. että osoitettu mahdollisia syitä käytökseen, vaikka sehän ei ilmeisesti sinua kiinnosta. Ei nyt niin yleistä ole, koska itse en ole havainnut ainakaan täällä pikkukaupungissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan