Maltti ja oman vuoron odottaminen kaupassa; onko se noin 70+ ikäisille senioreille vaikeaa?
Itse olen 46-v. nainen. Olen useasti todistanut, kuinka nuoret ja keski-ikäiset jaksavat jonottaa kassalla puhisematta toisten niskaan. Toisin on hlöt, lähinnä naiset, jotka ovat iältään tuon otsikossa mainitun. Ei oikein ole tapoja, vaan ajatellaan kai että ikä oikeuttaa olemaan tyly. Tyytymätön ja kova sanomaan, niin asiakaspalvelijoille kuin muille kaupassa olijoille. Oli sitten ruokakauppa tai joku muu. Tai sitten tylyttävät omaa puolisoaan siinä kaikkien kuullen, tosin se on ihan oma juttunsa se. Olin Prisman kodinkoneosastolla pari päivää sitten ja jonotin kiltisti kysyäkseni tiskin takaa erään tuotteen hyllypaikkaa, jota en millään löytänyt. Edessäni 70-ppinen nainen valitti ostamastaan laitteesta ja kovaan ääneen ripitti miesmyyjää. Myyjä kärsivällisesti selvitti ja nainen kailotti. Tätä kesti noin 20 min, jonka ajan siis jonotin. Kun olin pääsemässä vuoroon naisen lähdettyä, kiilasi takaa 70+ mies, joka supattaa, että minä vain ihan "äkkiä kysyn". Hän etuili ja meni kysymään myyjältä. Myyjä palveli häntä, ja taas minä jonotin. Olisin voinut älähtää, että hei, minun kysymykseni kestää 10 sekuntia, mutta en viitsinyt. Olen saanut tapakasvatuksen sentään enkä viitsi lietsoa näitä pellossa eläviä ikäihmisiä. Huokaus... Mies esitti kysymystään useamman minuutin ajan. Lopulta pääsin vuoroon ja löysin etsimäni tuotteen samantien. Kysymys kuuluu: oletteko törmänneet vastaaviin tilanteisiin, joissa nimenomaan varttuneempi väki ei noudata käytöstapoja tai yleisiä sääntöjä?
Kommentit (71)
En ole huomannut, mutta olipa kummaltakin heiltä töykeää käytöstä.
Harvoin törmään paasaajiin tai kiilaajiin, koska käyn myöhään kaupoissa.
Jonkun kerran joo, toki ei näitäkään nyt yleistää voi. Kerran kattelin kassajonossa (siis viereisessä) kun selllainen varmaankin lähemmäs 90v mummo hakkasi ostoskärryllä edessä jonottavaa miestä jalkoihin ihan toistuvasti. Mies vaan katsoi, mutta ei sanonut mitään.. itsekseni mietin, että jos toi eukko olisi mua kohdellut noin, hän olisi syönyt ne kärryt.
Ainahan niitä on. Haastavat riitaa omahyväinen virne naamallaan
Joskus joku korjasi kassan kielioppia kovaan ääneen, siis ihan suomi äidinkielenä molemmilla, että juu...
Ap on itse töykeä kiilaaja ja jonon vartija. Muka tärkeät keski-ikäiset ovat kaikkein huonoimmin käyttäytyviä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on itse töykeä kiilaaja ja jonon vartija. Muka tärkeät keski-ikäiset ovat kaikkein huonoimmin käyttäytyviä.
Mistä vi tusta pas ka pää vedät tuon johtopäätöksen?
Vasta kiilasi joku tuollainen jostakin jonossa eteeni. Samoin hyllyn välissä en pystynyt enää reunempaan väistämään niin tullaan keskellä käytävää ja vielä mulkaistaan. Eikö käynyt mielessä että voi itse siirtyä siitä keskemmältä sinne toiseen laitaan niin molemmat mahtuu paremmin kapeassa välissä menemään.
Lisäksi en ole ehtinyt edes maksaa kun jo hössötetään niskaan omien ostosten kanssa.
Koronan aikana kaikki oli paremmin. Pysyi välit ja etäisyydet paremmin.
Kiukkuisia ovat eli onko muistisairauden alku jo hyvässä startissa. Oma sukulaiseni käyttäytyy myös noin. kontrolloinnin tarve muita kohtaan. Johtunee lopulta pelosta, en tiedä. Sukulaiselle olen sanonut suoraan, ettet sinä noin saa käyttäytyä muita kohtaan. Vastaa, että minähän kyllä sanon. Yrittää kontrolloida muitakin lähellään mutta rajat laitan itseäni ja lapsiani kohtaan ainakin.
Pissahätä ja puutteellinen pidätyskyky.
Tein huomioita, koska minua ei ole koskaan etuilleet kuin itseäni varttuneemmat ihmiset. Alun esimerkki oli nyt yksi tapaus, mutta niitä on. Kun usein syyllistetään nuoria, niin he ovat kokemukseni mukaan kyllä paremmin käyttäyttviä näissä tilanteissa. Ruuvia ei ole tarve löysätä, koska en provosoidu noissa tilanteissa. Tarkkailen ja teen huomioita. Varmaan kaikki tekee?
Olen 58v. ja en jonota koska käytetään itsepalvelukassaa ja sitä missä on liukuhihna niin ei ole koskaan siihen jonoa.
En siis ole huomannut muuta kun sen että kuinka toiset jonottaa kassalle vaikka itsepalvelu vetää hyvin.
On se huomattu, että vanhempi kansa tuntee itsensä etuoikeutetuksi muihin nähden. Mutta en ole törmännyt mihinkään kiilailuun kassajonossa.
Minä olen itse vielä vähän alle 70 v. nainen ja toivon ettei minusta tule koskaan saman laista valittajaa ja töykeäkäytöksistä ränkkääjää kuin monet vähän yli 70 vuotiaat ovat. Olen tuntenut monasti myötätähäpeää näiden vähän yli 70 v. käytöksen takia ja varsinkin silloin jos olen liikkunut heidän kanssaan samassa porukassa. Minulla on myös muutama liki 90 vuotias ystävä ja heidän kohdallaan ei tälläistä käytöstä esiinny.
Tulin vain naureskelemaan, että ap kirjoittaa ihan normaalisti, mutta keskellä lukee yhtäkkiä "70-ppinen"! Hauska.
Vanhuksilla ei ole enää paljon aikaa jäljellä, antakaa heidän mennä ensin.
Välillä näitä näkee joo.
Aikoinaan terveyskeskuksessa huomasin tämän ilmiön, varsinkin labrassa.
Silloin kun meidän kunnassa oli vielä terveyskeskus, niin eläkeläiset ryntäsivät joukolla jonottamaan jo ennen ovien avaamista. Hyvä , ettei vuorolapputeline lentänyt seinästä irti, kun kävivät lappuja sieltä repimässä. Sitten myöhemmin tuli toivomus/kehoitus, että töissä käyvät saavat mennä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta ensin.
Muistan, kun ensimmäistä lasta odottaessani jouduin sokerirasitukseen. Silloin otettiin vielä useampi saman aikaan eli oli kerätty kasaan sokerirasitukseen tulevia.
Meille oli tietysti aika annettu heti kun labra aukesi ja sanottiin, ettei vuorolappua tarvitse ottaa. Tupa oli täynnä eläkeläisiä ja sitten muutama meitä odottavia äitejä.
Kun hoitaja avasi oven, ensimmäinen vuorolappulainen vanhus rynnisti pystyyn ja ovelle. Hoitaja ilmoitti kovalla äänelle, että sisälle tulee vain sokerirasitukseen tulevat.
Voi vitsi sitä rutinan määrää, joka meidät saatteli sisälle😂. Miksi nuo pääsee ensin, mehän tultiin tänne ekana. Eihän nuo ole edes vuorolappua ottaneet. On se kumma, ettei nuoret voi odottaa vuoroaan...
Hoitaja jäi siihen ovelle niille vielä jotakin kommentoimaan. Sanoi sitten sisälle tullessaan, että aina sama juttu. Eläkeläiset, joilla olisi aikaa tulla myöhemminkin ja odottaa kauemmin, tulevat aina ensin. Työläisillä, joilla on kiire töihin tai vanhemmat pienten lasten kanssa ovat ne, jotka aina joutuvat odottamaan ja tekevät sen valittamatta.
Alkava muistisairaus voi pahentaa ikävää käytöstä. Välillä olen joutunut häpeämään oman mummini käytöstä. Hän on jopa "varastanut" muiden ostoskorista.. 😄🙈
Kun isojen ruokaostosten perheenäitinä kanssa menee kassalle, on useasti joku kuivan kesän orava pompannut eteen jostain sen ostoskorinsa kanssa. On oikeuttanut etuilunsa, koska hänellä on vain näin vähän näitä tässä korissa.
Ap lisää vielä, että kyse oli siis hyväkuntoisista ja pirteistä senioreista.