Maltti ja oman vuoron odottaminen kaupassa; onko se noin 70+ ikäisille senioreille vaikeaa?
Itse olen 46-v. nainen. Olen useasti todistanut, kuinka nuoret ja keski-ikäiset jaksavat jonottaa kassalla puhisematta toisten niskaan. Toisin on hlöt, lähinnä naiset, jotka ovat iältään tuon otsikossa mainitun. Ei oikein ole tapoja, vaan ajatellaan kai että ikä oikeuttaa olemaan tyly. Tyytymätön ja kova sanomaan, niin asiakaspalvelijoille kuin muille kaupassa olijoille. Oli sitten ruokakauppa tai joku muu. Tai sitten tylyttävät omaa puolisoaan siinä kaikkien kuullen, tosin se on ihan oma juttunsa se. Olin Prisman kodinkoneosastolla pari päivää sitten ja jonotin kiltisti kysyäkseni tiskin takaa erään tuotteen hyllypaikkaa, jota en millään löytänyt. Edessäni 70-ppinen nainen valitti ostamastaan laitteesta ja kovaan ääneen ripitti miesmyyjää. Myyjä kärsivällisesti selvitti ja nainen kailotti. Tätä kesti noin 20 min, jonka ajan siis jonotin. Kun olin pääsemässä vuoroon naisen lähdettyä, kiilasi takaa 70+ mies, joka supattaa, että minä vain ihan "äkkiä kysyn". Hän etuili ja meni kysymään myyjältä. Myyjä palveli häntä, ja taas minä jonotin. Olisin voinut älähtää, että hei, minun kysymykseni kestää 10 sekuntia, mutta en viitsinyt. Olen saanut tapakasvatuksen sentään enkä viitsi lietsoa näitä pellossa eläviä ikäihmisiä. Huokaus... Mies esitti kysymystään useamman minuutin ajan. Lopulta pääsin vuoroon ja löysin etsimäni tuotteen samantien. Kysymys kuuluu: oletteko törmänneet vastaaviin tilanteisiin, joissa nimenomaan varttuneempi väki ei noudata käytöstapoja tai yleisiä sääntöjä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää vielä, että kyse oli siis hyväkuntoisista ja pirteistä senioreista.
Ei ne välttämättä ole hyväkuntoisia vaikka olisivat pystyssä ja siistejä. Vanhoilla on kolotuksia, sairauksia, vessahätä usein, kyllä siinä turkastuu kun joutuu jonottamaan vaikka pitäispäästä jo vessaan istumaan.
Kyllä minuakin pännii vanhusten röyhkeys silti, ja, ne jotka pahimpaan ruuhka-aikaan jäävät kassan kanssa lörpöttelemään.
Nyt vasta olen itse tajunnut sen puolen, että niillä kärsimättömillä puhisijoilla on useimmilla kenties jotain vaivoja, kun on itsellä jalka- ja nnivelkipuja, diabetesta jne. Joinain päivinä ei pystyisi jonottamaan yhtään, joskus on helpompaa. Mutta aina otan kärryt, että voin maata kaksinverroin niiden päällä jonottaessa tarvittaessa, ja on turvallisempi olo kävellä.
N51
Vessaan TAI istumaan, piti kirjottaa.
N51
Vierailija kirjoitti:
Välillä näitä näkee joo.
Aikoinaan terveyskeskuksessa huomasin tämän ilmiön, varsinkin labrassa.
Silloin kun meidän kunnassa oli vielä terveyskeskus, niin eläkeläiset ryntäsivät joukolla jonottamaan jo ennen ovien avaamista. Hyvä , ettei vuorolapputeline lentänyt seinästä irti, kun kävivät lappuja sieltä repimässä. Sitten myöhemmin tuli toivomus/kehoitus, että töissä käyvät saavat mennä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta ensin.
Muistan, kun ensimmäistä lasta odottaessani jouduin sokerirasitukseen. Silloin otettiin vielä useampi saman aikaan eli oli kerätty kasaan sokerirasitukseen tulevia.
Meille oli tietysti aika annettu heti kun labra aukesi ja sanottiin, ettei vuorolappua tarvitse ottaa. Tupa oli täynnä eläkeläisiä ja sitten muutama meitä odottavia äitejä.
Kun hoitaja avasi oven, ensimmäinen vuorolappulainen vanhus rynnisti pystyyn ja ovelle. Hoitaja ilmoitti kovalla äänelle, että sisälle tulee vain sokerirasitukseen tulevat.
Voi vitsi sitä rutinan määrää, joka meidät saatteli sisälle😂. Miksi nuo pääsee ensin, mehän tultiin tänne ekana. Eihän nuo ole edes vuorolappua ottaneet. On se kumma, ettei nuoret voi odottaa vuoroaan...
Hoitaja jäi siihen ovelle niille vielä jotakin kommentoimaan. Sanoi sitten sisälle tullessaan, että aina sama juttu. Eläkeläiset, joilla olisi aikaa tulla myöhemminkin ja odottaa kauemmin, tulevat aina ensin. Työläisillä, joilla on kiire töihin tai vanhemmat pienten lasten kanssa ovat ne, jotka aina joutuvat odottamaan ja tekevät sen valittamatta.
Johan on syrjivä labratäti kun ei ymmärrä että aamukokeissa monet vanhukset joutuvat käymään. Pelkäävät nälkäheikkouden tulevan jonotuksessa. Luulisi ammattilaisen tietävän miksi ne vanhuksetkin on aamusta liikkeellä.
Itse olen aamu-uninen, tilaan ajan kymmenen kirppeille aamukokeisiim, en ole kiireisten virkanaisten tiellä kahdeksalta.
Meillä kyllä on nyt ajanvarauslaite, jota myös varatulle ajalle tulevat käyttävät. Mutta tietysti mummot etuilee sen jonottajan mielestä joka labran aikataulun pettämisen takia jonottaa yli aikansa ja aikaisemman ajan varanneet mummot menevät edellä.
Se näyttölaite siis lukee sos.tunnuksen, vaihtoehtoja on muistaakseni tilatut ajat, päivystyskäynti, muut asiat ( näytepurkit esim) .
Sitten on pikaluukkuja verikokeeseen tulijoille.
Ei se viidenkympin ikäkään ja jakkupuku tarkoita etuoikeutta. Terv. Entinen jakkutäti, nykyinen vanhus, hyvätapainen.
Ne on niitä valtion eläkkeelle jääneitä virkamiehiä jotka luulee olevansa joka paikassa etuoikeutettuja
En tiedä, välillä olen ihmetellyt miksi noilla keppivanhuksilla on joskus kiire tunkea kadun yli punaista päin ja autojen välistä. Olen ajatellut sen siten että noilla on niin vähän odotettua elinaikaa jäljellä ettei siinä paljoa häviä jos jää rekan jyräämäksi kun pitää tunkea kadun yli ruuhkan keskeltä. Nuoremmalla panos on paljon isompi kun elinaikaa voi olla vuoden/parin sijaan 50 vuotta jäljellä.
Se ei ole iästäsi kiinni, vaan kasvatuksesta. Et voi yleistää koko ikäluokaa muutaman sivistymötömän yksilön takia.
Vierailija kirjoitti:
Välillä näitä näkee joo.
Silloin kun meidän kunnassa oli vielä terveyskeskus, niin eläkeläiset ryntäsivät joukolla jonottamaan jo ennen ovien avaamista. Hyvä , ettei vuorolapputeline lentänyt seinästä irti, kun kävivät lappuja sieltä repimässä. Sitten myöhemmin tuli toivomus/kehoitus, että töissä käyvät saavat mennä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta ensin.
Muistan, kun ensimmäistä lasta odottaessani jouduin sokerirasitukseen. Silloin otettiin vielä useampi saman aikaan eli oli kerätty kasaan sokerirasitukseen tulevia.
Meille oli tietysti aika annettu heti kun labra aukesi ja sanottiin, ettei vuorolappua tarvitse ottaa. Tupa oli täynnä eläkeläisiä ja sitten muutama meitä odottavia äitejä.
Kun hoitaja avasi oven, ensimmäinen vuorolappulainen vanhus rynnisti pystyyn ja ovelle. Hoitaja ilmoitti kovalla äänelle, että sisälle tulee vain sokerirasitukseen tulevat.
Voi vitsi sitä rutinan määrää, joka meidät saatteli sisälle😂. Miksi nuo pääsee ensin, mehän tultiin tänne ekana. Eihän nuo ole edes vuorolappua ottaneet. On se kumma, ettei nuoret voi odottaa vuoroaan...
Hoitaja jäi siihen ovelle niille vielä jotakin kommentoimaan. Sanoi sitten sisälle tullessaan, että aina sama juttu. Eläkeläiset, joilla olisi aikaa tulla myöhemminkin ja odottaa kauemmin, tulevat aina ensin. Työläisillä, joilla on kiire töihin tai vanhemmat pienten lasten kanssa ovat ne, jotka aina joutuvat odottamaan ja tekevät sen valittamatta.
Uskomatonta ettet tiedä eikä laboratorion näytteenotraja tietänyt vanhusten tulevan siksi aamusta työtätekevien kiusaksi koska aamukokeet edellyttää sitä 12 tunnin syömistä.
Eivät he ilkeyttään sinne aamusta mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä näitä näkee joo.
Hoitaja jäi siihen ovelle niille vielä jotakin kommentoimaan. Sanoi sitten sisälle tullessaan, että aina sama juttu. Eläkeläiset, joilla olisi aikaa tulla myöhemminkin ja odottaa kauemmin, tulevat aina ensin. Työläisillä, joilla on kiire töihin tai vanhemmat pienten lasten kanssa ovat ne, jotka aina joutuvat odottamaan ja tekevät sen valittamatta.Uskomatonta ettet tiedä eikä laboratorion näytteenotraja tietänyt vanhusten tulevan siksi aamusta työtätekevien kiusaksi koska aamukokeet edellyttää sitä 12 tunnin syömistä.
Eivät he ilkeyttään sinne aamusta mene.
"Syömättömyyttä"
Vierailija kirjoitti:
Alkava muistisairaus voi pahentaa ikävää käytöstä. Välillä olen joutunut häpeämään oman mummini käytöstä. Hän on jopa "varastanut" muiden ostoskorista.. 😄🙈
Juu olen samaa mieltä. Suurin osa vanhuksista, jotka käyttäytyy töykeästi, ovat muistisairaita. Tämä sairaus saattaa olla niin alussa, etteivät vanhukset itsekään vielä välttämättä tiedä sairaudestaan tai läheisensä. Omalla äidillänikin oli tämä ikävä tauti.
Olen törmännyt varsinkin noissa alle viidenkympin naisissa jotka eivät osaa käyttäytyä kaupassa. Itse olen liki 70, mutta osaan käyttäytyä enkä kiilaile jonoissa enkä myöskään kailota isolla äänellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vanhusviha on ihan uusi ilmiö että hyökätään ikääntyneiden kimppuun, itse en muista että olisin kokenut semmoiseen tarvetta nuorempana, korkeintaan jotain pukeutumista saattoi pitää hölmönä ja tietysti oman vanhemmat oli arvostelun kohteena, mutta yleensä muut jäivät huomiotta, että on kyllä outoa koska eihän ne tuppaudu nuorempien seuraan tai muutenkaan aiheuta ongelmia kulkiessaan jotta se on yksinomaan nuorempien asenne jos nähdään vikaa ja toistuvasti nostetaan esille täällä.
Pahimmillaan rollaattorit vie liikää tilaa tärkeiltä kiirehtijöiltä. Tai hitaus jos ei just sovi ohitse vastaantulijoitten takia.
En muista ikinä missään iässä olleeni noin hermostunut että kauppojen/terveyskeskusten muut asiakkaat olisivat käyneet hermoille.
Alkava muistisairaus, voi olla myös normaalia vanhenemista. Vanhuksen sosiaaliset taidot heikkenevät. Yhdistettynä omaan ahdinkoon omasta hitaudesta ja havainnointikyvyn herpaantumisesta. Verrattavissa lapsen itsekkyyteen vaikka liikenteessä.
nimim. vanhusalalla
Jännä että mä oon useimminkin huomannut näiden kärryt kukkuroillaan olevien perheenäitien olevan äkäisiä ja kyllästyneen oloisia. Ei vastata kassatyöntekijän tervehdykseen ja ilme happamena seistään kassan edessä kun tavarat lipuu ostoshihnalta. Toki näitä tympeitä ihmisiä on kaikenikäisissä, mutta enempi tosiaan omalle kohdalle on osunut näitä äiti-ihmisiä.
Liki 80 v saan kyllä hiukan silmitellä kun menen uuteen paikkaan. Labra, terveyskeskus, joku muu, miten täällä nyt menetellään. Onko vuoronumeroa, missä ilmoittautumislaite , tarvitseeko ilmoittautua. Nykyisin terkan ajanvaraaja kyllä antaakin ohjeet, menet vain aulaan C ja siitä kutsutaan nimellä.
Kuitenkin itsekehuna, hoksaan vielä asioita, näenkin kohtuullisesti, kuulenkin jollain lailla.
Mutta hirveetä jos on jo hitaammalla käyvä, kaihin vaivaama vanhus että hänet sätitään muiden asiakkaiden toimesta jos on neuvoton tai ottaa jotain henkilökuntaa hihasta kiinni
Hei hei hei nyt...! En vihaa vanhuksia, en hermostu, vaikka minut ohitetaan, en ala rähistä, kun enhän edes viitsinyt normaalilla sävyllä sanoa kiilaajalle mitään. Odotin aivan kiltisti, kuten minut on kasvatettu. Älkäähän käyttäkö mielikuvitustanne liikaa. Lukekaa vaikka aloitus uudestaan. Totesin havaintoni, kysyin, ovatko muut huomanneet vastaavaa. Osa on, osa ei. Mutta näemmä ihan vieras tuo ilmiö ei ole. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilla ei ole enää paljon aikaa jäljellä, antakaa heidän mennä ensin.
Menkööt saattokotiin tai hautaustoimistoon jonottamaan. Jos henkilökunnalta menee hermot valitukseen tulee pian insuliinipiikki.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen pitäisi puuttua tähän ettei kuka tahansa mieleltään häiriintynyt pääse suoltamaan aivotuksiaan jatkuvalla syötöllä ihmisten silmille ja jokin tämmöinen vanhusten mollaaminen triggeröi koska sillä konstin kokee olevansa merkityksellinen, mutta siihen pitää saada rajoitukset jotenkin, aloitusten tekijät henkilötunnistuksen alle ja maksimit miten monta aloitusta saa tehdä jostakin aiheesta. Täysin sietämätöntä ja aiheuttaa hallaa koko yhteiskunnalle, sitä sananvapaus ei todellakaan tarvitse olla.
Vanhukset ja anopit. Siinäpä ne vauvapalstalaisten vihakohteet.
Kun näkö, kuulo ja liikkuminen ovat hionontuneet eikä olla enää mukana kiireisessä työelämässä, nuo luulen syyksi. Kun itsellä on aikaa rajattomasti, voi pysähtyä paasaamaan tai voi kiilata ajattelematta, että edessä seisovalla olisi ehkä kiire jonnekin kuten töihin, kotiin tai bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia ovat 25-30 vuoden päästä nyt nämä viiskymppiset jotka vihaavat vanhuksia ja ovat mielestään tärkeämpiä ja ensin palveltavia? Ovatko he yhtä kiukkuisia ja narsistisia sitten?
Eivät ole tärkeämpiä. Ensin palveltava vain nyt on jonossa aina se, joka on vuorossa, iästä tai asiasta viis. Paitsi jos itse luovuttaa vuoron seuraavalle. Huonokuntoiselle ikäihmiselle olen kyllä monesti antanut tilaa. Toisaalta mitä tulee kysymykseesi, voidaan ajatella niin, että ehkäpä nuoremmat ovat kiukkuisia sitten vanhempana. "Eikös vanhemmasta sukupolvesta pitänyt ottaa mallia?" Itse en kyllä tahdo sellaiseksi, jos se vain itsestäni kiinni olisi. Muistisairaus ym. on eri juttu. Ne rähinät kaupassa pystyy kyllä erottamaan, sen verran erilaista on se käytös. Alun esimerkkini koski näitä nuorekkaita reippaita senioreja. Heidän tarvettaan etuilla ikänsä perusteella tai asiansa "nopeuden."-ap
Monet iäkkäät naiset ja miehet ovat epäkohteliaita, ilkeitä ja töykeitä asiakkaita. Kaupoissa ja tavarataloissa henkilökuntaa - naispuolisia myyjiä ja kassamyyjiä haukutaan hu##aksi ja miespuolisia ho##ksi. Iäkkäät asiakkaat etuilevat jonossa, tönivät ostoskoreilla ja ostoskärryillä, pitävät eläkeläisten parlamenttia hyllyjen välissä tukkien kaupan käytävät, huutavat, marisevat, valittavat, kiroilevat ja uhkailevat. Nämä vanhukset käyttäytyvät epäystävällisesti ja jopa uhkaavasti.
Miksi kaikilla vanhuksilla ei ole alkeellisiakaan käytöstapoja? Miksi iäkäs ihminen käyttäytyy epäasiallisesti ja huonosti asiakaspalvelutilanteissa? Osalla vanhuksista on narsistinen luonnehäiriö. Itsekkyyttä ja luonnehäiriötä ei selitä "alkava muistisairaus". Ilkeät vanhukset ovat todennäköisesti käyttäytyneet jo nuorempana epäkohteliaasti ja uhkaavasti.