Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maltti ja oman vuoron odottaminen kaupassa; onko se noin 70+ ikäisille senioreille vaikeaa?

Vierailija
11.09.2023 |

Itse olen 46-v. nainen. Olen useasti todistanut, kuinka nuoret ja keski-ikäiset jaksavat jonottaa kassalla puhisematta toisten niskaan. Toisin on hlöt, lähinnä naiset, jotka ovat iältään tuon otsikossa mainitun. Ei oikein ole tapoja, vaan ajatellaan kai että ikä oikeuttaa olemaan tyly. Tyytymätön ja kova sanomaan, niin asiakaspalvelijoille kuin muille kaupassa olijoille. Oli sitten ruokakauppa tai joku muu. Tai sitten tylyttävät omaa puolisoaan siinä kaikkien kuullen, tosin se on ihan oma juttunsa se. Olin Prisman kodinkoneosastolla pari päivää sitten ja jonotin kiltisti kysyäkseni tiskin takaa erään tuotteen hyllypaikkaa, jota en millään löytänyt. Edessäni 70-ppinen nainen valitti ostamastaan laitteesta ja kovaan ääneen ripitti miesmyyjää. Myyjä kärsivällisesti selvitti ja nainen kailotti. Tätä kesti noin 20 min, jonka ajan siis jonotin. Kun olin pääsemässä vuoroon naisen lähdettyä, kiilasi takaa 70+ mies, joka supattaa, että minä vain ihan "äkkiä kysyn". Hän etuili ja meni kysymään myyjältä. Myyjä palveli häntä, ja taas minä jonotin. Olisin voinut älähtää, että hei, minun kysymykseni kestää 10 sekuntia, mutta en viitsinyt. Olen saanut tapakasvatuksen sentään enkä viitsi lietsoa näitä pellossa eläviä ikäihmisiä. Huokaus... Mies esitti kysymystään useamman minuutin ajan. Lopulta pääsin vuoroon ja löysin etsimäni tuotteen samantien. Kysymys kuuluu: oletteko törmänneet vastaaviin tilanteisiin, joissa nimenomaan varttuneempi väki ei noudata käytöstapoja tai yleisiä sääntöjä?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo huomannut tuollaista. En seniori-ikäisiltä enkä muiltakaan. Erikoista että juuri sinä ap näet useasti näitä tapauksia ja aina vanhuksilta.

Vierailija
22/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksilla ei ole enää paljon aikaa jäljellä, antakaa heidän mennä ensin.

Mihin niillä on kiire? Eivät he elä yhtään kauemmin mitä huonommin käyttäytyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun isojen ruokaostosten perheenäitinä kanssa menee kassalle, on useasti joku kuivan kesän orava pompannut eteen jostain sen ostoskorinsa kanssa. On oikeuttanut etuilunsa, koska hänellä on vain näin vähän näitä tässä korissa.

Siis sä olet menossa kassalle ja siinä seisoo jo joku ostoskorinsa kanssa? Miten tuo on etuilua, en nyt oikein ymmärrä.

Vierailija
24/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tälläinen mummeli tuli kadulla vastaan kaksosten rattaiden ja potkupyörää potkivan lapsen ja miehen kanssa.Leveä jalkakäytävä kyseessä.Odottivat minun väistävän autotielle.En väistänyt niin hitto sitä sadattelun määrää...kun siis eivät voineet rinnakkain kävellä ohi.Tämä rouva varmaan kaupassakin omistaa maailmaan.

Vierailija
25/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin vain naureskelemaan, että ap kirjoittaa ihan normaalisti, mutta keskellä lukee yhtäkkiä "70-ppinen"! Hauska.

Osui se omaan silmäänikin, mutta tuli sitten jätettyä sinne. Hauskuudesta en tiedä. -ap

Vierailija
26/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ja uskon myös, että yksi syy on sodan jälkeisen Suomen kiivas rakennusvaihe ja miten he joutuivat elämään lapsuutensa kyynärpäätaktiikalla tosi ankeissa olosuhteissa. On lähdetty tyhjästä ja opittu siihen, miten oma napa on  ensin pelastettava.

Esimerkkejä olisi monia, mutta en halua muistella itsekeskeisiä käytöstapoja.Voi vain odottaa, miten he kohta ovat riippuvaisia muiden avusta ja huomiosta .

Vierailija
27/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun isojen ruokaostosten perheenäitinä kanssa menee kassalle, on useasti joku kuivan kesän orava pompannut eteen jostain sen ostoskorinsa kanssa. On oikeuttanut etuilunsa, koska hänellä on vain näin vähän näitä tässä korissa.

Siis sä olet menossa kassalle ja siinä seisoo jo joku ostoskorinsa kanssa? Miten tuo on etuilua, en nyt oikein ymmärrä.

No eihän se siinä ollut vaan kiilasi edelle.

Vierailija
28/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi laki pätee. Mitä suuremmat ostokset, sitä vaikeampi on laittaa kapula hihnalle. Satasella ostava ei laita koskaan, kahdella eurolla ostava aina. Paradoksi.

Vierailija
29/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue uudestaan. Pompata eteen = etuilla sinua, kun olet juuri alkamassa latoa tavaraa hihnalle

Vierailija
30/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen ja käyn kaupassa vain kerran viikossa, yleensä silloin kun ei ole ruuhkaa.

Jos minulla on paljon ostoksia ja kassajonossa on takanani ihmisiä, jolla on vain lounas tai muuta pientä kädessään maksettavaksi, lasken heidät edelleni kassalle, koska minulla ei ole kiirettä, jotkut jopa sanovat kiitos.

Äskettäin kyllä laskin ensin asiakkaan, joka alkoi jotain veikkausjuttua selvittämään pitkäksi aikaa kassan kanssa.

Vierailija
31/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mummoikäinen ja työntelen lastenvaunuja. Alueen lähikaupassa ei ole automaattiovia vaan aukaistava ovi, tuulikaappi ja aukaistava ovi kaupan puolella. Sama ulospäin tullessa.

Ketkä avaavat ovea: lapset, maahanmuuttajamiehet, läheisen lukion nuoret. Miehet.

Mutta ei koskaan 30- 50- vuotias nainen. He vain nopeasti sujahtavat sisään ja ovi lätsis vaunujen edestä kiinni.

Vierailija
32/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo huomannut tuollaista. En seniori-ikäisiltä enkä muiltakaan. Erikoista että juuri sinä ap näet useasti näitä tapauksia ja aina vanhuksilta.

Juuri minä? No sehän minua kiinnostikin, että onko muilla näitä havaintoja. Siksi tein aloituksen, ja näyttää olevan muillakin vastaavaa kokemusta. Eihän koskaan voi yleistää mitään ikäryhmää tai muutakaan ryhmää, mitään asian koskemaan kaikkia. Silti tietyt jutut toistuu ja sehän tässä kiintoisaa onkin. Elämä on täynnä ilmiöitä.

Vierailija
33/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mummoikäinen ja työntelen lastenvaunuja. Alueen lähikaupassa ei ole automaattiovia vaan aukaistava ovi, tuulikaappi ja aukaistava ovi kaupan puolella. Sama ulospäin tullessa.

Ketkä avaavat ovea: lapset, maahanmuuttajamiehet, läheisen lukion nuoret. Miehet.

Mutta ei koskaan 30- 50- vuotias nainen. He vain nopeasti sujahtavat sisään ja ovi lätsis vaunujen edestä kiinni.

Ikävä kuulla. Siinä meidän täytyy petrata kyllä. Usein avaan ovia, jos kuka tahansa tulee kaupasta kantamusten kanssa eikä ole automaattiovia. Se on ihan reaktio, järkitapa toimia. Lastenvaunujen kanssa pitää auttaa myös, tosin niitä en juuri ole kohdannut. -ap

Vierailija
34/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkava muistisairaus voi pahentaa ikävää käytöstä. Välillä olen joutunut häpeämään oman mummini käytöstä. Hän on jopa "varastanut" muiden ostoskorista.. 😄🙈

Joo, mun äiti oli ennen niin rehellinen, että otti töistä vapaata mennäkseen pankkiin palauttamaan automaatin antaman ylimääräisen viisktmppisen.

Nyt hän oli varastanut yhtäkkiä polkupyörän. Muistisairauden oireita

Vierailija
35/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksilla ei ole enää paljon aikaa jäljellä, antakaa heidän mennä ensin.

Mihin niillä on kiire? Eivät he elä yhtään kauemmin mitä huonommin käyttäytyvät.

Kiire käyttää lyhyt loppuelämänsä mielekkäämmissä puuhissa kuin kaupan jonossa.

Täällä meilläpäin en kyllä ole tavannut etuilevia senioreita. Päinvastoin, juuri yksi jonottava eläkeläinen pahoitteli kun oli tullut jonottamaan pahimpaan ruuhka-aikaan, mutta kun on niin kiva hähdä ihmisiä. Pikkukaupungissa ollaan.

Vierailija
36/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkeläinen ja käyn kaupassa vain kerran viikossa, yleensä silloin kun ei ole ruuhkaa.

Jos minulla on paljon ostoksia ja kassajonossa on takanani ihmisiä, jolla on vain lounas tai muuta pientä kädessään maksettavaksi, lasken heidät edelleni kassalle, koska minulla ei ole kiirettä, jotkut jopa sanovat kiitos.

Äskettäin kyllä laskin ensin asiakkaan, joka alkoi jotain veikkausjuttua selvittämään pitkäksi aikaa kassan kanssa.

Liki 80 v. Niin minäkin lasken yhden, kahden tuotteen asiakkaan edelleni. Itse kuitenkin ostan aina monen päivän ruuat vaikka nekin sopii pieneen reppuun.

Monella oikeesti on käsitys että eläkeläisillä on aikaa ja jaksaa kyllä odottaa, turha tuottamaton ihminen.

Nyt on onneksi vuoronumerot yleistyneet mikä sitä vanhuksen ohittamista on vähentänyt. Prisman infoon on nyt vuoronumerot, siinähän sai mummo odottaa palautuksensa kanssa kun veikkauksen jättäjät kävelivät ohitse

Vierailija
37/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue uudestaan. Pompata eteen = etuilla sinua, kun olet juuri alkamassa latoa tavaraa hihnalle

"Kun menee kassalle, on joku pompannut eteen". Mä käsitän tuon niin että perheenäiti on menossa kassalle ja joku on jo ehtinyt pompata siihen jonoon ennen perheenäitiä.

Vierailija
38/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa puhuttu mitään tavaroiden latomisesta hihnalle.

Vierailija
39/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ärsyttävä asiakasryhmä on lapsiperheet. Lapsiperheillä tarkoitan siis niitä, joiden lapset saa juoksennella/riehua kaupassa vanhempien keskittyessä ostoksiin.

Vierailija
40/71 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö! Taas kerran.Ne jotka kiilaavat on ul ko maalaiset täällä Ruotsissa ,Joka paikassa, bussijonossa, tivolissa,  kaupoissa ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme