Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitää normaalipaino laihdutuksen jälkeen?

Vierailija
11.09.2023 |

Onko KUKAAN onnistunut tässä? Tutkimusten mukaan vain 4-5 prosenttia onnistuu pitämään painon alhaisena laihduttamisen jälkeen. Minäkin olen jojo-laihduttanut koko elämäni. En ole koskaan ollut ihan kauhean lihava, eikä sekään pidä paikkaansa, että aina vain lihoisin entistä lihavammaksi, pikemmin viime vuosina lihavat ajatkin ovat olleet hieman hoikempia kuin joskus takavuosina, mutta edelleen laihdutan kerran vuodessa tai parissa ja olen upea näky ohikiitävän hetken, ja sen jälkeen taas lihon. Miten tämä voi olla niin vaikeaa, kun kuitenkin useamman kuukauden laihdutuksen aikana tottuu kieltäytymään herkuista. Tuntuu että siinä lihomisvaiheessa ei edes mättäisi mitenkään kauheasti, lakkaa vain kontrolloimasta itseään ja yhtäkkiä huomaa olevansa taas lihava. Olen taas onnistuneesti laihtumassa nättiin kuntoon, mutta tällä kertaa en jaksaisi tätä samaa ympyrää uudestaan. Haluaisin, että tämä olisi elämäni viimeinen laihdutus.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan puhunut laihduttamisesta vaan ruokailutottumusten muutoksesta. Aloin vuonna 2010 ja saavutin normaalipainon vuonna 2011. Yhä olen samassa painossa.

Vierailija
2/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskemalla kaloreita niin pitkään, että takaraivoon iskostuu tieto siitä, minkä verran voi syödä lihomatta. Olen itse laihduttanut tänä vuonna 20 kg ja kymmenisen kiloa on jäljellä, ja olen tehnyt sen laskemalla kaloreita. Aion jatkaa sitä myös sitten, kun on painonhallinnan vuoro, kunnes osaan syödä sopivasti laskematta.

Kun pudottaa kymmeniä kiloja painoa, niin haastehan on siinä, ettei koskaan enää voi syödä kuten ennen. Toimistotyötä tekevänä ja vain vähän liikuntaa harrastavana oma kulutukseni on nyt vain 1750 kcal/vrk, ja kun vielä 10 kg pudotan, niin vielä vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on taipumusta lihomiseen niin eikai siihen oikein muuta keinoa ole, kuin tarkkailla sitä painoa. Joko käy säännöllisesti puntarilla, tai mittailee navan ympärystä. Heti jos meinaa lähteä paino laukalle, niin pitää tehdä muutosta elintapoihin.

Vierailija
4/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskemalla kaloreita niin pitkään, että takaraivoon iskostuu tieto siitä, minkä verran voi syödä lihomatta. Olen itse laihduttanut tänä vuonna 20 kg ja kymmenisen kiloa on jäljellä, ja olen tehnyt sen laskemalla kaloreita. Aion jatkaa sitä myös sitten, kun on painonhallinnan vuoro, kunnes osaan syödä sopivasti laskematta.

Kun pudottaa kymmeniä kiloja painoa, niin haastehan on siinä, ettei koskaan enää voi syödä kuten ennen. Toimistotyötä tekevänä ja vain vähän liikuntaa harrastavana oma kulutukseni on nyt vain 1750 kcal/vrk, ja kun vielä 10 kg pudotan, niin vielä vähemmän.

Miten onnistut laihtumaan vaikka syöt noin paljon kaloreita? Itse laihtunut 10kk 24kg ja mitat nyt 170/96. Laihdu vain ja ainoastaan tosi pienillä kaloreilla. Tyyliin 1000kcal päivässä. Rupesin myös pitämään yhtä syömätöntä päivää viikossa

Vierailija
5/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainossa pysyminenkin on laihduttamista. Eli ole paluuta vanhoihin tottumuksiin. 

Alussa paino putoaa nopeammin. Loppuvaiheessa samalla kalorimäärällä paino ei enää putoa. Eli suurin piirtein se "laihdutusruokavalio" jatkuu loppuelämän. 

Ylipainoisella liikunta ei ole keskiössä. Lihavalla on isommat lihakset kuin treenaavallakaan laihalla. Kun lähestytään normaalipainoa, liikunnan merkitys kasvaa. On saatava takaisin menetyttyä lihasvoimaa.

Vierailija
6/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten onnistut laihtumaan vaikka syöt noin paljon kaloreita? Itse laihtunut 10kk 24kg ja mitat nyt 170/96. Laihdu vain ja ainoastaan tosi pienillä kaloreilla. Tyyliin 1000kcal päivässä. Rupesin myös pitämään yhtä syömätöntä päivää viikossa

Enhän minä nyt noin paljon syö vaan pyrin pitämään 300-400 kcal vajetta. Alussa söin 500 kcal vähemmän kuin kulutin mutta nyt pyrin syömään noin 1300-1400 kcal/vrk.

Vierailija
7/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa kyllä vähän sellaiselta aloittelijan puheelta. Periaate on varmasti oikea, mutta tämä on varmaan juuri se ajatus, joka on joka ikisellä kun he laihduttavat. Siinä vaiheessa, kun olisi aika syödä sopivasti laskematta, kun mukamas osaa sen, tapahtuu jotakin... ilmeisesti se kertynyt nälkä on niin kova, että se jotenkin sumentaa ihmisen pään ja annoskoko kasvaa tai tulee välipaloja. 

Vierailija
8/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jojo laskee energiankulutusta lihasten huvetessa,pitää treenata niitä ja tarpeeksi proteiinia.

Vierailija
9/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutuskuurit tekee tuota. Elämäntavat pitää muuttaa pysyvästi. Älä palaa kuurin jälkeen epäterveellisiin elämäntapoihin. Keksi liikuntaharrastus jota jaksat jatkaa ja syö pääasiallisesti terveellistä ruokaa.

Vierailija
10/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 20 kiloa 12 vuotta sitten. Sen jälkeen olen reagoinut heti parin kilon kohdalla jos paino on meinannut alkaa nousta. On ihan eri asia tiputtaa 2 kiloa kuin 20.

Vierailija
11/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä tässä on kun harrastan liikuntaa enkä syö mielestäni epäterveellisesti. Kai se on niin että pieni nainen ei paljon kuluta ja nälän tunne pitää ottaa sitten osaksi elämää loppuiäksi.

Vierailija
12/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 20 kiloa 12 vuotta sitten. Sen jälkeen olen reagoinut heti parin kilon kohdalla jos paino on meinannut alkaa nousta. On ihan eri asia tiputtaa 2 kiloa kuin 20.

Eikö tuokin ole jojoilua, jos koko ajan tahtoo tulla ylimääräistä ja pitää reagoida? 2 kg ei ole sama kuin 20 mutta pitää siinäkin vähän laihdutella, eihän se itsestään lähde.

Vierailija
13/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuokin ole jojoilua, jos koko ajan tahtoo tulla ylimääräistä ja pitää reagoida? 2 kg ei ole sama kuin 20 mutta pitää siinäkin vähän laihdutella, eihän se itsestään lähde.

Ei sitä koko ajan tahdo tulla mutta joskus niinkin pääsee käymään. Tykästyin sellaiseen melko hoikkaan olotilaan (oon 170/58) ja mun paino meinaa aika ajoin nousta 60 kiloon. Ei sekään mikään katastrofi olisi mutta tykkään olla vähän hoikempi.

Vierailija
14/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä nyt noin paljon syö vaan pyrin pitämään 300-400 kcal vajetta. Alussa söin 500 kcal vähemmän kuin kulutin mutta nyt pyrin syömään noin 1300-1400 kcal/vrk.

Kulutus riippuu rasvattomasta massasta eikä vaakalukemasta.

Vierailija
15/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama jojoilutausta kuin ap.

Nyt olen taas kerran (viimeisen, prkl..) laihduttamassa. Olen pätkäpaastonnut 7vkoa ja painoa on pudonnut 6kg. On aika helppoa pätkäpaastota, mutta joka ilta on kauhea nälkä paastoikkunan aikana, enkä syö vaan kestän nälän. Se menee sitten ohi parissa tunnissa ja nyt viikkojen jälkeen siihen on jo tavallaan tottunut.

Kun pääsen joku päivä tavoitepainooni, aion jatkaa pätkäpaastolla, mutta vähän kevyemmin, eli 16:8 sijaan esim 14:10. Kerran viikossa punnitus ja jos paino lähtee kilonkin verran nousuun, täytyy tiukentaa syömisikkunaa. Eli siis loppuiän projekti. Paitsi luulen kyllä, että kun tarpeeksi pitkään vahtaa näin, jossain vaiheessa oppii ilman tietoista rajoitustakin miten on hyvä syödä. Toivottavasti.

Ja eikös kaikissa uusissa "pitkän iän salaisuus" -opeissa ole tämä, että jos haluat elää pitkään ja terveenä, syö vain 80% "tarpeesta". Eli älä koskaan syö niin että on täysi olo. Pieni näläntunne onkin vain terveellistä.

16/16 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vain tehdä niistä laihdutusajan ruokailutottumuksista uus normaali.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä